• Sven Erik Johansson

Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

Jag är aktiv troende i Svenska Kyrkan och vill avskaffa samfundens vigselrätt - o göra det som i andra länder i Europa, där den juridiskt giltiga vigseln sker i rådhuset, men sen kan par som så önskar gifta sig kyrkligt - men utan juridisk implikation. Detta kan ske antingen så att samfunden själva avsäger sig vigselrätten, eller så att staten fråntar dem den. Båda de alternativen är OK enligt mig. Skäl till det jag vill är bla att jag vill stärka Svenska Kyrkans profil och identitet som trossamfund, att den förknippas mer med tron på Jesus än med ceremonier, och att jag tycker det är hyckleri att gifta sig inför en Gud man inte tror på. Det som sker i kyrkan skall vara ärligt. Man ska mena det man säger och sjunger kan man säga. Kyrkan ska inte vare ett serviceorgan för ceremonier till de som inte tror. Alla ska vara välkomna på gudstjänster, men kyrkan ska inte få hantera myndighetsutövning. Jag hoppas också att en kyrka utan juridisk funktion blir mindre attraktiv förmakthungriga partipolitiker som vill styra och ställa, utan att själva vara troende. I praktiken består tyvärr statskyrkan, även om den formellt avskaffades år 2000. Jag vill ha en kyrka helt fri från partipolitik, med fokus på sitt kärnuppdrag som är av andlig art.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-19 17:52
    Det finns även ett annat skäl. I kyrkomötet i Sv K finns många partipolitiska ledamöter som är för att prästkandidater som inte är beredda att viga enkönade par inte ska få prästvigas. Visserligen äger biskoparna, inte kyrkomötet, den frågan , men jag är tvivlar på att biskoparna kommer att stå emot trycket i längden, om många ledamöter i kyrkomötet vill driva sin linje. Om förslaget blir verklighet blir det troligen slutet för klassiskt troende präster i Svenska Kyrkan - i alla frågor, alltså teologin i stort, hela tron. Då kommer det inte längre att finnas NÅGRA församlingar i Svenska Kyrkan där man kan få den andliga föda som klassisk kristen förkunnelse är. Svenska Kyrkan har idag en stor teologisk bredd. Om klassiskt troende präster inte får verka kan det bli en smalare kyrka, och vi troende har ingenstans att ta vägen, inga församlingar att gå till för att få höra klassisk kristen förkunnelse och delta i klassiskt kristet arbete. Nu är jag själv visserligen ekumen, för kristen enhet mellan samfunden, och går även på gudstjänster i andra kyrkor, bla den katolska, men min bas är i Svenska Kyrkan där jag är med, och jag vill fortsätta vara med i Sv K.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige
  • sextiotalist
    Anonym (Ateisten) skrev 2022-02-02 11:15:42 följande:
    Mycket möjligt, men det rimmar oavsett illa ur ett arbetsrättsligt perspektiv i ett modernt samhälle. Det profilerar inte direkt kyrkan som modern, varför inte återinföra dödsstraff för äktenskapsbrott när man ändå är igång?
    Nja. Nu har även ministrar fått avgå, pga de har gjort saker som inte passar in i partiets linje.
    Det är ändå en viss skillnad att ha en vanlig anställning mot att ha en ledande befattning. 
  • Sven Erik Johansson
    sextiotalist skrev 2022-02-02 10:50:40 följande:

Nu finns det fler samfund än Svenska Kyrkan som har vigselrätt, så jag ser ingen konflikt med att ett brudpar väljer att vigas av ett samfund där de kan få både det juridiska och det andliga. Det var annorlunda förr, då det endast var kyrkan som hade vigselrätten. 

När det gäller biskopen, så var han ändå en biskop och hade en otrohetsaffär under flera år. Skulle nog säga att kyrkan många gånger har varit väldigt tolerant, då många präster fått behålla sina befogenheter trots både det ena och det andra.

