• Flerbarnsmamma20

    Accepterar inte bonusbarnet

    Snälla hjälp en desperat mamma/bonusmamma.

    Inga pekpinnar, jag vet att detta är ett helt fel beteende från min sida men VAD GÖR JAG ÅT DETTA? Jag kan inte behärska mig.

    Jag och sambon har varit ett par i ca 3 år. Han har ett barn som är 6 år nu sedan tidigare, även jag har barn sedan tidigare och vi har även ett gemensamt på 18mån. Men jag klarar verkligen inte av hans barn. När hen leker med vårt gemensamma barn blir jag irriterad, sur och avbryter genom att ta vårt gemensamma barn för att byta blöja eller något så de slutar leka. Sambons barn stör mig på så många olika sätt, hur hen söker uppmärksamhet i allt hen säger och gör som att avsluta alla meningar hen säger med ?visst pappa? och sånt. Barnet blir curlad enl mig av olika anledningar, och det daltas alldeles för mycket pga hens livssituation som kräver (eller krävde rättare sagt, barnet är precis som alla andra nu, men var inte för 3år sedan men alla vuxna lever kvar i det gamla och daltar med hen som förr) mer av oss vuxna både fysiskt och psykiskt.

    Min sambo tycker dessutom att jag gör skillnad på våra barn, vilket jag faktiskt håller med om att jag gör ibland, för jag stör mig ju inte lika mycket på allt mitt barn gör liksom han inte gör på sitt. Man är ju mer tolerant med ?sitt egna? barn. Tar sambons barn i vårt gemensammas leksaker tar hen ofta över och börjar leva sig in totalt och tar över allt, då blir jag sur.

    Som sagt, jag förstår till 100% att detta är något som ligger hos mig, men jag har så svårt att sätta fingret på varför jag känner såhär? Vad gör jag åt detta? Jag vill aldrig lämna sambon, vårt gemensamma och hans egna barn tillsammans då jag vet att sambon inte bryr sig på samma sätt som mig och då låter de leka hur de vill. När jag då är tillbaka hemma tex leker ju hans 6åring med vårt gemensamma hejvilt och blänger på mig för att se om det är ?ok?. Och då blir jag ännu mer sur. Är jag svartsjuk på hans barn? Nej jag tycker inte det, men varför känner jag såhär ?? Någon i liknande sits ?

  • Svar på tråden Accepterar inte bonusbarnet
  • Anonym (Prillan)

    Det där med curlingen är ju inte barnets fel, kan ju också vara så att barnet behöver kompenseras för att du är extra hård? Kan även vara därför barnet söker bekräftelse hos pappan hela tiden när du är med. Det kanske finns en känsla både hos barnet och omgivningen att det behöves extra uppmärksamhet och bomull runt barnet som skydd.

    Du skriver inte vad som hänt barnet men jag har ett barn som var dödssjuk en period. Den rädslan är inte något man lätt skakar av sig som förälder och det är faktiskt helt orimligt att kräva eller förvänta sig att något sådant inte påverkar hur man är som förälder. Curling har ju dessutom visat sig vara en ganska hälsosam föräldrastil. Det är inte fel att ge sina barn mycket stöd och uppmärksamhet, barn mår bra av det.

    Och eftersom det här är FL så måste jag väl skriva att visst, kravlöshet är inte toppen för barn, de mår allra bäst av stöd, uppmärksamhet och krav som de kan leva upp till.

  • Anonym (M)

    Det här tog nästan priset i alla hatabonusbarntrådar här. Här måste du agera snabbt ts. Det är din förbannade skyldighet att söka hjälp för ditt beteende NU. Inte om en vecka, ett år eller aldrig. NU. För varje dag som går så skadar du det här barnet så innerligt i själen. Inget barn ska växa upp såhär och bli så illa behandlad hemma. Ditt beteende är sjukt ts och det vet du innerst inne annars hade du inte skrivit här. Men du måste sluta med detta med en gång. Eller flytta ut omgående!

    Fy fan. Mår illa av hur del barn har det hemma. Att inte barnets pappa tagit tag i detta är fan ännu värre. Ge nu fan i att medverka till detta barns förstörda självkänsla och livsglädje en enda dag till! Sök hjälp nu!

  • momjanet
    Flerbarnsmamma20 skrev 2021-11-20 16:31:02 följande:
    Som sagt, jag förstår till 100% att detta är något som ligger hos mig, men jag har så svårt att sätta fingret på varför jag känner såhär? Vad gör jag åt detta? Jag vill aldrig lämna sambon, vårt gemensamma och hans egna barn tillsammans då jag vet att sambon inte bryr sig på samma sätt som mig och då låter de leka hur de vill. När jag då är tillbaka hemma tex leker ju hans 6åring med vårt gemensamma hejvilt och blänger på mig för att se om det är ok. Och då blir jag ännu mer sur. Är jag svartsjuk på hans barn? Nej jag tycker inte det, men varför känner jag såhär ?? Någon i liknande sits ?
    Gissningsvis för att du reagerar som ett ganska litet barn inombords och du inte är vuxen nog att ta ansvar för ditt eget beteende.

