Inlägg från: Norrländskan123 |Visa alla inlägg
  • Norrländskan123

    Överförda föräldradagar som tas tillbaks

    Om jag planerar att vara långledig med mitt barn med föräldrapenning och har dagar kvar som jag fått överfört till mig av barnets pappa, men pappan tar tillbaks dom här dagarna just innan jag ska gå på föräldraledigt vilket gör att jag inte kan ta ut föräldrapenning under den planerade perioden, och min chef kan inte erbjuda mig jobb just då pg a att han redan anställt en vikare för mig, finns det något jag kan göra? Finns det någon som varit med om en liknande situation?

    Ringde FK idag men det var så långa kötider så ska ringa igen Imorrn. Men det gnager i mitt huvud. Så tänkte höra ifall någon vart med om liknande. Pappan och jag kommunicerar inte.

  • Svar på tråden Överförda föräldradagar som tas tillbaks
  • Norrländskan123
    Tow2Mater skrev 2021-11-18 23:41:57 följande:

    Varfor kan du inte ge tilbaka dagarna i slutet av din föräldraledighet sa kan du bara borja jobba tidigare.


    Jag har varit ledig i över ett år. Pappan hade inte råd att vara föräldraledig och barnet får ju inte börja på förskola innan 1 år vilket gjorde att jag tog på mig att vara föräldraledig. Han förde över alla dagar han kunde till mig. Inga problem tills nu. Men nu senaste har han börjat hota om att ta tillbaka sina dagar och jag är osäker om han kommer ta ut alla. Min förhoppning var ju att kunna ta lite extra ledigt till jul. Jag ska börja jobba snart efter min föräldraledighet. Och sen tänker jag långledigt på sommaren där jag och pappan förhoppningsvis kan ha olika semesterperioden så vi kan vara med vårt barn hela sommaren. Jag kommer inte kunna vara ledig varannan vecka utan ensamma hängande period och det vore så tråkigt att ?bara? få två veckors semester med min dotter. Har sagt till pappan att han för ta tillbaks sina dagar nu så jag vet. Så jag kan planera utefter det. För som sagt, vore skit att planera en månads föräldraledig och sen stå utan både föräldradagar och jobb. Jag skulle inte ja råd att förlora min inkomst under en månads tid.

    Det borde verkligen inte gå att kunna ta tillbaks dagar bara sådär. Visst att man har rätt till hälften var. Men en gåva är ändå en gåva. Eller planerade dagar borde ju räknas som förbrukade så man inte sätta i denna situation. Hatar maktspelet som ska försiggå.
  • Norrländskan123
    S23 skrev 2021-11-18 22:02:31 följande:

    Som annan redan sagt. Din arbetsgivare har rätt att skjuta på din återgång till arbete med Max en månad.

    Har du semester att lägga? Räcker detta tills du har rätt att börja jobba? Om så är fallet så lägg denna semester så att du inte nollar din sgi.

    Har du arbetat 6 månader nu innan du skulle vara ledig? För isf är din sgi skyddad ändå (i tre månader).

    Det är alltså NU du skulle gått på ledighet? Inte om några veckor?


    Jag har varit mammaledig över ett år och ska nu återgå till arbetet. Jag tänker på ledighet under jul och sommaren. Är ett tag kvar men vore bra att veta om han ska ha sina dagar eller inte annars kommer jag gå och vara orolig tills dess att han antingen tar tillbaks sina dagar eller tills jag fått ha mina föräldraledighet på sommaren.

    Vi var båda överens om att jag skulle vara mammaledig tills barnet började förskolan då pappan inte hade råd. Sen skulle vi dela på dagarna som var kvar, vilket vi gjort.

    Jag har jobbat flera år på mitt arbete och har skyddad sgi.
  • Norrländskan123
    S23 skrev 2021-11-19 06:49:31 följande:

    Problemet med din sgi är att om du börjar jobba nu och är ledig över jul men inte kan ta föräldradagar så nollas den direkt.

    I sommar har du förhoppningsvis hunnit arbeta i 6 månader igen och då har du tre månaders efterskydd (alltså sgi kommer inte nollas om du är ledig utan föräldrapenning)


    Ok! Tack för infon. Hur som kommer jag inte kunna vara långledig utan FP så då får det bli en vanlig semester. Pappan kommer nog inte kunna vara långledig heller pg a för lite folk på jobbet under sommaren. Det blir spännande att se hur det kommer bli med dom här dagarna.
  • Norrländskan123
    Tow2Mater skrev 2021-11-19 00:55:05 följande:

    Så varför pratar du om "tar tillbaks dom här dagarna just innan jag ska gå på föräldraledig" då? Sök fsk för barnet och jobba i sommar, barnet är ju ingen bebis längre.  


