• Anonym (Alkoholist?)

    Alkoholister som vill nyansera sitt problem?

    Jag kan känna mig en smula förundrad över att så mycket idag kommer ut och pratat om att dom har haft alkoholproblem men att dom har lärt sig eller HÅLLER på att lära sig att dricka måttligt.

    Detta kan även vara offentliga personer som får tv utrymme att sitta och prata om hur odrägligt dom levt. Hur dom skämt ut sig gång på gång, haft gråtande barn, kompisar som gått som poliser efter dom och gömt deras sprit för att dom varit helt urspårade.

    Argument till att dom inte skulle vara riktiga alkoholister är sånt som att ?min fru sa att jag fick välja mellan alkoholen eller henne. Men min fru skulle jag aldrig bett mig om detta om det inte var så att hon visste att jag va stark nog att välja själv. Jag kunde välja bort alkoholen, hon visste om detta.?

    Andra personer berättar om hur det idag köper små flaskor bara eller om dom försöker dricka kontrollerat måste dom sitta där med dl mått eller hälla ut alla flaskor om dom haft middag.

    Det är inte för mig något konstigt egentligen att alkoholister på helt orimliga sätt försvarar sitt missbruk. Men varför godkänner bokförlag, journalister m.m att dessa individer ska få ett så stort utrymme?

    Och såhär, om man vet att man sårar otroligt många, ens relationer har spruckit, ens barn har varit ledsna enbart pga ens alkoholkonsumtion.

    Va är då syftet med att lära sig att dricka alkohol?

    Det finns alkoholfria alternativ idag som är jättebra. Så varför vill man ta den risken?

  • Svar på tråden Alkoholister som vill nyansera sitt problem?
  • Anonym (Hmm..)
    Anonym (tobbe) skrev 2021-12-07 15:36:46 följande:

    Pinsamt är folk som tror att man bara kan ha roligt om man dricker, fjortisbeteende på det.

    Ingen har på sig en större offerkofta än just alkoholister förövrigt.


    Kan bero på att så många är skeptiska till att alkoholism/beroende ÄR en sjukdom. Någon med cancer behöver inte "förklara" sin sjukdom.
  • Anonym (tobbe)
    Anonym (Hmm..) skrev 2021-12-07 15:44:50 följande:
    Kan bero på att så många är skeptiska till att alkoholism/beroende ÄR en sjukdom. Någon med cancer behöver inte "förklara" sin sjukdom.
    Cancer drabbar inte heller andra på samma sätt, rattnoykterhet och misshandel är ju tyvärr något som drabbar andra pga av missbruk.


  • Anonym (Nyanserade problem)
    Anonym (tobbe) skrev 2021-12-07 15:49:47 följande:

    Cancer drabbar inte heller andra på samma sätt, rattnoykterhet och misshandel är ju tyvärr något som drabbar andra pga av missbruk.


    Men såväl rattonykterhet och misshandel är problem som också kan orsakas av människor som inte är alkoholister.

    Om att medge att man dricker för mycket per automatik ska betyda att man är någon som misshandlar folk och kör rattonykter, så fattar jag att folk inte vill medge att de har problem.

    Varenda människa som druckit lite väl mycket nån gång, eller en period kanske inte vill se sig som alkoholist. Precis som varje människa som missat en av barnens kvartsamtal inte identifierar sig med föräldrar som fått sina barn tvångsomhändertagna.

    Att bunta ihop alla typer av alkoholproblem under exakt samma betäckning leder inte till något positivt och konstruktivt.
  • AndreaBD

    Det där är svårt. Man måste ju först ha klart för sig: Vad är en alkoholist? Vart går gränsen? Jag är fortfarande inte helt säker på det. Visst, man säger att man är det om det verkligen påverkar ens liv. Men det är också svårt att veta när någon är där..... Plus att det förstås finns människor som missköter sig även när de inte än är alkoholister. Dvs. det hänger lite på hur skötsam människan var innan. 

    Kan man dricka något om man har varit alkoholist? Måste man avstå för alltid? 
    Jag vet inte helt säkert, men jag skulle säga att det åtminstone är en onödig risk man tar. Om personen inte har kunnat hantera det tidigare, så verkar det som en bättre idé att låta bli. Och då kan det också vara olämpligt att f.d. alkoholister går ut med att de faktiskt kan dricka lagom nuförtiden. Det kanske triggar andra. 

    Om någon vet bättre - t.ex. om det verkligen är nödvändigt att låta bli helt - så skulle det vara intressant att höra. 

  • Anonym (Q)
    Anonym (Hmm..) skrev 2021-12-07 15:44:50 följande:
    Kan bero på att så många är skeptiska till att alkoholism/beroende ÄR en sjukdom. Någon med cancer behöver inte "förklara" sin sjukdom.
    Även om jag kan hålla med om att missbruk är en sjukdom så tycker jag ändå inte att den hamnar i samma kategori som cancer. Sätter du en alkoholist som håller på att dricka sig till döds på en öde ö utan alkohol så har han inte längre ett alkoholproblem (abstinens möjligen). En person med en dödlig form av cancer har lika mycket cancer som tidigare. Du kan inte bota cancer med viljestyrka och självdisciplin, medan dessa egenskaper är en stor del av att bota ett missbruk - i avsaknad av öde öar då.
  • Glinda från Oz

    Varför blir du störd över att några har hittat ett sätt som fungerar för dem? Jag tycker det är jättebra att de har hittar en lösning som de mår bra av. Att det går bra för dem innebär såklart inte att det är rätt eller kommer fungera för alla just därför är det viktigt att fler får komma till tals och noll toleransen har hittills varit det enda som det har pratats om. 


     

  • Anonym (Alkoholist?)
    AndreaBD skrev 2021-12-07 17:00:28 följande:

    Det där är svårt. Man måste ju först ha klart för sig: Vad är en alkoholist? Vart går gränsen? Jag är fortfarande inte helt säker på det. Visst, man säger att man är det om det verkligen påverkar ens liv. Men det är också svårt att veta när någon är där..... Plus att det förstås finns människor som missköter sig även när de inte än är alkoholister. Dvs. det hänger lite på hur skötsam människan var innan. 

    Kan man dricka något om man har varit alkoholist? Måste man avstå för alltid? 

    Jag vet inte helt säkert, men jag skulle säga att det åtminstone är en onödig risk man tar. Om personen inte har kunnat hantera det tidigare, så verkar det som en bättre idé att låta bli. Och då kan det också vara olämpligt att f.d. alkoholister går ut med att de faktiskt kan dricka lagom nuförtiden. Det kanske triggar andra. 

    Om någon vet bättre - t.ex. om det verkligen är nödvändigt att låta bli helt - så skulle det vara intressant att höra. 


    Alltså det finns självklart nyanser. Men om ens barn gråtit massor över det och mår/mått riktigt dåligt av ens alkoholkonsumtion.

    Jag har en närstående som håller på att lära sig att dricka alkohol måttligt. Han har tidigare druckit en liter starksprit om dagen, detta gör ju att han dagligen kör rattfull. Han kan minska i perioder, sådär tre veckor och sedan skiter det sig för honom igen. Men han ska lära sig att dricka måttligt, han ska bli en annan människa?.. Han har inte problem med spriten. Att JAG och alla andra får ta ansvar för hans elände sedan är han lyckligt ovetandes om. För att han är minsann inget fyllo, han har gått över till vin nu under en period och sitter nu och prata om olika druvor?. Men nu verkar inte det vara kul att prata om druvor längre så nu har han börjat ta sikte mot whiskey istället. Och gärna dom sorterna med den högsta alkoholhalten?.

    Han är fortfarande övertygad om att han kommer lyckas. Jag själv är mer orolig över att hans kropp inte ska orka mer snart.
  • AndreaBD
    Anonym (Alkoholist?) skrev 2021-12-07 22:53:12 följande:
    Alltså det finns självklart nyanser. Men om ens barn gråtit massor över det och mår/mått riktigt dåligt av ens alkoholkonsumtion.

    Jag har en närstående som håller på att lära sig att dricka alkohol måttligt. Han har tidigare druckit en liter starksprit om dagen, detta gör ju att han dagligen kör rattfull. Han kan minska i perioder, sådär tre veckor och sedan skiter det sig för honom igen. Men han ska lära sig att dricka måttligt, han ska bli en annan människa?.. Han har inte problem med spriten. Att JAG och alla andra får ta ansvar för hans elände sedan är han lyckligt ovetandes om. För att han är minsann inget fyllo, han har gått över till vin nu under en period och sitter nu och prata om olika druvor?. Men nu verkar inte det vara kul att prata om druvor längre så nu har han börjat ta sikte mot whiskey istället. Och gärna dom sorterna med den högsta alkoholhalten?.

    Han är fortfarande övertygad om att han kommer lyckas. Jag själv är mer orolig över att hans kropp inte ska orka mer snart.
    Jag vet. Mina barns pappa är alkoholist. Och han tror på allvar att han kan dricka måttligt. Vilket han gör i perioder..... och super mer emellanåt. Det får jag ibland veta av andra, jag skilde mig för många år sedan. 

    Men det är viktigt att du inte tar ansvar ÅT honom. Annars har han ingen anledning att sluta. Så som det är nu är du medberoende. Folk som super har världens sämsta självinsikt. Du kan inte hjälpa honom. Bäst är egentligen om han verkligen får misslyckas så att han kanske kommer till insikt. Men chansen är liten oavsett. Men den är i alla fall lite bättre om han får känna konsekvenser.
  • Anonym (Alkoholist?)
    AndreaBD skrev 2021-12-07 23:53:01 följande:

    Jag vet. Mina barns pappa är alkoholist. Och han tror på allvar att han kan dricka måttligt. Vilket han gör i perioder..... och super mer emellanåt. Det får jag ibland veta av andra, jag skilde mig för många år sedan. 

    Men det är viktigt att du inte tar ansvar ÅT honom. Annars har han ingen anledning att sluta. Så som det är nu är du medberoende. Folk som super har världens sämsta självinsikt. Du kan inte hjälpa honom. Bäst är egentligen om han verkligen får misslyckas så att han kanske kommer till insikt. Men chansen är liten oavsett. Men den är i alla fall lite bättre om han får känna konsekvenser.


    Men det va inte det min poäng va egentligen? utan när medier lyfter fram personer som sitter och förnekar sitt missbruk i tv exempelvis. Och liksom uttrycker sånt som att min fru skulle aldrig ställt krav om det inte va för att hon trodde att jag hade ett val att sluta dricka?.

    Nej, ställa krav är något man som anhörig tvingas göra. Något vi av sjukvården uppmanas att göra. Att en alkis sedan kan göra en egen omskrivning på detta är bara frustrerande.

    Intervjua lite anhöriga till alkoholister som säger att deras anhöriga har lärt sig att dricka och fråga va dom tycker. För frågar jag någon som dricker en liter sprit om dagen om den har ett beroende eller ett problem så är det verkligen inte så?. Den har på sin höjd en dålig period i livet enligt den själv då. Att denna period pågått i 20 år eller mer är en annan femma.

    Eller så går dom en kurs i mindfulness och ska börja få kontakt med smakerna i vinet istället. Börja studera druvsmaken, så då är dom inte alkoholister längre utan har ett intresse för viner?. Att det blir fyra stora flaskor om dagen handlar ju då om hur god smaken är och dom har ju kontroll och arbetar ju?.
  • Robert 558
    Anonym (Det går) skrev 2021-12-07 13:49:00 följande:

    Det går faktiskt att gå från att dricka för mycket till att dricka måttligt. I många andra länder är det exakt det som behandlingar ut ur missbruk går ut på. I Sverige och en del andra länder gäller nolltolerans men det finns många länder som anser att bästa sättet att sluta missbruka är att börja bruka med ansvar.


    Det där är intressant, har du något exempel på land som gör så? 
    Jag tror vi hade kommit tillrätta med många alkoholmissbruk om vi hade tagit bort nolltoleransen. 

    Alkohol är en lurig sjukdom, varför inte tillåta ett visst mått av självmedicinering? Kanske beror utfallet på vilken nivå man befinner sig på i sitt missbruk? 
  • Anonym (Nyanserade problem)
    Anonym (Alkoholist?) skrev 2021-12-08 01:15:46 följande:

    Men det va inte det min poäng va egentligen? utan när medier lyfter fram personer som sitter och förnekar sitt missbruk i tv exempelvis. Och liksom uttrycker sånt som att min fru skulle aldrig ställt krav om det inte va för att hon trodde att jag hade ett val att sluta dricka?.

