• bbarajag

    Styvdottern är JÄVLIG & bortskämd

    Jag är förmodligen barnslig och omogen men snälla hjälp mig!

    Bor ihop med min sambo och hans 5åriga dotter som bor här varannan vecka. Det går helt okej oftast men vi har helt olika syn på uppfostran.. jag vill vara hård men rättvis medans min sambo inte alls är sån. Detta daltandet med denna 5åring gör mig galen!! Allting ska vara så puttinuttigt och bebis aktigt jämt. Hon blir ledsen för minsta lilla grej vilket gör att alla i hennes närhet (farmor, mamma, mormor, pappa osv) ska trösta och gulla bara för att hon (tex) inte får byta strumpor och gråter för det tills hon får som hon vill. Säger någon av mig och pappan ifrån så börjar hon grina ?ni är arga på mig..?. Då blir det ännu mer daltande och hon blir behandlad som en bebis samt att hon pratar ?bebisspråk?. Hon får nästan alltid som hon vill. Ibland styr hon mer över oss än vi styr över henne. Dock styr hon mindre när jag är i närheten.

    Igår tex, då ville hon inte tvätta bort ansiktsmålningen , då gråter hon för att hon är tvungen och skriker och vrider ansiktet. Jag ryter ifrån och säger att hon måste för att hon inte kan ha kvar det. Då grinar hon ännu mer för att jag tydligen är ?arg?. Förklarar att ibland måste man göra saker man inte vill. Denna ungen har verkligen inte alls fått någon slags uppfostran som innebär hård men rättvis.

    Inte nog med det. Pappan (min sambo) behandlar henne som om hon vore en bebis. Delar maten i små små bitar som om hon skulle sätta i halsen, får inte klättra eller springa för då kan hon slå sig (ett barn måste enligt mig få leka ordentligt och kanske slå sig för att lära sig av sina misstag) och ibland tillomed matar han henne?! Hon är fruktansvärt bortskämd och otacksam. Säger nästan aldrig ?tack? och förväntar sig att få saker jämt.

    På allt detta så är hon jävlig mot folk ibland och säger saker som är elakt men inte när någon annan hör.. Ibland hör dock pappan men han säger ingenting och jag får ibland säga till honom ?hallå??? Hon är även duktig på att räcka ut tungan åt folk.

    Denna veckan har hon varit extra jobbig och jag håller på att explodera snart.. hon får bete sig hur hon vill i hennes pappas, mammas, farmor och mormors närhet men i min närhet blir det mer regler. Vägrar låta ett barn styra över mig. Men måste ändå hålla in bromsarna gällande uppfostran då jag inte är hennes förälder.

    Har pratat med min sambo som anser att hon inte är bortskämd och att han inte alls daltar med henne. ?Alla 5åringar är såhär?. Kan väl inte stämma?? Ser ju mina syskonbarn som fått en hård och rättvis uppfostran och är super bra mot alla individer.

    Hur FAN gör jag detta på bästa sätt utan att explodera? Vad är okej för mig att bestämma och inte bestämma gällande henne? Är det okej för mig som styvmamma att skälla och försöka uppfostra?

    Inga pekpinnar tack ????

  • Svar på tråden Styvdottern är JÄVLIG & bortskämd
  • Anonym ((L))
    bbarajag skrev 2021-10-31 22:12:52 följande:

    Jag är förmodligen barnslig och omogen men snälla hjälp mig!

    Bor ihop med min sambo och hans 5åriga dotter som bor här varannan vecka. Det går helt okej oftast men vi har helt olika syn på uppfostran.. jag vill vara hård men rättvis medans min sambo inte alls är sån. Detta daltandet med denna 5åring gör mig galen!! Allting ska vara så puttinuttigt och bebis aktigt jämt. Hon blir ledsen för minsta lilla grej vilket gör att alla i hennes närhet (farmor, mamma, mormor, pappa osv) ska trösta och gulla bara för att hon (tex) inte får byta strumpor och gråter för det tills hon får som hon vill. Säger någon av mig och pappan ifrån så börjar hon grina ?ni är arga på mig..?. Då blir det ännu mer daltande och hon blir behandlad som en bebis samt att hon pratar ?bebisspråk?. Hon får nästan alltid som hon vill. Ibland styr hon mer över oss än vi styr över henne. Dock styr hon mindre när jag är i närheten.