    Nej, hon är ingen bebis. Men visst vill man vara med sitt barn så mycket som det går? Om vi tex har varannan vecka på sommaren innebär det två veckors semester med mitt barn. Istället för att jag kanske kunde få 4 eller 6 veckor. Sen är ju förskolan inte öppen alla dagar plus att jag jobbar många röda dagar.
  • Norrländskan123
    Anotherone skrev 2021-11-19 10:55:30 följande:

    Jag förstår att du tänker så och vill ha det så. Men det är verkligheten för många. Du kan inte göra så att du tar semester varannan vecka och jobbar varannan vecka? Eller måste ni ha semester 4v i sträck?

    Det är vad lagen säger och önskvärt i förhållande till att medarbetare ska få vila och rekreation, det som semestern är till för.

    Men om du jobbar en vecka då barnet är hos pappan, så tar du tillvara på all ledig tid och gör saker för dig själv. Sen har du semester en vecka med barnet. Därefter jobbar du och barnet är med pappan osv. 

    Eller om du lägger ut två veckor i sträck och sen varannan. Så att du bryter upp det lite?

    Eller om ni kommer överens om att inte köra varannan under sommaren utan att du tar 4v i sträck varav du kanske har barnet 3v. Och sen tar pappan över. De flesta jag känner som lever separerade med barn, kör inte varannan vecka på sommaren utan koncentrerar tiden för att det blir för hattigt fram och tillbaka annars.


    Det går inte att ta varannan vecka för oss. Men jag tänker att om pappan jobbar kan hon vara med mig på dagarna men med honom efter jobbet. Jag tänker långsiktigt, jag vet. Men vill eliminera alla problem och konflikter som kan uppstå och förbereda mig för värsta tänkbara scenario då jag märkt att jag behöver tid att förbereda mig själv för sånna situationer.
  • Norrländskan123
    Anotherone skrev 2021-11-19 17:12:06 följande:

    Bra input. Att köra tvåveckors intervaller sommartid kanske är rimligare, så hinner man åka iväg till en sommarstuga en längre period tex, än att behöva lämna över barnet direkt till helgen igen.


    Barnet har just fyllt ett år så längre perioder ifrån mamma och pappa kommer vi inte köra. Det får bli när hon är över tre år. Det bästa upp till tre års ålder är att inte vara ifrån mamman eller pappan mer än en vecka.
  • Norrländskan123
    Törstiga tuppen skrev 2021-11-19 16:21:41 följande:

    Pappan kanske också vill kunna vara ledig med sitt barn längre stunder. Det är väl ännu viktigare om ni inte har VV?


    Just nu träffar hon pappan flera gånger varje vecka och ska börja med övernattningar där snart. Men hon kommer ha sitt varaktiga boende hos mig. Detta pga att pappan inte varit så delaktig från början. Det viktigaste är inte att pappan eller jag vill vara ledig långa stunder. Utan det viktigaste är vårat barn som är under tre år. Där det inte rekommenderas att vara ifrån mamma och pappa mer än en vecka. Det får man utgå ifrån. Men om jag tex har fyra veckors semester och pappan jobbar, kan man ha dottern på dagarna varannan vecka och sedan semester varannan vecka. Men att det då inte går mer än en vecka innan hos träffar mig eller pappan. Långa semesterperioder får vänta några år.
  • Norrländskan123
    S23 skrev 2021-11-19 18:59:16 följande:

    Men nu förstår jag inte. Du ska ta föräldradagar för att kunna vara långledig med barnet? Men barnet sjall inte vara ifrån mamma eller pappa för länge?

    Menar du då att du ska vara ledig trots att barnet är med sin pappa (om de nu inte ska vara ifrån varandra så länge)


    Jag menar att på sommaren måste jag ta fyra veckor sammanhängande semester. Jag kan inte dela upp den. Jag vill ta föräldraledigt i samband med min semester så jag får mer tid med min dotter. Bara för att jag har semester eller föräldraledigt betyder det inte att barnet inte kan träffa sin pappa. Det är orimligt att jag tex har fyra veckors semester och barnet inte får träffa pappan under den perioder och tvärtom.
  • Norrländskan123
    Tow2Mater skrev 2021-11-19 18:29:52 följande:

    Om det viktigaste är ert barn flyttar ni ihop. Då kan ni dessutom lättare planera allt, det blir billigare att leva och pappan kanske har råd att tillbringa mer tid med barnet.


    Vi har levt ihop i ett kärlekslöst och respektlöst förhållande. Nej, det är inte bra för min dotter att växa upp med två sorgliga föräldrar. Jag tog mitt ansvar och lämnade pappan då jag inte ville att min dotter skulle växa upp med en mamma som var ledsen varje dag och som hade tappat bort sig själv. Nu är jag lyckligt och kan ge mitt barn så mycket mer! Pappan mår också mycket bättre och kan ge henne mer.
Svar på tråden Överförda föräldradagar som tas tillbaks