• användare2020

Meddelar ni till exet om ni ska bort?

Ni som är separerade med barn varannan vecka. Meddelar ni exet/den andra föräldern om du och din nya åker bort en barnfri helg?

Jag är kluven. Min sambos ex vill att han meddelar henne om vi ska bort (när deras barn är hos henne). För mig känns det lite som ett kontrollbehov och ?övervakning?, vi måste väl kunna göra saker utan att hans ex vet om det? Hon säger att det är bra att veta ?om det händer nåt med barnen? men jag tänker att min sambo nås ju på telefon oavsett om han är 2 mil bort, 20 mil bort eller 200 mil bort. ????

Och nu pratar vi en helg alltså, utlandsresa en veckas - absolut kan man meddela.

Vill inte vara nån som sätter käppar i hjulet för deras kommunikation kring barnen men känner mig kluven i frågan och vill gärna höra hur fler resonerar.

• Svar på tråden Meddelar ni till exet om ni ska bort?
  • Anonym (Meddelar)

Jag meddelar exet och han mig. Vart vi skall, vart vi kan nås om vi åker bort. Blir som en trygghetsgrej att ha koll, han är ju en väldigt viktig person för vårt barn (lite viktig för mig med skall erkännas :D trots allt far till mitt barn).

• Drottningen1970

Jag tänker att det är en så liten grej att det inte är nåt du behöver lägga dig i. Spar dina strider. Vad spelar det för roll. Det är två vuxna människor som själva kan avgöra hur de vill ha det.

• Anonym (Ladybug)

Jag tycker att det är vanlig hövlighet att meddela om man är borta. Som någon skrev kan ju saker hända, någon skadar sig, en olycka, vad som. Känns det jobbigt att mamman vet detaljerna räcker det ju med att skriva att ni reser bort, hur länge, och hur pappan kan nås vid akut behov.

• användare2020

Barnen är relativt stora, har egna nycklar om det skulle vara nåt och barnen vet alltid vart vi är. Mamman ogillade häromhelgen att hon fick info via barnen att vi var borta. Och har tagit upp att hon vill att vi lägger in i en gemensam kalender de gånger vi är borta.

Det enda jag ville med mitt inlägg är att höra hur ni andra resonerar, negativa kommentarer undanbedes.

• Anonym (K)
    användare2020 skrev 2021-10-15 00:12:10 följande:

Ni som är separerade med barn varannan vecka. Meddelar ni exet/den andra föräldern om du och din nya åker bort en barnfri helg?

Jag skulle göra det, absolut. Om något oförutsett händer med barnen så är det bra att veta var den andra föräldern är, man kanske inte alltid kan nås på mobilen men då kan man ringa hotellet eller var man bor. Som förälder känner jag att det ligger i ens eget intresse att kunna nås om det händer något med ens barn. Det kan också vara bra ifall barnen vill åka tillbaka i förtid, då vet den andra redan om det och kan avstyra de tankarna. Det finns säkert fler orsaker också.

Du har inte egna barn skulle jag gissa.
  • Anonym (X)
    Anonym (NN) skrev 2021-10-15 05:32:24 följande:

Och även i ditt fall förutsätter jag att du själv inte har barn, då du inte förstår skillnaden på att vara ett telefonsamtal bort mot att kunna delta aktivt i föräldraskapet om nöden kräver.

När mitt ex och jag bodde tillsammans - reste vi bort en helg med kompisar, såg vi alltid till att det fanns någon annan i närheten som snabbt kunde hoppa in och hjälpa till om det krisar. Ibland kom hans föräldrar ner, ibland mina alternativt att vi hörde med en granne/kompis. Detta har inte förändrats bara för att vi inte längre är tillsammans, utan vi vill fortfarande säkra upp. Detta är ju även omvänt - jag vill inte att mitt ex ska dra med sig båda barnen till barnakuten mitt i natten bara för att jag inte har meddelat honom om att jag inte är tillgänglig.

Det finns så många trådar här på forumet där den nya bonusmamman klagar på att hon får ta ett föräldraansvar för sin nya partners barn. I det här fallet TS beskriver utläser jag att det är två föräldrar som fullt ut tar sitt föräldraansvar. Ingen dramatik, ingen rapporteringsskyldighet, inget kontrollbehov utan rätt och slätt tar ett gemensamt ansvar som föräldrar.

Jag förstår inte hur du menar.

Åker du aldrig iväg på barnfria helger för att eventuellt kunna hjälpa till om nåt händer barnen när de är hos pappan?
  • Fjäril kär

Av respekt och hövlighet och vanligt hyfs berättar vi för varandra när vi drar iväg längre än ett telefonsamtal räcker. Vi vill ha den tryggheten i varandra och för vårt barn. Att det finns nycklar och är nära mellan oss hör inte hit överhuvudtaget.

Det finns ju andra akuta saker som kan hända som gör att man behöver ha information och ibland har det faktiskt inträffat och vi har varit otroligt tacksamma för att vi då visste var vi befann oss och snabbt kunde hjälpas åt att agera från varsitt håll.

Folk har inga problem med att uppdatera Facebook ständigt och jämt och varför skulle det vara så fel att exet får den infon först?

• Anonym (K)
    användare2020 skrev 2021-10-15 07:06:25 följande:

Barnen är relativt stora, har egna nycklar om det skulle vara nåt och barnen vet alltid vart vi är. Mamman ogillade häromhelgen att hon fick info via barnen att vi var borta. Och har tagit upp att hon vill att vi lägger in i en gemensam kalender de gånger vi är borta.

Det enda jag ville med mitt inlägg är att höra hur ni andra resonerar, negativa kommentarer undanbedes.

Relativt stora, hur gamla då?

Negativa kommentarer får man stå ut med när man ställer frågor, och som någon sa verkar det som att du är svartsjuk.
  • Anonym (NN)
    Anonym (X) skrev 2021-10-15 07:14:20 följande:

Jag förstår inte hur du menar.

Åker du aldrig iväg på barnfria helger för att eventuellt kunna hjälpa till om nåt händer barnen när de är hos pappan?

Självklart gör jag det (och rätt ofta, vill jag tillägga!). Men det är det som är grejen - jag meddelar mitt ex i så god tid jag kan så att han vet om det och kan aktivera sitt nätverk. Förvarna sina föräldrar/grannar om att vara standby om det skulle krävas osv. Så att han också kan planera.
  • användare2020

Och angående svaret: ?Jag antar också att exet inte kräver att han ska höra av sig utan att detta är någonting de gemensamt bestämt just för att de sätter föräldraskapet främst.?

Problemet är att de inte bestämmer saker gemensamt utan det är hon som bestämmer ALLT och har svårt att kompromissa. Därav att jag lyfter denna fråga och rimligheten i det då jag velar över huruvuda det känns ok eller inte. Jag är ingen hemsk ?ny?, jag är en bonusmamma som gillar mina bonusbarn och vill få allt att fungera - men vill även att hans ex ska förstå och respektera att han faktiskt träffat nån ny.

Svar på tråden Meddelar ni till exet om ni ska bort?