    Igår tex, då ville hon inte tvätta bort ansiktsmålningen , då gråter hon för att hon är tvungen och skriker och vrider ansiktet. Jag ryter ifrån och säger att hon måste för att hon inte kan ha kvar det. Då grinar hon ännu mer för att jag tydligen är ?arg?. Förklarar att ibland måste man göra saker man inte vill. Denna ungen har verkligen inte alls fått någon slags uppfostran som innebär hård men rättvis.

    Inte nog med det. Pappan (min sambo) behandlar henne som om hon vore en bebis. Delar maten i små små bitar som om hon skulle sätta i halsen, får inte klättra eller springa för då kan hon slå sig (ett barn måste enligt mig få leka ordentligt och kanske slå sig för att lära sig av sina misstag) och ibland tillomed matar han henne?! Hon är fruktansvärt bortskämd och otacksam. Säger nästan aldrig ?tack? och förväntar sig att få saker jämt.

    På allt detta så är hon jävlig mot folk ibland och säger saker som är elakt men inte när någon annan hör.. Ibland hör dock pappan men han säger ingenting och jag får ibland säga till honom ?hallå??? Hon är även duktig på att räcka ut tungan åt folk.

    Denna veckan har hon varit extra jobbig och jag håller på att explodera snart.. hon får bete sig hur hon vill i hennes pappas, mammas, farmor och mormors närhet men i min närhet blir det mer regler. Vägrar låta ett barn styra över mig. Men måste ändå hålla in bromsarna gällande uppfostran då jag inte är hennes förälder.

    Har pratat med min sambo som anser att hon inte är bortskämd och att han inte alls daltar med henne. ?Alla 5åringar är såhär?. Kan väl inte stämma?? Ser ju mina syskonbarn som fått en hård och rättvis uppfostran och är super bra mot alla individer.

    Hur FAN gör jag detta på bästa sätt utan att explodera? Vad är okej för mig att bestämma och inte bestämma gällande henne? Är det okej för mig som styvmamma att skälla och försöka uppfostra?

    Inga pekpinnar tack ????


    Du beskriver mitt "bonus"barn exakt, fast hen är 8 och inte 5. Nej, alla 5-åringar är inte sådana. De blir så för att föräldrar inte har några gränser eller säger ifrån. 


    Jag är särbo just för att jag inte orkar med ungen. Vi ses max en gång i veckan på barnveckor (jag har också ett barn som är ett par år äldre). 

    Mitt enda tips är att prata med din sambo, ordentligt, och säg att det är ohållbart. Bli särbo om han inte tar till sig det eller gör slut.

  • Anonym (Håller med)
    Anonym (flytta) skrev 2021-11-01 09:43:32 följande:

    Du beskriver två olika grejer i din trådstart.

    Man måste välja sina strider med barn. Orka t.ex. bråka om ett par strumpor. Och personligen anser jag inte att man ska vara ?hård? mot barn.

    Däremot är det givetvis nolltolerans mot otrevligt beteende. Räcka ut tungan och ge tjuvnyp bakom ryggen mm. Sånt är verkligen inte ok. Låter man barn hållas med sånt har man snart uppfostrat en liten mobbare. Och mitt förakt mot sådana föräldrar vet inga gränser.

    Jag tycker helt ärligt att du ska separera och skaffa en kille med samma syn som dig själv på barnuppfostran. Inget kommer bli lättare om du skaffar egna barn tillsammans med denne man.


    +1 på detta. Helt onödigt att lägga så mycket energi på strumpor, bara för att visa vem som bestämmer. Välj de viktiga striderna, sånt som handlar om säkerhet och de exempel som nämns ovan, otrevligt beteende.

    Och som andra i tråden skriver, hur uppfattar barnet dig? Som du beskriver det verkar du känna en ständig ilska mot barnet, och även om du inte själv tror att du uppfattas som arg är det tydligt att barnet känner av det.

    Om du vill lösa situationen, försök bilda allians med barnet. Se saker ur hennes synvinkel, välj dina strider och be om ursäkt om du brusar upp för mycket, till exempel. Fundera över dina egna principer, varför var det så viktigt att tvätta av sig ansiktsmålningen? Hade hon farit illa av att sova med den? Det verkade ju betyda mycket för henne att få ha den kvar, varför insistera på att den ska bort? Om du ryter åt henne, hur kan du tro att du signalerar något annat än ilska?

    Det handlar ju inte om att, som du skriver ?barnet ska styra över dig? utan om att barnet behöver få makt över sitt eget liv och ha vuxna som vägleder genom svåra känslor. Barnet är också en del av er familj och alla måste liksom foga sig efter den konstellationen.

    Har du inget intresse av det utan tycker barnet är bortklemat och bortskämt är det nog lika bra att ni går isär, situationen kommer inte lösa sig.
  • Jemp

    Barn behöver fostran och vissa regler, ja. Det finns dock inget egenvärde i att vara hård bara för att.

    Ts: var kommer rättvisan in i din barnuppfostran? Vad får barnet bestämma? Vad får hon förståelse för?

    Tex tycker jag också att ansiktsmålningen måste bort innan läggdags. Men lika förståeligt är att barnet blir ledset och det kan vara på sin plats för förståelse och diskussion/förklaring, inte bara att den ska bort för att du skriker om det.

  • sextiotalist
    låstbok skrev 2021-11-01 09:54:09 följande:
    Barn behöver regler och rätt så hård uppfostran,,det har aldrig funkat med fria tyglar
    Fungerar utmärkt. Både sonen och hans syskon har haft minimalt med regler. Numera är alla tre fullt fungerande vuxna personer som har hanterat både studier och yrkesliv utmärkt. De har klarat skolan utmärkt också, bättre än de flesta för övrigt. 
    Nej, de är inga undantag. 
    Vissa barn behöver mer styrning, andra behöver inte mycket styrning alls.
  • sextiotalist
    bbarajag skrev 2021-10-31 22:12:52 följande:

    Jag är förmodligen barnslig och omogen men snälla hjälp mig!

    Bor ihop med min sambo och hans 5åriga dotter som bor här varannan vecka. Det går helt okej oftast men vi har helt olika syn på uppfostran.. jag vill vara hård men rättvis medans min sambo inte alls är sån. Detta daltandet med denna 5åring gör mig galen!! Allting ska vara så puttinuttigt och bebis aktigt jämt. Hon blir ledsen för minsta lilla grej vilket gör att alla i hennes närhet (farmor, mamma, mormor, pappa osv) ska trösta och gulla bara för att hon (tex) inte får byta strumpor och gråter för det tills hon får som hon vill. Säger någon av mig och pappan ifrån så börjar hon grina ?ni är arga på mig..?. Då blir det ännu mer daltande och hon blir behandlad som en bebis samt att hon pratar ?bebisspråk?. Hon får nästan alltid som hon vill. Ibland styr hon mer över oss än vi styr över henne. Dock styr hon mindre när jag är i närheten.

    Igår tex, då ville hon inte tvätta bort ansiktsmålningen , då gråter hon för att hon är tvungen och skriker och vrider ansiktet. Jag ryter ifrån och säger att hon måste för att hon inte kan ha kvar det. Då grinar hon ännu mer för att jag tydligen är ?arg?. Förklarar att ibland måste man göra saker man inte vill. Denna ungen har verkligen inte alls fått någon slags uppfostran som innebär hård men rättvis.

    Inte nog med det. Pappan (min sambo) behandlar henne som om hon vore en bebis. Delar maten i små små bitar som om hon skulle sätta i halsen, får inte klättra eller springa för då kan hon slå sig (ett barn måste enligt mig få leka ordentligt och kanske slå sig för att lära sig av sina misstag) och ibland tillomed matar han henne?! Hon är fruktansvärt bortskämd och otacksam. Säger nästan aldrig ?tack? och förväntar sig att få saker jämt.

    På allt detta så är hon jävlig mot folk ibland och säger saker som är elakt men inte när någon annan hör.. Ibland hör dock pappan men han säger ingenting och jag får ibland säga till honom ?hallå??? Hon är även duktig på att räcka ut tungan åt folk.

    Denna veckan har hon varit extra jobbig och jag håller på att explodera snart.. hon får bete sig hur hon vill i hennes pappas, mammas, farmor och mormors närhet men i min närhet blir det mer regler. Vägrar låta ett barn styra över mig. Men måste ändå hålla in bromsarna gällande uppfostran då jag inte är hennes förälder.

    Har pratat med min sambo som anser att hon inte är bortskämd och att han inte alls daltar med henne. ?Alla 5åringar är såhär?. Kan väl inte stämma?? Ser ju mina syskonbarn som fått en hård och rättvis uppfostran och är super bra mot alla individer.

    Hur FAN gör jag detta på bästa sätt utan att explodera? Vad är okej för mig att bestämma och inte bestämma gällande henne? Är det okej för mig som styvmamma att skälla och försöka uppfostra?

    Inga pekpinnar tack ????


    Nu är det helt enkelt så att de flesta föräldrar hittar en nivå som fungerar i vardagen. 
    Som förälder måste man välja sina strider. Som en icke-förälder ger man sig inte i strider alls om man absolut inte behöver.
    Min rekommendation är att du överlämnar allt sådant till din sambo, utan tar och plocka ur russinen ur kakan istället (det fungerar utmärkt)
    Om din sambon vill ha dig som en standinmamma, så säger du nej. Den rollen ska du inte ha (den fungerar ju inte heller).

    Det enda du behöver göra är att sätta gränser kring dig själv.

    Du och flickan har inte den relationen som gör att du kan ta strider, uppfostra, för att du ska ens komma i närheten, så ska du först se till att du och flickan har en bra relation, med tillit och omtanke.  
  • Anonym (Förälder)
    bbarajag skrev 2021-10-31 22:12:52 följande:

    Jag är förmodligen barnslig och omogen men snälla hjälp mig!

    Bor ihop med min sambo och hans 5åriga dotter som bor här varannan vecka. Det går helt okej oftast men vi har helt olika syn på uppfostran.. jag vill vara hård men rättvis medans min sambo inte alls är sån. Detta daltandet med denna 5åring gör mig galen!! Allting ska vara så puttinuttigt och bebis aktigt jämt. Hon blir ledsen för minsta lilla grej vilket gör att alla i hennes närhet (farmor, mamma, mormor, pappa osv) ska trösta och gulla bara för att hon (tex) inte får byta strumpor och gråter för det tills hon får som hon vill. Säger någon av mig och pappan ifrån så börjar hon grina ?ni är arga på mig..?. Då blir det ännu mer daltande och hon blir behandlad som en bebis samt att hon pratar ?bebisspråk?. Hon får nästan alltid som hon vill. Ibland styr hon mer över oss än vi styr över henne. Dock styr hon mindre när jag är i närheten.

    Igår tex, då ville hon inte tvätta bort ansiktsmålningen , då gråter hon för att hon är tvungen och skriker och vrider ansiktet. Jag ryter ifrån och säger att hon måste för att hon inte kan ha kvar det. Då grinar hon ännu mer för att jag tydligen är ?arg?. Förklarar att ibland måste man göra saker man inte vill. Denna ungen har verkligen inte alls fått någon slags uppfostran som innebär hård men rättvis.

    Inte nog med det. Pappan (min sambo) behandlar henne som om hon vore en bebis. Delar maten i små små bitar som om hon skulle sätta i halsen, får inte klättra eller springa för då kan hon slå sig (ett barn måste enligt mig få leka ordentligt och kanske slå sig för att lära sig av sina misstag) och ibland tillomed matar han henne?! Hon är fruktansvärt bortskämd och otacksam. Säger nästan aldrig ?tack? och förväntar sig att få saker jämt.

    På allt detta så är hon jävlig mot folk ibland och säger saker som är elakt men inte när någon annan hör.. Ibland hör dock pappan men han säger ingenting och jag får ibland säga till honom ?hallå??? Hon är även duktig på att räcka ut tungan åt folk.

    Denna veckan har hon varit extra jobbig och jag håller på att explodera snart.. hon får bete sig hur hon vill i hennes pappas, mammas, farmor och mormors närhet men i min närhet blir det mer regler. Vägrar låta ett barn styra över mig. Men måste ändå hålla in bromsarna gällande uppfostran då jag inte är hennes förälder.

    Har pratat med min sambo som anser att hon inte är bortskämd och att han inte alls daltar med henne. ?Alla 5åringar är såhär?. Kan väl inte stämma?? Ser ju mina syskonbarn som fått en hård och rättvis uppfostran och är super bra mot alla individer.

    Hur FAN gör jag detta på bästa sätt utan att explodera? Vad är okej för mig att bestämma och inte bestämma gällande henne? Är det okej för mig som styvmamma att skälla och försöka uppfostra?

    Inga pekpinnar tack ????


    Nej, det är inte ok att du som styvmamma skäller och försöker uppfostra. Det är alltid föräldrarnas ansvar att fostra sina barn. Om du inte gillar din sambos sätt att fostra dottern så får du ta det med honom. Hans barn, han bestämmer.

    Det låter som att det bästa är att flytta isär och bli särbo och umgås i barnfria perioder. Ni verkar inte ha samma syn på uppfostran.
  • Anonym (Oh my)
    Drottningen1970 skrev 2021-10-31 22:31:08 följande:

    Inga pekpinnar? Säger den som ryter åt femåringar och gör nån jävla grej av ett strumpbyte.

    Du borde flytta.


    Tänkte exakt samma sak. "Inga pekpinnar" - från en vuxen som helt uppenbart inte har några egna barn!
  • Anonym (Teddy)
    bbarajag skrev 2021-11-01 03:22:12 följande:

    Du tyckte ditt svar var moget då? Haha


    Det är inte jag som har uppenbara problem med att förstå att du som vuxen är förebilden för detta barnet. De vuxna sätter tonen i hemmet. Tycker ni att barnet beter sig barnsligt-ta en titt på ert egna beteende först innan ni börjar skälla på barnet.

    Och av alla som har skrivit till dig i tråden så tyckte du att detta var det viktigaste du kunde skriva?
  • Anonym (Lola)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-11-01 03:19:46 följande:

    Varför uppfostrar du sambons barn? Varför ryter du åt någon annans barn?

    Om du (vuxna människa) inte klarar av att argumentera på ett lugnt och sakligt sätt mot en femåring, hur kan du då kräva att femåringen ska kunna vara lugn och saklig? Hur gammal är du själv? Fyra? Du beter dig som en fyraåring. Buhu, dom andra i hushållet gjorde inte exakt vad jag ville att dom skulle göra. Dom var dumma mot mig. Då blir jag tjurig.

    Jag hade slängt ut dig. Överlåt ansvaret till den som ansvaret har.


    Som bonusförälder ska man ta rollen som mamma och pappa tycker jag. Jag hade aldrig fortsatt ett förhållande med en man som stod vid sidan av och tittade på medans jag skulle uppfostra mitt barn själv. Att vara bonusförälder gör att man måste axla den rollen. Det blir nog bättre för alla inblandade och man känner sig som en familj. Annars kan man lika gärna vara särbo eller leva själv. Det viktiga är att pappan och bonusmamma i detta läge sätter sig ner och pratar om hur dom vill ha det.

    Det är så många som anser att bonusföräldrar bara ska hålla käften och acceptera allt som barnen och vårdnadshavare säger. Är det samma på förskola och skola då? Ska fröknar och lärare bara låta ungarna göra som dom vill för att det inte är deras barn?
  • Anonym (Lola)
    Anonym (Emmy) skrev 2021-10-31 23:22:55 följande:

    Alltså, ja, din dotter är 1 år, men TS styvdotter är 5 år. Jag lovar att du kommer att ha mer pli på din dotter som 5-åring än som 1-åring. 

    Givetvis "styr barnen" familjen. Det förstår nog TS också, men det är mer att dotter "tar över" och tror sig bestämma över föräldrarna, vilket hon faktiskt inte gör. Det är pappan med sambo som bestämmer i deras bostad. 

    Mina ungar får inte slänga sina kläder i badrummet, det vet dem, för det har vi  föräldrar bestämt. De ska gå med dem till tvättstugan om de är smutsiga. Det är en enkel och tydlig regel vi har. Givetvis så är det inte alltid de lyssnar på den regeln, de är ju ändå barn. Men de vet vad som gäller och när vi säger till så fixar de det oftast. 

    Det är ju lite det som TS är ute efter. Dottern behöver regler som är tydliga. Hon är ingen bebis - hon är en femåring. Femåringar är ganska kavata och kan väldigt mycket själva kan jag lova! Exempelvis dela maten helt själv om man vill ha mindre bitar. 


    Jag hoppas jag kommer få en väluppfostrad dotter. Men om hon i femårsåldern vill byta strumpor för att, så kommer jag inte göra en stor sak av det. Man får välja vilka saker man tycker är viktiga. Tex tacka för dig tycker jag är viktigt, om jag eller dottern skulle klä på henne på morgonen det skulle inte spela nån roll. Vissa dagar behöver barnen mer uppmärksamhet än andra och jag tror det är viktigt att vara lyhörd.

    Regler är jätteviktigt och barn mår bra av det. Samma med rutiner. Och har man sagt nej så är det nej.

    Jag hade en bonusson, 3 år, som blev väldigt jobbig (ville såklart ha uppmärksamhet) då jag och pappan fick vårat barn. Han började gråta för allt och skulle absolut inte göra nånting sen dagen hon föddes. Detta var ju såklart bundet till att han fått en lillasyster och inte fick all uppmärksamhet längre. Som sagt, man får vara lyhörd och visa kärlek.
Svar på tråden Styvdottern är JÄVLIG & bortskämd