• Atena

Ekonomiskt samarbete

En vän till mig har precis fått ett brev av Försäkringskassan om att dom anser att hon och hennes dåvarande särbo har haft ekonomiskt samarbete och därför är hon helt plötsligt återbetalningsskyldig för bostadsbidrag. Dom har inga barn ihop, dom har inte bott tillsammans. Hon har haft det tufft ekonomiskt, han har haft pengar och därför velat hjälpa henne i bland. Men det gör tydligen att man förvandlas till sambos. Jag har googlat om det här men hittar ingenting som på något sätt styrker att ekonomiskt samarbete ska göra folk till sambos.

• Svar på tråden Ekonomiskt samarbete
  • Atena
    Drottningen1970 skrev 2022-02-17 10:00:29 följande:

Därför att gåvor inte alls räknas in i de grunder som avgör bostadsbidrag. 

Det enda som påverkar är inkomster i form av tjänst eller dylikt, samt om man faktiskt ÄR sammanboende, vilket FK redab konstaterat att de inte är. 

En annan faktor är också om det finns en förmögenhet över 100.000 kr.

Det finns ingen förmögenhet, överföringarna gäller dels gåvor, dels lån samt att han förlorade sin bankdosa precis innan han började jobba natt(12 timmars pass) så han förde över pengar till henne som hon betalade hans räkningar med för att han inte kunde och det fungerar ju så var liksom inte bråttom att ta sig till banken då det gick att lösa ändå. Men tydligen så kan det räknas som ekonomiskt samarbete. Försäkringskassan skriver själva att dom vet att hon betalat räkningar åt honom. Vännen är helt förstörd, hon hade ingen aning om att det kan räknas som att vara sambo. Vilket jag då heller aldrig hört talas om och därför försöker få reda på mer, för Google fungerade förbannat dåligt.

Det jag hittat var att det går bra att vara gifta i varsin lägenhet men ändå ha rätt till bostadstillägg(för sjukpensionär tex)
  • Mortiscia80
    Drottningen1970 skrev 2022-02-17 10:00:29 följande:

Därför att gåvor inte alls räknas in i de grunder som avgör bostadsbidrag. 

Det enda som påverkar är inkomster i form av tjänst eller dylikt, samt om man faktiskt ÄR sammanboende, vilket FK redab konstaterat att de inte är. 

En annan faktor är också om det finns en förmögenhet över 100.000 kr.

Jag tror inte Fk hade reagerat om det rört sig om en engångshändelse, ts kanske kan berätta mer där men om man får pengar var och varannan vecka eller månadsvis, även om det är olika summor så är det inte "gåvor" längre. Det är ekonomiskt samarbete de kallar det.
  • Mortiscia80
    Atena skrev 2022-02-17 10:14:27 följande:
    Det finns ingen förmögenhet, överföringarna gäller dels gåvor, dels lån samt att han förlorade sin bankdosa precis innan han började jobba natt(12 timmars pass) så han förde över pengar till henne som hon betalade hans räkningar med för att han inte kunde och det fungerar ju så var liksom inte bråttom att ta sig till banken då det gick att lösa ändå. Men tydligen så kan det räknas som ekonomiskt samarbete. Försäkringskassan skriver själva att dom vet att hon betalat räkningar åt honom. Vännen är helt förstörd, hon hade ingen aning om att det kan räknas som att vara sambo. Vilket jag då heller aldrig hört talas om och därför försöker få reda på mer, för Google fungerade förbannat dåligt.

Det jag hittat var att det går bra att vara gifta i varsin lägenhet men ändå ha rätt till bostadstillägg(för sjukpensionär tex)
    Men använder Fk alltså just ordet sambo? Det blir märkligt om man inte bor ihop för då är man ju särbo. Ekonomiskt samarbete är en term jag kan förstå mer i sammanhanget. Men med den uppräkning du gjort så ja, de har ju rätt. Jag tror tyvärr inte hon kommer någonvart med en överklagan men det skadar inte att försöka.
  • SaraL77

Mycket glädjande att läsa att byråkratin fungerar stundtals. Bidragsbrott ska givetvis beivras och jag hoppas det parallellt med återkravet även upprättats en polisanmälan.

• Friger
    Mortiscia80 skrev 2022-02-17 10:18:02 följande:
    Men använder Fk alltså just ordet sambo? Det blir märkligt om man inte bor ihop för då är man ju särbo. Ekonomiskt samarbete är en term jag kan förstå mer i sammanhanget. Men med den uppräkning du gjort så ja, de har ju rätt. Jag tror tyvärr inte hon kommer någonvart med en överklagan men det skadar inte att försöka.
    FK har ju haft problem med falsk folkbokföring. Dvs folk som skrivit sig hos en målvakt men bott kvar. Sen har frun kunnat söka bostadsbidrag, underhållsstöd osv.

Tror att termen "ekonomiskt samarbete" säkert uppkommit för att stävja det fusket. Vilket är bra.

Tråkigt blir det ju när det drabbar TS vän som faktiskt bott som särbo och haft ett oturligt legitimt skäl att hjälpa sin partner.

Jag tror inte det har någon egentlig juridisk betydelse. Men ekonomiskt samarbete är ju ändå en bedömningsfråga.

Jag tror det finns en större chans att få en snällare bedömning om handläggaren genuint tror att vederbörande inte försökt fuska.

Dvs går det att på något sätt enkelt men tydligt visa att man bott särbo tror jag inte det är någon nackdel att göra det.
  • Drottningen1970
    Atena skrev 2022-02-17 10:14:27 följande:

Det finns helt enkelt inget i lagtexterna eller kriterierna för att få bostadsbidrag som reglerar termen ekonomiskt samarbete som förklarar beslutet. Därför ska hon överklaga beslutet.

Ekonomiskt samarbete kan ju innebära arr jag köper storpack tillsammans med grannen eller att jag delae bil med min bror.

Sånt kan givetvis inte påverka rätten till bostadsbidrag.
  • LaviniaLetitia
    Atena skrev 2022-02-16 10:47:17 följande:
    Jag vet inte exakt vad som stått, men som jag har förstått det hela så har det oftast inte stått något alls. Jag vet att hon betalat räkningar åt honom(med hans överförda pengar) efter att han tappade bort sin bankdosa och inte hade utökad behörighet på sitt bank i. Enligt vännen så står det även i brevet, men jag(och vännerna) får inte ihop hur i helsike drt kan klassas som ekonomiskt samarbete och därför ska klassas som sambo.

Jag har googlat, hittar inte mycket om det. Och eftersom jag aldrig stött på begreppet förut så gör det mig nyfiken på hur dom resonerar.
    Fast om det är HANS räkningar hon har betalat för pengarna som han fört över till hennes konto, så är det ju väldigt lätt att bevisa. Hon får bara be honom om kopior på fakturorna, för där står ju hans namn. Om han inte har kvar dem, får han begära ut dem från respektive företag. Det står ju på transaktionen till vilket företag det har gått, så det är inte så svårt att få fram verifikationer. 

OM det ändå är så att han har fört över pengar för att hon ska betala sina EGNA räkningar, så var det klantigt. Om man är beroende av bidrag måste man vara väldigt försiktig med sådant. Det är ett kuvert med kontanter som gäller. Så betalar hon elräkningen (whatever) från sitt konto som vanligt, och handlar mat, kläder och annat för kontanterna. 
  • LaviniaLetitia
    Friger skrev 2022-02-17 10:31:53 följande:
    FK har ju haft problem med falsk folkbokföring. Dvs folk som skrivit sig hos en målvakt men bott kvar. Sen har frun kunnat söka bostadsbidrag, underhållsstöd osv.

Tror att termen "ekonomiskt samarbete" säkert uppkommit för att stävja det fusket. Vilket är bra.

Tråkigt blir det ju när det drabbar TS vän som faktiskt bott som särbo och haft ett oturligt legitimt skäl att hjälpa sin partner.

Jag tror inte det har någon egentlig juridisk betydelse. Men ekonomiskt samarbete är ju ändå en bedömningsfråga.

Jag tror det finns en större chans att få en snällare bedömning om handläggaren genuint tror att vederbörande inte försökt fuska.

Dvs går det att på något sätt enkelt men tydligt visa att man bott särbo tror jag inte det är någon nackdel att göra det.
    Jo, det där är ju jättevanligt. Mannen i samboparet (är de gifta går det inte) skriver sig hos sin mamma. VIPS så har kvinnan i samboparet blivit en ensamstående mamma, och då har hon rätt till bostadsbidrag, underhållsstöd (om mannen tjänar så lite att han inte behöver betala underhåll), och eventuellt socialbidrag. Barnomsorgskostnaderna sätts också ned. 
  • Atena
    SaraL77 skrev 2022-02-17 10:19:08 följande:

Mycket glädjande att läsa att byråkratin fungerar stundtals. Bidragsbrott ska givetvis beivras och jag hoppas det parallellt med återkravet även upprättats en polisanmälan.

Hur får du det till bidragsbrott?  Jag vet ju att dom inte bott ihop. Och skälen till att dom inte har gjort det men dom är oväsentliga just här. 
  • Atena
    Friger skrev 2022-02-17 10:31:53 följande:

Dom här har inga barn ihop och har aldrig bott ihop. Av väldigt bra skäl. Och som sagt det står inte att dom har bott ihop,men haft det där ekonomiska samarbetet som tydligen gör folk till sambo i alla fall.

Jävla soppa, vännen har börjat leta jurist.
Svar på tråden Ekonomiskt samarbete