• Bananskal

    Tycker du det är rimligt att jobba kvällen på nyårsafton & sen dagen på nyårsdagen?

    Med kvällen menar jag till kl 22. Med dagen menar jag att man börjar kl 7.

    Jag tycker det rimligaste vore att jobba nyårsafton kväll & sen nyårsdagen kväll. Eller jobba dagen nyårsafton & sen dagen på nyårsdagen. På sätt får man bättre tillfälle att kunna fira om man vill.

  • Svar på tråden Tycker du det är rimligt att jobba kvällen på nyårsafton & sen dagen på nyårsdagen?
  • KCL
    Bananskal skrev 2021-11-17 20:13:18 följande:
    Jag jobbar inom vården. Vi har önskeschema. Dock rullande helger, men dom ändras också några gånger om året. Vi jobbar varannat år jul & varannat år nyår. Semestrar beviljas inte på dessa två dagar. Och tänker därför att det vore rimligt att dom som jobbat nyårskvällen får sovmorgon dagen efter & dom som jobbat dagen och kunnat vara med på hela firandet tar morgonen efter.
    Lägg det som förslag? Kanske finns någon som kan byta med dig?

    Skönt ändå att ni har varannat år så det blir rättvist fördelat.
  • Lönnsirap

    Personligen tycker jag att nyårsdag kväll med fördel läggs med just nyårsdag morgon.

    För det är väl bättre att några jobbar när folk vill vara lediga, än att ALLA behöver dra sitt strå till stacken. Bättre att få helt ledigt på jul och jobba mer i nyår och tvärtom, än att hålla på och dela ut alla pass "jämt".

    Sen tycker jag att dygnsvilan är lite väl kort, men det är ju mer allmänt.

  • Anonym (Personal)

    Hos oss hade det inte ens varit ok enligt dygnsvilan.

    Så nä!

  • stor grön drake

    På mitt gamla skiftesjobb sa avtalet minimum 9 timmar mellan skiften, vilket detta uppfyller, så för mig är det okej. Eftersom jag endå ska upp och jobba dagen efter finns ingen möjlighet att festa, så lika bra att gå och lögga sig och sedan ha nästa dags pass undanstökat.

  • Anonym (Normalt)

    Det är inte ovanligt att inom vården gå kväll och sedan morgon. Snarare vanligt.

  • Tom Araya
    Bananskal skrev 2021-11-16 19:14:56 följande:

    Med kvällen menar jag till kl 22. Med dagen menar jag att man börjar kl 7.

    Jag tycker det rimligaste vore att jobba nyårsafton kväll & sen nyårsdagen kväll. Eller jobba dagen nyårsafton & sen dagen på nyårsdagen. På sätt får man bättre tillfälle att kunna fira om man vill.


    Nej, jag tycker inte det är rimligt att sluta 22 på kvällen och börja 7 dagen därpå, oavsett vilken dag det är. Det blir nästan omöjligt att få den vila man behöver när man räknat bort tiden för resa, nödvändiga kvälls- och morgonrutiner, måltider e.t.c.
  • Nutid

    Personligen hade jag tyckte det varit helt OK,

    Ska man ändå förstöra nyårshelgen är det lika bra att jobba ordentligt. Bättre då att få vara helt ledig en annan storhelg

  • Anonym (Ellen)
    stor grön drake skrev 2021-11-18 00:18:22 följande:

    På mitt gamla skiftesjobb sa avtalet minimum 9 timmar mellan skiften, vilket detta uppfyller, så för mig är det okej. Eftersom jag endå ska upp och jobba dagen efter finns ingen möjlighet att festa, så lika bra att gå och lögga sig och sedan ha nästa dags pass undanstökat.


