Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

    Betyg E i Engelska årskurs 6

    Torngatan4 skrev 2022-01-26 14:58:06 följande:

    Andrea BD när jag skrev denna termin var det efter jul jag menade.

    Hade just möte med läraren och det är inte det muntliga(det skrev hon i mail tidigare 28/12). Att han inte pratar och är delaktig. 
    Han har en profil som spretar. Hon tycker att han skriver för lite på uppgifterna. Fick se en bedömning där han låg högt i allt utom att skriva(han skriver för lite). Det har jag pratat med min son om. Han har nu förstått att han måste jobba mer(han skrev idag en A 4 sida på Engelska lektionen). Fick se texten och den var mycket bra. Han är duktig även om jag förstår att eleverna är bättre idag än när jag var liten. Tycker att det är konstigt att jag som vårdnadshavare inte hört något om detta tidigare. Han har inte förstått att det varit viktigt. Är glad att jag nu fått reda på detta.


    Jo, jag vet. Jag menade bara - framöver.

    Det där är ganska vanligt. De flesta har ju lättare att prata. När det sedan gäller att skriva så skriver de något kort och tycker att det duger. Men då kan ju inte läraren veta om han kan uttrycka så mycket mer och bara inte tycker att det behövs, eller om han inte kan. Och det behövs förresten också. Det är inte ovanligt att tjejerna skriver ganska mycket och många killar bara nån mening eller två - eller lite mer, men ändå alldeles för lite. 
  • AndreaBD
    Torngatan4 skrev 2022-01-27 11:15:33 följande:

    Ja, han tycker att det duger. Han över presterar inte. Han vet nu att han ska skriva lite mer och inte minst möjliga.
    Bra att betygen finns, annars hade jag kanske inte fått reda på att han skriver korta texter. Vi bor i en mindre stad(ca 15 000 invånare). Verkar som att lärarna inte informerar( i varje fall i årkurs 6) ifall eleven har godkänt, det anses bra.


    Jag känner igen det. Också från mina söner. Det brukar bli bättre, de mognar, senast i gymnasiet. Men det är förstås bra att börja nu. 

    Tja... svenska skolsystemet speglar lite den allmänna svenska mentaliteten - det ska inte vara för uppenbart att elever presterar lite olika, och då kan de få intrycket att det duger bara det är godkänd. Jag har själv vuxit upp i Tyskland, så jag har sett ett annat system med mer prestationstänk. Dock tycker jag att man håller på att försöka anpassa skolsystemet, så att det ska leva upp till samma standard som i andra länder och det börjar bli mer press. Och det får man nog göra lite lagom, annars får både elever och föräldrarna panik. Sedan är det lite för krångligt med alla kriterier och hur man bedömer. 

    Det kan vara svårt för en ämneslärare att informera föräldrar om eleven har en svacka, eller underpresterar lite. De har ju inte bara en klass. Det vanliga är ju att man har ungefär 6 - 8  klasser/grupper (ofta har man 3 - 4, men i två ämnen då). Det är ju inte som en klasslärare som mest/bara har sin egen klass. Då är det ju vid utvecklingssamtal som man ska få reda på det. Dock kan det hända att läraren inte känner eleverna så bra än, och inte har sett deras potential, om det är första terminen hen har dem. 
  • AndreaBD
    Anonym (blå) skrev 2022-01-28 16:32:26 följande:
    Jo jag fick sämre betyg i högstadiet för att jag inte räckte upp handen och sånt, lärarna sa samma som till TS son, att jag skulle bli mer delaktig i lektionen. Hade det som mål att jag skulle räcka upp handen men gjorde det aldrig ändå. Om någon inte vågar prata kanske man ska ordna så att det funkar, mindre grupper eller endast elev och läraren. På samma sätt som en dyslektiker inte borde bli bedömd för hur den stavar så bör de kunna ha muntliga prov eller längre skrivtid på sig.

    Nu som vuxen är det lättare att prata då man slipper vara rädd för att folk ska skratta eller reta en efter man sagt något. 
    Men det är inte så nuförtiden att man får sämre betyg för att man inte räcker upp handen. På min skoltid var det också så, och jag fick sämre betyg för det, i många ämnen. Men alla lärare jag känner bedömer olika muntliga insatser, även redovisningar som alla måste göra och muntliga övningar 2 och 2 eller i liten grupp. 

    Och det visade sig ju i TS sons fall, att det inte var det muntliga som var problemet, utan att han skriver för lite. 
  • AndreaBD
    Torngatan4 skrev 2022-05-12 20:27:54 följande:

    Andrea BD,

    Det gick bra på skriv delen på det Nationella provet(sonen fick B).
    Ungefär där jag tänker att han ligger( och inte E).


    Okej, det var intressant. Det kan ju bli lite fel om läraren kanske inte har sett så mycket. Nationella provet testar visserligen inte exakt alla kunskapskrav, men ändå de flesta. 
  • AndreaBD
    Torngatan4 skrev 2022-03-02 18:57:35 följande:

    Hur ser en text ut i årskurs 6 som innefattar betyg C.?.

    "I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande. För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla förbättringar av egna framställningar. I muntlig och skriftlig interaktion kan eleven uttrycka sig enkelt och relativt tydligt med ord, fraser och meningar. Dessutom kan eleven välja och använda sig av några olika strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen."

    Har svårt att förstå på vilken nivå en 12 åring ska ligga.


    Man får då utgå ifrån årskursens nivå. Kriterierna är samma. 
  • AndreaBD
    Torngatan4 skrev 2022-05-13 01:37:50 följande:

    Vad tänkte du?, väntar på om du ska nämna något om diagnoser?.
    Varför?. Vad är det som tyder på det?


    Hen ska bara svartmåla mig, påstå att jag skulle tycka ofta att det är nån diagnos. Nej, jag tycker inte det förstås. 
  • AndreaBD
    Anonym (Maria) skrev 2022-05-13 06:43:45 följande:

    Det är så många märkliga kriterier så nästan gett upp det här med skolbetygen. Man straffar ju ut t ex tysta barn även om kunskapen är stor.
    Mitt yngsta barn har lärt sig helt flytande engelska och kan även skriva riktigt bra, främst genom Youtube, alltid självmant tittat på filmer på engelska och umgänge med engelsktalande. Hon har även extra stöd i form av svårare engelska sedan åk 2. 
    Men hon är också blyg och lite tyst i klassen och kommer sannolikt inte heller få "bra" betyg i sexan. Säkert E. Kanske D. 
    Skulle ge rådet häng inte upp dig för mycket på betyget. Sedan är det viktigt att vara godkänd, mycket annat kommer med ökad mognad också.

    Tyvärr hos pojkar ibland lite för sent då skolan oftast redan tagit död på all studielust. Genom sönderresonerande och slutsatser av allt för tidigt i årskurserna. 


    Det där låter dock inte rimligt. Någon som t.o.m. ligger före de andra och är flytande i engelska borde kunna få B eller A.  Det är inte riktigt sant att man MÅSTE prata en massa. Det ingår inte riktigt i kriterierna. Poängen är att läraren måste kunna se (eller snarare höra) hur bra eleven kan prata. Några gånger. En gång vore lite för magert. 

    Dessutom ska man veta att kriterierna för tala och skriva ju slogs ihop. Dock måste läraren rimligtvis ta med båda. Men tänket runt omkring, dvs. hur man uttrycker sig, att man kan använda strategier m.m. där behöver man inte skilja på muntligt och skriftligt.

    Jag har haft en elev som jag aldrig hört prata engelska (selektiv mutism, dvs. det brukar ju inte hända annars). Och den eleven kunde inte få betyg alls i engelska. Jag hade nöjt mig med om mamman skulle ha spelat in honom hemma, då han brukade prata med folk på nätet på engelska. Men det gick han inte med på. Det fungerar inte att lämna ut något helt, så är det.

    Vad menar du exakt med sista meningen? 
  • AndreaBD
    Torngatan4 skrev 2022-05-12 21:14:20 följande:

    Tack för svar, ok testar inte all kunskap krav.
    De flesta ändå.


    När jag rättade nationella prov nyligen så såg jag att man har "stoppat in" så många kunskapskrav som möjligt. Även de mer flummiga, strategier och sånt. Det var lite grann tänket "det mesta kan väl finnas med om man skriver uppsats".

    Jag kan tycka det är lite lustigt eftersom många lärare är mer ambitiösa där än vad skolverket är och gör specifika uppgifter nån gång för att få fram exakt detta, när skolverket tycker att det ingår nog. 
  • AndreaBD
    Anonym (Maria) skrev 2022-05-13 09:13:16 följande:
    Det är kanske min fördom jag vet ju inte än trots allt, hon går i 4:an nu så är en bit kvar, jag vet att vissa lärare ger möjligheter till inspelning t ex och faktiskt mängder med olika lösningar för att kunna visa kunskaper i de lägen det behövs. Det finns verkligen många möjligheter nuförtiden. Sedan kan det vara svårt för vissa. Men då har ju verkligen läraren försökt. 

    Ja, min sista rad var lite hur jag tycker skolsystemet dödar lusten till lärande i Sverige kanske främst hos pojkar då de i allmänhet mognar senare.
    Man ska resonera, dra slutsatser och nyansera om saker redan innan man har någorlunda kunskaper om det som ska resoneras om.

    Tror att det skulle bli mindre fokus på detta nu i de lägre årskurserna framöver kanske från höstenterminen tror jag. Om jag inte blandar ihop det nu förståss. 
    Visst kan man ibland hitta alternativ. Man får bara vara lite försiktig - i en vanlig klass vill man inte sedan ha det så att det krävs olika lösningar för varje barn. Beror på förstås. En del kan man ju lätt göra. I andra fall kan det vara lite väl mycket att tänka på för läraren om det är många barn som måste ha speciallösningar som kräver ständigt extra. I så fall får föräldrarna kanske hjälpa till. Om det finns många i en klass som verkligen har särskilda behov så är det förstås skolan som ska sätta in resurs eller så.

    Jo, det där med att man ska resonera och dra slutsatser och sånt, det har man mycket i t.ex. SO och NO. Just när det gäller de ämnena så kan jag tycka att det är bättre än förut där barn ofta bara lärde sig fakta. Men jag är ibland lite kluven där ändå. Det är visserligen meningsfullt att förstå sammanhang, konsekvenser och sånt t.ex. i historia. Alltså att inte bara kunna rabbla när vilket krig började utan också varför och vad det ledde till. Det blir ju intressantare också. Men sen blir jag som sagt kluven och tänker: Jag minns att jag själv hade svårt att förstå sånt, ändå upp i högstadiet. Är barnen mogna att förstå detta? Kan man förklara det på en tillräckligt enkel nivå, eller är det för komplicerat? Det kanske är därför de skjuter lite på det hos er. 

    Sedan har man det även i praktiska ämnen, bild och slöjd och idrott. Nåja. Det låter bra, men jag kan inte säga hur bra det fungerar i dessa ämnen. Jag tycker att man borde ha lagt ner mer möda med att hitta realistiska kunskapsmål. Man borde ha kollat forskning mera (kanske har de gjort det, men det verkar inte räcka), för att se vad barn kan förstå i vilken ålder.  Och, det är för krångligt för elever och föräldrar. 

    I språk har du inte så mycket sånt. Där är huvudfokus ändå på att kunna tala, skriva, förstå. Bara i realia (kunskap om engelsk-språkiga länder) har man det här med "nyanserat" (ingen elev vet vad det är). Men där tycker jag kan man tolka det på en rimlig nivå, och de flesta eleverna är faktiskt ganska nyanserade när de funderar på hur det är i andra länder och jämför med Sverige, så det brukar inte vara något större problem.
  • AndreaBD
    Anonym (Jenni) skrev 2022-05-13 12:05:13 följande:
    Jag kan inte annat än hålla med dig! Mycket invecklat system som kräver total perfektion i allt föratt få bra betyg! Det är känt att det är så. "Plugghästarna" som är riktigt flitiga och duktiga är helt utbrända och mår skit, då det krävs 100% perfekt resultat, du får inte ha ett enda fel på något om du ska ha A.
    Det funkar som såhär: föratt få betyget C måste du ha uppnått alla sju kriterierna i D och hälften på B(!!), då får du C, har du inte klarat något kriterier på B så får du D. Det rättvisa vore att om du uppnådde alla kriterierna i C nivå föratt få ett C. Ja det borde räcka med 3 steg på C nivå föratt få betyget, det är ju inte mer rättvist att få D om man har flera steg på C.
    Hoppas siffersystemet kommer tillbaka.
    Varför försöker du förklara något som du inte alls förstår. 

    - Nej, man måste inte ha 100% perfekt för att få A, Jag har t.ex. just rättat nationella proven i engelska och där finns det exempel för hur en uppsats kan se ut, om den får A (även B, C, D, E) Och där fanns det två exempel på uppsatser som skulle få A. Den ena hade säkert 6 eller 7 fel i (och det var inte bara lätt felstavning), den andra hade mindre direkta fel men den hade inte ens styckeindelning. Där man räknar poäng - så som läs och hörförståelse var det nog 90 % rätt som gällde för A. Inte mer i alla fall. Och det var så även med FÖRRA betygssystemet.

    Det du förklarar om betygssättningen sedan faller på att det inte ens finns kriterier för B och D. 

    Och det som skriver VORE rättvist - jo, det är ju så det ÄR. Om jag nu förstår det rätt. 
  • AndreaBD

    Menade förstås "färre direkta fel".

    Förresten - läroplanen görs ju om till hösten. Nästa termin sätts det redan betyg på ändrade kriterier. Inte helt omgjort, men det finns en del ändringar.

  • AndreaBD
    Anonym (Ojoj) skrev 2022-05-13 12:55:36 följande:
    Varför ska du anmäla, det är sant. Varför inte stå för det du gör? Precis som du skrev i en tråd att kvinnor är starkare och snabbare än män, vilket du heller inte vill stå för. 
    Starkare också? Haha, nu ljuger du helt obekymrad.
  • AndreaBD
    Anonym (Jenni) skrev 2022-05-13 17:57:23 följande:
    Pratar om BETYGEN inte nationella proven. Jo det funkar precis så som jag skrev :)
    Nej du. Jag vet att du menar betyg. Och inget av det som du skriver stämmer. 

    Jag tolkar det som att du menar TERMINSbetyg. Då stämmer det ännu mindre att det måste vara perfekt. Tvärtom, du skulle kunna skriva fem uppsatser under terminen, en med A och fyra med E. Då skulle man utgå ifrån att du har uppnått A i det kriteriet. (dock skulle man undra om det förekom fusk).

    Men det var då ett betygskriterium. Beror sedan på hur de andra ser ut. Du måste få A i ALLA kriterier, ja. Men från och med hösten behöver du bara i fler än hälften.
  • AndreaBD

    Man kan lätt prata förbi varandra för att det är motsatsen när man pratar alla olika kunskapskrav (där gäller sämsta resultat) jämfört med flera gånger samma kunskapskrav (där gäller bästa resultat).

    Men observera att det bara finns kunskapskrav för E, C och A. 

  • AndreaBD
    Torngatan4 skrev 2022-05-13 19:24:28 följande:

    Som Spucks skriver har AndreBD förklarat för mig i flera månader hur betyg i språkämnen är sammansatt.
    Tack för det Andrea BD!. Otroligt tacksam!.


    Ingen orsak. 
  • AndreaBD
    Anonym (Betygskriterier) skrev 2022-05-14 05:39:57 följande:
    Det där var intressant Andrea. Från och med hösten behöver du bara fler än hälften? Berätta mer - är det en ändring nyligen? Länk?
    www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/aktuella-forandringar-pa-grundskoleniva/andrade-laroplaner-och-kursplaner-hosten-2022

    Här är det lite mera luddigt uttryckt (att det ska vara minst/mer än hälften). Hittar förstås inte just det som läst tidigare:

    "
    Vad innebär de nya bestämmelserna?

    De nya bestämmelserna innebär att kravgränserna för betygen D?A inte längre är lika skarpa. Läraren ska på så sätt få större möjligheter att göra en sammantagen bedömning och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper med hjälp av betygskriterierna. För betyget E (och betyget Godkänt) behålls regeln om att elevens kunskaper måste motsvara samtliga betygskriterier.


    De nya bestämmelserna innebär också att formuleringen om att läraren ska utnyttja all tillgänglig information vid betygssättning tas bort ur läroplanerna. Regeringens avsikt är att lärare och elever ska få större möjligheter att sätta tydliga gränser för sitt arbete och att minska stress kopplad till omprov och sena inlämningar.


    Betygen D?A

    Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg.


    Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."

    www.skolverket.se/undervisning/kallsidor/andringar-i-hur-betyg-ska-sattas-och-nya-allmanna-rad

  • AndreaBD

    Och nu ska det heta "betygskriterier" igen - som för många år sedan (istället för kunskapskrav). Yippie! De är inte kloka med alla sina ändringar! Även om betygskriterier är ett bättre ord. Ibland säger vi fortfarande "mål" för att att det hette så senast.

    Vi kommer säkert att få höra igen snart: "Ni vet ju själva inte hur ni ska göra."  Det vore inte konstigt om det är så. Det brukar ta flera år tills man verkligen känner sig säker på ett nytt system.

    Det är helt vansinnigt att ändra så ofta - och att sedan inte ens tänka rätt när det gäller vissa saker. Det som inte funkade - vi lärare misstänkte från början att det inte skulle funka! Även om jag skulle anta att lärare måste på något sätt varit delaktiga i skapandet av nya planerna - inte tillräckligt uppenbarligen. 

Svar på tråden Betyg E i Engelska årskurs 6