• 19977

    Vi som planerar barn 2023

    Hej!

    Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

    Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

    Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

    Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

  • Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • Bruno97
    Anonym (Trollet) skrev 2022-02-23 10:40:48 följande:
    Ser inte heller fram emot mensen ???? 

    Mitt bästa tips är att inte vara otålig. De tar väl i snitt 6-8 månader att bli gravid. 

    Lär känna din kropp. När du har ÄL osv. 
    Hört att de är bra med orgasmer ????
    nej usch bara kladdigt och obehagligt.

    menar du att när man väl bestämmer sig för att sluta som i mitt fall med p-piller så kan de ta runt 6-8 månader till att det kan plussas?

    fattar inte riktigt hur man ska veta sin äl. Jag som har hoppat över och inte haft mens så är de så svårt att veta. Det bästa vore att jag får min denna vecka för att ha någon aning. om vi säger att jag får min mens idag när har man då äl? Är de veckan innan?

    ni som har hållit på med p-piller har era hormoner förändrats efter att slutar med p-piller? På ett bra eller dåligt sätt?
  • Skufsan
    Bruno97 skrev 2022-02-23 11:06:38 följande:
    nej usch bara kladdigt och obehagligt.

    menar du att när man väl bestämmer sig för att sluta som i mitt fall med p-piller så kan de ta runt 6-8 månader till att det kan plussas?

    fattar inte riktigt hur man ska veta sin äl. Jag som har hoppat över och inte haft mens så är de så svårt att veta. Det bästa vore att jag får min denna vecka för att ha någon aning. om vi säger att jag får min mens idag när har man då äl? Är de veckan innan?

    ni som har hållit på med p-piller har era hormoner förändrats efter att slutar med p-piller? På ett bra eller dåligt sätt?

    Välkommen till tråden! 


    När man tar p-piller eller har annat hormonellt preventivmedel har man inte alls likadana nivåer av hormoner som man har under en vanlig menscykel. Man tillsätter ju artificiella hormoner som ska likna ens egna, men dom verkar inte 100% på samma sätt ändå. Det låter klokt att låta kroppen hitta tillbaka till sin egen cykel innan ni börjar försöka, men det gör man ju precis som man själv tycker och vill. 


    Även om du inte skulle hoppat över din mens så skulle du inte ägglossat när du gått på p-piller, då har man ingen ägglossning oavsett. Blödningen som kommer när man går på p-piller är inte mens, det är en så kallad bortfallsblödning. Det finns som regel några knep för att ta reda på när man ägglossar. Nr 1 som jag personligen tycker är viktigast och enklast för mig är att följa tempkurva. Tempen stiger efter ägglossning och på så sätt vet jag att jag har ägglossat. Nr 2 är att kolla sitt sekret/sina flygningar som också förändra under cykelns gång. När man närmar sig ägglossning blir sekretet som äggvita, stretchigt, men alls har inte så lätt att hitta öggvitesekretet. Andra hittar bara lotionliknande sekret, men det sekretet är också fertilt. Tips att följa vulverinekoos på Instagram, eller annan person som jobbar med fertilitetsförståelse. Har själv lärt mig så mycket därifrån. Sen finns det fler knep för att veta när man har ägglossning men allas cykler ser olika ut och där får man känna in själv vad som passar en och hur noga man vill vara. Som sagt, tempen är jätteviktig för mig och även sekretet, för jag känner inte av på så mycket andra sätt när jag har ägglossning som vissa kan göra. 

    Alla har olika lång lutealfas (tiden mellan ägglossning till mens) men för de flesta är den lika lång varje cykel. Min är 13 dagar. Det är en av de bra sidorna (om det ens finns några dåliga) men fertilitetsförståelse, jag vet när jag har ägglossning och därmed vet jag på dagen om mensen är sen = om jag är gravid. Alltså, går det mer än 13 dagar för mig borde jag ta ett grav-test. 

  • Bruno97
    Skufsan skrev 2022-02-23 11:25:07 följande:

    Välkommen till tråden! 


    När man tar p-piller eller har annat hormonellt preventivmedel har man inte alls likadana nivåer av hormoner som man har under en vanlig menscykel. Man tillsätter ju artificiella hormoner som ska likna ens egna, men dom verkar inte 100% på samma sätt ändå. Det låter klokt att låta kroppen hitta tillbaka till sin egen cykel innan ni börjar försöka, men det gör man ju precis som man själv tycker och vill. 


