Inlägg från: Anonym (Läste detta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Läste detta)

    Är din partner din bästa vän?

    Läste i en bok om kärlek att den bästa ingrediensen i en långvarig relation är stark vänskap, att om man är ihop med sin bästa vän har man ett fundament. Så, är du ihop med din bästa vän? Min partner är en bra vän absolut, men kanske inte min bästa vän. Däremot är han bra och engagerad i mina barn som om det vore hans egna. Han sätter mina behov först och äskar mig innerligt. Mitt ex är på ett sätt mer åt bästa-vän hållet, vi kunde prata i telefon flera timmar även efter att det tagit slut. Ändå var han lite av en egoist av mansbebis-typen, och jag saknade vissa saker som kändes nödvändiga i ett förhållande. Men trots att jag älskar min man funderar jag ibland på det här, om vi kommer tröttna på varandra. Vi har till största delen samma åsikter kring stora saker, men vissa helt olika. Inga gemensamma intressen egentligen. Humormässigt funkar det, lite olika men ändå kul ihop. Jag är rädd att man kommer hamna på varsitt håll i stället för att spendera kvällarna ihop..

  • Svar på tråden Är din partner din bästa vän?
  • Anonym (Läste detta)

    Så fantastiskt och fint! Grattis till er båda

  • Anonym (Läste detta)
    Anonym (oooo) skrev 2021-09-23 18:02:14 följande:

    Ja han är min bästa vän. Det var inte så att vi var vänner och sen blev kär, utan vi möttes, blev förälskade och insåg väldig fort även hur bra vänner vi skulle bli. 

    Vi gör väldigt mycket tillsammans och vi tröttnar inte på varann, hur mycket tid vi än lägger på gemensamma saker.


    Vad roligt! Har ni samma intressen? Mina bästa vänner är andra kvinnor. Inte säkert att jag skulle kunna spendera varje dag med dem dock. På nåt sätt är jag fast i nån föreställning från barndomen om manligt och kvinnligt eller nåt, haft några killkompisar, men tappat kontakten. Så jag har nog inte ens sett det som möjligt med en manlig bästa vän. Tror inte mina föräldrar är bästa vänner, och har inga bröder. Så har bara haft män nära mig i olika relationer som det gått bättre eller sämre att hålla liv i. Är inte kompis med ett enda av mina ex heller. Så jag kanske bara är dålig på vänskap.
  • Anonym (Läste detta)
    Anonym (Jag) skrev 2021-09-23 18:12:02 följande:

    Nej det är han verkligen inte. Men det är bara en av många anledningar till att jag samlar kraft att lämna.


    Du klarar det. Det kommer bli så mycket bättre sedan.
  • Anonym (Läste detta)
    Anonym (Tjej) skrev 2021-09-23 18:50:07 följande:

    Definitivt. Tyvärr ska vi kanske skiljas av vissa hemska anledningar men hoppas på att vi kan hålla ihop. Han är min bästa vän, den närmsta anhörig som finns till mig i hela världen och finns ingen så fantastisk människa jag träffat någonsin. Är så tacksam att jag fått lära känna honom och önskar vi kan fortsätta tillsammans resten av livet.

    Vi har barn tillsammans och ett mysigt liv tillsammans.


    Kan ni inte lösa alla hemska saker? Låter tråkigt att skiljas om det finns mer där att kämpa för!
  • Anonym (Läste detta)
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-23 19:08:20 följande:

    Förstår dina funderingar. Men känner samtidigt, njut av er kärlek och relationen. Skulle de bli så längre fram, så fine! Men du är inte där än. Det är lätt att jämföra tidigare partners.

    Men det betyder ingenting egentligen. Det enda sättet att ta reda på det här är att uppleva det. Och istället för att fokusera på det som inte funkar, fråga dig själv vad ni kan skapa/göra för att komma varandra närmare?

    Ta del av varandras intressen? Gå någon kurs ihop?

    Ha en dejtkväll i veckan? Det finns alltid något för att göra det bättre om man vill! Tiden kommer utvisa det andra. Förstår dina funderingar som sagt men det finns så mycket att säga om relationer och vi vet aldrig hur något blir förrän vi genomlevt det.


    Ja, han är den bästa partnern jag någonsin haft. Totalt osjälvisk, vilket gör att vi kan leva på det sätt jag vill, inte vara snåla mot varandra varken ekonomiskt eller med tid och kärlek. Nu det sista har jag tänkt på det där med intressen, då han börjat spela en del på datorn på kvällarna. Tycker det är synd att vi inte hinner prata så mycket. En dejtkväll låter ju fantastiskt! Föräldraledig och gravid just nu, så att ens hinna ta en dusch känns övermäktigt. Är rädd att det skulle bli mer krav än njutning att styra upp middag, duka fint, klä sig fint osv. Men så mysigt! Ska föreslå en dejtkväll i månaden kanske :)
  • Anonym (Läste detta)
    JonasHisingen skrev 2021-09-23 20:18:17 följande:

    Hon är min bästa vän på ett sätt. Hon skulle ställa upp för mig vad jag än behövde. Hon är en fantastisk förälder till våra barn. Däremot är vi olika, har en nästan syskonlik relation och den magiska närheten man kan känna till en annan människa hittar jag hos andra. 


    Det med syskonlik relation låter lite svårt att nöja sig med i längden. Kan ni jobba på det tror du?
Svar på tråden Är din partner din bästa vän?