• Atena

Ekonomiskt samarbete

En vän till mig har precis fått ett brev av Försäkringskassan om att dom anser att hon och hennes dåvarande särbo har haft ekonomiskt samarbete och därför är hon helt plötsligt återbetalningsskyldig för bostadsbidrag. Dom har inga barn ihop, dom har inte bott tillsammans. Hon har haft det tufft ekonomiskt, han har haft pengar och därför velat hjälpa henne i bland. Men det gör tydligen att man förvandlas till sambos. Jag har googlat om det här men hittar ingenting som på något sätt styrker att ekonomiskt samarbete ska göra folk till sambos.

• Svar på tråden Ekonomiskt samarbete
  • Fjäril kär
    Mortiscia80 skrev 2022-02-16 12:23:01 följande:

Så med tanke på din beskrivning har Fk alltså helt rätt i sitt antagande, hon har fått pengar av sin särbo som ekonomisk stöttning. De har kontoutdrag som bevis. Hon får bita i det sura äpplet och betala tillbaka och sen hoppas att de inte anser att det är medvetet så hon får en polisanmälan dessutom.

Då kvarstår frågan hur detta framkommer till FK? Låter ju som att nån anmält kvinnan. Det är ju inget FK själva har koll på. 
  • Mortiscia80
    Fjäril kär skrev 2022-02-16 12:29:25 följande:
    Då kvarstår frågan hur detta framkommer till FK? Låter ju som att nån anmält kvinnan. Det är ju inget FK själva har koll på. 
    Precis, nån avundsjuk person har skvallrat till Fk, men för sakfrågan är det inte så viktigt. Däremot vet man att man har någon i sin närhet man inte kan lita på, hoppas ts kompis kan lista ut vem det är!
  • Friger
    Fjäril kär skrev 2022-02-16 12:29:25 följande:
    Haha, när man rör sig bland grannar och vänner får man vänja sig vid att få en och annan kniv i ryggen, ibland en hel yxa. Tungan ute

Med andra ord, jag tror inte heller att FK skickade en förfrågan till banken som någon "random" grej. Skrattande
  • sextiotalist
    Mortiscia80 skrev 2022-02-16 12:23:01 följande:

Så med tanke på din beskrivning har Fk alltså helt rätt i sitt antagande, hon har fått pengar av sin särbo som ekonomisk stöttning. De har kontoutdrag som bevis. Hon får bita i det sura äpplet och betala tillbaka och sen hoppas att de inte anser att det är medvetet så hon får en polisanmälan dessutom.

Mig veterligen har bostadsbidrag inget med detta att göra. Det är inte försörjningsstöd som det är frågan om.
    FK kan inte hitta på egna regler. Ts är INTE sambo. 
  • Mortiscia80
    sextiotalist skrev 2022-02-16 12:36:51 följande:
    Mig veterligen har bostadsbidrag inget med detta att göra. Det är inte försörjningsstöd som det är frågan om.
    FK kan inte hitta på egna regler. Ts är INTE sambo. 
    Inkomst är inkomst.
  • Atena
    Mortiscia80 skrev 2022-02-16 12:44:40 följande:
    Inkomst är inkomst.
    Hur menar du att inkomst är inkomst? 
    Att soc ser allt som inkomst vet jag, men någon med bostadsbidrag kan alltså inte få hjälp ekonomiskt av någon utan att det ska räknas som inkomst? 

Som jag skrev tidigare, jag har inte hört begreppet innan och vet inte vilket lagrum som skulle stödja att någon ska räknas som sambo bara för att den ena parten gett den andra pengar
  • Friger
    Atena skrev 2022-02-16 16:35:16 följande:
    Att soc ser allt som inkomst vet jag, men någon med bostadsbidrag kan alltså inte få hjälp ekonomiskt av någon utan att det ska räknas som inkomst? 

Som jag skrev tidigare, jag har inte hört begreppet innan och vet inte vilket lagrum som skulle stödja att någon ska räknas som sambo bara för att den ena parten gett den andra pengar
    Nä, tror inte en mindre penninggåva angår försäkringskassan.

Har dom däremot fått ett anonymt tipps om att din vän bor sambo. Att dom sedan begär ut underlag från banken och den antyder att de betalat gemensamma räkningar så kan du ha förklaringen till försäkringskassans besked.

Är det så att de inte bott tillsammans så ska de absolut överklaga beslutet. Folk kan skvallra så mycket.

Men försäkringskassan måste ju vara skyliga att informera din vän om vart hon kan läsa om reglerna bakom beslutet. Detta så att ett överklagande innehåller relevanta fakta.
  • sextiotalist
    Mortiscia80 skrev 2022-02-16 12:44:40 följande:
    Inkomst är inkomst.
    inkomst av tjänst och kapital är det man avser. Gåvor räknas inte som inkomst. 
  • sextiotalist
    Friger skrev 2022-02-16 17:02:08 följande:
    Nä, tror inte en mindre penninggåva angår försäkringskassan.

Har dom däremot fått ett anonymt tipps om att din vän bor sambo. Att dom sedan begär ut underlag från banken och den antyder att de betalat gemensamma räkningar så kan du ha förklaringen till försäkringskassans besked.

Är det så att de inte bott tillsammans så ska de absolut överklaga beslutet. Folk kan skvallra så mycket.

Men försäkringskassan måste ju vara skyliga att informera din vän om vart hon kan läsa om reglerna bakom beslutet. Detta så att ett överklagande innehåller relevanta fakta.
    Tror nog att det är det som har hänt. Att han hjälpt henne med hyran eller så. Men det innebär inte att man är sambo för det. Det finns ju faktiskt en juridisk definition av sambo
  • Mortiscia80
    Atena skrev 2022-02-16 16:35:16 följande:

sextiotalist skrev 2022-02-16 17:15:26 följande:
    inkomst av tjänst och kapital är det man avser. Gåvor räknas inte som inkomst. 
    Svarar er båda eftersom det är samma svar. Att få en enstaka pengagåva skulle nog inte Fk reagera på (men jag ska inte svära på det!), det här borde i så fall röra sig om mer än en gång som syns månad efter månad på kontoutdraget. Jag vet ärligt talat inte hur mycket energi de orkar lägga ner på om det hade varit en engångshändelse och jag kan tänka mig att även storleken kan spela roll, alltså om ts kompis fått några hundra en enda gång vs om hen fått ett par tusen i nästan varje månad under ett halvår. De har naturligtvis en orsak för sin bedömning och de bryr sig inte om pengarna kommer från inkomst, en stor Trissvinst eller exet som i det här fallet. De anser att ts kompis fått ekonomisk stöttning och det handlar inte om att vara sambo/särbo utan om att ha fått bidrag på falska grunder när ekonomin i praktiken sett annorlunda ut.
Svar på tråden Ekonomiskt samarbete