    Även om du inte skulle hoppat över din mens så skulle du inte ägglossat när du gått på p-piller, då har man ingen ägglossning oavsett. Blödningen som kommer när man går på p-piller är inte mens, det är en så kallad bortfallsblödning. Det finns som regel några knep för att ta reda på när man ägglossar. Nr 1 som jag personligen tycker är viktigast och enklast för mig är att följa tempkurva. Tempen stiger efter ägglossning och på så sätt vet jag att jag har ägglossat. Nr 2 är att kolla sitt sekret/sina flygningar som också förändra under cykelns gång. När man närmar sig ägglossning blir sekretet som äggvita, stretchigt, men alls har inte så lätt att hitta öggvitesekretet. Andra hittar bara lotionliknande sekret, men det sekretet är också fertilt. Tips att följa vulverinekoos på Instagram, eller annan person som jobbar med fertilitetsförståelse. Har själv lärt mig så mycket därifrån. Sen finns det fler knep för att veta när man har ägglossning men allas cykler ser olika ut och där får man känna in själv vad som passar en och hur noga man vill vara. Som sagt, tempen är jätteviktig för mig och även sekretet, för jag känner inte av på så mycket andra sätt när jag har ägglossning som vissa kan göra. 

    Alla har olika lång lutealfas (tiden mellan ägglossning till mens) men för de flesta är den lika lång varje cykel. Min är 13 dagar. Det är en av de bra sidorna (om det ens finns några dåliga) men fertilitetsförståelse, jag vet när jag har ägglossning och därmed vet jag på dagen om mensen är sen = om jag är gravid. Alltså, går det mer än 13 dagar för mig borde jag ta ett grav-test. 


    Okej tack! 


    har ännu en till fråga. Jag slutade ju med p-piller i måndags för på kartan så ska jag ha mens nu men vanligtvis hoppar jag ju över de men denna gång lät jag de vara eftersom jag ska sluta äta de. Men min mens har inte kommit ännu. Är det lätt att de blir så när man inte har haft mens sen i december och innan de mer än 2ÅR? Har sån värk nertill magen som mensvärk men ingenting kommer.

  • 19977

    Ägglossning har just passerat, detta innebär att jag nu endast har EN ägglossning kvar, därefter kör vi!

    Har ni tänkt på hur ni ska ta reda på en eventuell graviditet? Kissa på stickan tillsammans med er partner? Eller göra det själv och sedan överraska partnern?

    jag har tänkt ett tag att jag ska ta test ensam och sedan slå in det i en liten ask och ge till min kille, men har börjat ändra mig. Tror vi tar det tillsammans istället, känns mysigt att få se varandras första reaktion tillsammans!

    Har även insett att om det inte tar sig på första försöket, så kommer andra försöket bli lite knivigt för mig. Då hamnar nämligen min ägglossning och BIM mitt mellan en festival som jag och några vänner har haft biljetter till i 2 år som blivit framskjutet pga pandemin. så det blir den ökända 2 weeks wait under festivalen. Känns inte så bra? får se hur jag löser det. Vill inte gå nykter på festival precis, men vill ju inte riskera något IFALL det skulle ha tagit sig då och det är för tidigt att se på ett graviditetstest. Hur tänker ni andra inför dessa situationer kring alkohol? Är man på festival blir det inte en enkel öl precis utan då är det ju kalasfylla? :(

    en bekant till mig hade samma dilemma, dock tog det 1,5 år innan dom blev med barn och hon kände i efterhand att hon ?berövade? sig själv på ett avslappnat och roligt liv då hon undvek alkohol hela tiden i princip (utan att berätta för andra varför). Hon tycker att jag ska köra på och leva som vanligt även när vi försöker få barn. Jag förstår tanken bakom det, att det känns onödigt att ha levt så sparsamt om det visar sig ta lång tid att bli gravid liksom. Men samtidigt känns det som en onödig risk jag inte vill ta IFALL det skulle gå vägen. Det enkla svaret är ju att jag borde avstå såklart, men det är faktiskt svårt att undvika i samhället så som förväntan på att man ska dricka och vara rolig ser ut idag, tycker jag.

