• Anonym (Senn)

    Med handen på hjärtat - älskar du alla dina barn precis lika mycket?

    Älskar du alla dina barn precis lika mycket? Tycker du lika mycket om de? 

    Om inte, vem är det du älskar mer och vem älskar du mindre? Varför älskar du den ena mer än den andra? 

  • Svar på tråden Med handen på hjärtat - älskar du alla dina barn precis lika mycket?
  • Anonym (....)
    Anonym (Sanna) skrev 2021-10-17 09:22:36 följande:

    Hur hade du valt om det var dina barn på plankan och du bara fått rädda ett barn? 


    Den är ju jättesvår men då tänker jag kanske att man väljer det yngsta barnet som fått leva kortast. Annars går det såklart inte att välja på några andra parametrar.
  • fjanten
    Anonym (....) skrev 2021-10-17 11:08:45 följande:

    Men precis, vi har ingen dålig relation här heller men så fort barn nr 1 var fött fanns den nya rangordningen redan klar som stjärnorna på himlen.

    Jag skulle väl dock inte hjälpa till att knuffa om det ändå inte gjorde nån skillnad haha för utfallet..




    Samtidigt har jag aldrig gått och tänkt "jag älskar den mer än den, och den mer än den, och skulle min make och min pappa vara sövda inne ett brinnande hus skulle jag först rädda ..." Sånt sitter man ju inte och funderar på i verkligheten, och det är ju inte något som gemene man kommer vara med om heller. Men mer till frågeställningen: Älskar alla barnen lika mycket, det finns ingen rangordning alls där, älskar min man, älskar mina föräldrar, älskar andra nära och kära.

    Har dock en (ingift) släkting med två söner där han VÄLDIGT tydligt favoriserar den äldre sonen och behandlar sönerna extremt olika.
  • Anonym (Olika)

    Ja, med handen på hjärtat älskar jag min yngsta mest. Sen kommer det större barnet och sist bonusbarnen. Kan nog inte säga att jag älskar bonusarna nej.

    Anledningen att jag älskar min yngsta mest är att hen är snäll och väldigt kramgo, medans det större barnet är mycket otacksam, skäller och bråkar.

  • Anonym (Sanna)
    fjanten skrev 2021-10-17 09:34:40 följande:
    Hur hade du valt?
    Jag vet inte, men det är för att jag aldrig varit i den sitsen. Jag vet inte hur jag skulle reagera eller tänka om ja g skulle ställas inför sådana fruktansvärda val. Alla här svarar teoretiskt, men i den faktiska situation så tänker man inte alltid rationellt. Även om vissa tror att de gör det. 
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (....) skrev 2021-10-17 11:14:03 följande:
    Den är ju jättesvår men då tänker jag kanske att man väljer det yngsta barnet som fått leva kortast. Annars går det såklart inte att välja på några andra parametrar.
    Du tror att du skulle tänka rationellt i en sådan situation?
  • fjanten
    Anonym (Sanna) skrev 2021-10-17 12:22:12 följande:

    Jag vet inte, men det är för att jag aldrig varit i den sitsen. Jag vet inte hur jag skulle reagera eller tänka om ja g skulle ställas inför sådana fruktansvärda val. Alla här svarar teoretiskt, men i den faktiska situation så tänker man inte alltid rationellt. Även om vissa tror att de gör det. 


    Oddsen att du eller någon av oss skulle ställas inför sådana val är turligt nog väldigt små, som tur är.
  • Anonym (....)
    Anonym (Olika) skrev 2021-10-17 12:19:58 följande:

    Ja, med handen på hjärtat älskar jag min yngsta mest. Sen kommer det större barnet och sist bonusbarnen. Kan nog inte säga att jag älskar bonusarna nej.

    Anledningen att jag älskar min yngsta mest är att hen är snäll och väldigt kramgo, medans det större barnet är mycket otacksam, skäller och bråkar.


    Det äldsta barnet kommer ju inte heller bli mer tacksamt om du visar att du föredrar yngsta, så hoppas större barnet inte märker det iaf utan de ges samma dos kärlek.
  • lövet2

    Ja - utan tvekan. Det har jag gjort nästan från födseln. Just nyfödda barn har jag egentligen mest velat beskydda till varje pris. Man känner dem ju inte på samma sätt som man gör med de äldre barnen, och därför har jag drivits mer av instinkter än av kärlek den första tiden.

  • Anonym (...)

    Intressant frågeställning! Har funderat ett tag... Jag har tre barn, för två av dem rullar allt på men med den tredje är det problem och strul mest hela tiden i de flesta situationer. Men ja, jag älskar verkligen alla lika mycket. Har också kommit fram till att jag älskar deras olika personligheter lika mycket trots att det är just den som ställer till det för ett av barnen. Skulle göra allt för dem!

  • jrockyracoon
    Anonym (Olika) skrev 2021-10-17 12:19:58 följande:

    Ja, med handen på hjärtat älskar jag min yngsta mest. Sen kommer det större barnet och sist bonusbarnen. Kan nog inte säga att jag älskar bonusarna nej.

    Anledningen att jag älskar min yngsta mest är att hen är snäll och väldigt kramgo, medans det större barnet är mycket otacksam, skäller och bråkar.


    En möjlig anledning till att det större barnet är otacksam, skäller och bråkar skulle kunna vara att hen känner att din kärlek är större hos det större barnet.

    Dina barn använder olika strategier och det låter inte rätt i mina öron att älska det ena mindre för att dess strategi är mindre konfrontativ. 

    Jag tänker att med vissa barn kanske man behöver kämpa mer för att behålla kärleken, och då behöver man kunna se orsakerna bakom barnets beteende för att lyckas med den uppgiften.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Senn) skrev 2021-10-15 18:41:04 följande:

    Älskar du alla dina barn precis lika mycket? Tycker du lika mycket om de? 

    Om inte, vem är det du älskar mer och vem älskar du mindre? Varför älskar du den ena mer än den andra? 


    Ja, jag älskar alla mina barn lika mycket. Eftersom de är individer kanske man kan säga att jag älskar dem på olika sätt, eller att jag förstår eller känner igen mig bättre i ett barn än i ett annat, men det har ingenting med graden av kärlek att göra.
  • Anonym (Olika)
    jrockyracoon skrev 2021-10-17 13:35:34 följande:

    En möjlig anledning till att det större barnet är otacksam, skäller och bråkar skulle kunna vara att hen känner att din kärlek är större hos det större barnet.

    Dina barn använder olika strategier och det låter inte rätt i mina öron att älska det ena mindre för att dess strategi är mindre konfrontativ. 

    Jag tänker att med vissa barn kanske man behöver kämpa mer för att behålla kärleken, och då behöver man kunna se orsakerna bakom barnets beteende för att lyckas med den uppgiften.


    Det större barnet har varit sån sedan hem var liten. Skiljer 8 år mellan yngsta och äldsta så någon konkurrent sedan hen var liten har inte funnits.

    Jag har alltid älskat min äldsta massvis, men minsta barnet nu ännu mer. Det går inte att gradera på en skala hur mycket man älskar ett barn, men skulle jag av någon anledning vara tvungen att välja så blir det yngst. Har aldrig sagt det här till någon och verkligen inte visat barnen vad jag känner. Inget jag funderar över i vardagen heller, men frågan ställdes här.

    Mitt äldsta barn tar väldigt mycket kraft och energi och skulle nog snarare säga att det yngsta får stå tillbaka för den äldre.

    Precis som man inte kan styra över vem man blir kär i kan man heller inte förfoga över känslorna gentemot sina barn. Det finns föräldrar som inte älskar sina barn alls, där är jag långt ifrån.
  • jrockyracoon
    Anonym (Olika) skrev 2021-10-17 19:44:14 följande:
    Det större barnet har varit sån sedan hem var liten. Skiljer 8 år mellan yngsta och äldsta så någon konkurrent sedan hen var liten har inte funnits.

    Jag har alltid älskat min äldsta massvis, men minsta barnet nu ännu mer. Det går inte att gradera på en skala hur mycket man älskar ett barn, men skulle jag av någon anledning vara tvungen att välja så blir det yngst. Har aldrig sagt det här till någon och verkligen inte visat barnen vad jag känner. Inget jag funderar över i vardagen heller, men frågan ställdes här.

