• Sven Erik Johansson

Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

Jag är aktiv troende i Svenska Kyrkan och vill avskaffa samfundens vigselrätt - o göra det som i andra länder i Europa, där den juridiskt giltiga vigseln sker i rådhuset, men sen kan par som så önskar gifta sig kyrkligt - men utan juridisk implikation. Detta kan ske antingen så att samfunden själva avsäger sig vigselrätten, eller så att staten fråntar dem den. Båda de alternativen är OK enligt mig. Skäl till det jag vill är bla att jag vill stärka Svenska Kyrkans profil och identitet som trossamfund, att den förknippas mer med tron på Jesus än med ceremonier, och att jag tycker det är hyckleri att gifta sig inför en Gud man inte tror på. Det som sker i kyrkan skall vara ärligt. Man ska mena det man säger och sjunger kan man säga. Kyrkan ska inte vare ett serviceorgan för ceremonier till de som inte tror. Alla ska vara välkomna på gudstjänster, men kyrkan ska inte få hantera myndighetsutövning. Jag hoppas också att en kyrka utan juridisk funktion blir mindre attraktiv förmakthungriga partipolitiker som vill styra och ställa, utan att själva vara troende. I praktiken består tyvärr statskyrkan, även om den formellt avskaffades år 2000. Jag vill ha en kyrka helt fri från partipolitik, med fokus på sitt kärnuppdrag som är av andlig art.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-19 17:52
    Det finns även ett annat skäl. I kyrkomötet i Sv K finns många partipolitiska ledamöter som är för att prästkandidater som inte är beredda att viga enkönade par inte ska få prästvigas. Visserligen äger biskoparna, inte kyrkomötet, den frågan , men jag är tvivlar på att biskoparna kommer att stå emot trycket i längden, om många ledamöter i kyrkomötet vill driva sin linje. Om förslaget blir verklighet blir det troligen slutet för klassiskt troende präster i Svenska Kyrkan - i alla frågor, alltså teologin i stort, hela tron. Då kommer det inte längre att finnas NÅGRA församlingar i Svenska Kyrkan där man kan få den andliga föda som klassisk kristen förkunnelse är. Svenska Kyrkan har idag en stor teologisk bredd. Om klassiskt troende präster inte får verka kan det bli en smalare kyrka, och vi troende har ingenstans att ta vägen, inga församlingar att gå till för att få höra klassisk kristen förkunnelse och delta i klassiskt kristet arbete. Nu är jag själv visserligen ekumen, för kristen enhet mellan samfunden, och går även på gudstjänster i andra kyrkor, bla den katolska, men min bas är i Svenska Kyrkan där jag är med, och jag vill fortsätta vara med i Sv K.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige
  • Anonym (XXX)
    sextiotalist skrev 2022-02-02 10:15:29 följande:
    Vi tycker inte lika speciellt ofta, men här delar jag din uppfattning helt och hållet.
    Jag har ju rätt många högkyrkliga på min mammas sida, men de delar inte TS uppfattning, däremot vet jag att den uppfattningen finns mer tydligt i västra Sverige.
    Ja, som det ser ut nu med utströmningen från Svenska Kyrkan, så tror jag inte att de har "råd" att vara så exklusiva. Dessutom FINNS ju Katolska kyrkan, de svenska frikyrkorna, och en mängd andra kristna sammanslutningar också. Finns  grupper som träffas hemma hos någon t.ex., läser Bibeln, sjunger psalmer och ber - och de behöver inte ens en präst, de turas om att vara ledare. Vill man tillhöra en väldigt exklusiv sammanslutning med höga krav för medlemskap, så finns det massor av andra ställen man kan söka sig till, än just SvK. Som jag tycker ska få vara en bred och allmännelig kyrka med låga trösklar...
  • Anonym (XXX)
    sextiotalist skrev 2022-02-02 10:15:29 följande:
    Vi tycker inte lika speciellt ofta, men här delar jag din uppfattning helt och hållet.
    Jag har ju rätt många högkyrkliga på min mammas sida, men de delar inte TS uppfattning, däremot vet jag att den uppfattningen finns mer tydligt i västra Sverige.
    ...och en annan sak: kyrkan har ju också en viktig social funktion. Ska man ställa krav på att en ensam mamma som går till diakonissan och ber om en matkasse i slutet av månaden, ska demonstrera sin tro på något sätt? Ska man ställa det kravet på gamla människor, som lever ensamma och inte har någon annan gemenskap än den i kyrkan, eller med diakonissan som ibland kommer på besök? På fattiga barnfamiljer, som inte har någon annanstans att ta vägen och inte har råd, som åker på familjeläger på en stiftsgård i natursköna omgivningar en helg? Nä...
  • sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2022-02-02 10:25:25 följande:
    Ja, som det ser ut nu med utströmningen från Svenska Kyrkan, så tror jag inte att de har "råd" att vara så exklusiva. Dessutom FINNS ju Katolska kyrkan, de svenska frikyrkorna, och en mängd andra kristna sammanslutningar också. Finns  grupper som träffas hemma hos någon t.ex., läser Bibeln, sjunger psalmer och ber - och de behöver inte ens en präst, de turas om att vara ledare. Vill man tillhöra en väldigt exklusiv sammanslutning med höga krav för medlemskap, så finns det massor av andra ställen man kan söka sig till, än just SvK. Som jag tycker ska få vara en bred och allmännelig kyrka med låga trösklar...
    Exakt, det finns massor av olika samfund, som är mer strikta. Svenska kyrkan har ju en rätt stor funktion i samhället, de finns på sjukhus, vid katastrofer, utomlands. De bistår med hjälp till behövande. Misstänker att det är förväntningar som finns eftersom den är så öppen och även ägd av svenska folket (inte staten längre). Men svenska Kyrkan är en institution i det svenska samhället som har en förenande funktion. Om TS skulle få igenom den kyrkan han vill, så skulle jag gå ur den svenska kyrkan och misstänker att jag inte skulle vara ensam,
    Nu är jag rätt säker på att det inte kommer bli så, men föreslår TS och hans gelikar att istället söka sig till en kyrka som lever upp till hans förväntningar. 
  • Anonym (Ateisten)

