Inlägg från: Anonym (Fria) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fria)

    Foliehattar o covid-19-vaccin

    AndreaBD skrev 2022-01-09 16:01:25 följande:

    Varför diskuterar du bara sputnik-vaccinet? Ämnet var ju konspirationsteorier. Kanske antyder du i första stycket något sånt, men då får du faktiskt vara tydligare. Jag hänger inte med. 

    Om Estonia inte hör till ämnet, varför tjatar du om det igen då? 

    Och det är obegripligt vad du vill säga i andra stycket. Du blandar ihop allt och man vet inte vad du syftar på. Vilket vaccin hann inte redovisa en fas tre studie? Sputnik? Och vad menar du med det? Att det därför inte godkänts av EU? 

    Vaddå det är självklart att alla ska vaccinera sig med det enda tillgängliga vaccin? Det har väl funnits 4 stycken? Okej, nu används mest två. 

    I början fick man vilket som helst av dessa, eftersom det inte fanns så gott om vaccin att folk skulle ha kunnat välja. Man måste ju också förvara dem på rätt sätt och det är inte självklart att alla finns på alla ställen.


    Nej Sveriges inställning till att mörka Estonia hör ihop lika lite vaccinet från Astra som händelsen med Tjernobyl hör ihop med vaccinet från sputnik, förstår du hur jag menar? Därav tog jag upp det.

    Nu ges enbart två vaccin i Sverige, ett för yngre och ett för vuxna. Astras har dragits in pga allvarliga biverkningar.

    Jaa precis sputnik kunde inte visa upp en fas 3 studie innan det började distribueras till befolkningen i Ryssland och media skyndade sig med att förfasa sig över detta trots att det var exakt samma visa med pfizers vaccin. Att jag talar om sputnik mycket beror på att jag ser det som ett alternativ till det som ges idag och det är det som finns närmast tillgängligt. Man vet inte mindre om just sputnik idag än man vet om andra vaccin som ges i nuläget. Tar man sig tid att sätta sig in i det finns alla fakta kring detta vaccin (sputnik) och man kan konstatera att det är effektivt och kostnadseffektivt osv. Menar att det kan vara ett bra alternativ för de som inte önskar ta rna vaccin.
  • Anonym (Fria)
    AndreaBD skrev 2022-01-09 16:03:18 följande:

    Precis! Att det finns biverkningar som dyker upp senare vid vissa mediciner - det vet jag också. Men det är en annan sak med vacciner. 


    Tecum skrev 2022-01-09 14:43:03 följande:

    Men det är ju läkemedel som du länkar till, vaccin är något annat. Och när man slutar använda läkemedel så slipper man de farliga ämnena. Jag frågar om symptom som dyker upp långt efteråt.


    Vaccin är ett läkemedel. Dessutom funkar det inte alls så. Läkemedel kan orsaka permanenta skador och förändringar.

    Förändringarna kan vara reversibla eller vissa ickereversibla. Och som sagt Astras covid vaccin är ett exempel nyligen som drogs in
  • Anonym (Fria)
    LadyJane skrev 2022-01-10 09:27:52 följande:

    Det är sunt att tänka självständigt men inte när man kokar ihop saker och får det till rena rama fantasier. Det är INTE sunt någonstans.

    Ta ditt inlägg. Det exemplifierar hur konspirationsteoretiker resonerar. Du blandar in Nordkorea, gör egna antaganden utan att veta det minsta om hur Nordkoreaner tänker. Men du gör det till en "sanning". På din egna "sanning" bygger du ett helt resonemang. Ett resonemang som ligger oerhört långt från verkligheten.

    Det är inte det minsta sunt alls. Inte någonstans.

    Tycker allvarligt att du ska börja träna upp ditt källkritiska tänkande. Utan det så är självständigt tänkande inte värt ett piss.


    På vad sätt då, du får gärna ge exempel på vad som indikerar att jag bör öva upp min källkritik och på vilket sätt mitt sätt att tänka får allvarliga konsekvenser? Det är inte direkt jag som börjar skriva massa konstiga konspirationsteorier i denna tråd.

    Har aldrig påstått att jag vet bäst osv, tvärtom tänker jag att det inte finns en enda sanning utan att vissa saker får tiden utvisa. Förstår inte det här totala intoleransen mot eget tänkande. Även om du hävdar att du inte är emot det så verkar allt som är utanför normen eller att man följer statens minsta vink verkligen inte OK.
  • Anonym (Fria)
    AndreaBD skrev 2022-01-09 17:27:01 följande:

    Vissa grupper av läkemedel kan det. T.ex. neuroleptika. Vacciner kan inte det.

