• LaFontaine

    lagar ni samma mat till barnen som till er vuxna?

    Jag lagar i princip aldrig annat till barnen. Det händer enbart de gånger vi vuxna vill äta en specifik rätt som båda barnen ogillar. Eftersom våra barn äter väldigt varierat, får de alltid i sig något av det som serveras. Vi vill också att de smakar lite av allt. Ofta kommer de på att det visst var gott och äter av hela rätten.

  • LaFontaine
    Cizi skrev 2021-11-05 16:03:43 följande:

    Man lagar mat som alla gillar, annars alternativ. Jag äter inte mat jag inte tycker om i mitt eget hem och har inte högre förväntningar på barnen än på mig själv.


    Jag lagar ibland mat som jag själv inte är så förtjust i, men som resten av familjen gillar. Då håller jag god min och äter, kanske lite mindre av det som inte är något jag uppskattar och mer av något annat. Jag förväntar mig samma från barnen. All mat är inte en favorit, men vi är fler i familjen med smakpreferenser och matönskemål.

    Och som sagt. Jag har ju barn som äter av det mesta och som bara har några få saker som inte går ner. Jag har "råd" att ställa krav.
  • LaFontaine
    Svalan41 skrev 2021-11-12 20:29:33 följande:
    Nej, folk verkar tro att jag medvetet lagar mat som dom inte gillar och det är inte det jag menar. Jag menar heller inte allergier och specialkost. Men jag tycker inte det ska lagas flera rätter bara för att heller. Och man kommer inte gilla all mat, lika mycket. Man ska uppskatta mat och prova olika, uppskatta att all mat är inte lika god - och det är ok. Varierad mat är viktig för att få i sig olika näringsämnen som inte får plats i en måltid, få maträtter. Man får ha sina veto men man ska klara av att äta mindre gott.
    Nej, diskussionen blir ofta lite skev. De flesta barn kväljer och kräks inte av allt de råkar tycka lite mindre om. Det flesta barn är "normalkinkiga", där mycket går ner även om det inte är en favorit.

    Våra barn har ett par rätter var som de inte äter. Min yngste äter inte mos och puré. Gör vi potatismos, sparar jag en potatis. Min äldsta äter inte aubergine. När vi gör våra goda auberginecurry, får hon något annat. I övrigt förväntar vi oss att man smakar. Passar det inte, kan man peta undan och äta det som passar.

    Flera har uttryckt att de inte lagar mat de själva inte gillar. Det gör vi frekvent. Jag är inte så förtjust i ärtsoppa. Familjen älskar min ärtsoppa. Därför lagar jag den då och då. Jag äter lite mindre soppa och mer knäckebröd bara. Min sambo är inte så förtjust i brysselkål. Det är vi andra. Således äter han det när det serveras. Han tar lite mindre och är inte överförtjust, men föregår med gott exempel. 

    Det kan ju bli som det blev för dottern och kantareller häromsistens. Efter att ha deklarerat att hon faktiskt inte äter svamp och under mild protest smakat lite på de gräddstuvade kantarellerna, undrade hon upprört varför vi aldrig serverat henne det förr. Det var ju så gott! Att vi serverat det flera gånger tidigare, hade gått henne helt förbi.
  • LaFontaine
    elsi skrev 2021-11-15 13:53:17 följande:

    Att äta knäckemacka istället för maten för att tillfredsställa någon annans behov kanske man kan göra som vuxen, men att kräva det av ett barn är inte okej tycker jag. Varför ska inte alla få mat som de tycker om och kan äta sig mätta av utan en del får nöja sig med knäckemacka medan en vid bordet äter med god aptit? Jag vill att våra famljemåltider ska vara för alla i familjen.

    Och att välja bort en grönsakskomponent är såklart inte jämförbart med att inte kunna äta hela huvudrätten. 


    Fast nu misstolkar du. Det är ingen som enbart äter knäckemacka till middag. Den som fortfarande är hungrig KOMPLETTERAR med knäckebröd.

    Alla älskar inte all mat. Våra barn äter däremot av i princip allt, förutom ett fåtal saker som de därför får välja bort. Däremot tar de kanske inte fler portioner svampsoppa, medan de kan äta någon annan rätt tills det sprutar ur öronen. Serveras en speciell gryta, plockar någon bort champinjonerna medan någon anna petar bort den kokta moroten. Någon gång äter någon bara köttet och riset, medan man en annan gång äter sås, pasta och grönsaker då huvudproteinet inte passade. De blir dock mätta, får i sig bra och varierad mat och utvecklar ständigt sin smakpalett.

    Våra måltider är för alla i familjen. Vi har två barn som äter i princip allt, även om saker inte är någon favorit. Det är nog inte mitt sätt du ska kritisera.
  • LaFontaine
    elsi skrev 2021-11-15 14:09:40 följande:
    Kritisera? Är inte det här ett öppet diskussionsforum? Eller menar du att alla kommentarer som inte håller med dig är att betrakta som kritik?

    Jag skulle inte se det som en okej måltid att man medvetet lagar mat som någon eller några inte gillar. Och jag tycker inte heller att det är en okej komplettering att äta knäckemacka istället för en del av huvudkomponenten. Om någon prompt ska ha ärtsoppa som bara en eller få gillar så skulle vi göra en annan soppa eller nån annan mat till de som inte vill ha ärtsoppa. Målet med måltiden är att alla ska få god mat som de kan och vill äta sig mätta på. 
    Men hjälp vad du går på. Och inte läser ordentligt.

    Jag skriver att mina barn äter i princip allt som serveras. De har ett fåtal rätter, ytterst få, som de inte äter. Då äter vi inte det när de är hemma, eller så får de rester. I övrigt äter de I PRINCIP ALLT. Ingen lämnar någonsin bordet hungrig. Ingen dör heller av vare sig svält eller näringsbrist av att plocka bort kokta morötter ur en gryta. 
  • LaFontaine
    elsi skrev 2021-11-15 14:23:10 följande:
    Men hjälp vad du går på! Jag pratar inte om dig och dina barn specifikt, jag pratar allmänt om hur jag ser på barn och mat. Kan du inte fatta ett allmänt förhållningssätt gentemot ett som handlar om dig och din familj? Höj blicken en aning så kan vi diskutera sen. 
    Det blir ju lite svårt att tolka det så, när du citerar mig och använder mina exempel när du dessutom svarar mig. Det kanske du ska slipa lite på!

    I övrigt får jag önska dig en fin dag!
Svar på tråden lagar ni samma mat till barnen som till er vuxna?