    Nej, ställa krav är något man som anhörig tvingas göra. Något vi av sjukvården uppmanas att göra. Att en alkis sedan kan göra en egen omskrivning på detta är bara frustrerande.

    Intervjua lite anhöriga till alkoholister som säger att deras anhöriga har lärt sig att dricka och fråga va dom tycker. För frågar jag någon som dricker en liter sprit om dagen om den har ett beroende eller ett problem så är det verkligen inte så?. Den har på sin höjd en dålig period i livet enligt den själv då. Att denna period pågått i 20 år eller mer är en annan femma.

    Eller så går dom en kurs i mindfulness och ska börja få kontakt med smakerna i vinet istället. Börja studera druvsmaken, så då är dom inte alkoholister längre utan har ett intresse för viner?. Att det blir fyra stora flaskor om dagen handlar ju då om hur god smaken är och dom har ju kontroll och arbetar ju?.


    Jag håller inte alls med dig om att man media ej bör lyfta fram folk med små problem, eller folk som förnekar sina problem.

    Det behöver olika perspektiv. Dels anhörigas, men även arbetsgivare, den med problemet, brottsoffer, nyktra fd. missbrukare och fd. missbrukare med måttlig drickande.

    Sen fattar jag att det är provocerande att höra, men så är det. Det får väl ändå anses som rätt allmänt känt att just förnekelse kring problem är ett stort problem vid alkoholism. Är problemet verkligen att detta lyfts fram även i media, eller är det inte alkoholproblem i största allmänhet som är ett problem.

    För oavsett om en person helt försummar sin familj p.g.a alkoholproblem, eller en psykisk sjukdom blir familjen försummad. Oavsett om den rattfulla människan super dagligen, eller "bara denna gången", så är hen fullständigt livsfarlig.

    De tämligen få människor som dricker väldigt sällan, men som misshandlar och våldtar om och när dom dricker är inte alkisar, men likförbannat ett jävligt stort problem för deras offer.
  • AndreaBD
    Anonym (Alkoholist?) skrev 2021-12-08 01:15:46 följande:
    Men det va inte det min poäng va egentligen? utan när medier lyfter fram personer som sitter och förnekar sitt missbruk i tv exempelvis. Och liksom uttrycker sånt som att min fru skulle aldrig ställt krav om det inte va för att hon trodde att jag hade ett val att sluta dricka?.

    Nej, ställa krav är något man som anhörig tvingas göra. Något vi av sjukvården uppmanas att göra. Att en alkis sedan kan göra en egen omskrivning på detta är bara frustrerande.

    Intervjua lite anhöriga till alkoholister som säger att deras anhöriga har lärt sig att dricka och fråga va dom tycker. För frågar jag någon som dricker en liter sprit om dagen om den har ett beroende eller ett problem så är det verkligen inte så?. Den har på sin höjd en dålig period i livet enligt den själv då. Att denna period pågått i 20 år eller mer är en annan femma.

    Eller så går dom en kurs i mindfulness och ska börja få kontakt med smakerna i vinet istället. Börja studera druvsmaken, så då är dom inte alkoholister längre utan har ett intresse för viner?. Att det blir fyra stora flaskor om dagen handlar ju då om hur god smaken är och dom har ju kontroll och arbetar ju?.
    Jo, jag förstod förstås vad du skrev. Jag tyckte bara att det kanske inte leder dig någonstans, så jag försökte ge några tips istället vad man KAN göra, hur man kan tänka. Självklart är det inte bra om folk som har problem med alkoholen framställer det som om de lätt har fixat problemet, trots att det inte stämmer. 

    Men som jag sa: Först måste man veta om det kanske kan vara så. Det tror jag egentligen inte. Sedan får man väl också tänka att folk förstås får säga vad de vill och det är ju upp till de som hör det att bedöma om det kan stämma. Lite kritiskt måste man vara där. Dessutom kan man ju också berätta sin historia som anhörig. Visst, det är irriterande. Men jag tror ändå att många numera vet att man inte kan lita på alkoholister. De påstår alltid en massa saker som inte behöver stämma.
Svar på tråden Alkoholister som vill nyansera sitt problem?