• Sven Erik Johansson

Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

Jag är aktiv troende i Svenska Kyrkan och vill avskaffa samfundens vigselrätt - o göra det som i andra länder i Europa, där den juridiskt giltiga vigseln sker i rådhuset, men sen kan par som så önskar gifta sig kyrkligt - men utan juridisk implikation. Detta kan ske antingen så att samfunden själva avsäger sig vigselrätten, eller så att staten fråntar dem den. Båda de alternativen är OK enligt mig. Skäl till det jag vill är bla att jag vill stärka Svenska Kyrkans profil och identitet som trossamfund, att den förknippas mer med tron på Jesus än med ceremonier, och att jag tycker det är hyckleri att gifta sig inför en Gud man inte tror på. Det som sker i kyrkan skall vara ärligt. Man ska mena det man säger och sjunger kan man säga. Kyrkan ska inte vare ett serviceorgan för ceremonier till de som inte tror. Alla ska vara välkomna på gudstjänster, men kyrkan ska inte få hantera myndighetsutövning. Jag hoppas också att en kyrka utan juridisk funktion blir mindre attraktiv förmakthungriga partipolitiker som vill styra och ställa, utan att själva vara troende. I praktiken består tyvärr statskyrkan, även om den formellt avskaffades år 2000. Jag vill ha en kyrka helt fri från partipolitik, med fokus på sitt kärnuppdrag som är av andlig art.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-19 17:52
    Det finns även ett annat skäl. I kyrkomötet i Sv K finns många partipolitiska ledamöter som är för att prästkandidater som inte är beredda att viga enkönade par inte ska få prästvigas. Visserligen äger biskoparna, inte kyrkomötet, den frågan , men jag är tvivlar på att biskoparna kommer att stå emot trycket i längden, om många ledamöter i kyrkomötet vill driva sin linje. Om förslaget blir verklighet blir det troligen slutet för klassiskt troende präster i Svenska Kyrkan - i alla frågor, alltså teologin i stort, hela tron. Då kommer det inte längre att finnas NÅGRA församlingar i Svenska Kyrkan där man kan få den andliga föda som klassisk kristen förkunnelse är. Svenska Kyrkan har idag en stor teologisk bredd. Om klassiskt troende präster inte får verka kan det bli en smalare kyrka, och vi troende har ingenstans att ta vägen, inga församlingar att gå till för att få höra klassisk kristen förkunnelse och delta i klassiskt kristet arbete. Nu är jag själv visserligen ekumen, för kristen enhet mellan samfunden, och går även på gudstjänster i andra kyrkor, bla den katolska, men min bas är i Svenska Kyrkan där jag är med, och jag vill fortsätta vara med i Sv K.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige
  • Anonym
    SweeneyToad skrev 2022-01-29 17:46:45 följande:
    Det har du rätt i, men fortfarande är det hyckleri att vara emot homoäktenskap, när man är inte emot omgifte. 

Speciellt med tanke på vad Jesus sa om skilsmässa och omgifte.

Jag gillar verkligen att den katolska kyrkan inte hycklar(i denna fråga åtminstone). 
    Vilken koppling har omgifte och homoäktenskap?
  • SweeneyToad
    Anonym skrev 2022-01-29 18:12:03 följande:
    Vilken koppling har omgifte och homoäktenskap?
    Att vissa är emot homosäktenskap, men inte omgifte. 

Jesus var emot omgifte. Så det är hyckleri, om vissa säger att det är synd med homoäktenskap, men inte säger att det är synd med omgifte. 
  • Anonym
    SweeneyToad skrev 2022-01-29 18:13:41 följande:
    Att vissa är emot homosäktenskap, men inte omgifte. 

Jesus var emot omgifte. Så det är hyckleri, om vissa säger att det är synd med homoäktenskap, men inte säger att det är synd med omgifte. 
    Ok, tack för svar.

Jag får se om jag kan hitta något om det du säger om Jesus och omgifte.
    Att det står om homorelationer i bibeln har jag dock koll på.
  • Anonym (XXX)
    SweeneyToad skrev 2022-01-29 18:03:27 följande:
    Varför tar du alltid upp extrema fall? 
    Jag har redan länkat till citat om vad Jesus sa om omgifte och skilsmässa, dock inte i denna tråd. 
    Och du som är så troende borde själv veta vad Jesus sa om detta. 
    Jag är inte troende. 