Idag har nog de flesta större samfund en juridisk vigselrätt, men jag har för mig att någon av kyrkorna har avsagt sig den. Jag ser gärna att fler gör det, eller att riksdagen genomför reformen generellt. Om den kyrkliga vigseln är helt centrerad omkring det andliga så ser jag faktiskt det att det kan innebära en kvalitet, något faktiskt positivt, som inte finns när det är blandat.
  • sextiotalist
    Sven Erik Johansson skrev 2022-02-02 12:00:55 följande:
    Idag har nog de flesta större samfund en juridisk vigselrätt, men jag har för mig att någon av kyrkorna har avsagt sig den. Jag ser gärna att fler gör det, eller att riksdagen genomför reformen generellt. Om den kyrkliga vigseln är helt centrerad omkring det andliga så ser jag faktiskt det att det kan innebära en kvalitet, något faktiskt positivt, som inte finns när det är blandat.
    OK, men inse att, eftersom flera samfund vill ha vigselrätt, så är det helt enkelt så att den stora majoriteten (även inom de religiösa samfunden) inte delar din åsikt. 
  • Anonym (XXX)
    sextiotalist skrev 2022-02-02 11:18:47 följande:
    Nja. Nu har även ministrar fått avgå, pga de har gjort saker som inte passar in i partiets linje.
    Det är ändå en viss skillnad att ha en vanlig anställning mot att ha en ledande befattning. 
    Jo. För så lite som att ha haft svartstäderska eller ej betalt TV-licensen (på den tiden då den fanns). 

Men det konstigaste med SvK och Visby-bispen, är att öppet homosexuella och transsexuella människor får vara präster. Det är ju hundra resor värre än ett otrohetsförhållande, mellan en vuxen man och en vuxen kvinna. Det sistnämnda är ju i alla fall naturligt. SvK fjantar i PRIDE-paraden varje år tillsammans med läderbögar med lösbröst och löspenisar - men nu gick man plötsligt bananas över en man och en kvinna som uppriktigt verkar älska varandra. För annars hade det ju inte hållit i tolv år, under dessa påfrestningar med extremt hemlighetsmakeri och rädsla för upptäckt. 
  • sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2022-02-02 12:41:06 följande:
    Jo. För så lite som att ha haft svartstäderska eller ej betalt TV-licensen (på den tiden då den fanns). 

Men det konstigaste med SvK och Visby-bispen, är att öppet homosexuella och transsexuella människor får vara präster. Det är ju hundra resor värre än ett otrohetsförhållande, mellan en vuxen man och en vuxen kvinna. Det sistnämnda är ju i alla fall naturligt. SvK fjantar i PRIDE-paraden varje år tillsammans med läderbögar med lösbröst och löspenisar - men nu gick man plötsligt bananas över en man och en kvinna som uppriktigt verkar älska varandra. För annars hade det ju inte hållit i tolv år, under dessa påfrestningar med extremt hemlighetsmakeri och rädsla för upptäckt. 
    Så lång tid som 12 år, OK. Snacka om att svikit sin livskamrat. 
    Jag har inga problem med homosexuella präster eller om de är transsexuella. Deras sexuella prefenser är totalt ointressanta. Däremot s
  • Anonym (här)
    sextiotalist skrev 2022-02-02 12:48:49 följande:
    Jag har inga problem med homosexuella präster eller om de är transsexuella. Deras sexuella prefenser är totalt ointressanta. Däremot s
    Ingen annan har ju med att göra hur det sveket i relationen eventuellt ser ut. Otrohet är bara mellan dem som ingår i relationen. De kan ha haft överenskommelser som ingen annan har en aning om. 
  • Sven Erik Johansson

