Jag har styrketränat i många år till och från.
Brukar inte värma upp på någon konditionsmaskin, utan jag börjar med något set med lättare vikter som uppvärmning. Benen värmer jag ofta upp med gummiband för att få bättre kontakt med musklerna när jag väl kör igång.
Jag gör lite olika övningar, oftast rätt grundläggande grejer eftersom jag tror mer på den typen av övningar (basövningar). Squats, benpress, utfall, marklyft, hip thrust för lår och rumpa. Bröstpress, latsdrag, bicepcurls, triceps, axlar för rygg, bröst och armar. På "vilodagarna" kör jag ibland magövningar.
Jag varierar övningarna för att det inte ska bli för ensidigt, t ex olika sorters bicepcurls och olika sorters squats osv.
Vikterna lägger jag inte så mycket märke till, jag tar det jag känner att jag orkar knappt 10-12 reps så blir det bra. Kanske tar 10 kg i hammer curls.
Kör inte bänkpress så hårt, eftersom jag hade en inflammation i bröstmuskeln för något år sedan som gärna gör sig påmind om jag tar i för mycket där.
Det viktiga är att ta det lugnt och hålla sig skadefri så att man kan träna kontinuerligt. Det är kontinuiteten som ger resultat i slutändan, inte specifika vikter eller övningar.