• Anonym (Vaccinerad)

Varför tar ni inte vaccinet?

Halloj gott folk och gott nytt år! Hoppas ni haft det awesome ;) Men nu till The Topic, det känns som om alla i Sverige (eller i hela världen) har tagit vaccinet men sen finns det dessa inte som har tagit den. Jag skriver detta med all respekt förresten, jag respekterar allas val när det gäller detta. Undrar dock varför ni som inte tagit det har vakt att gå denna bana? Rädda för nålar kanske? :)

Eller är det något annat? Något jag grubblat på ett tag.

Tog andra sprutan i onsdags BTW ;)

Kram på er

• Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?
  • klyban
    Anonym (Gullviva) skrev 2022-02-02 19:51:36 följande:

1177. 
    www.1177.se/Gotland/sjukdomar--besvar/lungor-.../

Men känner jag dina svar här rätt kommer du nu vända det till att du också visst menade det här och att jag har fel på nåt vis.

Det står man inte behöver vänta och att det är tre månader som gäller, rönen ändrar sig med tiden.
    Tänkte också mer vad FHM säger.

Anonym (Covidvaccin, nej tack) skrev 2022-02-02 22:34:45 följande:
    Såja, 9 februari skrotas vaccinpassen! De flesta har redan haft covid eller kommer få snart, då covid kommer klassas som vanlig förkylning. Och det lutar åt att vaccinet kommer ges en gång om året och då framförallt till riskgrupper. Äntligen! 
    Det är ett säsongsvirus, så kommer inte vaccineras med varje år för COVID-19.
    Kexsmula skrev 2022-02-03 01:10:34 följande:
    Vill du bli vaccinerad en gång om året?
    Vad skulle problemet vara med det?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • MysKalle

Tillhör hög risk grupp med både astma, kol och blodtryck så endast för att inte bli dunder sjuk. Ingen lust att ligga i respirator 

• Anonym (Gullviva)
    klyban skrev 2022-02-03 06:31:20 följande:

Det står man inte behöver vänta och att det är tre månader som gäller, rönen ändrar sig med tiden.
    Tänkte också mer vad FHM säger.

Ja, 3 mån från dos 2 även om man haft covid. Som för alla andra.

Att du tänkte på FHM sa du inte men det här är typiskt hur du resonerar på Familjeliv, alltid. Alltid ett svepskäl, undanflykt eller ?men jag menade ju inte sååå? när någon ifrågasätter dig.

FHM: https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2022/januari/pafyllnadsdos-vaccin-mot-covid-19-rekommenderas-tidigast-efter-tre-manader/

Påfyllnadsdos rekommenderas för alla och tidigare genomgången infektion är inget hinder. 

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/fragor-och-svar-om-vaccination-mot-covid-19/

se under Vaccination i olika grupper.

• klyban
    Anonym (Gullviva) skrev 2022-02-03 08:22:16 följande:

Att du tänkte på FHM sa du inte men det här är typiskt hur du resonerar på Familjeliv, alltid. Alltid ett svepskäl, undanflykt eller men jag menade ju inte sååå när någon ifrågasätter dig.

FHM: www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press.../

Påfyllnadsdos rekommenderas för alla och tidigare genomgången infektion är inget hinder. 

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-bereds.../

Existerar inga svepskäl, utan det är därifrån det kommer och FHM därav undran, och detta var ändra precis.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • AndreaBD
    Anonym (Gullviva) skrev 2022-02-03 08:22:16 följande:

Att du tänkte på FHM sa du inte men det här är typiskt hur du resonerar på Familjeliv, alltid. Alltid ett svepskäl, undanflykt eller ?men jag menade ju inte sååå? när någon ifrågasätter dig.

FHM: https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2022/januari/pafyllnadsdos-vaccin-mot-covid-19-rekommenderas-tidigast-efter-tre-manader/

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/fragor-och-svar-om-vaccination-mot-covid-19/

Och vad är det som skulle vara så hemskt med det? Det skadar inte att både ha haft covid och vara vaccinerad. Skillnaden är faktiskt den att du bara blir skyddat ifrån EN variant  av covid om du har haft det. Vaccin däremot skyddar mot alla kända varianter. Nästa mutation förväntas vara en delta-variant eller i alla fall något värre än omikron. Och då är det inte så mycket nytta om du har haft omikron. Det finns folk som har blivit sjuka två gånger inom några veckor, två olika covid-varianter. 
  • Anonym (RH-Negativ)
    AndreaBD skrev 2022-02-03 12:55:43 följande:
    Och vad är det som skulle vara så hemskt med det? Det skadar inte att både ha haft covid och vara vaccinerad. Skillnaden är faktiskt den att du bara blir skyddat ifrån EN variant  av covid om du har haft det. Vaccin däremot skyddar mot alla kända varianter. Nästa mutation förväntas vara en delta-variant eller i alla fall något värre än omikron. Och då är det inte så mycket nytta om du har haft omikron. Det finns folk som har blivit sjuka två gånger inom några veckor, två olika covid-varianter. 
    Där har du tyvärr fått något om bakfoten. Vaccinet skyddar mot ett virus, en covidinfektion ger ett mycket bredare försvar och skyddar mot flera olika virus. 