Äktenskap är ett juridiskt och ekonomiskt kontrakt som parterna ingår med varandra, reglerat enligt lag. Det borde särskiljas helt från all religion. Vill man sen låta sig vigas inför någon Gud så ska man få göra det men det kan man göra separat.

Själv blir jag mer och mer nöjd med mitt beslut att gå ur Sv kyrkan för ett antal år sen, särskilt efter kyrkans senaste utspel där man sparkat en biskop för att ha haft en otrohetsaffär. Hallå, det är 2022? Inte 1822.

Ytterligare ett bevis på kyrkans rigida och dömande attityd mot människor. Otrohet är fel men att få sparken var väl magstarkt i dagens samhälle.

• Anonym (här)
    Anonym (Ateisten) skrev 2022-02-02 10:38:46 följande:

Äktenskap är ett juridiskt och ekonomiskt kontrakt som parterna ingår med varandra, reglerat enligt lag. Det borde särskiljas helt från all religion. Vill man sen låta sig vigas inför någon Gud så ska man få göra det men det kan man göra separat.

Själv blir jag mer och mer nöjd med mitt beslut att gå ur Sv kyrkan för ett antal år sen, särskilt efter kyrkans senaste utspel där man sparkat en biskop för att ha haft en otrohetsaffär. Hallå, det är 2022? Inte 1822.

Ytterligare ett bevis på kyrkans rigida och dömande attityd mot människor. Otrohet är fel men att få sparken var väl magstarkt i dagens samhälle.

Håller helt med dig här. Otrohet är något mellan dem som är i en relation, inte något som ens arbetsgivare har med att göra eller som skulle ligga till grund för uppsägning. Men det sätter ändå nåt slags ljus på allt som blir fel när religion och samhälle ska försöka samfungera trots att det ena systemet är helt förlegat och baserat på någons föreställningsvärld. 
  • sextiotalist

Nu finns det fler samfund än Svenska Kyrkan som har vigselrätt, så jag ser ingen konflikt med att ett brudpar väljer att vigas av ett samfund där de kan få både det juridiska och det andliga. Det var annorlunda förr, då det endast var kyrkan som hade vigselrätten. 

När det gäller biskopen, så var han ändå en biskop och hade en otrohetsaffär under flera år. Skulle nog säga att kyrkan många gånger har varit väldigt tolerant, då många präster fått behålla sina befogenheter trots både det ena och det andra.

• Sven Erik Johansson
    Anonym (här) skrev 2022-02-02 08:09:51 följande:
    Du får såklart ha din uppfattning om din tro och vad den har för betydelse. Men om du skulle lyfta blicken en aning ovanför din egen näsa så skulle du se att jag pratar inte om just dig och ditt val av tro, utan om religion i stort. I världen och i historien har religion använts som maktmedel både för att pressa i människor i önskad mall men också för att utesluta dem ur gemenskapen. Vilka som passar in eller utesluts har varierat i tid och utifrån religion.

Ceremonier kanske inte har betydelse för dig, men för många andra och det är därför svenska kyrkan finns kvar fortfarande, för det är när människor är i behov av en ceremoni (dop/välkomna ett barn, bröllop/fira och befästa sin relation och begravning/farväl till en älskad avliden) som kyrkan kommer till pass även för dem som aldrig annars går i kyrkan eller ser sig som troende. Och det är kanske trist för dem, som liksom du, verkligen tror på kyrkan, men så ser utvecklingen ut och jag tror inte att den kommer att kunna vända annat än med hårda bud - antingen är man med eller inte..., men frågan är ju om man vill dit. Jag vill det inte i alla fall. 

Och att snacka om "hard facts" när det gäller religion är ju bara skrattretande. 

1)Du missförstod mig. Att jag skrev i jag-form betyder inte att det egentligen handlar om mig, utan det var bara ett exempel, för på exakt samma sätt är det för miljoner andra. Miljoner och åter miljoner är andligt aktiva av sin egen vilja, inget tvång.