    Och att Astras vaccin drogs in  - ja, den hade vissa biverkningar. Det har alla mediciner och vacciner. Nu tyckte man att man kunde minska risken ytterligare genom att först ge den bara till vissa åldersgrupper, och sedan tog man bort den (kanske för att folk blev lite nojiga).

    Framför allt så fanns det i det läget tillräckligt med andra vacciner. Hade Astra varit det enda vaccinet så hade man förstås använt det. Detta är INTE att "dra in ett vaccin".


    Eh jo det kan det uppenbarligen?

    Du menar på fullaste allvar att man slutade använda ett vaccin för att *folk kanske blev för nojiga*? Nähä okej men vad är det då om inte dra in ett vaccin?

    Du kan inte tänka att det berodde på att det faktiskt visade sig vara för riskabelt att använda?

    Man har slutat att använda alla möjliga läkemedel genom historiens gång då de visat sig ha negativa hälsoeffekter på kort såväl som på lång sikt. Förstår inte hur du i egenskap av icke utbildad i ämnet kan stå och påstå så många saker om ett väldigt nytt vaccin trots att du har facit på hand att man inte längre använder flera vaccin; Astra, Jansen osv. Och nej finns inte massa olika vaccin att tillgå det finns ett för vuxna i Sverige i nuläget. Ser gärna alternativ.

    Tror inte att man slutat använda Astra trots de risker man känner till idag om det om det var enda vaccinet. Funkar inte så. Hade man resonerat så så hade ju hela poängen med vaccinering fallerat.
  • Anonym (Fria)
    Tecum skrev 2022-01-09 17:17:09 följande:

    Vad botar du med vaccin? Nej vaccin är inget läkemedel och både fungerar och används på annat sätt.

    Och hur snabbt insåg man den ovanliga biverkningen med Astras vaccin? Svar; inom några få månader. Alltså ingen långtidseffekt som dök upp senare


    Du verkar opåläst. Nä och mjölk är inget livsmedel det är en dryck.

    Vad är läkemedel?

    Läkemedel är ämnen som kan användas för att förebygga, lindra eller bota sjukdomar. För att ett läkemedel ska få säljas i Sverige måste det vara godkänt av det svenska eller det europeiska läkemedelsverket.

    Källa: www.1177.se/behandling--hjalpmedel/behandling-med-lakemedel/om-lakemedel/vad-ar-lakemedel/

    Nähä så pga att just Astras vaccins biverkningar visade sig inom några månader så är det lika med att pfizers också skulle visat biverkningar vid exakt samma tidpunkt? Det är inte ens samma metod överhuvudtaget - tycker du själv att ditt resonemang är logiskt?

    Tycker det är läskigt hur många av de som käbblar runt i vaccknationstrådar är outbildade i ämnet och bara antar vissa saker.
  • Anonym (Fria)
    Tecum skrev 2022-01-09 17:17:09 följande:

    Vad botar du med vaccin? Nej vaccin är inget läkemedel och både fungerar och används på annat sätt.

    Och hur snabbt insåg man den ovanliga biverkningen med Astras vaccin? Svar; inom några få månader. Alltså ingen långtidseffekt som dök upp senare


  • Anonym (Fria)
    AndreaBD skrev 2022-01-10 14:32:11 följande:

    Det är en betydligt större skillnad om man räknar ut hur stor andel av de vaccinerade och de ovaccinerade det är. De vaccinerade är ju 85 % och de ovaccinerade 15 % (av befolkningen över 15 år ).

    Så, om båda skulle bli lika sjuka så skulle man förvänta sig att det är 5 GÅNGER fler vaccinerade än ovaccinerade. I stället är det färre. Det är ganska mycket skyddseffekt, verkligen! 


    Nej 71% av befolkningen i Sverige är vaccinerad och de allra flesta som blir smittade behöver inte uppsöka sjukvård.
  • Anonym (Fria)
    Anonym (Jennie) skrev 2022-01-10 14:01:07 följande:

    Ja Ts du har rätt i det du skriver, har också tänkt på detta länge, och när de t o m på nyhetsmorgon tycker sig har rätt att uttrycka sig så nedlåtande tappar man ju hakan. Foliehattar och antivaxxers? På riktigt? Som om det vore en helt normal grej att kalla andra för.

    Och tycker som du ts att det är tvärtom man är inte blind och naiv och går på allt myndigheter säger. Man har egen hjärna att använda!

    T ex att det är de ovaccinerade som smittar? Det gör ju de vaccinerade också!!

    Och när de på nyheterna säger att mer parten på iva är ovaccinerade, i det klippet innebar det 65% var ovaccinerade och 55% var vaccinerade!! Det var en liten skillnad. Jag litar inte på nyheterna då deras mål bara är att få alla att vaccinera sig!


    Jaa det är verkligen knäppt. Oberoende medier... det illustrerar ju tydligt på vilken värld vi lever i idag.

