• Svar på tråden Hur blir man rik?
  • Boombom
    Anotherone skrev 2021-09-15 10:20:24 följande:

    Ser det också lite som en definitionsfråga; vad menas med rik?

    Jag är gift, har två barn, bor i parhus, äger en bil och vi båda har fast jobb. Ingen av oss är höginkomsttagare -  vi ligger ungefär på median i Sverige . Men vi har precis allt vi behöver. Bilen är inte ny, huset är inte hypermodernt. Vi har inga luxuösa vanor. Så vi har råd att leva det liv vi vill.

    Och det är just genom att följa tipsen ovan med att jobba, inte låna i onödan, hålla nere kostnader eller framför allt ha koll på dem. Inte skaffa massa abonnemang och småkostnader som bygger över tid. Inte köpa kaffe ute utan ta med termos tex. 

    Det jag ser framöver är att vi skulle vilja bli ännu bättre på att placera det vi kan lägga undan så att pengarna får jobba mer.

    Vi har båda börjat spara tidigt och det är bland det första man lär sig, att inte underskatta effekten av ränta på ränta. Dvs att det är smartare att börja spara 100kr i månaden så tidigt som man kan jämfört med att som 40-åring försöka komma ifatt. Samt att de pengar du sparar jobbar på dygnet runt och växer utan att du aktivt behöver jobba själv. Så jag håller på att lära mig mer om börsen och aktier nu. Inte för att vi ska driva någon slags FIRE-modell (googla FIRE om du är osäker) men så att vi kan ha det ännu mer bekvämt och unna oss mer ledigt om 10-15 år om och när vi vill.

    Det går absolut att jobba ihop ett större kapital men då krävs målmedvetenhet och låga kostnader. På Instagram och i poddar finns mycket inspiration.


    Det låter som att ni har det bra. Jag själv kommer från en sådan familj. Jag har börjat spara så det är ett plus. Har även börjat kolla lite på aktier för att i framtiden kunna investera i det. Tack för tipsen.
  • Boombom
    Medborgare skrev 2021-09-15 09:15:22 följande:

    Definiera rik. En miljon, flera miljoner?

    Man kan bli rik genom investeringar (aktier, fastigheter t ex), företagande, arv, vinst (ej att rekommendera). 


    Varför är arv inte att rekommendera ?
  • Medborgare
    Boombom skrev 2021-09-15 13:24:48 följande:
    Varför är arv inte att rekommendera ?
    Du läste fel, vinst är inte att rekommendera. Eller rättare sagt, börja inte spela med förhoppning om att vinna, chansen är väldigt liten. 
  • Boombom
    Medborgare skrev 2021-09-15 16:07:59 följande:

    Du läste fel, vinst är inte att rekommendera. Eller rättare sagt, börja inte spela med förhoppning om att vinna, chansen är väldigt liten. 


    Ja okej, förlåt missförstod. Absolut, det ska jag ha på minnet.
  • Boombom
    Steven01 skrev 2021-09-15 19:39:47 följande:

    Jag har ett vanligt jobb och 5 miljoner på banken. Hur? Spara och investera i aktier.


    Snyggt! Hur började du med aktier? Hur gör man för att känna sig säker på sin grej?
  • Anotherone
    Boombom skrev 2021-09-15 13:23:41 följande:
    Det låter som att ni har det bra. Jag själv kommer från en sådan familj. Jag har börjat spara så det är ett plus. Har även börjat kolla lite på aktier för att i framtiden kunna investera i det. Tack för tipsen.
    Ingen orsak! Det finns jättemånga bra poddar till exempel. Eller instagram-konton att följa. Men försök i början i alla fall att inte springa på alla bollar...
    När man läser om ett företag och någon gör en analys... allt verkar ju bra!
    Varför skulle jag INTE satsa en 500-ing? Det kan väl inte skada.
    Men det blir lätt väldigt spretigt. Och efter att ha satt mig in i detta och aktivt investerat på börsen i drygt ett halvår nu har jag insett ett par  saker;

    Detta är en tålamodssport. Det stämmer som många erkänt duktiga förvaltare och sparare sagt - köp och håll. Köp inte en aktie som du inte är bekväm med att lägga i lådan i några år. Låt dem ligga bara.
    Är man sån som person som vill/måste in och "bara kika lite" varje dag eller att man inte kan sova om man har någon placering som tappat 20% så kanske man hellre ska välja fonder.

    Där kommer nästa tips; diversifiering är bra... men ha i så fall även koll på ditt fondinnehav! Om jag tex tycker att Investor är bra. Kul för mig! Men jag kanske även har pengar i en bred Sverigefond. Och i i Spiltan investmentbolag. Det innebär att jag i slutändan har rätt stor exponering mot investmentbolag och Investor som bolag. Då kan det ju räcka med att antingen äga Investor eller istället ha en summa i Spiltan investmentbolag som ger mig exponering mot fler investmentbolag än bara Investor?

    Lär dig mer om bolagen! Vad gör dom? Säljer dom något och i så fall vad? Förstår man mer om bolagen, vad dom gör och hur de tjänar sina pengar så kan man lättare avgöra om det är något man vill investera i. Jag äger tex aktier både i ICA och Axfood. Jag vet vad dom gör och jag vill att en del av mina pengar går mot den marknaden. Men eftersom jag vill diversifiera mig och inte lägga alla pengar i samma korg så har jag fördelat dem mellan dessa bolag. Går hela dagligvaruhandeln dåligt så har jag förhoppningsvis bolag i andra branscher (industri, investmentbolag, banker) som går bättre och som räddar mig. Och börjar specifikt ICA att gå dåligt en tid så kanske Axfood går bättre? 
    På det viset försöker jag bygga min portfölj.

    Men det tar tid och det är inte jättelätt även om det är kul. Och det är svårt att slå index. Så det man också kan fråga sig är- vad kan jag - som inte förvaltarna på Spiltan/Handelsbanken/Avanza/Lannebo eller random bolag inte kan? Kanske bör jag hellre betala en liten avgift och lita på deras omdöme och kompetens och spara i fonder istället? Så får jag del av aktiemarknaden ändå, fast i lite mer paketerad form?
  • hammarhajen

    Rik är ju en definitionsfråga. Men, för de flesta gäller att börja, hålla i och tänka långsiktigt. Sparar man ca 8330 kr/mån har man en miljon efter 10 år. Om man inte räknar med räntor och värdeökning, de flesta sparar ju till stor del i aktier och fonder och med lite tur kan man ha betydligt mer.

    Annars gäller väl:

    1. Jobba

    2. Spara, långsiktigt och automatiskt (autogiro direkt till fondkonto)

    3. Se över fasta kostnader (ny bil vs äldre, en bil eller två, abonnemang, mat osv) Sparar man in 2000/mån på att göra sig av med en bil så öka sparandet med 2000/mån, konsumera inte upp pengarna.

    4. Absolut aldrig konsumtionslån eller onödigt dyra bostadslån

    5. Aldrig tjura ihop och säga att det är "orättvist" eller jämföra sig med grannen eller säga att det är omöjligt att få det gott ställt och se det som ursäkt att bygga pool för hela husbufferten och alla sparpengar

    6. Igen, tänka långsiktigt. Även om man inte blir rik som Krösus kommer den som sparar en tusenlapp eller två i månaden från 25 fram till pension ha enormt mycket mer än den som inte sparar alls. Den som sparar tre eller fyra tusenlappar kommer ha ännu mer.

    7. Göra en del uppoffringar. Det är lätt att köpa en vattenflaska på stan eller hämtmat till familjen när man inte orkar laga mat. Men att ha med egen vattenflaska och tugga i sig tråkiga snabbmakaroner med upptinade färdiga köttbullar sparar onekligen en hel del.. 

    Lycka till!

  • Anotherone

    Jättebra tips ovan! Att aldrig jämföra med andra tex, bra grundregel. Har grannen köpt ny bil? Kul för henne/honom. Inte mer än så.
    Och i övrigt handlar mycket om att prioritera. Jag vill inte bara lägga undan pengar till senare om det innebär att jag inte någonsin i mitt nuvarande liv kan äta på restaurang eller köpa en helt ny vinteroverall till min son.
    Det är nog inte heller sunt, man måste leva. Men det dagliga utelunchandet, kaffe på stan etc. har jag helt lagt av med. 

  • Boombom
    Anotherone skrev 2021-09-16 11:57:44 följande:

    Ingen orsak! Det finns jättemånga bra poddar till exempel. Eller instagram-konton att följa. Men försök i början i alla fall att inte springa på alla bollar...

    När man läser om ett företag och någon gör en analys... allt verkar ju bra!

    Varför skulle jag INTE satsa en 500-ing? Det kan väl inte skada.

    Men det blir lätt väldigt spretigt. Och efter att ha satt mig in i detta och aktivt investerat på börsen i drygt ett halvår nu har jag insett ett par  saker;

    Detta är en tålamodssport. Det stämmer som många erkänt duktiga förvaltare och sparare sagt - köp och håll. Köp inte en aktie som du inte är bekväm med att lägga i lådan i några år. Låt dem ligga bara.

    Är man sån som person som vill/måste in och "bara kika lite" varje dag eller att man inte kan sova om man har någon placering som tappat 20% så kanske man hellre ska välja fonder.

    Där kommer nästa tips; diversifiering är bra... men ha i så fall även koll på ditt fondinnehav! Om jag tex tycker att Investor är bra. Kul för mig! Men jag kanske även har pengar i en bred Sverigefond. Och i i Spiltan investmentbolag. Det innebär att jag i slutändan har rätt stor exponering mot investmentbolag och Investor som bolag. Då kan det ju räcka med att antingen äga Investor eller istället ha en summa i Spiltan investmentbolag som ger mig exponering mot fler investmentbolag än bara Investor?

    Lär dig mer om bolagen! Vad gör dom? Säljer dom något och i så fall vad? Förstår man mer om bolagen, vad dom gör och hur de tjänar sina pengar så kan man lättare avgöra om det är något man vill investera i. Jag äger tex aktier både i ICA och Axfood. Jag vet vad dom gör och jag vill att en del av mina pengar går mot den marknaden. Men eftersom jag vill diversifiera mig och inte lägga alla pengar i samma korg så har jag fördelat dem mellan dessa bolag. Går hela dagligvaruhandeln dåligt så har jag förhoppningsvis bolag i andra branscher (industri, investmentbolag, banker) som går bättre och som räddar mig. Och börjar specifikt ICA att gå dåligt en tid så kanske Axfood går bättre? 

    På det viset försöker jag bygga min portfölj.

    Men det tar tid och det är inte jättelätt även om det är kul. Och det är svårt att slå index. Så det man också kan fråga sig är- vad kan jag - som inte förvaltarna på Spiltan/Handelsbanken/Avanza/Lannebo eller random bolag inte kan? Kanske bör jag hellre betala en liten avgift och lita på deras omdöme och kompetens och spara i fonder istället? Så får jag del av aktiemarknaden ändå, fast i lite mer paketerad form?


    Jag har också hört att det lätt blir spretigt om man är för ivrig i början. Diversifiering var ett bra tips, ska verkligen hålla det i minnet. Tack för att du tog din tid, detta hjälpte oerhört mycket.
Svar på tråden Hur blir man rik?