2) Att använda religionen som maktmedel är ofta något som använts av sådana som  INTE själva trott, men söker utnyttja den, ett missbruk helt enkelt.

3) Jag vill inte att Svenska Kyrkan ska finnas kvar i sin nuvarande form, utan i en ny form, och jag vill på kort sikt gärna ha ett mindre samfund, med mindre pengar, men med mer kärlek till Jesus, och engagerade medlemmar. Jag vill inte att icke troende som inte är det minsta intresserade av Jesus skall vara medlemmar. Däremot vill jag gärna se dem som medlemmar på längre sikt, om de kommer till tro, eller åtminstone blir intresserade av budskapet.

4) En utveckling kan alltid vändas om man vill.

5) När jag säger hard facts menar jag inte att jag kan bevisa något. Vad jag menar är att jag är intresserad av va som är hard facts. i meningen vad som faktiskt är sant - helt oberoende av om vi vet  det eller ej, helt oberoende av om vi tror det eller ej, helt oberoende av om vi kan bevisa det eller ej.  För såna hard facts finns det absolut. i den meningen- alltså verkligheten själ. DEN FINNS  och det är det jag menar med hard facts, och jag är intresserad av det.

• Sven Erik Johansson

Jag är troende kristen, och därför gick jag också ur Sv K ett tag, men jag gick med igen för att förändra. Jag sitter i kyrkofullmäktige för Frimodig Kyrka, som vill kasta ut partipolitiken.

Vi är eniga i sakfrågan - lägg det juridiska på kommun eller stat.

Sen vad gäller Visby så vet jag inte om det var rätt eller fel beslut av ansvarsnämnden. Å ena sidan finns risken att det blir en sämre biskop, med exempelvis liberalteologisk profil. (Jag vet dock ej vilken teologisk profil den avsatte biskopen har.) Å andra sidan handlar det om trovärdighet som biskop, inte otroheten i sig. Så nej, det handlar inte om dömande, utan om trovärdigheten relaterat till det budskap biskopen är satt att vara med och fömedla.

• sextiotalist
    Sven Erik Johansson skrev 2022-02-02 10:56:28 följande:

1)Du missförstod mig. Att jag skrev i jag-form betyder inte att det egentligen handlar om mig, utan det var bara ett exempel, för på exakt samma sätt är det för miljoner andra. Miljoner och åter miljoner är andligt aktiva av sin egen vilja, inget tvång.

2) Att använda religionen som maktmedel är ofta något som använts av sådana som  INTE själva trott, men söker utnyttja den, ett missbruk helt enkelt.

3) Jag vill inte att Svenska Kyrkan ska finnas kvar i sin nuvarande form, utan i en ny form, och jag vill på kort sikt gärna ha ett mindre samfund, med mindre pengar, men med mer kärlek till Jesus, och engagerade medlemmar. Jag vill inte att icke troende som inte är det minsta intresserade av Jesus skall vara medlemmar. Däremot vill jag gärna se dem som medlemmar på längre sikt, om de kommer till tro, eller åtminstone blir intresserade av budskapet.

4) En utveckling kan alltid vändas om man vill.

5) När jag säger hard facts menar jag inte att jag kan bevisa något. Vad jag menar är att jag är intresserad av va som är hard facts. i meningen vad som faktiskt är sant - helt oberoende av om vi vet  det eller ej, helt oberoende av om vi tror det eller ej, helt oberoende av om vi kan bevisa det eller ej.  För såna hard facts finns det absolut. i den meningen- alltså verkligheten själ. DEN FINNS  och det är det jag menar med hard facts, och jag är intresserad av det.

Men då tycker jag att du ska byta samfund. För även om Svenska Kyrkan inte längre är statlig, så är det en institution i det svenska samhället. Tar man bort den svenska kyrkan i den roll som den har idag, så blir det som vilket samfund som helst. Så varför vill du ta bort den rollen som Svenska Kyrkan har idag?
    Varför kan du då inte gå med i ett samfund som har den rollen som du önskar. 
  • Anonym (Ateisten)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-02-02 11:03:02 följande:

Jag är troende kristen, och därför gick jag också ur Sv K ett tag, men jag gick med igen för att förändra. Jag sitter i kyrkofullmäktige för Frimodig Kyrka, som vill kasta ut partipolitiken.

Vi är eniga i sakfrågan - lägg det juridiska på kommun eller stat.

Sen vad gäller Visby så vet jag inte om det var rätt eller fel beslut av ansvarsnämnden. Å ena sidan finns risken att det blir en sämre biskop, med exempelvis liberalteologisk profil. (Jag vet dock ej vilken teologisk profil den avsatte biskopen har.) Å andra sidan handlar det om trovärdighet som biskop, inte otroheten i sig. Så nej, det handlar inte om dömande, utan om trovärdigheten relaterat till det budskap biskopen är satt att vara med och fömedla.

Mycket möjligt, men det rimmar oavsett illa ur ett arbetsrättsligt perspektiv i ett modernt samhälle. Det profilerar inte direkt kyrkan som modern, varför inte återinföra dödsstraff för äktenskapsbrott när man ändå är igång?
Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige