• användare2020

Meddelar ni till exet om ni ska bort?

Ni som är separerade med barn varannan vecka. Meddelar ni exet/den andra föräldern om du och din nya åker bort en barnfri helg?

Jag är kluven. Min sambos ex vill att han meddelar henne om vi ska bort (när deras barn är hos henne). För mig känns det lite som ett kontrollbehov och ?övervakning?, vi måste väl kunna göra saker utan att hans ex vet om det? Hon säger att det är bra att veta ?om det händer nåt med barnen? men jag tänker att min sambo nås ju på telefon oavsett om han är 2 mil bort, 20 mil bort eller 200 mil bort. ????

Och nu pratar vi en helg alltså, utlandsresa en veckas - absolut kan man meddela.

Vill inte vara nån som sätter käppar i hjulet för deras kommunikation kring barnen men känner mig kluven i frågan och vill gärna höra hur fler resonerar.

• Svar på tråden Meddelar ni till exet om ni ska bort?
  • Anonym (Grodan)

Jag och mitt ex har bra kontakt och inga problem med att kommunicera men nej, jag informerar inte om vad jag gör på barnledig tid.

Gemensam kalender skulle aldrig förekomma!

• Anonym (No)

Nej, det gör jag inte. Skillnad på om man är borta en vecka eller mer men över en helg, nej!

Meddelar nu även era föräldrar om ni åker iväg över en helg? De kan ju faktiskt hända de något med. Om ni inte gör det så varför ska man då meddela exet? Finns ju som sagt var telefon, där man både kan ringa och smsa om det är nåt som hänt.

För en del är ju detta ett sätt att ha koll på sitt ex. Vilket absolut inte är sunt.

• sofhia
    Anonym (NN) skrev 2021-10-15 05:32:24 följande:

Och även i ditt fall förutsätter jag att du själv inte har barn, då du inte förstår skillnaden på att vara ett telefonsamtal bort mot att kunna delta aktivt i föräldraskapet om nöden kräver.

När mitt ex och jag bodde tillsammans - reste vi bort en helg med kompisar, såg vi alltid till att det fanns någon annan i närheten som snabbt kunde hoppa in och hjälpa till om det krisar. Ibland kom hans föräldrar ner, ibland mina alternativt att vi hörde med en granne/kompis. Detta har inte förändrats bara för att vi inte längre är tillsammans, utan vi vill fortfarande säkra upp. Detta är ju även omvänt - jag vill inte att mitt ex ska dra med sig båda barnen till barnakuten mitt i natten bara för att jag inte har meddelat honom om att jag inte är tillgänglig.

Det finns så många trådar här på forumet där den nya bonusmamman klagar på att hon får ta ett föräldraansvar för sin nya partners barn. I det här fallet TS beskriver utläser jag att det är två föräldrar som fullt ut tar sitt föräldraansvar. Ingen dramatik, ingen rapporteringsskyldighet, inget kontrollbehov utan rätt och slätt tar ett gemensamt ansvar som föräldrar.

Jag tycker det är jättekonstigt om man inte kan vara själv med barrnen en helg utan backup.
  • Anonym (NN)
    sofhia skrev 2021-10-15 15:39:04 följande:

Jag tycker det är jättekonstigt om man inte kan vara själv med barrnen en helg utan backup.

Vi kan det, men vill inte. Efter att ha blivit sittande på barnakuten för allehanda saker, på ortopeden för andra saker och hos akuttandläkare för ytterligare saker så nej, det är inte för exets skull vi vill veta om vi måste lösa passning av barn själva eller veta att den finns tillgänglig inom en rimlig räckvidd. Har ingenting med kontrollbehov av vad exet har för sig utan av omsorg för det barn som inte i stunden behöver uppsöka sjukvård. Och nu har inte detta hänt jättefrekvent om alla skulle undra, men de gånger det har hänt har det varit tillräckligt påfrestande för att vare sig exet eller jag vill utsätta barnen eller oss själva för den stressen om det är så lättfixat som ett mess om att man kommer vara iväg.
  • aerial

Nej det skulle jag inte göra. Vad jag gör på mina barnfria helger har han inte med att göra, även om vi har en bra relation. Jag åker till min stuga varannan helg med min särbo, känns inte som att han behöver veta det. Och om några helger ska jag bort med några kompisar, behöver han inte veta heller.

• Anonym (NN)
    sofhia skrev 2021-10-15 15:39:04 följande:

Vill även försvara mig lite för det är inte så att jag inte kan vara själv med barnen. Jag var, även under tiden vi levde tillsammans, själv med barnen fyra dagar varje arbetsvecka under två år då mitt numera ex arbetade på annan ort. Skötte allt. Och arbetade heltid själv. Så det är inte det att jag inte kan rodda barn, hund, katt, fiskar och ett liv. Men då visste jag förutsättningarna och kunde planera därefter. Våra föräldrar bor 40 mil från oss, så mycket handlade om att förvarna, stärka upp omkringliggande nätverk för du är sårbar när du är ensam ansvarig för barn och du står helt ensam.