Mina förslag knappar in nu i omröstningen. Glad

• Sven Erik Johansson
    sextiotalist skrev 2022-02-02 12:11:39 följande:
    OK, men inse att, eftersom flera samfund vill ha vigselrätt, så är det helt enkelt så att den stora majoriteten (även inom de religiösa samfunden) inte delar din åsikt. 
    Det kan ändras. Det är därför jag debatterar frågan. Sen är åiskterna delade inom samfunden också. Om reformen genomförs av riksdagen så spelar det dessutom ingen roll vad majoriteten i samfunden tycker. Staten äger ju lagstiftningen.
  • Sven Erik Johansson
    sextiotalist skrev 2022-02-02 12:48:49 följande:
    Jag säger inte alls att det var rätt att avsätta Visby-biskopen. Jag har för lite fakta för att tycka så mycket i det fallet. (T.ex om det  blir en biskop med en i mina ögon sämre teologisk profil tror jag det kan bli sämre för stiftet.) Men sen handlar det väl om prästlöftena som ges vid prästvigningen. Att leva som kristen är ju att leva annorlunda. Det medför en radikal alternativ livsstil. Jag säger inte att det är lätt att leva som kristen. Att bli kristen innebär att börja ett nytt liv, alltså att man har en ny inriktning på sitt liv. Jag blev som sagt kristen vid 16, inte när jag döptes som barn, utan när jag kom till ett personligt avgörande att jag ville bli lärjunge till Jesus från Nasareth.
  • Sven Erik Johansson
    sextiotalist skrev 2022-02-02 11:06:41 följande:
    Men då tycker jag att du ska byta samfund. För även om Svenska Kyrkan inte längre är statlig, så är det en institution i det svenska samhället. Tar man bort den svenska kyrkan i den roll som den har idag, så blir det som vilket samfund som helst. Så varför vill du ta bort den rollen som Svenska Kyrkan har idag?
    Varför kan du då inte gå med i ett samfund som har den rollen som du önskar. 

Det ska jag svara på. Jag är aktiv i olika kyrkor. Jag går mest i Svenska Kyrkan, men jag går också i  Katolska Kyrkan och det händer att jag hälsar på de ortodoxa med. Vår kyrkobyggnad på Råslätt delas ju av Svenska Kyrkan, Pingst och Syrisk-Ortodoxa. Det går hur bra som helst, och de mellankyrkliga relationerna är mycket goda här i stan.

Katolske kyrkoherden här  är en fullkomligt lysande predikant, som dessutom predikar mer lutherskt än många präster i min egen formellt lutherska kyrka, och jag går mer än gärna på hans gudstjänster. MEN varför går jag då helt enkelt inte bara med i Katolska Kyrkan ?

Jo, för att det finns för många och för viktiga katolska läror som jag helt enkelt inte delar, t.ex katolsk nattvardslära, läran om påven som Kristi ställföreträdare  idag på jorden., läran om påvens ofelbarhet när han talar ex chatedra (vilket han i o f s aldrig brukar göra), en del av den katolska helgonteologin, katolsk syn på preventivmedel mm.

På samma sätt finns det i andra samfund utanför Svenska Kyrkan en del trosskillnader som gör att jag inte går med där.

Dessutom finns det ju en del församlingar i Sv K som jag ser som mycket bra församlingar. Jag VILL att Sv K ska bli som vilket samfund som helst, eftersom jag vill att fokus ska ligga på Jesus och det han erbjuder. I vår församling finns mycket bra verksamhet, och jag vill se mer av det i allt fler församlingar i Sv K. Det finns en del väldigt kraftfullt andligt liv på många håll inom just Svenska Kyrkan. Jag tänkte på det i söndags då vi tog emot en nyvigd ung kvinnlig präst som höll sin första gudstjänst. Det var mycket god undervisning, och jag tackade henne efteråt. Faktum är att på senare år har flera av de präster som allra modigast försvarat klassisk kristen tro i Sv K varit relativt unga kvinnliga präster. Sådant ger mig ett hopp för Svenska Kyrkan, och jag sitter också i kyrkofullmäktige.

Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige