Anonym (K) skrev 2021-10-23 20:04:25 följande:
Ts, vi är två vuxna och ett barn. Inte ens när hen hade blöjor hade vi utgifter på 4000:- i månaden (inkl blöjor alltså) så jag fattar inte vad du gör med maten. Sluta ät ute så klart, men kolla även dina recept. Använder du en massa onödiga ingredienser t ex? Jag fattar som sagt inte hur du lyckas. När det gäller kött, köp på dig och lagra när det är riktigt bra priser.
Du säger att du kollat abonnemang, har du också sett över din/dina försäkringar? Det finns en del att spara där oftast.
Du nämner bara att dra ner på mat. Resten då? Hur ofta köper du kläder t ex, och för hur mycket?
Hur mycket lägger du på nöjen?
Vilka fler utgifter har du?
Det är inte så svårt att lyckas med det, det räcker ju att man lagar några avancerade maträtter i veckan och köper det man är sugen på så drar det iväg. Jag är oförskämt bortskämd med att maten ska vara god eftersom jag äter matlådor. Men självklart vill jag kunna ändra på detta då det inte känns hållbart längre.
Ja, jag har kvar mina försäkringar sen studietiden så har det lägsta möjliga, har jämfört massor. Har även allt via banken för att slippa pappersfakturor.
Varför jag endast nämnde maten är eftersom att jag inte har några specifika nöjen/utgifter utöver det jag nämnt. Har tränat och lagt ca 500 kr på träningskort, det enda som finns här det jag bor men avvaktar med det nu.
Kläder köper jag ibland men det varierar lite, någon månad är det frisören, en annan lite ny inredning.
Så utöver det jag nämnt så har jag egentligen inget mer jag behöver handla men spenderar det ändå.
Verkar vara svårt för andra att förstå, i vissa saker har man inte insikter, spelar ingen roll hur du inte lyckas förstå, så är det bara. Önskar inget hellre än att jag kunde ha mer konsekvenstänk kring pengar men det har jag inte och nu vill jag ändra på detta.