    Vad gör jag åt detta?  frågar du. Är inte det ganska självklart att man som vuxen och förälder tar ANSVAR för sitt eget beteende? Att man slutar göra det som är fel?

    Alltså, varför tycker du att det är ok som vuxen att reagera och agera på precis alla känslor du har?
    Om jag tycker att du har en jäkligt ful näsa, är det ok för mig att skrika ut det i affären så att alla hör?

    Varför tar du inte ansvar för ditt eget beteende?
  • Anonym (Lia)

    Av det du skriver så tycker jag det är uppenbart att bonusbarnet förstår att du inte gillar hen. När hen avslutar meningar med "visst pappa". Hen ser sin pappa som att han är på hens sida, hens stöttepelare, bundförvant osv. Hen gillar kanske inte dig heller men har inget val annat än acceptera läget. Jag tolkar det också som hen varit sjuk el liknande där det krävts extra omsorg och att du tycker att denna omsorg fortsatt efter att barnet egentligen inte behöver den längre. Vilket nog är ganska vanligt hos föräldrar som har barn som varit extra utsatta på något sätt. Familjer där inget barn har samma båda föräldrar måste vara svårt att få ihop både känslomässigt och familjemässigt. Personligen skulle jag aldrig sätta mig eller mitt barn i den sitsen. Som upplagt för svårigheter. Men nu får ni stå ert kast. Acceptera barnet eller lämna.

  • Flerbarnsmamma20

    För att inte avslöja för mycket kan jag inte gå in på varför barnet behövt mer omsorg men hen är inte dödssjuk eller har varit. Min sambo är helt på min sida om att barnet gråter pga att han inte sitter och håller sitt barn i handen när de äter frukost, han måste stå med barnet inne på toaletten när hen gör sina behov annars bryter hen ihop. Min sambo kan inte lämna hemmet utan att barnet gråter (inte pga att barnet behöver vara med mig, det gäller alla). Barnet är extremt pappig (och mammig när hen är där) och enligt BÅDE mig och sambon har hen orimliga krav. Vi är föräldrar åt tre barn totalt i olika åldrar och helt ärligt så har ingen av dessa barn större behov än den andra på något sätt förutom olika närhetsbehov tex men de fungerar inte när man jobbar olika tider, man är två vuxna, alla barn behöver oss och vi kan inte avvara en hel förälder som går hack i häl på endast ett barn. Min sambo är även med på detta som sagt. MEN det är det här som gjort att jag börjat vara irriterad, jag får dra i stort sett hela hemmet och allt därtill själv pga att min sambo såklart inte vill se barnet ledsen när hen är här. Jag blir även irriterad på honom som inte sätter ner foten och säger att det räcker med detta, han kan inte vara med henne 24/7. Men han vill ju att barnet har det bra här när hen är här. Vilket jag såklart kan förstå. Men det är ohållbart. Därför blir hon det ?svarta fåret? när det förstör för hela familjen.

    Det är ingen ursäkt och mitt beteende är fortfarande inte okej, jag måste fortfarande få hjälp med detta och hur jag ska kunna sluta vara så irriterad över allt hen gör.

    Två barn pallar jag med, när ett tredje barn kommer bryter jag ihop. Oavsett vem det är. Är mitt egna barn borta tex går det superbra och jag irriterar mig inte. Men så fort vi har alla tre blir det för mycket.

  • Drottningen1970
    Flerbarnsmamma20 skrev 2021-11-21 10:03:22 följande:

    För att inte avslöja för mycket kan jag inte gå in på varför barnet behövt mer omsorg men hen är inte dödssjuk eller har varit. Min sambo är helt på min sida om att barnet gråter pga att han inte sitter och håller sitt barn i handen när de äter frukost, han måste stå med barnet inne på toaletten när hen gör sina behov annars bryter hen ihop. Min sambo kan inte lämna hemmet utan att barnet gråter (inte pga att barnet behöver vara med mig, det gäller alla). Barnet är extremt pappig (och mammig när hen är där) och enligt BÅDE mig och sambon har hen orimliga krav. Vi är föräldrar åt tre barn totalt i olika åldrar och helt ärligt så har ingen av dessa barn större behov än den andra på något sätt förutom olika närhetsbehov tex men de fungerar inte när man jobbar olika tider, man är två vuxna, alla barn behöver oss och vi kan inte avvara en hel förälder som går hack i häl på endast ett barn. Min sambo är även med på detta som sagt. MEN det är det här som gjort att jag börjat vara irriterad, jag får dra i stort sett hela hemmet och allt därtill själv pga att min sambo såklart inte vill se barnet ledsen när hen är här. Jag blir även irriterad på honom som inte sätter ner foten och säger att det räcker med detta, han kan inte vara med henne 24/7. Men han vill ju att barnet har det bra här när hen är här. Vilket jag såklart kan förstå. Men det är ohållbart. Därför blir hon det ?svarta fåret? när det förstör för hela familjen.

