Varför ta reda på kön
Ni som tar reda på kön, varför gör ni det?
Ni som tar reda på kön, varför gör ni det?
Du jämförde med att få veta vem syrrans nya kille är. Om du inte tycker det är intressant eller inte vill svara så behöver du inte. Men då behöver du heller inte skriva i tråden.
Försök igen. Detta svar duger inte åt TS.
För mig handlade det främst om förenkling att välja ett namn.
Men sedan så är det så speciellt att vänta ett barn att åtminstone jag ville veta allt som gick att veta om den kommande lilla individen för att det på något sätt blev mera verkligt då. Inte för att könet spelade någon roll, men det gjorde ex. att vi kunde välja namn och då blev det plötsligt mera verkligt.
Kul att se om magkänslan stämde eller inte. Och hittills är alla mina snoppbarn pojkar och snippbarn flickor! De absolut, absolut, absolut, absolut flesta är ju samma kön både i kropp och huvud som de tilldelats vid födseln, så det är ganska säkert att anta att ens unge är t.ex. en pojk om man sett en snopp på ultraljudet.
Det är faktiskt högre risk att ens barn dör innan 18 års ålder än att barnet är trans. Ändå går få runt och behandlar varje sekund med barnen som om det vore den sista de hade med dem - men man ska behandla barnen utefter den minimala risken/chansen att de är trans.....
Jävla larv.
Varför INTE ta reda på kön?
På vilket sätt fick ni mer tid?
För att det är det som går att ta reda på innan födseln. Hade jag kunnat ta reda på barnets hårfärg, framtida favoriträtt eller vilken av barnets fötter som kommer att vara större än den andra så hade jag gjort det också.
För att det i min släkt funnits många fördomar om att ett kön är bättre. Jag behövde veta för att kunna bearbeta dels mina egna känslor kring det (som jag upptäckte var starkare än jag trott när jag fick reda på barnets kön), så att jag när barnet kom kunde välkomna det helt och bemöta min mors syrliga kommentarer om att jag fått fel kön med gott humör.
Har inte behövt att ta beslutet än, men vi har redan bestämt att vi inte vill veta könet. Ser ingen anledning + att det blir en spännande överraskning!
Kommenterar för jag vill läsa folks svar...