Postman skrev 2021-09-27 13:39:51 följande:
Jag har inga klara planer på hur man löser det för grabbarna men nog kan det inte ha undgått dig att killar misslyckas mer i skolan. Väldigt stor andel killar halkar efter och går ut med ej godkända betyg. Om ni ägnar 80% av tiden till killarna och de inte får bättre resultat än vad de får idag vill jag nog påstå att det ni gör inte har avsedd effekt. Ni borde då fråga er själva vad ni gör för fel eller kanske ta hjälp externt.
Att skylla på att killarna inte är intresserade är ett absurd dåligt argument från skolan, då har man inte förstått sitt uppdrag.
Numera jobbar jag på en specialskola, så vi har bara dem "tyngsta" fallen. Och där har vi faktiskt handledning och allt möjligt för att klara dessa fall. Den viktigaste anledningen till att jag har bytt till en sån skola är just frustrationen över att inte har tillräcklig tid med dem som behöver hjälpen. Men självklart förekommer det även hos oss att någon ungdom bara har bestämt sig att de INTE är intresserade, inte vill, inte tänker göra (trots att de även har terapi samtidigt).
Innan dess, på vanliga skolor, tyckte jag att vi knappt hade några som inte nådde målen. Nu menar jag allmänt. Att elever inte når målen i något ämne, det förekommer förstås hela tiden. Och det beror ofta på att eleven har bestämt sig att han inte behöver det här betyget. Sedan har du områden där en hel del inte når målen dvs. så att de inte kommer in i gymnasiet, bara i IV-programmet. Och de flesta av dessa elever kan helt enkelt inte tillräckligt bra svenska, övriga har någon slags psykisk kris. Ofta tjejer faktiskt.
När du säger skillnader mellan killar och tjejer så tänker jag faktiskt mer på skillnaderna där eleverna visserligen är godkända, men underpresterar. Så är ofta, och vi vet inte varför. Min egen son också, han ingick i killgänget i klassen som alla underpresterade. De var godkända, delvis välgodkända, men de kunde bättre. Delvis hade de väl räknat ut att de inte behövde bättre betyg för att komma in på gymnasiet, men det var inte bara det. Och där kan man kanske inte göra mycket. Jag har dock för mig att det inte var så förr i tiden, och att det kanske inte heller är så i andra länder.
Min teori är att det antigen beror på för slapp disciplin i svenska skolor (tyvärr, vi lärare har inte mandat att ändra på det), eller på alla datorer, mobiler, m.m. Kanske blir pojkarnas hjärnor lättare överbelastade av för mycket intryck? Ibland får jag intrycket att de har för mycket intryck i huvudet för att kunna koncentrera sig på skolarbete. Och så klart så är ju det som händer på datorn och mobilen mer lockande. Har du tänkt på det? När jag var barn fanns TV, men inte så mycket mer. Numera är barn i skolan inte ens särskilt intresserade av att titta på film. Det finns ju ännu mer spännande saker.