    Jaa att man ska få samlas hur många som helst för att man är vaccinerad när effekter sjunker kraftigt och dessutom inte fungerar mot de smittsammare och farligare varianterna.

    Får lite kräkkänsla i munnen varje gång man ska *övertala dummare människor* att ta vaccin och tror sig vara experter trots att flera vaccin nyligen dragits in. Ändå är man en s k foliehatt. Källkritisk skulle jag kalla det till skillnad från vad folk som bara sväljer allt med hull och hår är.
  • Anonym (Fria)
    LadyJane skrev 2022-01-10 22:55:17 följande:

    Källkritik... Smaka på ordet...

    Var har du källorna på dina påståenden, kan du länka?

    man ska få samlas hur många som helst

    när effekter sjunker kraftigt och dessutom inte fungerar mot de smittsammare och farligare varianterna.

    flera vaccin nyligen dragits in.

    Kan du inte det så har du på dig en mycket blankputsad hatt.


    Har aldrig påstått att man ska samlas massa folk? Vad får du det ifrån? Jag tycker tvärtom, att man ska följa restriktionerna.

    Det är allmänt känt att man behöver ta både tre och fyra doser av vaccinet.

    www.vardfokus.se/nyheter/astra-zenecas-vaccin-dras-in-i-sex-lander/

    www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/april/beslut-om-att-avvakta-anvandning-av-janssens-vaccin-i-sverige/
  • Anonym (Fria)
    LadyJane skrev 2022-01-10 22:55:17 följande:

    Källkritik... Smaka på ordet...

    Var har du källorna på dina påståenden, kan du länka?

    man ska få samlas hur många som helst

    när effekter sjunker kraftigt och dessutom inte fungerar mot de smittsammare och farligare varianterna.

    flera vaccin nyligen dragits in.

    Kan du inte det så har du på dig en mycket blankputsad hatt.


    Jag menar på att de som går på som mest om vaccin saknar källkritik ganska ofta.
  • Anonym (Fria)
    LadyJane skrev 2022-01-10 22:55:17 följande:

    Källkritik... Smaka på ordet...

    Var har du källorna på dina påståenden, kan du länka?

    man ska få samlas hur många som helst

    när effekter sjunker kraftigt och dessutom inte fungerar mot de smittsammare och farligare varianterna.

    flera vaccin nyligen dragits in.

    Kan du inte det så har du på dig en mycket blankputsad hatt.


    Jaha, sorry tog ett tag innan jag fattade vad du åsyftade med att samlas många...

    Du har säkert inte undgått de nya restriktionerna som trädde i kraft nu. Det kan du annars googla fram själv, det är jag övertygad om att du fixar på egen hand.

    Överläkare gisslén riskerar idag skarp kritik mot detta och jag kan inte annat än att hålla med fullständigt.

    Senast igår läste jag i en tråd om någon användare som uttryckligen skrev *men ta det jävla vaccinet, jag vill ha mitt liv tillbaka*.

    Yes. Hon vill alltså gå på konsert? Bio? Hon går likt de flesta vaccinerade i tron om att hon har ett vaccinpass och kan därmed leva precis som innan förenat med noll risker pga detta.

    Och tyvärr - du kan samlas med skamlöst många andra människor även under rådande restriktioner. Det är att skjuta sig själv i foten och utsätta andra för samma fara som ovaccinerade ofta blir anklagande för.

    Det finns några egenskaper som kännetecknar folk som går på som mest om vaccinet. 1) de anklagar andra för att sakna källkritik och vara s k foliehattar. Själva vet de inte vad de pratar om, hur man öht kollar upp källor och slänger ur sig sov påståenden (se ovan om han som påstår att vaccin inte ens är ett läkemedel...) de tror ofta själva på en politisk agenda 2) de är arroganta och har en klappa på huvet attityd av denna värld 3) de vet själva inte varifrån de får sin information

    4) de är aggressiva och nedlåtande
  • Anonym (Fria)
    LadyJane skrev 2022-01-13 08:22:17 följande:

    Du verkar inte ha förstått så himla mycket.

    En antivaxxer är den som argumenterar emot vaccin. Hur många vaccin de tagit/inte tagit är totalt irrelevant. det som låter som en anka och ser ut som en anka är oftast en anka.

    Du argumenterar exakt som alla andra antivaxxers och dillar om totalt irrelevanta vaccin/mediciner eller att staters intresse är att förgifta sitt eget folk.

    Kom igen. Du ska kunna stå för dina åsikter. En anka är en anka är en anka.


    Nää. Har aldrig sagt det. Det var adreaBD och nån annan som trodde det om Ryssland. Läs igenom tråden mer noggrant om du faktiskt är intresserad. Pekade bara på div exempel för att illustrera för henne att man kanske inte ska kasta sten i glashus kring att vara hjärntvättad eller leka gud på något sätt utan hellre ha respekt för sina egna begränsningar vilket få som är för vaccintvång faktiskt har.

