• Riven

Varför ta reda på kön

Ni som tar reda på kön, varför gör ni det?

• Svar på tråden Varför ta reda på kön
  • Drottningen1970

För att jag var nyfiken.

I mitt fall gick det ändå inte att se, så det blev en överraskning.

Jag gillar inte överraskningar.

Jag läser även ofta slutet av boken först. Så kan jag sedan njuta av boken i godan ro.

• Anonym (//)

Varför INTE ta reda på kön?

• Anonym (Hanna)

För att kunna begränsa antalet namn. Svårt som det är att välja 1 namn.

• Bonobo

Nyfikenheten om det var en pojke eller flicka där inne, för mig blev det ännu mer roligt av någon anledning. Det var ett steg närmre att veta vem det var som väntade där inne. Det kändes helt enkelt mer intimt. Som att jag fick ännu en pusselbit i mitt stora bebispussel.

Andra anledningen var namnval. Nu hade vi dock valt ett namn innan som vi sedan, dagar innan BF, fick andra tankar kring. Så vi satt ändå där och funderade på namn när den lille hade ankommit.

• LFF
    Riven skrev 2021-11-01 10:55:23 följande:

Ni som tar reda på kön, varför gör ni det?

BM frågade om vi ville veta. Vi hade bara tjejnamn och insåg att det skulle bli jobbigt om det låg grabbar i magen (tvillingar) så vi valde att ta reda på vad som jäste där inne. Det var två grabbar. Så då fick vi många veckor extra på oss att hitta ett gäng killnamn som vi gillade. 
  • Anonym4848
    Bonobo skrev 2021-11-01 13:10:57 följande:

Nyfikenheten om det var en pojke eller flicka där inne, för mig blev det ännu mer roligt av någon anledning. Det var ett steg närmre att veta vem det var som väntade där inne. Det kändes helt enkelt mer intimt. Som att jag fick ännu en pusselbit i mitt stora bebispussel.

Andra anledningen var namnval. Nu hade vi dock valt ett namn innan som vi sedan, dagar innan BF, fick andra tankar kring. Så vi satt ändå där och funderade på namn när den lille hade ankommit.

Samma anledning för mig. Jag är ingen barnperson heller, så kändes som att det skulle vara lite lättare att försöka förbereda mig mentalt om jag kan se en tjej framför mig (som det visat sig vara), än bara "en bebis" :)
  • Riven
    Bonobo skrev 2021-11-01 13:10:57 följande:

Vad tyckte du att du fick veta om personen där inne när du fick veta könet?
  • Riven
    LFF skrev 2021-11-01 13:20:51 följande:
    BM frågade om vi ville veta. Vi hade bara tjejnamn och insåg att det skulle bli jobbigt om det låg grabbar i magen (tvillingar) så vi valde att ta reda på vad som jäste där inne. Det var två grabbar. Så då fick vi många veckor extra på oss att hitta ett gäng killnamn som vi gillade. 
    ok, men det hade ni ju kunnat förbereda utan att veta. Var det enda anledningen?
  • Bonobo
    Riven skrev 2021-11-01 15:50:32 följande:

Vad tyckte du att du fick veta om personen där inne när du fick veta könet?

Att han var en pojke. Thats it.
  • Anonym (Matilda)

Enbart pga nyfikenhet. Tog inte reda på första barnet men var av någon anledning mer nyfiken på andra? Kanske omedvetet att jag helst ville ha en av varje?

Svar på tråden Varför ta reda på kön