• Sven Erik Johansson

Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

Jag är aktiv troende i Svenska Kyrkan och vill avskaffa samfundens vigselrätt - o göra det som i andra länder i Europa, där den juridiskt giltiga vigseln sker i rådhuset, men sen kan par som så önskar gifta sig kyrkligt - men utan juridisk implikation. Detta kan ske antingen så att samfunden själva avsäger sig vigselrätten, eller så att staten fråntar dem den. Båda de alternativen är OK enligt mig. Skäl till det jag vill är bla att jag vill stärka Svenska Kyrkans profil och identitet som trossamfund, att den förknippas mer med tron på Jesus än med ceremonier, och att jag tycker det är hyckleri att gifta sig inför en Gud man inte tror på. Det som sker i kyrkan skall vara ärligt. Man ska mena det man säger och sjunger kan man säga. Kyrkan ska inte vare ett serviceorgan för ceremonier till de som inte tror. Alla ska vara välkomna på gudstjänster, men kyrkan ska inte få hantera myndighetsutövning. Jag hoppas också att en kyrka utan juridisk funktion blir mindre attraktiv förmakthungriga partipolitiker som vill styra och ställa, utan att själva vara troende. I praktiken består tyvärr statskyrkan, även om den formellt avskaffades år 2000. Jag vill ha en kyrka helt fri från partipolitik, med fokus på sitt kärnuppdrag som är av andlig art.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-19 17:52
    Det finns även ett annat skäl. I kyrkomötet i Sv K finns många partipolitiska ledamöter som är för att prästkandidater som inte är beredda att viga enkönade par inte ska få prästvigas. Visserligen äger biskoparna, inte kyrkomötet, den frågan , men jag är tvivlar på att biskoparna kommer att stå emot trycket i längden, om många ledamöter i kyrkomötet vill driva sin linje. Om förslaget blir verklighet blir det troligen slutet för klassiskt troende präster i Svenska Kyrkan - i alla frågor, alltså teologin i stort, hela tron. Då kommer det inte längre att finnas NÅGRA församlingar i Svenska Kyrkan där man kan få den andliga föda som klassisk kristen förkunnelse är. Svenska Kyrkan har idag en stor teologisk bredd. Om klassiskt troende präster inte får verka kan det bli en smalare kyrka, och vi troende har ingenstans att ta vägen, inga församlingar att gå till för att få höra klassisk kristen förkunnelse och delta i klassiskt kristet arbete. Nu är jag själv visserligen ekumen, för kristen enhet mellan samfunden, och går även på gudstjänster i andra kyrkor, bla den katolska, men min bas är i Svenska Kyrkan där jag är med, och jag vill fortsätta vara med i Sv K.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-19 22:52:27 följande:
    OK, men omskärelseceremonin var den tidens motsvarighet till vårt spädbarnsdop. En välkomstceremoni, där även barnets mor stod i centrum. 
    Varken dopet eller omskärelse, i islam och judendom, är välkomstceremonier. Omskärelse ses i judendom som förbundstecknet på gamla förbundet. Dopet är något helt annat, och Jesus döptes enligt skriften själv som vuxen av Johannes döparen. 
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-19 21:40:10 följande:
    Ja, men då har det ju antingen alltid varit så, eller så har förändringen skett i och med en mycket omfattande folkunderstödd reformation av kyrkans tidigare privilegier. I Sverige är det inte så, och" typ ingen" skulle förstå varför de plötsligt skulle fråntas möjligheten att viga sig i kyrkan...
    Det är inte helt okänt att Sverige skiljer sig från andra länder vad gäller äktenskapslagstiftning. Jag tror att det skulle fungera, och många skulle nöja sig med den borgerliga akten.
  • Sven Erik Johansson
    sextiotalist skrev 2022-01-20 11:50:54 följande:
    Funderar, är det inte så att i både USA och Storbrittanien så har kyrkorna vigselrätt, gick inte att googla, för jag fick bara fram resultat om att gifta sig i England som svensk
    I USA är jag rätt säker på att det finns kyrklig vigselrätt, men där har ju förstås 50 delstaterna olika lagar. Storbritannien stämmer nog också, och jag tänker främst på länder på kontinenten som jag tycker att Sverige kan göra likadant som - antingen genom riksdagsbeslut eller genom att samfunden själva avstår juridisk vigselrätt, vilket väl någon svensk kyrka också redan har gjort.
  • Sven Erik Johansson
    sextiotalist skrev 2022-01-20 12:13:37 följande:
    Känns mer som en principsak för ts än att det har en större inverkan på kyrkan. Dessutom är jag rätt säker på att många präster tycker det är en av de trevligare sakerna i sitt arbete att utföra vigslar och dop.

Många väljer ju en präst, även om de tar ett bröllop utan för en kyrka. 

Inte bara principsak - även  bla att jag vill stärka mitt samfunds, Svenska Kyrkans, kristna profil, stärka samfundets identitet som trossamfund, så att Jesus kommer i centrum, inte ceremonier och juridik. Meningen med en kyrka är ju att handla just om Jesus. Sen kan ju kyrkliga vigslar utan juridisk funktion finnas kvar. Så är det ju i andra länder.. 

Eftersom Sv K är största samfundet i Sverige är det en nyckelfaktor att Sv K återkristnas om Sverige ska kunna kristnas till större grad, om större antal individer ska vinnas för Jesu väg. Och då måste samfundets kristna profil stärkas. Kan du inte hålla med om att det finns i alla fall någon logik i den tankelinjen ?