    Nej. Jag är inte anti vaccin och många andra inte. Det finns inte ens ett ord som heter antivaxxer och definitivt ingen betydelse utan är enbart ett löst och fördomsfullt antagande om folk som väljer att vara källkritiska.

    Du behöver inte känna behov av att klumpa ihop mig med andra, jag kan tala för mig själv tack.
  • Anonym (Fria)
    Anonym (Kanske tänkvärt?) skrev 2022-01-14 18:41:53 följande:

    Något som är oroväckande vad gäller foliehattar är att de bevisats haft rätt i sak. Särskilt i relativ nutid. Lite för ofta.

    Jag tror detta gör foliehattar extra farliga vad gäller covid. Våra samhällen, poilitiker och övriga makthavare har i andra frågor påkommits med att ljuga, hyckla, dölja, manipulera, göra hönor av fjädrar osv osv. Alldeles för ofta i en drös frågor, och just foliehattar har vart tidigare än andra med att påpeka detta. eftersom foliehattar ser konspirationer i allt, så ser de ibland även riktiga konspirationer långt tidigare än övriga.

    Så att vi har extra många foliehattar nu med covid är inte bara för att foliehattarna har vart duktiga på att sprida misinformation, utan för att förtroendet (med rätta) för myndigheter, politiker, traditionell media är så lågt.


    Ja du har så rätt. Fast en konspiration är ju någonting hemligt. I det här fallet är ju inte direkt agendan dold.

    Provaxxers är en samling neurotiska hönor som verkligen kommer att samlas kring vaccinet likt flugor kring hästskit en gång i halvåret tillsammans med sina barn eller oftare om företaget och staten med frihet under tvång så önskar för att få sina små koder i telefonen för att få lov att få en kort liten känsla av trygghet och kanske komma med den goda smaken att få gå på konsert.
  • Anonym (Fria)
    Anonym (Fullvaccinerad) skrev 2022-01-14 23:03:29 följande:

    Jag är fullvaccinerad (än så länge) och fick nyss veta att jag är covid positiv, detsamma med min svåger som också är fullvaccinerad. Tycker inte att vaccinet fungerar så bra som de påstår. Men vi får se.


    Ja... krävs kanske att man fyller på några gånger med tätare intervall... vad känner du har varit de största vinsterna med att ta vaccinet?
  • Anonym (Fria)
    AndreaBD skrev 2022-01-14 18:28:51 följande:

    Enligt tyska experter hjälper vaccination med tre sprutor mot ALLA HITTILLS KÄNDA MUTATIONER. Mot död och svår sjukdom alltså. Enligt presskonferens idag. 


    Okej så det är inte för att man ska då ska minska smittspridningen? Fhm påstår ju detta men det har man ju inte kunnat visa någon statistik på direkt. Okej vad bra att de enligt experterna fungerar mot svår sjukdom efter tre sprutor inkluderat alla mutationer av viruset. Vad bra att du har möjlighet att ta alla dessa sprutor. Varför denna häxjakt av folk som inte önskar injicera sig stup i kvarten öht om nu syftet enbart är att skydda sig själv mot svår sjukdom och död? Hur tänker du kring dina barn om du vill svara på det?
  • Anonym (Fria)
    Anonym (Kanske tänkvärt?) skrev 2022-01-14 23:23:26 följande:

    Jag sa aldrig att jag var antivaxx. Det är jag inte!!

    Bara försöker förklara vad jag tror och varför de är så många av dem. Pga opålitliga ljugande makthavare i relativ nutid. Förtroendet för samhället är väldigt lågt...fan tom sossar har lågt förtroende för samhället numera.


    Är inte jag eller de flesta andra heller. Finns inget ord som heter så.
  • Anonym (Fria)
    AndreaBD skrev 2022-01-14 23:39:15 följande:

    Det är klart att det även bromsar smittspridningen. Exakt hur mycket kan man ju inte ens veta, det är ju så många faktorer som man inte är helt säker på. Förväntar du dig att läkare ska veta allt om detta virus? Det kommer nya varianter, vi är inne på fjärde, tror jag. 


    Jaha vadå för faktorer? Tänker du på naturlig immunitet kanske? Kan bara hålla med. Hur kan du dra slutsatsen att det bromsar smittspridningen? Exakt hur mycket nä men man bör väl veta på ett ungefär om det har någon som helst effekt och det verkar det ju inte ha.

    Uppenbarligen menar du ju att de gör det i och med att du skrev med versaler att det är helt säkert att tre doser skyddar perfekt mot de mutationer som finns?
Svar på tråden Foliehattar o covid-19-vaccin