• Anonym (Duscha)

Hur ofta duschar ditt barn

Hej!

Jag har en dotter som fyller 6 i år. Jag duschar henne noga och tvättar håret på henne en gång i veckan. Utöver det så duschar jag av henne på underkroppen ca 1 gång (ibland 2ggr) under veckan som går.

Tycker ni det låter mycket/lagom/lite?
    Hur ofta duschar ni era barn?

• Svar på tråden Hur ofta duschar ditt barn
  • nernu

Man älskar ju att folk hävdar att det ska duschas och badas med tvål varje dag och sedan smörjas in. Ja varför tror du att du måste smörja hela tiden? För att du förstör ditt barns hud med tvål och vatten. 

Teoretiskt sett behöver man givetvis knappt duscha alls. Det är en social konstruktion som absolut inte ska överdrivas i onödan. 

Ts det låter helt normalt att duscha en gång i veckan. Fortsätt med det du. 

• Anonym (en gång)

Vi har duschat barnen en gång i veckan i den åldern. Sen har de successivt börjat med mer aktiviteter och då har det ju blivit mer dusch av det samt dusch i skolan vid gympan.

Men i förskoleålder en gång i veckan. Tvätta underlivet varje dag förstår jag inte heller, verkar också hysteriskt. 

• beccagranen

Jag skulle säga att det beror på säsong. Under somrarna blir dem svettiga, springer ute barfota osv. Då behövs det iaf en kroppsdusch varje dag. 

Jag tycker iaf att man bör duscha helt 2ggr/v och underlivet varje till varannan dag. När dottern var i 0-7 års åldern duscha vi av underlivet ovan toaletten/eller i dusch varje kväll  sen på med nya trosor. Det var ofta hon slarva under dagen på fsk att torka sig ordentligt.  Nu går hon i mellanstadiet och duschar kroppen nästan dagligen, för hon börjar lukta svett.

• stor grön drake

Vid behov. Äldsta barnet är atopiker så från honom har jag lärt mig att inte tvätta barn i onödan.

• Anonym (Mamma)
    nernu skrev 2022-01-24 08:22:17 följande:

Man älskar ju att folk hävdar att det ska duschas och badas med tvål varje dag och sedan smörjas in. Ja varför tror du att du måste smörja hela tiden? För att du förstör ditt barns hud med tvål och vatten. 

Teoretiskt sett behöver man givetvis knappt duscha alls. Det är en social konstruktion som absolut inte ska överdrivas i onödan. 

Ts det låter helt normalt att duscha en gång i veckan. Fortsätt med det du. 

Du har så rätt. Vi duschar av kulturella skäl, för att vi inte vill lukta människa. Man blir inte sjuk av att inte duscha, oavsett ålder.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (För lite) skrev 2022-01-23 21:51:32 följande:
    Definitivt för lite. Intimhygienen ska du sköta varje dag! Däremot måste man ju inte duscha varje dag, det funkar ju lika bra med bad, eller att bara tvätta underlivet i t.ex. bidé. Dusch/bad 2-3 ggr i veckan samt vid behov (om de varit ute och rullat runt i leran tänker man ju inte "nä, hon duschade igår, så det hoppar vi över idag" :)) och tvätta underlivet dagligen.
    Vad händer med sexåringars underliv om det inte tvättas dagligen, menar du?
  • silbart
    Anonym (För lite) skrev 2022-01-24 00:28:08 följande:
    Fast det finns ju faktiskt nåt mellanting mellan att duscha flera ggr per dag och att bara duscha en gång i veckan, eller hur? Och intimhygienen ska man faktiskt sköta varje dag - hudläkare eller inte; jag tror inte att du förnekar det, eller hur? 

Har barnet eller en själv haft hussvamp så har man lärt sig den hårda vägen att hudläkare i princip alltid har rätt. Du kan ha vilken åsikt du vill men fakta säger att huden inte mår bra av att duschas för ofta och sedan smörjas in med klägg som innehåller otaliga kemikalier. Har du tex koll på vilka kemikalier de innehåller och vilka som anrikas i kroppen? Det riktigt jobbiga är att svamp fort blir resistent. Det ligger också ofta latent när du blivit av med det så att utsätta sina barn för risken är väldigt dumt. Än dummare att hålla fast vid sina åsikter och förkasta fakta utan att bry sig om att ta reda på hur det egentligen ligger till.
  • beccagranen
    Anonym (Mamma) skrev 2022-01-24 08:35:54 följande:
    Vad händer med sexåringars underliv om det inte tvättas dagligen, menar du?
     Allt för många gånger har man känt att små flickor luktar amoniak/fisk. Så många gånger dotterns kompisar vart hemma hos oss och dom rusar in på toaletten och springer ut lika fort, varken torkat sig eller spolat.  

Jag instämmer att duscha med stark tvål varje dag inte är det optimala. Men ibland räcker det att bara spola av underlivet med vatten, små barn har en tendens att inte torka sig ordentligt.  Vi spolar av med vatten och i duschen använder dem intimtvål. Behöver aldrig smörja kroppen på dem, bara kinderna på vintern. 
  • silbart
    beccagranen skrev 2022-01-24 09:19:29 följande:
     Allt för många gånger har man känt att små flickor luktar amoniak/fisk. Så många gånger dotterns kompisar vart hemma hos oss och dom rusar in på toaletten och springer ut lika fort, varken torkat sig eller spolat.   Jag instämmer att duscha med stark tvål varje dag inte är det optimala. Men ibland räcker det att bara spola av underlivet med vatten, små barn har en tendens att inte torka sig ordentligt.  Vi spolar av med vatten och i duschen använder dem intimtvål. Behöver aldrig smörja kroppen på dem, bara kinderna på vintern. 

Om barn luktar ammoniak så finns det större problem. För jag förutsätter att du inte sniffar dem i skrevet. En orsak kan vara överdrivet tvättade. För du måste ju inse att även intimtvål är tvål som rubbar den naturliga balansen fast kanske inte lika mycket.
Svar på tråden Hur ofta duschar ditt barn