  • Solnel
    19977 skrev 2022-02-26 08:18:32 följande:

    Ägglossning har just passerat, detta innebär att jag nu endast har EN ägglossning kvar, därefter kör vi!

    Har ni tänkt på hur ni ska ta reda på en eventuell graviditet? Kissa på stickan tillsammans med er partner? Eller göra det själv och sedan överraska partnern?

    jag har tänkt ett tag att jag ska ta test ensam och sedan slå in det i en liten ask och ge till min kille, men har börjat ändra mig. Tror vi tar det tillsammans istället, känns mysigt att få se varandras första reaktion tillsammans!

    Har även insett att om det inte tar sig på första försöket, så kommer andra försöket bli lite knivigt för mig. Då hamnar nämligen min ägglossning och BIM mitt mellan en festival som jag och några vänner har haft biljetter till i 2 år som blivit framskjutet pga pandemin. så det blir den ökända 2 weeks wait under festivalen. Känns inte så bra? får se hur jag löser det. Vill inte gå nykter på festival precis, men vill ju inte riskera något IFALL det skulle ha tagit sig då och det är för tidigt att se på ett graviditetstest. Hur tänker ni andra inför dessa situationer kring alkohol? Är man på festival blir det inte en enkel öl precis utan då är det ju kalasfylla? :(

    en bekant till mig hade samma dilemma, dock tog det 1,5 år innan dom blev med barn och hon kände i efterhand att hon ?berövade? sig själv på ett avslappnat och roligt liv då hon undvek alkohol hela tiden i princip (utan att berätta för andra varför). Hon tycker att jag ska köra på och leva som vanligt även när vi försöker få barn. Jag förstår tanken bakom det, att det känns onödigt att ha levt så sparsamt om det visar sig ta lång tid att bli gravid liksom. Men samtidigt känns det som en onödig risk jag inte vill ta IFALL det skulle gå vägen. Det enkla svaret är ju att jag borde avstå såklart, men det är faktiskt svårt att undvika i samhället så som förväntan på att man ska dricka och vara rolig ser ut idag, tycker jag.


    Förstår precis hur du känner med alkohol! Det viktigaste tycker jag är att om man sen blir gravid och har druckit så ska man inte må dåligt eller tycka att man är sämre för det. Många vet ju inte om att de är gravida och dricker/röker i början och det går bra ändå. 


    utifrån ett biologiskt perspektiv så fäster inte ägget förens 5-10 dagar efter ägglossning, alltså har det ingen kontakt med ditt blod, sen så lever embryot de första dagarna på näringen ägget har med sig, det tar ett par dagar att bilda moderkakan så barnet får faktiskt inte i sig det du får i dig direkt i en graviditet. Om du är på festival efter ägglossning men innan mens så är det ur ett biologiskt perspektiv lugnt, då barnet inte delar blod med dig direkt. MEN, det finns ju en möjlighet att alkohol, dålig sömn och liknande under en festival kan påverka möjligheterna för ägget att fästa, dock har jag ingen kunskap inom det.  

  • Anonym (S.A)
    19977 skrev 2022-02-26 08:18:32 följande:

    Ägglossning har just passerat, detta innebär att jag nu endast har EN ägglossning kvar, därefter kör vi!

    Har ni tänkt på hur ni ska ta reda på en eventuell graviditet? Kissa på stickan tillsammans med er partner? Eller göra det själv och sedan överraska partnern?

    jag har tänkt ett tag att jag ska ta test ensam och sedan slå in det i en liten ask och ge till min kille, men har börjat ändra mig. Tror vi tar det tillsammans istället, känns mysigt att få se varandras första reaktion tillsammans!

    Har även insett att om det inte tar sig på första försöket, så kommer andra försöket bli lite knivigt för mig. Då hamnar nämligen min ägglossning och BIM mitt mellan en festival som jag och några vänner har haft biljetter till i 2 år som blivit framskjutet pga pandemin. så det blir den ökända 2 weeks wait under festivalen. Känns inte så bra? får se hur jag löser det. Vill inte gå nykter på festival precis, men vill ju inte riskera något IFALL det skulle ha tagit sig då och det är för tidigt att se på ett graviditetstest. Hur tänker ni andra inför dessa situationer kring alkohol? Är man på festival blir det inte en enkel öl precis utan då är det ju kalasfylla? :(

