AndreaBD skrev 2022-02-03 13:50:14 följande:
Det tror jag inte. Det var det som Christian Drosten förklarade för ungefär två veckor sedan. Om du inte känner till honom så är han en professor som dels har utvecklat PCR-testen som vi använder och som är främsta experten som tyska regeringen använder sig av.
Och om jag inte minns helt fel så sas det också på en av dem senaste svenska presskonferenserna med folkhälsomyndigheten - att man med dos 3 av vaccinet har skydd mot ALLA hittills kända mutationer. Kanske inte så hög andel vad som gäller smitta (man vet inte så exakt, det KAN även skydda där) men mot svår sjukdom i alla fall.
Jag har tittat lite på artikeln, hinner inte läsa den helt nu. Att olika studier visar olika saker ibland är ju ett välkänd fenomen. Men framför allt: Man undersökte antikroppar här tror jag? Vi vet att antikroppar minskar snabbt. Men det är inte antikropparna som är viktigast utan B- och T-celler. Och de har de nog inte mätt här. Det är inte så enkelt.
Det är säkert så att vi inte vet allt än. Men det verkar inte skada att ta vaccin ändå om man har haft covid.
Läs hela studien, så kan vi diskutera sedan.