    Mitt äldsta barn tar väldigt mycket kraft och energi och skulle nog snarare säga att det yngsta får stå tillbaka för den äldre.

    Precis som man inte kan styra över vem man blir kär i kan man heller inte förfoga över känslorna gentemot sina barn. Det finns föräldrar som inte älskar sina barn alls, där är jag långt ifrån.
    Nu tror ju jag att man kan styra sina känslor, och det är vetenskapligt bevisat att känslorna följer på tankarna. Tänker du på en blomma och sommar så känner du dig mer uppåt. Går du och tänker på mannen på jobbet hela dagarna kommer du närmare och närmare en förälskelse, tänker du negativa tankar om ditt barn utan att samtidigt förstå dess problematik och orsakerna bakom, så påverkas dina känslor för det barnet.

    Om jag vore dig skulle jag gå till botten med den här känslan av att kärleken är större till det ena barnet. Det låter inte alls bra. Jag förutsätter att du är medveten om att ditt äldsta barn utan problem känner av föräldrarnas kärlek och ev. brist på sådan utan att det behöver förmedlas via ord. Du kan inte förhindra att ditt äldsta barn känner av din prioriteringsordning av syskonen. 

    Jag har också ett äldsta barn och det får utbrott och är svårhanterligt. Det betyder inte att jag älskar det mindre för den sakens skull. 
  • Anonym (M 2)
    Anonym (K) skrev 2021-10-17 07:56:32 följande:
    Missuppfattade du nu eller?
    Nej. Läste du det jag skrev?
    Tycker du ska fundera och reflektera över hur empatisk och sympatisk du i själva verket är.
  • Anonym (K)
    Anonym (Olika) skrev 2021-10-17 19:44:14 följande:

    Det större barnet har varit sån sedan hem var liten. Skiljer 8 år mellan yngsta och äldsta så någon konkurrent sedan hen var liten har inte funnits.

    Jag har alltid älskat min äldsta massvis, men minsta barnet nu ännu mer. Det går inte att gradera på en skala hur mycket man älskar ett barn, men skulle jag av någon anledning vara tvungen att välja så blir det yngst. Har aldrig sagt det här till någon och verkligen inte visat barnen vad jag känner. Inget jag funderar över i vardagen heller, men frågan ställdes här.

    Mitt äldsta barn tar väldigt mycket kraft och energi och skulle nog snarare säga att det yngsta får stå tillbaka för den äldre.

    Precis som man inte kan styra över vem man blir kär i kan man heller inte förfoga över känslorna gentemot sina barn. Det finns föräldrar som inte älskar sina barn alls, där är jag långt ifrån.


    Såklart man kan styra över sina känslor för sina barn. Allt annat är skitsnack. Jag hade dåliga känslor för mitt yngsta barn en kort period. Tog tag i detta direkt och insåg rätt snabbt att det inte hade med barnet i sig att göra alls utan omständigheter runt omkring som gjorde att jag kände såhär. Jobbade med det och de dåliga känslorna är helt borta. Har för övrigt också ett äldre barn som är väldigt krävande och tar mycket energi. Har varit oerhört ledsen över hans beteende många gånger. Men att jag skulle kunna sitta och säga att jag skulle välja bort honom framför syskonen pga det finns inte i min värld. Blir ledsen av att bara se att du kan sitta och skriva att du skulle välja det yngre barnet framför det äldre om du var tvungen. För mig är det så totalt omöjligt att kunna känna så och definitivt att skriva så!

    Nej. Det går absolut att styra sina känslor för sina barn. Du borde ta hjälp med detta. För självklart känner ditt äldsta barn av det. Vad du än tror.
  • Anonym (K)
    Anonym (M 2) skrev 2021-10-20 10:00:38 följande:

    Nej. Läste du det jag skrev?

    Tycker du ska fundera och reflektera över hur empatisk och sympatisk du i själva verket är.


    Den du citerade skrev om att rangordna mellan barnen och mannen. Och du börjar skriva om att rangordna mellan enbart barnen. Vilken är en jävla skillnad. Så ta du din jävla empati och kör upp den nånstans.
Svar på tråden Med handen på hjärtat - älskar du alla dina barn precis lika mycket?