Det jag kommer ihåg att han sa, handlade inte om skilsmässor, utan om folk som blivit änkor/änkemän och sedan gift om sig. Det var någon som oroade sig för hur det skulle bli i himmelriket, och då sa Jesus att där spelar det ingen roll, för där kommer alla ändå att leva som änglarna. Vilket jag har svårt att föreställa mig; självklart vill man väl ha sin man för sig själv även där... om man älskade honom när man gick bort. 
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-29 18:00:08 följande:
    Vad sa Jesus, då? Jag tycker att Jesus verkar ha varit rätt vettig och pragmatisk. Jag undrar om han verkligen skulle ha velat att en kvinna ska stanna med en man som slår henne och barnen, eller en man stanna med en kvinna som bara tjatar och gnäller på honom varenda dag. Eller om sexlusten helt har upphört för den ena, och den andra fortfarande har lust (ett vanligt problem i trådar här på Familjeliv på sista tiden). 

Men visst är det så, att många ger upp för lätt. Och som sagt: jag skulle inte VILJA gifta om mig i kyrkan, för jag skulle bara känna mig utspökad och dum. 

Den Katolska kyrkan hycklar multum. De är experter på att hitta någon anledning att annullera det tidigare äktenskapet, om det är en rik och mäktig person som ber dem om det. Tänk nuvarande kungen av Spanien, Felipe, och hans Letitia som var gift när de träffades... I och med att hon aldrig varit gift på riktigt med sin tidigare make, utan levt i synd, så dög hon plötsligt till Drottning av Spanien! *suckar*

Vad säger Sven Johansson, trådstartaren..?

Jesus säger i ämnet enligt Lukas 16:18  "Den som skiljer sig från sin hustru och gifter sig med en annan begår äktenskapsbrott. Och den som gifter sig med en frånskild kvinna begår äktenskapsbrott". DÄREMOT så är det naturligtvis orimligt att bo med någon som t.ex slår en. Inte heller katolska kyrkan är emot att man i praktiken separerar då. Sen är det en annan sak om äktenskapet består på papperet, men i praktiken ska så klart ingen leva under orimliga förhållanden.

Även t.ex. en präst i Svenska Kyrkan har rätt att avstå från att viga ett  en eller båda är skilda, och jag tror att det finns präster även där som skulle säga nej till end el par, vare sig kyrkan har formell vigselrätt eller om det blir som jag föreslår, att det juridiska ligger på kommunen/staten och att man sen kan ha en kyrklig vigsel utan juridik om man skulle önska det. Men samtidigt skulle det nog finnas andra präster villiga att viga. Jag tycker det är bra att den teologiska bredden fortfarande tillåts vara stor i Sv K.

Vad gäller katolska kyrkan är den, liksom som Svenska Kyrkan, enhetlig. Det är skillnad på olika församlingar och olika präster. I Svensk kyrkan tros olika och förkunnas olika i olika församlingar, och så är det även i Katolska Kyrkan. Det finns många ärliga o-hycklande präster i Katolska Kyrkan. Katolske kyrkoherden här i stan har predikat kraftfullt mot hyckleri. Man kan inte säga generellt att "katolska kyrkan hycklar".  Absolut inte !

Jag är ju själv aktiv i både Svenska Kyrkan och Katolska Kyrkan. Jag har inside-erfarenhet, så jag vet vad jag har för erfarenhet.

• Sven Erik Johansson
    Anonym skrev 2022-01-29 18:10:11 följande:
    Var kan man läsa om detta?
    Hittade inget när jag googlade.
    Det här var väl ett tänkt exempel, inte ett faktiskt fall med faktiska personer ?
  • Sven Erik Johansson
    SweeneyToad skrev 2022-01-29 17:46:45 följande:
    Det har du rätt i, men fortfarande är det hyckleri att vara emot homoäktenskap, när man är inte emot omgifte. 

Speciellt med tanke på vad Jesus sa om skilsmässa och omgifte.

Jag gillar verkligen att den katolska kyrkan inte hycklar(i denna fråga åtminstone). 

Det finns de som är mindre konsekventa, och de som är mer. Det skiljer inom alla samfund, Så är det även i Svenska Kyrkan och Katolska Kyrkan. Det skiljer mellan olika församlingar och präster. 

