Anonym (Maria) skrev 2022-05-13 09:13:16 följande:
Det är kanske min fördom jag vet ju inte än trots allt, hon går i 4:an nu så är en bit kvar, jag vet att vissa lärare ger möjligheter till inspelning t ex och faktiskt mängder med olika lösningar för att kunna visa kunskaper i de lägen det behövs. Det finns verkligen många möjligheter nuförtiden. Sedan kan det vara svårt för vissa. Men då har ju verkligen läraren försökt.
Ja, min sista rad var lite hur jag tycker skolsystemet dödar lusten till lärande i Sverige kanske främst hos pojkar då de i allmänhet mognar senare.
Man ska resonera, dra slutsatser och nyansera om saker redan innan man har någorlunda kunskaper om det som ska resoneras om.
Tror att det skulle bli mindre fokus på detta nu i de lägre årskurserna framöver kanske från höstenterminen tror jag. Om jag inte blandar ihop det nu förståss.
Visst kan man ibland hitta alternativ. Man får bara vara lite försiktig - i en vanlig klass vill man inte sedan ha det så att det krävs olika lösningar för varje barn. Beror på förstås. En del kan man ju lätt göra. I andra fall kan det vara lite väl mycket att tänka på för läraren om det är många barn som måste ha speciallösningar som kräver ständigt extra. I så fall får föräldrarna kanske hjälpa till. Om det finns många i en klass som verkligen har särskilda behov så är det förstås skolan som ska sätta in resurs eller så.
Jo, det där med att man ska resonera och dra slutsatser och sånt, det har man mycket i t.ex. SO och NO. Just när det gäller de ämnena så kan jag tycka att det är bättre än förut där barn ofta bara lärde sig fakta. Men jag är ibland lite kluven där ändå. Det är visserligen meningsfullt att förstå sammanhang, konsekvenser och sånt t.ex. i historia. Alltså att inte bara kunna rabbla när vilket krig började utan också varför och vad det ledde till. Det blir ju intressantare också. Men sen blir jag som sagt kluven och tänker: Jag minns att jag själv hade svårt att förstå sånt, ändå upp i högstadiet. Är barnen mogna att förstå detta? Kan man förklara det på en tillräckligt enkel nivå, eller är det för komplicerat? Det kanske är därför de skjuter lite på det hos er.
Sedan har man det även i praktiska ämnen, bild och slöjd och idrott. Nåja. Det låter bra, men jag kan inte säga hur bra det fungerar i dessa ämnen. Jag tycker att man borde ha lagt ner mer möda med att hitta realistiska kunskapsmål. Man borde ha kollat forskning mera (kanske har de gjort det, men det verkar inte räcka), för att se vad barn kan förstå i vilken ålder. Och, det är för krångligt för elever och föräldrar.
I språk har du inte så mycket sånt. Där är huvudfokus ändå på att kunna tala, skriva, förstå. Bara i realia (kunskap om engelsk-språkiga länder) har man det här med "nyanserat" (ingen elev vet vad det är). Men där tycker jag kan man tolka det på en rimlig nivå, och de flesta eleverna är faktiskt ganska nyanserade när de funderar på hur det är i andra länder och jämför med Sverige, så det brukar inte vara något större problem.