• Riven

Varför ta reda på kön

Ni som tar reda på kön, varför gör ni det?

• Svar på tråden Varför ta reda på kön
  • Drottningen1970
    Riven skrev 2021-11-01 18:34:48 följande:

Du jämförde med att få veta vem syrrans nya kille är. Om du inte tycker det är intressant eller inte vill svara så behöver du inte. Men då behöver du heller inte skriva i tråden.

Jag jämförde också med att vara nyfiken på barnets ögonfärg eller på grannens nya bil, men det låtsas du lägligt inte om. Det förefaller som att du av nån anledning låtsas som om du inte förstår begreppet ?nyfiken?

Din tråd tråkar ut mig. Synd det hade kunnat bli intressant om du orkat anstränga dig lite.

Ajöss.
  • Alvina
    Drottningen1970 skrev 2021-11-01 18:15:56 följande:

Försök igen. Detta svar duger inte åt TS.

• Anonym (Därför)

För mig handlade det främst om förenkling att välja ett namn.

Men sedan så är det så speciellt att vänta ett barn att åtminstone jag ville veta allt som gick att veta om den kommande lilla individen för att det på något sätt blev mera verkligt då. Inte för att könet spelade någon roll, men det gjorde ex. att vi kunde välja namn och då blev det plötsligt mera verkligt.

• Anonym (Solblomma)

Kul att se om magkänslan stämde eller inte. Och hittills är alla mina snoppbarn pojkar och snippbarn flickor! De absolut, absolut, absolut, absolut flesta är ju samma kön både i kropp och huvud som de tilldelats vid födseln, så det är ganska säkert att anta att ens unge är t.ex. en pojk om man sett en snopp på ultraljudet.

Det är faktiskt högre risk att ens barn dör innan 18 års ålder än att barnet är trans. Ändå går få runt och behandlar varje sekund med barnen som om det vore den sista de hade med dem - men man ska behandla barnen utefter den minimala risken/chansen att de är trans.....

Jävla larv.

• LFF
    Riven skrev 2021-11-01 15:57:51 följande:
    ok, men det hade ni ju kunnat förbereda utan att veta. Var det enda anledningen?
    Ja, eftersom vi båda var helt inställda på att det låg två tjejer i magen av någon anledning. Det fanns inte på kartan då att det kunde vara ett annat kön där inne. Och ja, jag vet att det alltid är 50/50 om det blir tjej eller kille men det var bara så det var. Så när vi pratade namn så var det bara tjejnamn som diskuterades. Det var inte så att jag prompt ville ha flickor och blev besviken över att det låg två killar där. När vi fick veta att det låg två killar där inne så blev det mest "Oj, då får vi ju tänka om helt.

Varför så dryg om att det var den enda anledningen?
  • Anonym (HH)
    Anonym (//) skrev 2021-11-01 11:59:52 följande:

Varför INTE ta reda på kön?

För vi ville inte påverka vad halvidioter i vår omgivning skulle köpa för presenter och hur de skulle bete sig mot barnet. Det tog väl två veckor efter födseln innan vi började nämna kön. Ingen vågade bråka med oss om det för vi har varit jävligt tydliga med allt möjligt i många år...

(Dessutom sa vi att BF var i juli fast det var i juni, på så vis fick vi vara ifred. )
  • Limeblad
    Riven skrev 2021-11-01 17:28:38 följande:

På vilket sätt fick ni mer tid?

Det är väl rätt uppenbart? Att veta att barnet är en flicka i v 16 istället för v 38 ger över fem månader mer tid att enas om namn. Plus att vi slapp försöka komma på två olika namn, slapp lägga ner energi på något som inte var aktuellt. Jag ville inte att mitt barn skulle vara namnlöst i veckor eller månader efter födseln.
  • Anonym (Anna)

För att det är det som går att ta reda på innan födseln. Hade jag kunnat ta reda på barnets hårfärg, framtida favoriträtt eller vilken av barnets fötter som kommer att vara större än den andra så hade jag gjort det också.

• Anonym (Klarice)

För att det i min släkt funnits många fördomar om att ett kön är bättre. Jag behövde veta för att kunna bearbeta dels mina egna känslor kring det (som jag upptäckte var starkare än jag trott när jag fick reda på barnets kön), så att jag när barnet kom kunde välkomna det helt och bemöta min mors syrliga kommentarer om att jag fått fel kön med gott humör.

• Anonym (Följer)

Har inte behövt att ta beslutet än, men vi har redan bestämt att vi inte vill veta könet. Ser ingen anledning + att det blir en spännande överraskning!

Kommenterar för jag vill läsa folks svar...

Svar på tråden Varför ta reda på kön