    I många kollektivavtal har man skrivit ner dygnsvilan till 9h så det kan vara helt avtalsenligt. Men det ska inte vara så för en och samma individ alltid, varje vecka och varje pass. Samma sak med veckovilan, den kan man lägga i början och i slutet av en period (om man är kreativ) för att få till en stor volym arbetstimmar koncentrerat så att säga.
  • momjanet

    Det är totalt förkastligt med ryggpassen, att sluta 22 och börja dagen därpå vid 07, Det blir alldeles för få timmars sömn.  Dels tillkommer arbetsresor, sen ska du varva ner och varva upp på morgonen. Det innebär att du riskerar att få 3-4 timmars sömn. Det är inte patientsäkert.

    Helgen är totalt irrelevant i sammanhanget.

  • momjanet
    SaraL77 skrev 2021-11-16 20:10:08 följande:
    Nej, det är inte rimligt och ej i enlighet med den svenska arbetstidslagstiftningen. Dygnsvilan är satt till 11 timmar, alltså får du egentligen börja kl 09 som tidigast om du slutar 22 kvällen innan.
    Anonym (Libbsticka) skrev 2021-11-17 20:10:36 följande:
    Det kan vara att det är så i vården, men resten av arbetslivet funkar inte så. På seriösa arbetsplatser följer man 11-timmarsregeln.

    Om jag jobbat länge dagen innan så måste jag ibland ta sovmorgon dagen efter, och är det ett visst antal timmar så har det blivit permission.
    Ni blandar ihop saker och ting.

    Enligt arbetstidslagen ska det vara 11 timmars sammanhängande ledighet under varje period om tjugofyra timmar.  Det betyder att detta uppfylls med råge därför att nästa pass TS kommer att jobba startar vid 7-tiden den 2/1. Läs särskilt sista stycket i första länken.

    ka.se/2009/03/25/bryter-vi-mot-regeln-om-dygnsvila/
    www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/lagar-och-regler-om-arbetsmiljo/arbetstidslagen/

  • Anonym (H)

    Nja, hellre sluta tidigt på nyårsafton och börja sent på nyårsdagen så man kan festa. Slutar jag sent på nyårsafton är det ju ingen idé känner jag...

  • Tom Araya
    Anonym (Ellen) skrev 2021-11-18 06:46:09 följande:
    I många kollektivavtal har man skrivit ner dygnsvilan till 9h så det kan vara helt avtalsenligt. Men det ska inte vara så för en och samma individ alltid, varje vecka och varje pass. Samma sak med veckovilan, den kan man lägga i början och i slutet av en period (om man är kreativ) för att få till en stor volym arbetstimmar koncentrerat så att säga.
    Men räknas dygnsvilan från det att arbetspasset slutar till det att arbetspasset börjar?

    För många går det lätt bort 1-2 timmar i resa och nödvändiga bestyr före/efter ett arbetspass.
  • TeresB
    Bananskal skrev 2021-11-16 19:14:56 följande:

    Med kvällen menar jag till kl 22. Med dagen menar jag att man börjar kl 7.

    Jag tycker det rimligaste vore att jobba nyårsafton kväll & sen nyårsdagen kväll. Eller jobba dagen nyårsafton & sen dagen på nyårsdagen. På sätt får man bättre tillfälle att kunna fira om man vill.


    Det är väl en smaksak. På den tiden jag hade jobb med skift och helgjobb så tyckte jag själv att jobbade jag nyårsafton på kvällen kunde jag lika gärna ta morgonen på nyårsdagen eftersom jag inte kommer att fira så kunde dagskiftet fira och sen komma in först på eftermiddagen på nyårsdagen.
  • Anonym (Normalt)
    Tom Araya skrev 2021-11-18 13:32:50 följande:

    Men räknas dygnsvilan från det att arbetspasset slutar till det att arbetspasset börjar?

    För många går det lätt bort 1-2 timmar i resa och nödvändiga bestyr före/efter ett arbetspass.


    Ja. Ingen hänsyn tas till var man bor. Jag har 90 sekunders resväg (bor granne med jobbet) och min kollega 90 min...

    Men vi har inte de tiderna iofs.
  • Anonym (MK)
    SaraL77 skrev 2021-11-16 20:10:08 följande:

    Nej, det är inte rimligt och ej i enlighet med den svenska arbetstidslagstiftningen. Dygnsvilan är satt till 11 timmar, alltså får du egentligen börja kl 09 som tidigast om du slutar 22 kvällen innan.


    Min region har förlagt dygnsbrytet på annan tidpunkt så vi kan jobba i stort sett hursomhelst helst. I många år jobbade jag till 22, var hemma och i säng ca 23.30. Gick upp 5 för att hinna jobba 7-16.30 efter det. Det kunde hända att man ändå blev beordrad ett nattskift på det.
  • Tom Araya
    Anonym (MK) skrev 2021-11-18 19:20:38 följande:
    Min region har förlagt dygnsbrytet på annan tidpunkt så vi kan jobba i stort sett hursomhelst helst. I många år jobbade jag till 22, var hemma och i säng ca 23.30. Gick upp 5 för att hinna jobba 7-16.30 efter det. Det kunde hända att man ändå blev beordrad ett nattskift på det.
    Hur har de lyckats få igenom det i förhållande till arbetstidslagen?
  • Anonym (Ellen)
    Tom Araya skrev 2021-11-18 13:32:50 följande:
    Men räknas dygnsvilan från det att arbetspasset slutar till det att arbetspasset börjar?

    För många går det lätt bort 1-2 timmar i resa och nödvändiga bestyr före/efter ett arbetspass.
    Hur lång restid en person har till eller från sitt arbete är inget som arbetsgivaren har att ta hänsyn till. En person kan ju välja att söka jobb precis var som helst i förhållande till var hen bor någonstans. Det arbetsgivaren rent krasst är intresserad av är att du är på plats när du ska börja ditt pass. Om du kvistade över på fem minuter med cykeln eller om du rest 1h med bil är inte relevant.
    Dock kan den enskilde ha synpunkter på detta förstås. Men det får man i så fall lösa genom att byta pass eller önska pass som ger mer "luft" i schemat, så att man får den återhämtning man behöver.
    Så detta är inget som lagen tar hänsyn till, lagen utgår från schemalagd arbetstid. 
  • Anonym (Ellen)
    Tom Araya skrev 2021-11-19 09:24:23 följande:
    Hur har de lyckats få igenom det i förhållande till arbetstidslagen?
    Det är inget som man måste få igenom. Det är ett schematekniskt sätt att planera arbetstiden så att man uppfyller lagar (eller kollektivavtalen om de ger andra regler, som tex att dygnsvilan i vissa fall får vara 9h istället för 11h). 
    Beroende på hur schemat, turerna, ser ut i den aktuella verksamheten så kan man lägga dygnsbrytet när som helst egentligen för att få ut "luckor" där arbetstagaren är schemafri 9h /11h. 
    Här kan man få ett bättre hum om hur det funkar, läs det nedre svaret, det övre är felaktigt och har justerats.
    Bryter vi mot regeln om dygnsvila? ? Kommunalarbetaren (ka.se)

    Tidningen KA vänder sig till medarbetare inom kommuner främst (eller kommunala verksamheter i bolag). Deras kollektivtal heter AB, Allmänna bestämmelser och har en skrivning som säger just att dygnsvilan ska uppgå till minst 9h vid planering av ordinarie arbetstid. Men sett till en hel beräkningsperiod (som kan vara upp till 16v) så får den inte understiga 11h i snitt. 
    Många medarbetare med den här sortens scheman kan ju vara lediga flera dagar i sträck ett flertal gånger under schemaperioden,  så totalt sett når man upp till dessa 11h.
  • Anonym (Normalt)
    Tom Araya skrev 2021-11-19 09:24:23 följande:

    Hur har de lyckats få igenom det i förhållande till arbetstidslagen?


    Det är inte ett brott.
Svar på tråden Tycker du det är rimligt att jobba kvällen på nyårsafton & sen dagen på nyårsdagen?