    Det är ingen ursäkt och mitt beteende är fortfarande inte okej, jag måste fortfarande få hjälp med detta och hur jag ska kunna sluta vara så irriterad över allt hen gör.

    Två barn pallar jag med, när ett tredje barn kommer bryter jag ihop. Oavsett vem det är. Är mitt egna barn borta tex går det superbra och jag irriterar mig inte. Men så fort vi har alla tre blir det för mycket.


    Du har aldrig funderat på att detta barns extrema behov av närhet och bekräftelse kan vara ett direkt resultat av att bo under samma tak som en vuxen som inte tål barnet? Som aktivt avbryter en rolig lek med syskonet, som inte är rättvis, som ser det lilla barnet som ett svart får (horribelt)

    Det är såklart situationen som skapar denna otrygghet hos barnet.
  • Anonym (M)
    Drottningen1970 skrev 2021-11-21 10:52:20 följande:

    Du har aldrig funderat på att detta barns extrema behov av närhet och bekräftelse kan vara ett direkt resultat av att bo under samma tak som en vuxen som inte tål barnet? Som aktivt avbryter en rolig lek med syskonet, som inte är rättvis, som ser det lilla barnet som ett svart får (horribelt)

    Det är såklart situationen som skapar denna otrygghet hos barnet.


    Precis! Det är ju såklart såhär det är ts. Hur i helvetet kan man som vuxen människa inte fatt det?

    Och att du avbryter syskonens lek är så elakt så det är inte klokt. Stackars barn som har en sån vuxen i hemmet. Stackars ALLA era barn.
  • Anonym (Perka)

    Så vad har du försökt göra för att ändra på dig?

    Jag ser väldigt mycket klankande på barnet (som är 6 år gammalt!) men inget om vad du (som är vuxen) har gjort för att ändra ett beteende som är rent ut sagt skadligt för barnets självkänsla.

  • LadyJane
    Flerbarnsmamma20 skrev 2021-11-21 10:03:22 följande:
    För att inte avslöja för mycket kan jag inte gå in på varför barnet behövt mer omsorg men hen är inte dödssjuk eller har varit. Min sambo är helt på min sida om att barnet gråter pga att han inte sitter och håller sitt barn i handen när de äter frukost, han måste stå med barnet inne på toaletten när hen gör sina behov annars bryter hen ihop. Min sambo kan inte lämna hemmet utan att barnet gråter (inte pga att barnet behöver vara med mig, det gäller alla). Barnet är extremt pappig (och mammig när hen är där) och enligt BÅDE mig och sambon har hen orimliga krav. Vi är föräldrar åt tre barn totalt i olika åldrar och helt ärligt så har ingen av dessa barn större behov än den andra på något sätt förutom olika närhetsbehov tex men de fungerar inte när man jobbar olika tider, man är två vuxna, alla barn behöver oss och vi kan inte avvara en hel förälder som går hack i häl på endast ett barn. Min sambo är även med på detta som sagt. MEN det är det här som gjort att jag börjat vara irriterad, jag får dra i stort sett hela hemmet och allt därtill själv pga att min sambo såklart inte vill se barnet ledsen när hen är här. Jag blir även irriterad på honom som inte sätter ner foten och säger att det räcker med detta, han kan inte vara med henne 24/7. Men han vill ju att barnet har det bra här när hen är här. Vilket jag såklart kan förstå. Men det är ohållbart. Därför blir hon det svarta fåret när det förstör för hela familjen.

    Det är ingen ursäkt och mitt beteende är fortfarande inte okej, jag måste fortfarande få hjälp med detta och hur jag ska kunna sluta vara så irriterad över allt hen gör.

    Två barn pallar jag med, när ett tredje barn kommer bryter jag ihop. Oavsett vem det är. Är mitt egna barn borta tex går det superbra och jag irriterar mig inte. Men så fort vi har alla tre blir det för mycket.
    "Därför blir hon det svarta fåret när det förstör för hela familjen."

    Du mobbar och trakasserar ett barn bara för att det är enklast att ge sig på?
    Du klagar på att sambon inte hjälper till men istället så vänder du ilskan på en barnunge?

    Allvarligt. Om jag visste vem du var skulle jag göra en orosanmälan. För inget av dina barn mår bra av att ha dig som förälder just nu. Du säger ju det själv till och med.  Du bör kunna orosanmäla dig själv.
  • Anonym (Donna)

    Jag hade inte heller orkat med ett barn som håller på så där. Var hon lika jobbig innan ni fick ert gemensamma barn?

    Hade ni inte haft barn ihop så hade mitt självklara råd varit att du skulle flytta, men det är ju inte så lätt nu.

    Har denna flicka n styvfar hos sin mamma? Hur fungerar det mellan dem ispfall?

Svar på tråden Accepterar inte bonusbarnet