Jag tycker inte att det någonstans är hjältemodigt och att man är stark som klarar allting ensam om man inte absolut måste, utan jag tycker det är starkt när man klarar så mycket man kan själv utan att vara dumdristigt envis i att klara saker ensam. Glädjande nog delar mitt ex den här uppfattningen och vi meddelar varandra helt friktionsfritt att Nästa helg reser jag bort, bara så att du vet. Tack! säger jag. Då vet jag det och kan göra en mental notering om att om det skulle skita sig i helgen, då vet jag att jag måste rodda runt det utan barnens andra förälders hjälp.
  • Shakira88

Mitt x har flyttat 25 mil bort. Så nej, jag är helt själv med allt sen 4 år tillbaka. Det går bra det också :)

• Anonym (NN)
    Shakira88 skrev 2021-10-15 16:28:20 följande:

Mitt x har flyttat 25 mil bort. Så nej, jag är helt själv med allt sen 4 år tillbaka. Det går bra det också :)

Jag tror inte det är någon som inte tror att det inte går bra. Jag tror att man i de allra flesta fall klarar det man ställs inför. En sådan här frågeställning rör nog mer de fall då man har barnen varannan vecka, så som TS beskriver. Fall där själva fundamentet i samarbetet kring barnen är helt delat ansvar. Det finns alltid de som har det svårare/värre/tuffare - det gör inte att det måste vara måttstocken för hur samarbeten kan se ut.

Själv är jag mycket tacksam för det samarbete mitt ex och jag har utarbetat. Slitigt men väldigt stabilt och värt, samtidigt som vi båda har nya partners där min partner i sin tur har egna barn. Om ett år förväntar jag mig en utlandstjänst som kommer vara i ett år cirka. Mitt ex är redan nu förvarnad och har samtyckt till att bli heltidsförälder under det året om det blir så. Hans partner har också kommit med input och vår gemensamma preliminära lösning är att partnern, när och om det blir kämpigt med barnen boendes på heltid, tar min lägenhet de stunderna hen behöver distansera sig. Dialog, samarbete och respekt inför allas olika behov - jag tror verkligen att man kommer längst då med minst smärta.
  • användare2020
    Anonym (Grodan) skrev 2021-10-15 12:58:54 följande:

Jag och mitt ex har bra kontakt och inga problem med att kommunicera men nej, jag informerar inte om vad jag gör på barnledig tid.

Gemensam kalender skulle aldrig förekomma!

Tack för svaret! Det låter vettigt.
  • Anonym (Skärp dig)
    Anonym (NN) skrev 2021-10-15 05:32:24 följande:

Och även i ditt fall förutsätter jag att du själv inte har barn, då du inte förstår skillnaden på att vara ett telefonsamtal bort mot att kunna delta aktivt i föräldraskapet om nöden kräver.

När mitt ex och jag bodde tillsammans - reste vi bort en helg med kompisar, såg vi alltid till att det fanns någon annan i närheten som snabbt kunde hoppa in och hjälpa till om det krisar. Ibland kom hans föräldrar ner, ibland mina alternativt att vi hörde med en granne/kompis. Detta har inte förändrats bara för att vi inte längre är tillsammans, utan vi vill fortfarande säkra upp. Detta är ju även omvänt - jag vill inte att mitt ex ska dra med sig båda barnen till barnakuten mitt i natten bara för att jag inte har meddelat honom om att jag inte är tillgänglig.

Det finns så många trådar här på forumet där den nya bonusmamman klagar på att hon får ta ett föräldraansvar för sin nya partners barn. I det här fallet TS beskriver utläser jag att det är två föräldrar som fullt ut tar sitt föräldraansvar. Ingen dramatik, ingen rapporteringsskyldighet, inget kontrollbehov utan rätt och slätt tar ett gemensamt ansvar som föräldrar.

Hur vore det om du bara kunde sluta anta/förutsätta och sluta hoppa på folk som försöker svara på frågan? Svara vänligt på den ställda frågan istället. Och i det här fallet verkar TS mån om att få det att fungera och vill hör sig för rent allmänt hur andra resonerar. Vad jag kan se har hon inte klagat alls över att ta föräldraansvar utan gillar sin bonusfamilj. Dra inte alla över en kam utifrån vad du läst i andra trådar.

TS - hoppas ni hittar någon lösning som funkar. <3
Svar på tråden Meddelar ni till exet om ni ska bort?