Själv är jag aktiv både i Svenska Kyrkan och Katolska Kyrkan, och går i de församlingar jag tänker är goda församlingar,  i båda samfunden kan tilläggas, med vad jag tror har god undervisning och goda frukter som produceras då.

• Anonym (XXX)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-29 18:20:05 följande:

Jesus säger i ämnet enligt Lukas 16:18  "Den som skiljer sig från sin hustru och gifter sig med en annan begår äktenskapsbrott. Och den som gifter sig med en frånskild kvinna begår äktenskapsbrott". DÄREMOT så är det naturligtvis orimligt att bo med någon som t.ex slår en. Inte heller katolska kyrkan är emot att man i praktiken separerar då. Sen är det en annan sak om äktenskapet består på papperet, men i praktiken ska så klart ingen leva under orimliga förhållanden.

Det där visste jag egentligen, det hade bara fallit ur minnet.  Skäms

Jamen då vet vi. Då borde SvK egentligen inte viga frånskilda. Men fortfarande kan man kanske tänka sig en utredning, där man kan göra undantag om det handlar om en kvinna som pressats tvingats in i äktenskap som mycket ung, och sedan lidit svårt..? Jag tycker att det känns grymt att hon ska leva ensam resten av livet, och aldrig få en chans till riktig kärlek. Om hon nu är djupt och verkligt troende, och därför inte kan tänka sig att leva med en man utan att vara gift.

Jesus brukade ju ofta peka på ANDEMENINGEN i andra regler (t.ex. detta med sabbathen, att sabbathen var till för människan och inte tvärtom - att det var absurt att inte utföra arbete på sabbathen om det var viktigt, bara för att hålla på en regel). Därför skulle han kanske förstå och förlåta att en kvinna - eller för all del en man - som blivit väldigt illa behandlad av sin äktenskapspartner, skiljer sig och gifter om sig med en snällare och trevligare partner..? I

ngen av oss kan förstås veta detta... Dock tycker jag att kyrkan borde vägra att ställa upp som ceremonimästare, för folk som fullt frivilligt gifter sig och skiljer sig flera gånger, och ändå ska ha ett nytt stort kyrkbröllop med extra allt och alla oskuldssymboler, samt inhyrd fotograf, varje gång...
  • Anonym (XXX)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-29 18:20:05 följande:

Vad gäller katolska kyrkan är den, liksom som Svenska Kyrkan, enhetlig. Det är skillnad på olika församlingar och olika präster. I Svensk kyrkan tros olika och förkunnas olika i olika församlingar, och så är det även i Katolska Kyrkan. Det finns många ärliga o-hycklande präster i Katolska Kyrkan. Katolske kyrkoherden här i stan har predikat kraftfullt mot hyckleri. Man kan inte säga generellt att "katolska kyrkan hycklar".  Absolut inte !

Det man kan reta sig på när det gäller Katolska kyrkan, är väl just sådana fall som Felipe och Letitia. Han var kronprinsen och ville gifta sig med en kvinna som var gift i Katolska kyrkan, och därför inte kunde skilja sig. Men eftersom han var den blivande kungen, så gick det bra att hitta på någon långsökt förklaring till varför Letitias första äktenskap kunde annulleras. Random fattig spansk alkoholisthustru, får inte sitt äktenskap annullerat - så är det bara. 

Och även implikationen att Letitia skulle vara mer lämplig som Drottning av Spanien, om hon levt i ett äktenskap som aldrig varit - d.v.s. i synd - än om hon skulle ha varit riktigt gift, och sedan skilt sig som så många andra. Om inte DET är hyckleri, så vet jag inte vad som är det...
  • SweeneyToad
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-29 18:27:39 följande:

Det finns de som är mindre konsekventa, och de som är mer. Det skiljer inom alla samfund, Så är det även i Svenska Kyrkan och Katolska Kyrkan. Det skiljer mellan olika församlingar och präster. 

Själv är jag aktiv både i Svenska Kyrkan och Katolska Kyrkan, och går i de församlingar jag tänker är goda församlingar,  i båda samfunden kan tilläggas, med vad jag tror har god undervisning och goda frukter som produceras då.

Vilka katolska samfund viger frånskilda? 
Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige