• Anonym (Anonym1)

    Ni som har era barn placerade i familjehem

    Vad tycker ni om den nya lagen som bland annat säger att tiden för vårdnadsöverflytt till familjehemmet ska övervägas redan efter 2 år. Jag tycker det är alldeles för tidigt. För görs en vårdnadsöverflytt blir det ju helt omöjligt för föräldrarna att få tillbaka sitt barn. Tycker att staten redan bestämmer för mycket över våra barn, alla som har sina barn placerade är inte drog/alkoholmissbrukare. Det finns så många olika anledningar till att barn är placerade i familjehem. Den nya lagen straffar de föräldrar som faktiskt skulle kunna klara av att ta hand om sina barn igen efter en tid.  Soc utredningar och allt det tar ju jättelång tid. Man hinner ju knappt göra en utredning för att få hem sitt barn igen om de redan efter 2 år vill flytta vårdnaden till familjehemmet. Lex lilla hjärtat lagen hade inte ens behövts om kommunen det gällde inte hade gjort så fel. det behövdes ingen ny lag. Föräldrar till barn placerade i familjehem har redan så lite rättigheter att det knappt finns några. Soc och familjehemmen gör precis vad de vill och gömmer sig bakom orden ?barnets bästa?. även om det kanske inte är riktigt sant. De gör precis som de vill utan att bry sig om vad föräldrarna tycker.

  • Svar på tråden Ni som har era barn placerade i familjehem
  • Glinda från Oz
    Anonym (Håller med) skrev 2022-02-03 17:14:07 följande:

    Håller med. Denna lagändring var extremt olycklig. Det hade inte behövts någon lagändring, och Esmeralda hade kunnat räddas med de lagar som fanns då. Det gick så illa på grund av en osannolik hopning av idioter på fallet: socialsekreterarna i Norrköping, målsägarbiträdet på Advokatbyrån, Kammarrättens ledamöter. Samtliga dessa hade kunnat stoppa Esmeraldas "hem"flytt, med de lagar som redan fanns - samt rädda henne därifrån innan det var för sent. 

    Nu kommer vanliga, hederliga människor att drabbas, tyvärr. Det går tyvärr troll i vissa ärenden, och det handlar inte längre om barnens väl och ve, utan om att socialen ska vinna över föräldrarna. 

    Och som du säger: två år är ingen tid alls i sådana här sammanhang. Sedan bestämmer fosterföräldrarna allting: om kost, skolval, vårdval om barnen blir sjuka, vaccinationer, fritidsaktiviteter, utlandsresor. Saker som bioföräldrarna kanske absolut inte vill av någon anledning. 

     


    Kan du visa mig källor på var familjehem kan få ut ett pass utan bioföräldrarnas godkännande? 


    När jag var familjehem fick jag inte bestämma kring vård, skola, vaccinationer eller resor. Sådana beslut fattades av de biologiska föräldrarna eller socialen. Däremot bestämde jag såklart vad vi skulle äta till middag. 

  • Anonym (S)
    Glinda från Oz skrev 2022-02-03 20:40:11 följande:

    Kan du visa mig källor på var familjehem kan få ut ett pass utan bioföräldrarnas godkännande? 


    När jag var familjehem fick jag inte bestämma kring vård, skola, vaccinationer eller resor. Sådana beslut fattades av de biologiska föräldrarna eller socialen. Däremot bestämde jag såklart vad vi skulle äta till middag. 


    Jag tror att det är precis det som sägs i det du citerar. "Sedan bestämmer..." tror jag avser "efter vårdnadsöverflytten bestämmer...."  

    Bara en liten språktanke....
  • Anonym (Okej)
    Anonym (Håller med) skrev 2022-02-03 17:43:26 följande:
    Nä, men en familjehemsplacering är inte heller alltid det bästa för barnet. Finns massa fosterhem som bara tar barnen för pengarna, och sedan snålar så mycket som möjligt så att de ska tjäna bra med pengar. Det finns även dom som tar fosterbarn, för att de är sexuellt intresserade av barn. Att de officiellt lever i ett äktenskap med en vuxen person, behöver inte betyda något. Det kan vara en fasad utåt.

    Vidare blandar socialtjänsten hej-vilt i familjehemmen och även HVB-hemmen för tonåringar. Barn som omhändertagits på grund av problem med föräldrarna, blandas med äldre barn och tonåringar som omhändertagits för sitt eget beteende. Aggressiva, utåtagerande barn/tonåringar. På senare år har det dessutom blivit många "låtsasbarn", d.v.s. vuxna män i 20-årsåldern med en kvinnosyn från medeltiden och tillhörande förakt mot europeiska kvinnor. Dessa placerar man i fosterhem och HVB-hem tillsammans med flickor. 
    Tyvärr så finns det dåliga fosterhem och det är extremt tråkigt. Men ska vi vara helt ärliga är det med största sannolikhet det biologiska hemmet som är mycket mycket sämre. det finns en anledning till att barn bli placerade och det är inte för att mamma och eller pappa har skrikit på sitt barn några gånger. Varför ska barnen behöva oroa sig över att dem kommer bli hemskickade igen för När föräldrarna redan har haft sin chans?
  • Spucks
    Anonym (Håller med) skrev 2022-02-03 17:14:07 följande:

    Och som du säger: två år är ingen tid alls i sådana här sammanhang. Sedan bestämmer fosterföräldrarna allting: om kost, skolval, vårdval om barnen blir sjuka, vaccinationer, fritidsaktiviteter, utlandsresor. Saker som bioföräldrarna kanske absolut inte vill av någon anledning. 


    Jaha, och vad är dålig med det? Du tycker alltså om man tar ett barn ifrån sin biologiska familj, eftersom den far illa där, och får ett nytt hem borde fortfarande de olämpliga, biologiska föräldrar bestämma kring barnet? Då ska fosterföräldrarna fråga om tillåtelse innan barnet ska få gå på gymnastik eller lära sig spela piano? Då ska de biologiska föräldrarna få bestämma vart familjen får åka på semester? Och om barnet blir sjuk och behöver vård ska fosterföräldrarna ringa de biologiska föräldrarna och fråga om det är okej att ta barnet till vårdcentralen?
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Anonym1) skrev 2022-02-03 16:38:20 följande:
    Ni som har era barn placerade i familjehem

    Vad tycker ni om den nya lagen som bland annat säger att tiden för vårdnadsöverflytt till familjehemmet ska övervägas redan efter 2 år. Jag tycker det är alldeles för tidigt. För görs en vårdnadsöverflytt blir det ju helt omöjligt för föräldrarna att få tillbaka sitt barn. Tycker att staten redan bestämmer för mycket över våra barn, alla som har sina barn placerade är inte drog/alkoholmissbrukare. Det finns så många olika anledningar till att barn är placerade i familjehem. Den nya lagen straffar de föräldrar som faktiskt skulle kunna klara av att ta hand om sina barn igen efter en tid.  Soc utredningar och allt det tar ju jättelång tid. Man hinner ju knappt göra en utredning för att få hem sitt barn igen om de redan efter 2 år vill flytta vårdnaden till familjehemmet. Lex lilla hjärtat lagen hade inte ens behövts om kommunen det gällde inte hade gjort så fel. det behövdes ingen ny lag. Föräldrar till barn placerade i familjehem har redan så lite rättigheter att det knappt finns några. Soc och familjehemmen gör precis vad de vill och gömmer sig bakom orden ?barnets bästa?. även om det kanske inte är riktigt sant. De gör precis som de vill utan att bry sig om vad föräldrarna tycker.


    Nu vet jag varken något om den nya lagen eller om chanserna till att få tillbaka sitt barn om man inte har juridisk vårdnad över dem (är det verkligen omöjligt då?), men om ett barn har stannat i ett familjehem i 2 år och de biologiska föräldrarna inte ha lyckats under den tiden att bevisa att de kan få tillbaka barnen, tycker jag att vårdnaden borde ges till familjehemmet. 2 år är en lång tid, kan man inte visa att man fungerar bra som förälder inom den tiden, tycker jag det verkar kört. 
  • Anonym (Håller med)
    Glinda från Oz skrev 2022-02-03 20:40:11 följande:

    Kan du visa mig källor på var familjehem kan få ut ett pass utan bioföräldrarnas godkännande? 


    När jag var familjehem fick jag inte bestämma kring vård, skola, vaccinationer eller resor. Sådana beslut fattades av de biologiska föräldrarna eller socialen. Däremot bestämde jag såklart vad vi skulle äta till middag. 


    Vi diskuterade efter vårdnadsöverflytten. Det är det "vårdnadsöverflytt" betyder, att fosterföräldrarna får den juridiska vårdnaden, och alltså kan fatta alla sådana beslut. Föräldrarna har inte längre vårdnaden, och kan inte fatta några beslut för barnens räkning mer. 
  • Anonym (JJ)

    Tja, hade ni inte varit klapp värdelösa i ert föräldraskap hade inte soc placerat era barn = ni hade inte behövt bry er om denna lagändring.

    Jävla trams att sitta och böla om att soc är dumma, staten är dum, lagen är onödig blablabla. Vill du ha tillbaka din unge får du väl steppa upp och bevisa att du klarar det också.

  • Anonym (Håller med)
    Spucks skrev 2022-02-03 20:59:26 följande:
    Jaha, och vad är dålig med det? Du tycker alltså om man tar ett barn ifrån sin biologiska familj, eftersom den far illa där, och får ett nytt hem borde fortfarande de olämpliga, biologiska föräldrar bestämma kring barnet? Då ska fosterföräldrarna fråga om tillåtelse innan barnet ska få gå på gymnastik eller lära sig spela piano? Då ska de biologiska föräldrarna få bestämma vart familjen får åka på semester? Och om barnet blir sjuk och behöver vård ska fosterföräldrarna ringa de biologiska föräldrarna och fråga om det är okej att ta barnet till vårdcentralen?
    Det finns ju frågor som kan kännas fundamentala för de biologiska föräldrarna, men där fosterhemmet har motsatt uppfattning. Bioföräldrarna kanske inte vill att deras barn ska tas till en kyrka eller annan religiös indoktrinering, eller det kanske tvärtom är väldigt viktigt för dem att barnen uppfostras i samma tro som de själva har. Däri kan det ligga att man inte vill att barnen ska äta vissa livsmedel, och detta kan kännas jättestort - som att barnen blir orena och evigt förtappade om de ändå gör det.

    Om fosterföräldrarna kör omkring med barnen i en typ av minibuss som det har hänt många olyckor med, så kan bioföräldrarna inte göra något åt det. Bara bita på naglarna. Likaså om de låter barnen syssla med farliga sporter. Vaccinationsfrågan har också blivit polariserad för vissa. En annan fråga är om barnen ska uppfostras enligt de traditionella könsrollerna eller könsneutralt. Finns hundratals sådana frågor. 
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (JJ) skrev 2022-02-03 22:05:54 följande:

    Tja, hade ni inte varit klapp värdelösa i ert föräldraskap hade inte soc placerat era barn = ni hade inte behövt bry er om denna lagändring.

    Jävla trams att sitta och böla om att soc är dumma, staten är dum, lagen är onödig blablabla. Vill du ha tillbaka din unge får du väl steppa upp och bevisa att du klarar det också.


    Det är nästan så man önskar, att DIN familj skulle hamna i en sådan Kafka-liknande sochärva, som vissa har gjort...
  • Anonym (JJ)
    Anonym (Håller med) skrev 2022-02-03 22:09:12 följande:
    Det är nästan så man önskar, att DIN familj skulle hamna i en sådan Kafka-liknande sochärva, som vissa har gjort...
    Snark, skulle det där göra mig upprörd eller? Soc snor inga barn utan anledning, det där är bara rent trams från föräldrar som inte kan se sina egna brister.
Svar på tråden Ni som har era barn placerade i familjehem