    en bekant till mig hade samma dilemma, dock tog det 1,5 år innan dom blev med barn och hon kände i efterhand att hon ?berövade? sig själv på ett avslappnat och roligt liv då hon undvek alkohol hela tiden i princip (utan att berätta för andra varför). Hon tycker att jag ska köra på och leva som vanligt även när vi försöker få barn. Jag förstår tanken bakom det, att det känns onödigt att ha levt så sparsamt om det visar sig ta lång tid att bli gravid liksom. Men samtidigt känns det som en onödig risk jag inte vill ta IFALL det skulle gå vägen. Det enkla svaret är ju att jag borde avstå såklart, men det är faktiskt svårt att undvika i samhället så som förväntan på att man ska dricka och vara rolig ser ut idag, tycker jag.


    Har tänkt att vi nog tar testet tillsammans men jag vet inte riktigt ännu.

    Jag har också biljetter till en festival, har haft biljetter + camping sen vintern 2019.
    Min mens är beräknad att komma dagen innan/början av festivalen (lite osäker exakt på vilken dag då jag nyss slutat med piller och börjat följa min cykel) så jag tänker att om jag inte redan plussat så testar jag innan vi åker dit eller tar med test så jag kan testa där, vilket av alternativen det blir får jag se längre fram när jag vet mer exakt vilken dag mensen är beräknad till. Är jag inte gravid då så kommer jag nog dricka lite alkohol men kanske mer begränsat intag än tidigare år. 
  • Anonym (S.A)
    Anonym (S.A) skrev 2022-02-26 09:36:03 följande:
    Har tänkt att vi nog tar testet tillsammans men jag vet inte riktigt ännu.

    Jag har också biljetter till en festival, har haft biljetter + camping sen vintern 2019.
    Min mens är beräknad att komma dagen innan/början av festivalen (lite osäker exakt på vilken dag då jag nyss slutat med piller och börjat följa min cykel) så jag tänker att om jag inte redan plussat så testar jag innan vi åker dit eller tar med test så jag kan testa där, vilket av alternativen det blir får jag se längre fram när jag vet mer exakt vilken dag mensen är beräknad till. Är jag inte gravid då så kommer jag nog dricka lite alkohol men kanske mer begränsat intag än tidigare år. 
    Kanske ska tillägga att jag isåfall väljer att dricka mer begränsat pga att jag tänker att det kanske finns en risk att det blir svårare att bli gravid sen när det är dags för nästa försök.
  • Anonym (F)
    Bruno97 skrev 2022-02-25 14:39:24 följande:

    Okej tack! 


    har ännu en till fråga. Jag slutade ju med p-piller i måndags för på kartan så ska jag ha mens nu men vanligtvis hoppar jag ju över de men denna gång lät jag de vara eftersom jag ska sluta äta de. Men min mens har inte kommit ännu. Är det lätt att de blir så när man inte har haft mens sen i december och innan de mer än 2ÅR? Har sån värk nertill magen som mensvärk men ingenting kommer.


    Hej! Får känslan att det här med fertilitet och menscykler är väldigt nytt för dig. Skulle rekommendera att du läser på 1177 och liknande sidor. Se tex informationen under den här frågan: www.1177.se/liv--halsa/sexuell-halsa/skydd-mot-graviditet/p-piller/ 

    Säger det i all välmening för jag förstår att det är mycket information att ta in från alla här på forumet. Att läsa på Vulverines sida är sjukt intressant men jag tror att det krävs en hel del förförståelse innan man ens kan ta in information om tex hur kalcium påverkar järnupptaget om du fattar hur jag menar? Glad

    Att bli gravid kan ta lång tid, så använd den här tiden till att lära känna din kropp och cykel. Det är värdefull kunskap oavsett om du vill bli gravid eller inte. Börja med att registrera symptom i en mens-app, typ huvudvärk, mensvärk, dåligt humör och mens när den kommer tillbaka. Oftast brukar man kunna se ett mönster efter ett tag och då kan man lättare räkna ut när ägglossningen är. 
  • Anonym (F)
    19977 skrev 2022-02-26 08:18:32 följande:

    Ägglossning har just passerat, detta innebär att jag nu endast har EN ägglossning kvar, därefter kör vi!

    Har ni tänkt på hur ni ska ta reda på en eventuell graviditet? Kissa på stickan tillsammans med er partner? Eller göra det själv och sedan överraska partnern?

    jag har tänkt ett tag att jag ska ta test ensam och sedan slå in det i en liten ask och ge till min kille, men har börjat ändra mig. Tror vi tar det tillsammans istället, känns mysigt att få se varandras första reaktion tillsammans!

    Har även insett att om det inte tar sig på första försöket, så kommer andra försöket bli lite knivigt för mig. Då hamnar nämligen min ägglossning och BIM mitt mellan en festival som jag och några vänner har haft biljetter till i 2 år som blivit framskjutet pga pandemin. så det blir den ökända 2 weeks wait under festivalen. Känns inte så bra? får se hur jag löser det. Vill inte gå nykter på festival precis, men vill ju inte riskera något IFALL det skulle ha tagit sig då och det är för tidigt att se på ett graviditetstest. Hur tänker ni andra inför dessa situationer kring alkohol? Är man på festival blir det inte en enkel öl precis utan då är det ju kalasfylla? :(

    en bekant till mig hade samma dilemma, dock tog det 1,5 år innan dom blev med barn och hon kände i efterhand att hon ?berövade? sig själv på ett avslappnat och roligt liv då hon undvek alkohol hela tiden i princip (utan att berätta för andra varför). Hon tycker att jag ska köra på och leva som vanligt även när vi försöker få barn. Jag förstår tanken bakom det, att det känns onödigt att ha levt så sparsamt om det visar sig ta lång tid att bli gravid liksom. Men samtidigt känns det som en onödig risk jag inte vill ta IFALL det skulle gå vägen. Det enkla svaret är ju att jag borde avstå såklart, men det är faktiskt svårt att undvika i samhället så som förväntan på att man ska dricka och vara rolig ser ut idag, tycker jag.


    Pirret när jag läste ditt inlägg! :D Tiden går så fort nu alltså! 

    Jag har alltid tänkt att det är klart att jag tar graviditetstestet tillsammans med min sambo. Känns mysigt och man är ju i det hela tillsammans. Men när jag tänker tillbaka på de graviditetstester man tagit tidigare i livet (när man inte velat bli gravid) så har man ju alltid tagit de testen själv. Så jag vet inte riktigt om jag ska vara realistisk. Är nog inte så mysigt egentligen att ta ett graviditetstest tillsammans en vanlig tisdag kl 6:30 innan man ska stressa till jobbet, haha fattar ni hur jag menar? 

    Men en sak jag är 100% är att jag inte är en sån som slår in i en ask, snarare att jag springer ut från badrummet med en nykissad remsa :D

    Alltså jag fattar ditt dilemma, som jag skrivit innan så har jag lite samma sak med event som innefattar alkohol. Och det är alltid lättare att ge någon annan råd än sig själv haha. Men jag tycker att du självklart ska gå på festivalen och bli full men kanske avvakta att försöka just den ägglossningen.

    Hade det varit 2019 så hade jag nog tänkt annorlunda att jaja det är bara ännu en festival och att man kan vara nykter. Men nu är jag för att leva life innan bebis just för att man haft ett så restriktivt liv i 2 år nu och det kommer automatiskt bli mer restriktivt ett tag framöver med graviditet och bebis.  

    Det finns såklart människor som festat som vanligt utan att veta att de varit gravida (och de har med stor sannolikhet inte tagit någon folsyra heller ;) ) men det känns lite som en annan sak när man försöker att bli gravid. Och din vän som försökte i 1,5 år drack kanske några enstaka öl/glas vin men hade kanske inte så många kalasfyllor innan sina BIMs? 

    Hoppas jag inte trampar någon på tårna nu men bollar bara lite av mina tankar kring alkohol och att försöka bli gravid :)
  • Anonym (Dr)

    Om du vill ha tips rent medicinskt, undvik NSAID (Ipren, Naproxen osv). Om du har ont eller febr, ta Alvedon/paracetamol. Lägg dig på mage efter att han kommit, läste att en radiolog/röntgenläkare rekommenderade det. Vet inte hur mycket evidens det finns i det sistnämnda, antagligen lite. Men NSAID är känt.

    Lycka till.

Svar på tråden Vi som planerar barn 2023