• Anonym (B)

Hjälp mig att förstå

Jag lämnade exet för ett halvår sedan. Ett dramatiskt förhållande och mycket destruktivt vilket således gjorde att avslutet blev väldigt dramatiskt. Jag fick motta ett stort antal meddelanden av mindre trevlig karaktär där jag var det ena och det andra tills det gått ett tag och exet skrev att hen inte ville ha med mig att göra längre. Skönt tänkte jag. Efter det kommer det ändock sporadiska sms. Om inget speciellt. Det kan vara en rolig bild, något roligt som inträffat, ett grattis på födelsedagen. Jag upplever att jag måste svara vilket jag gör, på ett artigt sätt. Kontakten brukar dö ut efter det för att sen starta om på liknande sätt ett kort tag efter. Hur resonerar ni, bör man ha fortsatt kontakt med sitt ex, vilka skyldigheter är ens egna och vad tror ni att hen menar med att ständigt söka en kontakt som sedan dör ut lika snabbt? Nu har det varit tyst 2 veckor men enligt tidigare mönster bör sms komma inom den närmaste veckan. Tacksam för stöttning

• Svar på tråden Hjälp mig att förstå
  • Guldnovan
    Anonym (aaa) skrev 2021-09-12 13:24:49 följande:

Fast ibland tror folk att de är så osjälviska och enbart gör det för den andres skull, men att man innerst inne i hjärtat ändå tycker om att få "något" från den andre, även om relationen inte var bra.

Men oavsett så fattar du väl själv att det inte är sunt det du sysslar med? Blocka är väl det bästa sättet så slipper du vela nästa gång det kommer ett fånigt foto. 

Du är nog vad man kan kalla för medberoende, eftersom du tycker du är skyldig till personens mående. Den personen mår nog bäst att du "försvinner" så att person får en chans att i sin tur släppa dig, eller hur? 

Om ditt mår är att hjälpa den personen så gör du absolut inte det. Den personen behöver hitta någon annan att prata med om sitt mående. 

+1
  • Anonym (Orimligt)

Det låter som att du har lite orimliga krav på dig själv? Nu vet jag ju inte hur er dynamik var i förhållandet, men nånstans verkar du ta ansvar för att du sårat exet på djupet? Men, ett halvår har ju gått och hen har ju fått tid till att slicka sina sår och kanske dejtar andra. Att hen hör av sig med bild och random grejer är ju ingen indikation på att hen mår dåligt över dig. Varför tror du att det är så?

• Piff
    Anonym (B) skrev 2021-09-12 13:21:54 följande:

Nej, ingenting handlar om min bekräftelse eller att jag gillar att bli kontaktad. Absolut inte. Då hade jag väl kontaktat hen själv och försökt att göda bekräftelsen med att få hur kär hen är eller hur mycket personen saknar en, vad som helst för att få bekräftelse. Nej. Så är inte fallet. Det handlar om att jag tar personens mående på mitt eget. Att jag är orsaken till det onda och därför måste jag finnas där för att personen ska kunna ta ut det på mig. Den som förtjänar det. Jag mådde dåligt i relationen, jag mår även dåligt av kontakten nu men känner mig tvungen att svara just för att måendet beror på mina handlingar. Det är det här att känna ansvar för och att ta någon annans mående på sitt eget som jag behöver hjälp med att få andra tankar omkring.

Du mådde dåligt i ert förhållande... Blev tvungen att lämna tillslut för att få må bra. Brydde han sig när du mådde dåligt av hans beteende? Tog han på sig något ansvar då?

Varför ska du ansvara för hans mående ett halvår efter att ert förhållande tog slut? (har han ens uttalat att han mår dåligt pga det ännu, eller är det du som gissar att det är så?)

Man har rätt att avsluta förhållanden vet du. Du har inget ansvar för honom eller hans känslor. Han är vuxen och måste stå upp för sig själv och hjälpa sig själv att må bra, på samma sätt som du gjorde när du avslutade ett destruktivt förhållande.

Du har inget ansvar för hans känslor. Du har ansvar för dina egna tankar om att du "måste" låta honom ta ut negativa känslor på dig. Du behöver jobba med den sidan av dig själv. Stå upp för dig själv. Släpp honom. Sluta svara.
  • Fiona M
    Anonym (B) skrev 2021-09-12 12:57:18 följande:

Det handlar mest om att jag känner ansvar att inte överge. Jag valde att lämna men hen ville absolut inte det. Jag känner mig förpliktad att finnas där och att det är mitt ansvar att svara på kontaktförsök om personen mår dåligt för det är jag som fått hen dit

Då är det ännu värre när du med dina svar ger exet hopp.

Bryt. Helt.

Det är bara elakt att dra ut på det.
  • Anonym (Ärlighet)
    Anonym (B) skrev 2021-09-12 12:57:18 följande:

Det handlar mest om att jag känner ansvar att inte överge. Jag valde att lämna men hen ville absolut inte det. Jag känner mig förpliktad att finnas där och att det är mitt ansvar att svara på kontaktförsök om personen mår dåligt för det är jag som fått hen dit

Du har inga som helst skyldigheter, faktum är att er kontakt kan göra det värre. Så länge du inte bryter så hoppas hon ju, det är därför hon fortsätter ta kontakt. Du är inte hens förälder! Så sluta bete dig som det. Det är en vuxen person vi snackar om som har ansvar för sitt eget liv och sina egna känslor. Sluta lägg dig i, du förstör mer än du hjälper. Björntjänst kallas det.
  • Anonym (B)

Tack för era svar ?? Jag tror att det ligger mycket i att jag är medberoende och kanske i samband med att jag har höga krav på mig själv. Jag tycker att detta är väldigt svårt. Jag har fått mycket kritik under årens lopp när jag varit borta och inte svarat på telefon eller mess nog snabbt, det sitter i. Ni har också rätt i att jag faktiskt inte vet om hen mår dåligt nu utan det är mina spekulationer i och med att det brukar börja med en rolig händelse i vardagen om hens barn tex för att sedan vända till att jag är en idiot som valde att lämna. Rädslan för hur samtalet ska urarta kommer tidigt och därför känner jag mig också så säker på att det kommer explodera snart. Ni som då säger att jag ska blocka, jag hör er men det är svårt. Svårt för att viljan är att vara till lags och att jag någonstans ?måste? stå för att jag lämnade i kombination med att jag fått skäll när jag inte svarat på vardagliga saker såsom ?vad ska vi äta till middag?? Tidigare när vi levde ihop. Hen kunde straffa mig med tystnad i flera dagar för att jag inte svarat på ett sånt mess. Det finns mycket i den här historien som gör att jag känner såhär även om jag vet att problemet i slutändan ligger hos mig att göra något åt

• Anonym (Ärlighet)
    Anonym (B) skrev 2021-09-12 16:58:14 följande:

Tack för era svar ?? Jag tror att det ligger mycket i att jag är medberoende och kanske i samband med att jag har höga krav på mig själv. Jag tycker att detta är väldigt svårt. Jag har fått mycket kritik under årens lopp när jag varit borta och inte svarat på telefon eller mess nog snabbt, det sitter i. Ni har också rätt i att jag faktiskt inte vet om hen mår dåligt nu utan det är mina spekulationer i och med att det brukar börja med en rolig händelse i vardagen om hens barn tex för att sedan vända till att jag är en idiot som valde att lämna. Rädslan för hur samtalet ska urarta kommer tidigt och därför känner jag mig också så säker på att det kommer explodera snart. Ni som då säger att jag ska blocka, jag hör er men det är svårt. Svårt för att viljan är att vara till lags och att jag någonstans ?måste? stå för att jag lämnade i kombination med att jag fått skäll när jag inte svarat på vardagliga saker såsom ?vad ska vi äta till middag?? Tidigare när vi levde ihop. Hen kunde straffa mig med tystnad i flera dagar för att jag inte svarat på ett sånt mess. Det finns mycket i den här historien som gör att jag känner såhär även om jag vet att problemet i slutändan ligger hos mig att göra något åt

Det är inte konstigt att du lämnade hen, men du måste förstå en sak: du var och blir fortfarande utsatt för psykisk misshandel, det är vad allt går ut på. Ditt ex använder dig fortfarande som slagpåse.
  • Anonym (B)
    Anonym (Ärlighet) skrev 2021-09-12 17:03:43 följande:

Det är inte konstigt att du lämnade hen, men du måste förstå en sak: du var och blir fortfarande utsatt för psykisk misshandel, det är vad allt går ut på. Ditt ex använder dig fortfarande som slagpåse.

Tanken har slagit mig att jag varit utsatt för psykisk misshandel men jag har inte kunnat sätta fingret på vad som gjort att det blev just så illa som psykisk misshandel. Kan du kanske förklara för mig vad psykisk misshandel är? Jag tycker att jag googlat men då har jag alltid kunnat försvara hen med att hen gjort på ett visst sätt för att jag antingen betett mig illa (jag är inte 100% oskyldig till vår destruktiva relation, it takes two to tango) eller att hen älskat mig så mycket att hen inte vetat vad hen ska göra och det då blivit fel.
  • Jimpan86

Du har det inte lätt mannen..

Du skriver hen, men det är ganska enkelt att förstå att det du snackar om är en kvinna. 
    Här. Jag ska viska en liten hemlighet om kvinnor till dig. Kvinnor hatar när en man svarar "Vet inte, vad vill du äta?". Hon frågade dig från första början, då hon vill att du ska bestämma. Och om du bara säger vad du vill käka, så ska du nog se att hon glatt springer iväg och fixar allt.

Det är för att hon är kvinna. 
    Hon blir arg när du visar dig så lealös att du inte kan bestämma något bara. 

Och nu har ni gjort slut med varandra. Vilket gör att ni har hamnat i något helt annat.

Att hon sms:ar är för att hon vill veta att du fortfarande tänker på henne. Om du svarar artigt så vet hon att du är där, o kan lättare gå o göra något annat. Tex gå o börja dejta med någon helt annan man. Hon har dig som en backburner.. 

Om det var hon som gjorde slut, så bör du inte svara hennes kontaktförsök alls. Det enda du borde fråga henne om hon har gjort slut, o sen hör av sig lite senare, är om hon kan tänka sig att träffas någon dag.. Dvs att ni två fortfarande smådejtar. Annars är det klart att ni inte ska ha någon kontakt med varandra.

Om det var du som gjorde slut, så fråga om hon vill komma över någon dag. Hon är sårad. Kanske behöver en kram och få höra att hon är omtyckt och  älskad. 

Släng dig nu inte på telefonen och börja sms:a som en besatt och säg att du ångrar dig och vill ha henne tillbaka ifrån ingenstans.. Utan ni har gjort slut nu och kan ni inte umgås utan o bråka så finns det inget där att hämta. 

Jag ville bara berätta att om du vill börja lösa allt det här, så ska du inte sitta och svara "artigt" gång på gång när hon connectar. Utan du borde släppa din stolthet o fråga om hon ville hänga.
    Och även att tjejer hatar när du inte kan kommunicera klart. Varenda gång jag har haft en flickvän och har svarat "Jag vet inte vad jag vill äta, vad vill du äta?" så har det alltid slutat med exakt samma sak. Av någon anledning gör det varenda kvinna flyförbannad. Speciellt om hon har borderline. Så det om något är någonting i din kommunikation som du hade kunnat ändra. 

Tjejer vill ofta veta vad du vill käka. Förmodligen för att hon vill vara med och planera. Och sen kan hon slappna av när du styr skutan och hon får följa med. 

Får man såna här sms efter ett uppbrott dock, ska man fråga direkt om det är för att dom vill hänga, annars behöver man inte hålla på o smsa med varandra alls.

• Anonym (Orimligt)

Jag, tråkigt nog fick jag en människa att troligen känna lite som du gör nu. Men det var en jätte tråkig kombination av att jag hade en strulig barndom med mycket försummade och det var precis hur min senaste partner fick mig att känna. Men jag hade inte styrkan att lämna och istället blev det jätte infekterat av att jag ville prata om att bli sedd och hörd medans hen var enormt konflikträdd och ville inte lyssna på mig, vilket såklart gjorde allting ännu värre. Tror hen senare fick ett stresspåslag så fort jag hintade om att jag ville prata ut och som du, befarade att allt skulle eskalera (även om jag aldrig var hotfull eller verbal) men vi nådde inte varandra alls. Visade sig att hen bara drevs ännu längre bort och mina känslor blev så extremt upp och ned i samband med detta, jag såg det som emotionell misshandel och jag tror hen såg det som att jag psykiskt misshandlade för att jag var högljudd. Det blev en väldigt ohälsosam cirkel. Med facit i hand så skulle jag ha gått tidigare såklart men hen lämnade mig tillslut vilket var det bästa som kunde hända.

Jag vet dock inte om detta är till någon hjälp för dig. Men er relation låter osund och vet ni inte vad problemet är och kan jobba bort det så är det såklart bättre att inte ha kontakt alls.

• Anonym (Ärlighet)
    Anonym (B) skrev 2021-09-12 17:10:37 följande:
    Tanken har slagit mig att jag varit utsatt för psykisk misshandel men jag har inte kunnat sätta fingret på vad som gjort att det blev just så illa som psykisk misshandel. Kan du kanske förklara för mig vad psykisk misshandel är? Jag tycker att jag googlat men då har jag alltid kunnat försvara hen med att hen gjort på ett visst sätt för att jag antingen betett mig illa (jag är inte 100% oskyldig till vår destruktiva relation, it takes two to tango) eller att hen älskat mig så mycket att hen inte vetat vad hen ska göra och det då blivit fel.
    Mer än gärna. Jag hoppas att de här listorna kan ge dig kraft att bryta all kontakt med exet:

www.varningstecken.n.nu/verbal-misshandel
    www.varningstecken.n.nu/uttryck-av-verbal-misshandel

Det ditt ex gjorde och gör mot dig har noll med kärlek att göra och allt med kontrollbehov och osäkerhet kring sig själv.
  • Pebbles78
    Anonym (B) skrev 2021-09-12 12:32:13 följande:

Jag lämnade exet för ett halvår sedan. Ett dramatiskt förhållande och mycket destruktivt vilket således gjorde att avslutet blev väldigt dramatiskt. Jag fick motta ett stort antal meddelanden av mindre trevlig karaktär där jag var det ena och det andra tills det gått ett tag och exet skrev att hen inte ville ha med mig att göra längre. Skönt tänkte jag. Efter det kommer det ändock sporadiska sms. Om inget speciellt. Det kan vara en rolig bild, något roligt som inträffat, ett grattis på födelsedagen. Jag upplever att jag måste svara vilket jag gör, på ett artigt sätt. Kontakten brukar dö ut efter det för att sen starta om på liknande sätt ett kort tag efter. Hur resonerar ni, bör man ha fortsatt kontakt med sitt ex, vilka skyldigheter är ens egna och vad tror ni att hen menar med att ständigt söka en kontakt som sedan dör ut lika snabbt? Nu har det varit tyst 2 veckor men enligt tidigare mönster bör sms komma inom den närmaste veckan. Tacksam för stöttning

Har exet försökt att kontakta dig nåt mer nu, eller känns det som att du börjar bli kvitt henne/honom?
Svar på tråden Hjälp mig att förstå