• Sven Erik Johansson
    Anonym (Sannasol) skrev 2022-01-20 12:02:43 följande:

Håller med dig. Själv är jag troende, och just därför gifte vi oss juridiskt borgerligt, och hade sedan en kristen bröllopsceremoni i en frikyrka. Svenska Kyrkan har förvandlats till politik och lgbtq+ och så vidare, men fokus på den kristna tron är inte så ofta med i bilden längre.

Det är olika i olika församlingar i o f s. Jag är missnöjd med utvecklingen på riksplanet, men samtidigt finns församlingar inom Sv K som jag tycker är bra, t.ex. Pauli Göteborg.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-20 12:00:06 följande:
    Jag tycker att det skulle vara ett väldigt ingrepp att ta bort kyrkornas vigselrätt, när de har haft den i tusen år eller mer i ett land. Det är liksom inget man gör på en kafferast - och sedan om några år kanske återinför den igen, när tillräckligt många klagat över att de gått miste om kyrkbröllop. 
    Man kan ha kyrkbröllop även utan juridisk funktion.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (LS) skrev 2022-01-19 21:48:29 följande:
    1) Självklart blir det två cermonier för de par som faktiskt vill ha en kyrklig välsignelse. Bara för att det fungerar på ett visst sätt i andra länder så betyder det inte att det sätt som det fungerar i Sverige är sämre. Du tänker att kyrkan inte ska ägna sig åt myndighetsutövning, personligen tycker jag det går alldeles utmärkt och att de sköter sitt uppdrag.

2) Självklart tänker du som företrädare ur en grupp att den är bättre. Själv tycker jag att det inte är ett dugg konstigt att stora partier också är aktiva i kyrkan. Så länge som de är tydligt vad gruppen vill och företräder tycker jag att gruppen faktiskt får lägga upp sitt sätt att driva politik på ett sätt som passar dem. 

3) Självklart behöver förändring komma någonstans ifrån. Men kyrkans medlemmar vill ju olika. Personligen tycker jag att detta inte är en högprioriterad fråga.
    Jag menar att Svenska Kyrkans kristna profil måste stärkas, så att Jesus kommer mer i centrum och inte ceremonier. För kyrkans, trons och Jesu skull vill jag det. Sen är ett problem med politiska partier i kyrkan att då kommer mycket av deras inflytande i kyrkan från partiapparaterna utanför kyrkan. Det blir mindre inomkyrkligt, och en kyrka - eller annan förening -måste ha självbestämmande. Det finns t.ex. inte politiska partier i en fotbollsförening. På samma vis borde det vara i en kyrka enligt mitt synsätt.
  • sextiotalist
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-20 12:26:31 följande:

Inte bara principsak - även  bla att jag vill stärka mitt samfunds, Svenska Kyrkans, kristna profil, stärka samfundets identitet som trossamfund, så att Jesus kommer i centrum, inte ceremonier och juridik. Meningen med en kyrka är ju att handla just om Jesus. Sen kan ju kyrkliga vigslar utan juridisk funktion finnas kvar. Så är det ju i andra länder.. 

Eftersom Sv K är största samfundet i Sverige är det en nyckelfaktor att Sv K återkristnas om Sverige ska kunna kristnas till större grad, om större antal individer ska vinnas för Jesu väg. Och då måste samfundets kristna profil stärkas. Kan du inte hålla med om att det finns i alla fall någon logik i den tankelinjen ?

Det finns inget som hindrar dig att driva frågan, men du kommer nog inte få igenom detta, eftersom det är inte en majoritet som är bakom dig. Du, svenska kyrkan består inte endast av er, utan det är en stor grupp till. Svenska kyrkan har mycket mer på sin agenda är att vara en kristen församling. De agerar som stödjande instans för många, oavsett livsåskådning, vid kriser, stora som små. Faktiskt mer, som jag upplevde att Jesus agerade, för om jag minns min konfirmationstid, så gjorde han väldigt mycket utan att predika, utan för att han var en medmänniska. 
    För mig är en god kristen, utan att själv vara religiös, en person som agerar som Jesus skulle ha gjort. Han krävde inte att folk skulle tro när han delade sitt bröd och sin fisk, han krävde inte att folk skulle tro när han hjälpte en spetälsk. Den goda samariten var med all säkerhet inte en kristen person, utan endast en bra medmänniska.
    Svenska Kyrkan är ju öppen för alla, oavsett tro/icke tro. 
  • Anonym (XXX)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-20 12:28:33 följande:
    Man kan ha kyrkbröllop även utan juridisk funktion.
    Fast det är INTE ALLS samma sak. Inte i ett land där alla är vana vid juridiskt giltiga kyrkbröllop sedan tusen år tillbaka. I Storbritannien ytterligare ett par hundra år...
  • Anonym (XXX)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-20 12:16:23 följande:
    Varken dopet eller omskärelse, i islam och judendom, är välkomstceremonier. Omskärelse ses i judendom som förbundstecknet på gamla förbundet. Dopet är något helt annat, och Jesus döptes enligt skriften själv som vuxen av Johannes döparen. 
    Jag VET allt det där, men jag pratar om hur det är i praktiken. Hur vanligt folk ser på det, och antagligen även på Jesu tid. Det är ett tillfälle att visa upp nytillskottet, ställa till med fest, få presenter, och även ett tillfälle för barnets mor att stå i centrum och ta emot hyllningar, när hon är sig själv igen efter genomgången graviditet och förlossning. (Fast vi får väl hoppas att just Josef och Maria kände den egentliga innebörden av ceremonin... :) )
Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige