• Fri 22 Oct 2021 15:12
    4526 visningar
    14 svar
    14
    4526

    Universitetsstudier vs. KY/Folkis/m.m.

    Ja, som rubriken antyder önskar jag en diskussion om de olika slags studieformerna. Jag har själv läst på universitet (juridik) men kan ibland ångra mitt val. Jag kan ångra det dels för att utbildningen var lång, generell och väldigt teoretisk med liten koppling till yrkeslivet (ingen praktik). Jag upplevde även att universitetsmiljön är ganska elitistisk och innehåller en enorm hets kring betyg. Efter utbildningen höjdes även mina krav på t.ex. kvalificerade arbetsuppgifter och lön och jag känner liksom inte den tacksamheten inför ett jobb som jag gjorde innan jag pluggade.

    Vad har ni andra läst och hur upplevde ni er utbildning? Ångrar ni vad ni läst och vad hade ni velat läsa istället?

  • Svar på tråden Universitetsstudier vs. KY/Folkis/m.m.
  • Anonym (plugg­is)
    Fri 22 Oct 2021 15:19
    #1

    Juristlinjen är ju ökänd för att ha betygshets, så det kommer med paketet. En kompis lämnade sin domarkarriär vid 40 för som han sa "Att bli domare är att fortsätta få betyg av orättvisa lärare varje år till pensionen".

    Jag är naturvetare och på vår linje var det mer "ingen bryr sig vilka kursbetyg du har bara du får ut din examen". Mycket nöjd med min utbildning men jag har rört mig en bra bit ifrån den i yrkeslivet och alla blir förvånade idag när jag berättar vad min grundexamen är. Jag borde ha provat att läsa till ingenjör, men blev tyvärr bortskrämd av en illa planerad besöksweekend på en teknisk högskola i gymnasiet.

  • Fri 22 Oct 2021 15:40
    #2

    Det finns ju universitetsutbildningar som innefattar praktik, bl a vårdutbildningar och lärarutbildningar. Personligen hade jag uppskattat praktik när jag pluggade så att man fått lite kontakter + erfarenhet. "Det viktiga" i min utbildning finns även som KY-utbildning och där ingår praktik men samtidigt lärde jag mig mycket på kurserna runt omkring som jag haft nytta av så jag vet inte riktigt vad det bästa valet är. Kanske praktik som en valbar kurs på högskolan när man nästan är klar.

  • Fri 22 Oct 2021 16:13
    #3
    Anonym (pluggis) skrev 2021-10-22 15:19:01 följande:

    Juristlinjen är ju ökänd för att ha betygshets, så det kommer med paketet. En kompis lämnade sin domarkarriär vid 40 för som han sa "Att bli domare är att fortsätta få betyg av orättvisa lärare varje år till pensionen".

    Jag är naturvetare och på vår linje var det mer "ingen bryr sig vilka kursbetyg du har bara du får ut din examen". Mycket nöjd med min utbildning men jag har rört mig en bra bit ifrån den i yrkeslivet och alla blir förvånade idag när jag berättar vad min grundexamen är. Jag borde ha provat att läsa till ingenjör, men blev tyvärr bortskrämd av en illa planerad besöksweekend på en teknisk högskola i gymnasiet.


    Skönt att höra att du är nöjd. Önskar att jag med upplevt studietiden sådär avslappnad som jag förstår det som att du gjorde. Även intressant att du rört dig så pass långt ifrån din utbildning till den nivån att folk blir överraskade. Det kanske är jag som tänker för boxigt kring studier-yrkesliv men upplever själv att det är svårt att försöka ta mig in på andra områden. Valde juridik just för att jag tänkte att det var brett men när jag försöker röra mig i andra riktningar (mer sociala yrken) är det sällan jag ens får komma på en intervju.

    Tänker därför att det kanske hade vart mer smutt att ha två olika Folkis/KY-utbildningar istället och på så sätt skapa bredd o ha möjligheter att röra sig mer på arbetsmarknaden.
  • Fri 22 Oct 2021 16:15
    #4
    asdfgh skrev 2021-10-22 15:40:59 följande:

    Det finns ju universitetsutbildningar som innefattar praktik, bl a vårdutbildningar och lärarutbildningar. Personligen hade jag uppskattat praktik när jag pluggade så att man fått lite kontakter + erfarenhet. "Det viktiga" i min utbildning finns även som KY-utbildning och där ingår praktik men samtidigt lärde jag mig mycket på kurserna runt omkring som jag haft nytta av så jag vet inte riktigt vad det bästa valet är. Kanske praktik som en valbar kurs på högskolan när man nästan är klar.


    Ja det där med valbar praktik hade varit något! Men jag hade röstat på tidigt i utbildningen (tänker ifall man på praktiken inser att det inte är ens grejj så att man kan hoppa av utan att ha läst 2,5/3 år). Skönt att höra att du är nöjd iallafall!
  • Fri 22 Oct 2021 21:06
    #5

    Jag har en väldigt blandad bakgrund studiemässigt.
    Efter gymnasiet kom jag in på en KY-utbildning som jag tror har varit väldigt bra för många, den har bra rykte. Men för mig kändes hela första terminen som en upprepning av gymnasiet så jag tyckte det var tråkigt och hoppade av. Har efter det läst en kortare yrkesutbildning med väldigt specifikt arbetsområde, en annan KY-utbildning samt totalt nästan en kandidatexamen på högskola. Jag är sån som gillar att ha något på G vid sidan om mitt jobb (älskar att läsa så om jag ändå läser mycket så kan jag lika gärna läsa en bok som verkligen ger något ) . På det viset har jag haft distanskurser igång löpande. 
    KY uppskattar jag som studieform pga utbildningarna är framtagna tillsammans med arbetslivet så att man vet att behov finns. Samt att det alltid ingår praktik.
    Jag var inne på att läsa juridik efter gymnasiet och har även blivit antagen till PA-programmet som det hette på den tiden men hoppade av just för att jag ville ha mer praktik och inte bara kunna en massa teorier  om saker och ting. Jag som person behöver initialt mer handfast få veta vad jag förväntas göra och leverera på mitt arbete. 
    Folkhögskola har jag ingen erfarenhet alls. 

  • Anonym (Civil­ingenj­ör)
    Fri 22 Oct 2021 21:55
    #6

    Jag läste civilingenjör (fysik). Ångrar inte mitt val av utbildning men det var ingen stor koppling till relevant arbetsliv (bortsett från arbete vid sidan av studierna samt sommarjobb men det var en annan del av arbetslivet) precis som för dig.

    Vad jag däremot känner besvikelse/ånger över är hur lite behov arbetslivet har av mina kunskaper, driv och förmågor. Jag använder i princip ingen direkt universitetskunskap i mitt dagliga arbete. Det är frustrerande att inte utvecklas och få mentala utmaningar.

    Arbetslivets behov har jag hört ofta är en besvikelse för arbetstagare.

  • Sat 23 Oct 2021 23:00
    #7
    VeraVill skrev 2021-10-22 15:12:08 följande:

    Ja, som rubriken antyder önskar jag en diskussion om de olika slags studieformerna. Jag har själv läst på universitet (juridik) men kan ibland ångra mitt val. Jag kan ångra det dels för att utbildningen var lång, generell och väldigt teoretisk med liten koppling till yrkeslivet (ingen praktik). Jag upplevde även att universitetsmiljön är ganska elitistisk och innehåller en enorm hets kring betyg. Efter utbildningen höjdes även mina krav på t.ex. kvalificerade arbetsuppgifter och lön och jag känner liksom inte den tacksamheten inför ett jobb som jag gjorde innan jag pluggade.

    Vad har ni andra läst och hur upplevde ni er utbildning? Ångrar ni vad ni läst och vad hade ni velat läsa istället?


    Jag är naturvetare (kemi) och upplevde min utbildning som positiv. Den där betygshetsen du beskriver fanns inte, precis som någon annan skrev i tråden så är arbetsgivare enbart intresserade av att man har examen (och vad man valt som ex-jobb/avhandling). Inte heller upplevde jag någon konkurrens oss studenter emellan, som det lätt kan bli på elitistiska utbildningar.

    Visst var det mycket teori i utbildningen och vi hade ingen obligatorisk praktik (det fanns någon valbar kurs som man kunde göra på en arbetsplats), men vi hade mycket lab i alla kurser och fick mycket övning i det praktiska handhavandet av både "enkla" metoder och av att använda mer avancerade maskiner/instrument. Dessutom universitetet lade sig vinn om att ge studenterna kontakt med arbetslivet genom både till exempel gästföreläsare från företag och studiebesök, och att i undervisning och uppgifter koppla teorin till arbetslivet.

    Jag har inte ångrat mig en sekund. Jag älskar fortfarande kemi och det finns alltid något nytt att lära sig, både för att ämnet är så brett och för att det kommer nya metoder och utrustning hela tiden (och att man själv är med om att utveckla de nya metoderna/utrustningen).
  • Mon 25 Oct 2021 08:40
    #8
    Anotherone skrev 2021-10-22 21:06:46 följande:

    Jag har en väldigt blandad bakgrund studiemässigt.

    Efter gymnasiet kom jag in på en KY-utbildning som jag tror har varit väldigt bra för många, den har bra rykte. Men för mig kändes hela första terminen som en upprepning av gymnasiet så jag tyckte det var tråkigt och hoppade av. Har efter det läst en kortare yrkesutbildning med väldigt specifikt arbetsområde, en annan KY-utbildning samt totalt nästan en kandidatexamen på högskola. Jag är sån som gillar att ha något på G vid sidan om mitt jobb (älskar att läsa så om jag ändå läser mycket så kan jag lika gärna läsa en bok som verkligen ger något ) . På det viset har jag haft distanskurser igång löpande. 

    KY uppskattar jag som studieform pga utbildningarna är framtagna tillsammans med arbetslivet så att man vet att behov finns. Samt att det alltid ingår praktik.

    Jag var inne på att läsa juridik efter gymnasiet och har även blivit antagen till PA-programmet som det hette på den tiden men hoppade av just för att jag ville ha mer praktik och inte bara kunna en massa teorier  om saker och ting. Jag som person behöver initialt mer handfast få veta vad jag förväntas göra och leverera på mitt arbete. 

    Folkhögskola har jag ingen erfarenhet alls. 


    Inspirerande! Kul att höra att du läst flera olika utbildningar och testat dig runt. Detta fick mig att känna att jag inte behöver ångra något utan bara att hoppa på en ny utbildning om jag nu vill byta inriktning. Tack också för info om din upplevelse av KY-utbildningar.

    Upplever du att din studiebakgrund har öppnat upp för många olika slags yrken?
  • Mon 25 Oct 2021 08:49
    #9
    Anonym (Civilingenjör) skrev 2021-10-22 21:55:30 följande:

    Jag läste civilingenjör (fysik). Ångrar inte mitt val av utbildning men det var ingen stor koppling till relevant arbetsliv (bortsett från arbete vid sidan av studierna samt sommarjobb men det var en annan del av arbetslivet) precis som för dig.

    Vad jag däremot känner besvikelse/ånger över är hur lite behov arbetslivet har av mina kunskaper, driv och förmågor. Jag använder i princip ingen direkt universitetskunskap i mitt dagliga arbete. Det är frustrerande att inte utvecklas och få mentala utmaningar.

    Arbetslivets behov har jag hört ofta är en besvikelse för arbetstagare.


    Jag är ingen yrkesvägledare men fick bara en spontan tanke efter att ha läst det du skrev: tror du att du hade trivts med forskning eller liknande vid högskola/universitet? Tänker att du då får möjlighet att återigen grotta in dig och utvecklas inom ditt område?

    Jag tror att vi känner likadant gällande det där, har också fått uppfattningen av att universitetsstudier leder till en ökad förväntan på arbetsmarknaden, större krav på ett självständigt arbete med stimulerande och varierade arbetsuppgifter och ett sådant arbete har inte jag heller hittat än.
  • Mon 25 Oct 2021 09:03
    #10
    Embla twopointoh skrev 2021-10-23 23:00:51 följande:

    Jag är naturvetare (kemi) och upplevde min utbildning som positiv. Den där betygshetsen du beskriver fanns inte, precis som någon annan skrev i tråden så är arbetsgivare enbart intresserade av att man har examen (och vad man valt som ex-jobb/avhandling). Inte heller upplevde jag någon konkurrens oss studenter emellan, som det lätt kan bli på elitistiska utbildningar.

