• Riven

Varför ta reda på kön

Ni som tar reda på kön, varför gör ni det?

• Svar på tråden Varför ta reda på kön
  • Riven
    Bonobo skrev 2021-11-01 16:03:15 följande:
    Att han var en pojke. Thats it.
    Jamen frågan är ju varför du ville veta om det var en pojke eller flicka? Du säger att du får veta något om personen om du får veta könet och jag undrar vad du får veta då?
  • Riven
    Drottningen1970 skrev 2021-11-01 11:32:31 följande:

För att jag var nyfiken.

I mitt fall gick det ändå inte att se, så det blev en överraskning.

Jag gillar inte överraskningar.

Jag läser även ofta slutet av boken först. Så kan jag sedan njuta av boken i godan ro.

Varför var du nyfiken? Vilken betydelse har könen för dig?
  • Limeblad

För att lättare bestämma namn. Vi hade inga pojknamn vi gillade på lager så var det en pojke ville vi ha så mycket tid på oss som möjligt att fundera.

• Riven
    Limeblad skrev 2021-11-01 17:22:27 följande:

För att lättare bestämma namn. Vi hade inga pojknamn vi gillade på lager så var det en pojke ville vi ha så mycket tid på oss som möjligt att fundera.

På vilket sätt fick ni mer tid?
  • Drottningen1970
    Riven skrev 2021-11-01 17:06:21 följande:

Varför var du nyfiken? Vilken betydelse har könen för dig?

Har ingen större betydelse för mig i egenskap av förälder. Om någon skulle skänka dig en bil, skulle du antagligen vara nyfiken på vilken modell eller färg bilen skulle ha, utan att det behövde ha nån djupare betydelse. På samma sätt kan man vara nyfiken på barnets kön, vilken färg på ögonen barnet får, eller på hur barnet ska se ut. 3d ultraljud är ju exempelvis ganska poppis. Där man kan få se en ganska tydlig bild av sitt barns ansikte.

Uppenbarligen fiskar du efter nåt, så varför inte tydliggöra din frågeställning så att den kan diskuteras.
  • Anonym (Finley)

För att vi ville veta. That's it!

• Riven
    Drottningen1970 skrev 2021-11-01 17:29:24 följande:
    Har ingen större betydelse för mig i egenskap av förälder. Om någon skulle skänka dig en bil, skulle du antagligen vara nyfiken på vilken modell eller färg bilen skulle ha, utan att det behövde ha nån djupare betydelse. På samma sätt kan man vara nyfiken på barnets kön, vilken färg på ögonen barnet får, eller på hur barnet ska se ut. 3d ultraljud är ju exempelvis ganska poppis. Där man kan få se en ganska tydlig bild av sitt barns ansikte.

Uppenbarligen fiskar du efter nåt, så varför inte tydliggöra din frågeställning så att den kan diskuteras.
    Jag frågade inte om en stor eller djup betydelse. Jag frågade bara vilken betydelse det har. 

Ja, jag fiskar efter att få veta varför detta är så intressant. Varför så många vill veta, varför ni är nyfikna. Om någon kan förklara.
  • Drottningen1970
    Riven skrev 2021-11-01 17:38:01 följande:

Jag frågade inte om en stor eller djup betydelse. Jag frågade bara vilken betydelse det har. Ja, jag fiskar efter att få veta varför detta är så intressant. Varför så många vill veta, varför ni är nyfikna. Om någon kan förklara.

Av samma anledning som man är nyfiken på ven syrrans nya kille är, vad grannen köpt för bil eller om barnet kommer att få bruna eller blå ögon.
  • Bonobo
    Riven skrev 2021-11-01 17:01:19 följande:

Jamen frågan är ju varför du ville veta om det var en pojke eller flicka? Du säger att du får veta något om personen om du får veta könet och jag undrar vad du får veta då?

Jag svarade på det? Men jag får väl förklara det igen... För mig är könet en del av ens person. Jag fick en känsla av större intimitet när jag fick reda på könet då det för mig bidrog till att veta mer om vem som är där i. Istället för att kalla bebisen för den så blev det han. För mig bidrog t.ex..rutinultraljudet till att jag kände att jag lärde känna barnet mer.
  • Riven
    Bonobo skrev 2021-11-01 18:04:41 följande:
    Jag svarade på det? Men jag får väl förklara det igen... För mig är könet en del av ens person. Jag fick en känsla av större intimitet när jag fick reda på könet då det för mig bidrog till att veta mer om vem som är där i. Istället för att kalla bebisen för den så blev det han. För mig bidrog t.ex..rutinultraljudet till att jag kände att jag lärde känna barnet mer.
    Kan du ge ett exempel på vad du fick veta om personen? 
Svar på tråden Varför ta reda på kön