• Anonym (ts)

Normala medelålders kvinnor som styrketränar

Vad gör ni för övningar och vad tar ni för vikter?

Jag är snart 50, normal kroppsbyggnad med något trivselkilo. Började gymma för några månader sen och tränar för att hålla mig frisk i första hand. Tänkte att det kunde vara i inspirerande att höra vad andra kvinnor med liknande mål gör för övningar.

• Svar på tråden Normala medelålders kvinnor som styrketränar
  • Anonym (47)

jag går 1-4 gånger i veckan i perioder. Brukar värma upp med rodd eller cykel i 10-20 min och sedan köra 15x3 reps på 5-8 maskiner med lagom vikt. Vissa dagar bara överkropp: mage rygg armar och vissa dagar ben o rumpa. Stretchar ca 5min efter varje gång med några yoga övningar.

har haft några månader då jag inte tränat så mkt men är på väg tillbaka nu då kroppen o knoppen mår bättre av det. Har också en del trivselkilon.

totalt brukar det bli ca 60-70min på gymmet åt gången.

• Gameofthrones

Jag tränar inte upp muskler utan håller mina i trim. Så inga tunga tyngder för mig. Ibland kan jag ta bara för svettas mer. 

Jag löper på band eller ute. Det händer att jag tar hundarna med mig på cykel, promenader, jogga. (vanligtvis vanliga promenader)

Spinning är mest det jag kör. Sen är det armträning.

Nu är det så att jag kommer i perioder med träning. Jag rör mig så mkt på jobbet så kondition har jag 100 %

För mig är det viktigt med att hålla kroppen i trim. Jag äter hemlagad mat, tar take away, självklart. Äter med måtta. 

Äter bra på vardagar och äter vad f*n som helst på helgerna.

För oss finns det inget onyttigt utan att kunna hålla balansen. 

• Anonym (ts)

Ge gärna exempel på specifika övningar och vikter.

• Anonym (43 år)

Är 43 år, 161 lång, väger 53. Tränar på gym varje dag (nästan. Missar kanske 1 dag i månaden) Max i marklyft är 120, men tränar på mellan 80-100 beroende på dag.

Djup knäböj vill jag säga att max är 100kg men det har jag misslyckats med massvis av ggr. så 95. Tränar på mellan 60-80.

Jag gör 11 och en halv pullup (sprattlar mig upp för 12) och 15 dips. 30 armhävningar klarar jag.

Kanske inte "normal" kvinna utan att gymma är det roligaste jag vet. Var nästan allergisk mot gym och hatade att träna fram till strax innan 30.

• Gameofthrones

Har tyngder på armar när jag löper på bandet. 

Vill jag svettas ännu mer svettas är väldigt bra. Går jag till simhallen och bastar..

När jag går på löpbandet så går jag tills jag svettas ordentligt.

Har tyngder från 300g.- fler kg.

Men det är min mans också använder bara tyngder som inte väger mer än 2 kg. Cirkus. 

• Anonym (rörelsefreak)

Jag är 55 och tränar styrketräning regelbundet. Mycket armar ben och rygg eftersom det lindrar mina smärtor och gör mig mer uthållig. Promenerar också varje dag, cyklar och rör mig ganska mycket generellt. 

Vad jag märker att att kroppens muskelminne är fantastiskt och det tar bara ett par, 3 ggr för att musklerna ska börja vässas och synas igen. Man ser snabbt tonad ut. Fast på de ställen jag har mest fett som rumpan och överarmar är det en kamp och blir aldrig som jag önskat. Men stark blir man och får fin hållning:)

Kämpa på, det betalar sig!

• Mrs Moneybags

Jag har styrketränat i många år till och från.
    Brukar inte värma upp på någon konditionsmaskin, utan jag börjar med något set med lättare vikter som uppvärmning. Benen värmer jag ofta upp med gummiband för att få bättre kontakt med musklerna när jag väl kör igång. 

Jag gör lite olika övningar, oftast rätt grundläggande grejer eftersom jag tror mer på den typen av övningar (basövningar). Squats, benpress, utfall, marklyft, hip thrust för lår och rumpa. Bröstpress, latsdrag, bicepcurls, triceps, axlar för rygg, bröst och armar. På "vilodagarna" kör jag ibland magövningar. 

Jag varierar övningarna för att det inte ska bli för ensidigt, t ex olika sorters bicepcurls och olika sorters squats osv. 

Vikterna lägger jag inte så mycket märke till, jag tar det jag känner att jag orkar knappt 10-12 reps så blir det bra. Kanske tar 10 kg i hammer curls. 

Kör inte bänkpress så hårt, eftersom jag hade en inflammation i bröstmuskeln för något år sedan som gärna gör sig påmind om jag tar i för mycket där. 

Det viktiga är att ta det lugnt och hålla sig skadefri så att man kan träna kontinuerligt. Det är kontinuiteten som ger resultat i slutändan, inte specifika vikter eller övningar. 

• Anonym (Fit)

Kör skivstång (rena olympiska lyft ibland men ofta marklyft, olika squats osv) som en del av crossfit och även styrketräning vid sidan av (älskar t.ex. bänk och hantlar).

Egentligen är det irrelevant vad andra tar i olika övningar. Man blir ju starkare ju längre man håller på, om man väljer rätt vikter. (Obs att starkare inte betyder stora muskler, utan just starkare muskler!)

Har du valt dina vikter väl kommer du (om du kör t.ex. 3 set x 12) tänka "det där var kanske lite för lätt" vid första setet, andra setet känns lite jobbigare och vid tredje setet failar du mot slutet. (Då kan du t.ex. välja att ta av lite vikt och fortsätta.) Det är en underbar känsla att bli starkare, lättare och snabbare...

• Anonym (finns mer...)

Sen kan man ju kolla på unga och snygga killar på gymmet....

Svar på tråden Normala medelålders kvinnor som styrketränar