En som haft deltainfektionen är högre skyddad än någon som bara har vaccinerat sig. Efter 2 år har 99.9% av dem med tidigare infektion antikroppar. Läs gärna hela artikeln, gå in på respektive studie också, så far du inte med ofelaktiga uppgifter när du argumenterar. 

Natural immunity gets another boost from two new U.S. studies ? ClarkCountyToday.com 

I dagsläget har det i Sverige rapporterats in fler allvarliga biverkningar av vaccinet än vad det har vårdats patienter på IVA under två år. 
    Det är inte bara naturligt, utan även självklart att det är upp till var och en att besluta sig för vilken risk/nytta vaccinet utgör för varje enskild individ, i synnerhet om de inte tillhör någon riskgrupp och dessutom redan varit infekterad.  
  • Anonym (RH-Negativ)
    Där har du tyvärr fått något om bakfoten. Vaccinet skyddar mot ett virus, en covidinfektion ger ett mycket bredare försvar och skyddar mot flera olika virus. 

En som haft deltainfektionen är högre skyddad än någon som bara har vaccinerat sig. Efter 2 år har 99.9% av dem med tidigare infektion antikroppar. Läs gärna hela artikeln, gå in på respektive studie också, så far du inte med ofelaktiga uppgifter när du argumenterar. 

Natural immunity gets another boost from two new U.S. studies ? ClarkCountyToday.com 

I dagsläget har det i Sverige rapporterats in fler allvarliga biverkningar av vaccinet än vad det har vårdats patienter på IVA under två år. 
    Det är inte bara naturligt, utan även självklart att det är upp till var och en att besluta sig för vilken risk/nytta vaccinet utgör för varje enskild individ, i synnerhet om de inte tillhör någon riskgrupp och dessutom redan varit infekterad.  
  • Anonym (Gullviva)
    klyban skrev 2022-02-03 11:18:53 följande:
    Existerar inga svepskäl, utan det är därifrån det kommer och FHM därav undran, och detta var ändra precis.
    Ge dig. Du hade inte hela sanningen. Kan du aldrig NÅGONSIN erkänna att du skriver fel grejer eller inte har allt rätt uppfattat?
    Det har jag heller inte sagt. Klyban skrev att det var redundant om man haft covid, det var det jag svarade på.
  • AndreaBD
    Anonym (RH-Negativ) skrev 2022-02-03 13:10:21 följande:

Det tror jag inte. Det var det som Christian Drosten förklarade för ungefär två veckor sedan. Om du inte känner till honom så är han en professor som dels har utvecklat PCR-testen som vi använder och som är främsta experten som tyska regeringen använder sig av. 

Och om jag inte minns helt fel så sas det också på en av dem senaste svenska presskonferenserna med folkhälsomyndigheten - att man med dos 3 av vaccinet har skydd mot ALLA hittills kända mutationer. Kanske inte så hög andel vad som gäller smitta (man vet inte så exakt, det KAN även skydda där) men mot svår sjukdom i  alla fall.

Jag har tittat lite på artikeln, hinner inte läsa den helt nu. Att olika studier visar olika saker ibland är ju ett välkänd fenomen. Men framför allt: Man undersökte antikroppar här tror jag? Vi vet att antikroppar minskar snabbt. Men det är inte antikropparna som är viktigast utan B- och T-celler. Och de har de nog inte mätt här. Det är inte så enkelt. 

Det är säkert så att vi inte vet allt än. Men det verkar inte skada att ta vaccin ändå om man har haft covid. 
  • klyban
    Anonym (RH-Negativ) skrev 2022-02-03 13:10:21 följande:

Natural immunity gets another boost from two new U.S. studies ClarkCountyToday.com 

Du glömde av att påvisa alla dessa svår biverkningar, vi andra vet varför, men frågan är om du vet.
    Anonym (Gullviva) skrev 2022-02-03 13:19:35 följande:
    Ge dig. Du hade inte hela sanningen. Kan du aldrig NÅGONSIN erkänna att du skriver fel grejer eller inte har allt rätt uppfattat?

Det har jag heller inte sagt. Klyban skrev att det var redundant om man haft covid, det var det jag svarade på.

Bara härom veckan erkände jag ett fel om ett vaccin och dess grund det stod på och bad om ursäkt direkt.
    SÅ säga nått sånt funkar inte.
    Det enda jag inte visste var att de hade ändrat att man kunde vaccinera sig så snabbt efter en egen COVID-19 infektion.

Och ja, det var redundant en viss tid efter egen infektion och vaccinera sig, och detta har ändrat sig.

Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?