    Visst var det mycket teori i utbildningen och vi hade ingen obligatorisk praktik (det fanns någon valbar kurs som man kunde göra på en arbetsplats), men vi hade mycket lab i alla kurser och fick mycket övning i det praktiska handhavandet av både "enkla" metoder och av att använda mer avancerade maskiner/instrument. Dessutom universitetet lade sig vinn om att ge studenterna kontakt med arbetslivet genom både till exempel gästföreläsare från företag och studiebesök, och att i undervisning och uppgifter koppla teorin till arbetslivet.

    Jag har inte ångrat mig en sekund. Jag älskar fortfarande kemi och det finns alltid något nytt att lära sig, både för att ämnet är så brett och för att det kommer nya metoder och utrustning hela tiden (och att man själv är med om att utveckla de nya metoderna/utrustningen).


    Vad kul att höra att du är så nöjd med din utbildning!

    De flesta som skrivit i denna tråd verkar ha läst något inom naturämnena och inte upplevt den där elitistiska stämningen eller betygshetsen. Jag undrar.. flera av mina vänner har läst samhällsvetenskapliga utbildningar, typ politisk kandidat, socionom och de har alla vittnat om liknande upplevelser på sina utbildningar.

    Det kanske är långsökt att dra denna slutsats efter så lite information men jag undrar om utbildningar inom samhällsvetenskapliga ämnen/humaniora innehåller mer betyghets och liknande än vad naturämnen gör?
  • Mon 25 Oct 2021 09:40
    #11
    VeraVill skrev 2021-10-25 08:40:27 följande:
    Inspirerande! Kul att höra att du läst flera olika utbildningar och testat dig runt. Detta fick mig att känna att jag inte behöver ångra något utan bara att hoppa på en ny utbildning om jag nu vill byta inriktning. Tack också för info om din upplevelse av KY-utbildningar.

    Upplever du att din studiebakgrund har öppnat upp för många olika slags yrken?
    Ja det tror jag att det gjort. Om jag utgår från vad jag jobbar med idag (när jag inte är tjänstledig för studier ) så känner jag spontant att jag kan mer om saker runtomkring. Ska jag göra en lathund eller skapa en instruktion av något slag så har jag yrkeskompetensen via min KY-utbildning och jag har systemkompetensen och själva "hantverket" av mitt arbete. Men sen har jag även läst pedagogik så jag kan mer om förmedling av kunskap, att anpassa former utifrån olika sorters inlärning tex. Och jag har läst psykologi så jag är väl insatt i kognition, hur hjärnan funkar mm.
    Sen kan jag väl inte säga att jag ligger högre i lön än mina kollegor än att jag får mer uppskattning på daglig basis på det arbete jag gör. Men JAG känner att det ger mig mer att göra saker på ett mer vetenskapligt baserat sätt och så att JAG förstår lite mer om varför vi gör som vi gör och hur vi bör göra saker.

    När jag började läsa min första KY direkt efter gymnasiet så var det baserat på att det lät som en väldigt bra utbildning. Det hade säkert inte varit "dåligt" för mig att gå klart den. Men det gav exakt noll stimulans och därför hoppade jag av. Så jag frågade på mitt helgjobb som jag hade om jag kunde få jobba heltid en tid och efter några månader hittade jag en ny väg. Den utbildningen var 6 mån och jag resonerade som så att det kanske blir skitbra. Eller så visar det sig att jag inte trivs i den branschen men då är det ändå bara 6 mån av mitt liv. Där blev jag kvar i 7 år ca så det var rätt beslut. Och sen bytte jag bana ytterligare en gång efter min första föräldraledighet.

    Beslutsfattande är ofta som svårast innan beslutet är fattat. Sen är det ju bara att fatta ett nytt beslut. Så resonerar jag om det mesta, man kan alltid backa, ångra sig eller välja en ny väg.
  • Anonym (Civil­ingenj­ör)
    Mon 25 Oct 2021 10:54
    #12
    VeraVill skrev 2021-10-25 08:49:33 följande:

    Jag är ingen yrkesvägledare men fick bara en spontan tanke efter att ha läst det du skrev: tror du att du hade trivts med forskning eller liknande vid högskola/universitet? Tänker att du då får möjlighet att återigen grotta in dig och utvecklas inom ditt område?

    Jag tror att vi känner likadant gällande det där, har också fått uppfattningen av att universitetsstudier leder till en ökad förväntan på arbetsmarknaden, större krav på ett självständigt arbete med stimulerande och varierade arbetsuppgifter och ett sådant arbete har inte jag heller hittat än.


    Jag har försökt att blir industridoktorand genom jobbet men det projektet blev tyvärr inte av. Det är något jag tänkt på och tror kan ge mer.

    Samtidigt är lite av problemet för mig iallafall att återkopplingen från arbetsgivarna är att de uppskattar mitt arbete och inte önskar ha mig på någon annan plats. Det blir ett problem när man själv önskar utvecklas medan arbetsgivaren är nöjd med leveransen.

    Jag hoppas du finner något stimulerande. Egentligen företag skulle också kunna vara ett alternativ men då ska man ha enigs affärsidé först och det saknar jag.
  • Anonym (Maste­r)
    Mon 25 Oct 2021 11:11
    #13
    VeraVill skrev 2021-10-22 15:12:08 följande:

    Ja, som rubriken antyder önskar jag en diskussion om de olika slags studieformerna. Jag har själv läst på universitet (juridik) men kan ibland ångra mitt val. Jag kan ångra det dels för att utbildningen var lång, generell och väldigt teoretisk med liten koppling till yrkeslivet (ingen praktik). Jag upplevde även att universitetsmiljön är ganska elitistisk och innehåller en enorm hets kring betyg. Efter utbildningen höjdes även mina krav på t.ex. kvalificerade arbetsuppgifter och lön och jag känner liksom inte den tacksamheten inför ett jobb som jag gjorde innan jag pluggade.

    Vad har ni andra läst och hur upplevde ni er utbildning? Ångrar ni vad ni läst och vad hade ni velat läsa istället?


    Juristprogrammet är ökänt och i det närmaste unikt för sin betygahets då antagning till notarietjänster i huvudsak bygger på betyg. 

    Långa teoreiska utbildningar som jurist, statsvetare, naturvetare, ekonomi. civilingengör är inga yrkesutbildningar. Det är en bred teoretisk grund och metodutbildning för att förbereda inför kommande  yrkesliv. Yrkesmöjligheterna är ofta så breda så att mer praktik inte är möjligt. Tänka bara på jurist, det går att jobba som domare, åklagare, försvarsadvokat, utredare, bolagsjurist mm. Däremot är kunskapen att snabbt sätta sig in ett stort material, kunna anlysera vad som är viktigt och  presentera slutsatser samt förslag något man får på juristprogrammet och viktigt oavsett vad du kommer jobba med.

    Därför blir första åren på en arbetplats ofta en form av praktik och inskolning. Lön och arbetsuppgifter kanske inte är i nivå med förväntan. Sen om man visar sig duktig, lär sig och är lite ambitiös så kommer snabbt mer avancerade uppgifter och högre lön. Man är oftast så pass bred i sitt kunnande att det går att glida mellan olika verksamheter och hitta något där man trivs och har roligt.
  • Mon 25 Oct 2021 12:29
    #14
    VeraVill skrev 2021-10-25 09:03:54 följande:
    Vad kul att höra att du är så nöjd med din utbildning!

    De flesta som skrivit i denna tråd verkar ha läst något inom naturämnena och inte upplevt den där elitistiska stämningen eller betygshetsen. Jag undrar.. flera av mina vänner har läst samhällsvetenskapliga utbildningar, typ politisk kandidat, socionom och de har alla vittnat om liknande upplevelser på sina utbildningar.

    Det kanske är långsökt att dra denna slutsats efter så lite information men jag undrar om utbildningar inom samhällsvetenskapliga ämnen/humaniora innehåller mer betyghets och liknande än vad naturämnen gör?
    Jag tänker att det kanske snarare handlar om utbildningar som leder till yrken där det finns få jobb och många som vill ha dem, då kanske betygen spelar större roll när man som arbetsgivare sållar bland de som sökt en tjänst? Utbildas det fler än vad som behövs på arbetsmarknaden blir det högre konkurrens.

    Jag har ett par socionomer och ett antal lärare i närmsta bekantskapskretsen och de har inte upplevt den där betygshetsen, och så är de bristyrken också, precis som många naturvetaryrken är.
Svar på tråden Universitetsstudier vs. KY/Folkis/m.m.