• Atena

Ekonomiskt samarbete

En vän till mig har precis fått ett brev av Försäkringskassan om att dom anser att hon och hennes dåvarande särbo har haft ekonomiskt samarbete och därför är hon helt plötsligt återbetalningsskyldig för bostadsbidrag. Dom har inga barn ihop, dom har inte bott tillsammans. Hon har haft det tufft ekonomiskt, han har haft pengar och därför velat hjälpa henne i bland. Men det gör tydligen att man förvandlas till sambos. Jag har googlat om det här men hittar ingenting som på något sätt styrker att ekonomiskt samarbete ska göra folk till sambos.

• Svar på tråden Ekonomiskt samarbete
  • LaviniaLetitia
    Atena skrev 2022-02-17 12:06:50 följande:
    Hur får du det till bidragsbrott?  Jag vet ju att dom inte bott ihop. Och skälen till att dom inte har gjort det men dom är oväsentliga just här. 
    Har du - jag menar DIN VÄNINNA - erhållit socialbidrag också? För i så fall är det i högsta grad bidragsbrott. Har man socialbidrag, så ska man ange alla pengagåvor man får på redovisningen varje månad. Det är det förstås ingen som gör, men då ser de till att få pengarna i handen, eller i form av presentkort på en kläd- eller mataffär (t.ex.). Så att det inte syns någonstans i papper som soc kan begära ut. 
  • Atena
    Mortiscia80 skrev 2022-02-17 10:18:02 följande:
    Men använder Fk alltså just ordet sambo? Det blir märkligt om man inte bor ihop för då är man ju särbo. Ekonomiskt samarbete är en term jag kan förstå mer i sammanhanget. Men med den uppräkning du gjort så ja, de har ju rätt. Jag tror tyvärr inte hon kommer någonvart med en överklagan men det skadar inte att försöka.
    Ekonomiskt samarbete likställs med sambo som likställs med äkta makar. Tydligen...
  • Atena
    LaviniaLetitia skrev 2022-02-17 12:09:57 följande:
    Har du - jag menar DIN VÄNINNA - erhållit socialbidrag också? För i så fall är det i högsta grad bidragsbrott. Har man socialbidrag, så ska man ange alla pengagåvor man får på redovisningen varje månad. Det är det förstås ingen som gör, men då ser de till att få pengarna i handen, eller i form av presentkort på en kläd- eller mataffär (t.ex.). Så att det inte syns någonstans i papper som soc kan begära ut. 
    Nej, inget socialbidrag. Då hade jag absolut förstått reaktionen och att det hade räknats som inkomst. 

Det är ju därför jag inte alls får ihop det här. 
  • Mortiscia80
    Atena skrev 2022-02-17 12:09:35 följande:
    Dom här har inga barn ihop och har aldrig bott ihop. Av väldigt bra skäl. Och som sagt det står inte att dom har bott ihop,men haft det där ekonomiska samarbetet som tydligen gör folk till sambo i alla fall.

Jävla soppa, vännen har börjat leta jurist.
    En överklagan behöver man ingen jurist för - de kostar massor!! Och det är pengar som din vän inte borde ha råd med, eller hur? Hon kan be någon i bekantskapskretsen om hjälp istället, så svårt är det inte. Bestrider pga felaktig bedömning osv.
  • LaviniaLetitia
    Mortiscia80 skrev 2022-02-17 12:33:38 följande:
    En överklagan behöver man ingen jurist för - de kostar massor!! Och det är pengar som din vän inte borde ha råd med, eller hur? Hon kan be någon i bekantskapskretsen om hjälp istället, så svårt är det inte. Bestrider pga felaktig bedömning osv.
    Vissa hemförsäkringar inkluderar rättsskydd. Kan vara bra att kolla upp om man har det!
  • Mortiscia80
    LaviniaLetitia skrev 2022-02-17 14:05:16 följande:
    Vissa hemförsäkringar inkluderar rättsskydd. Kan vara bra att kolla upp om man har det!
    Bra idé!
  • riboflavin

Känns det verkligen jätteunderligt att man om man regelmässigt för över pengar till varandras konton och också betalar räkningar gemensamt betraktas som en ekonomisk enhet och myndigheter vill räkna in bådas inkomster och boendekostnader vid beslut om bostadsbidrag? Jag och min fd "sambo" var skrivna på olika adresser eftersom vi hade vår huvudsakliga dygnsvila på varsin arbets-/studieort, men levde ju ihop i allt väsentligt och bodde ihop över helger och lediga dagar. Alla utgifter var våra gemensamma. Den av oss som tjänade minst var folkbokförd i huvudbostaden, som var den dyrare av de två. På egen hand skulle denne varit berättigad bostadsbidrag med ett par tusen kronor/månad iaf.
    Ska man då kunna söka bostadsbidrag även om man delar ekonomi med en person som tjänar över 60 000 kr/månad netto?
    Det är ju typ den situationen myndigheterna misstänker här, att man har dubbla boenden och försöker fuska med bb genom att hävda att man bara är ett par med helt separata ekonomier. Men de ekonomiska transaktionerna tyder på något annat. 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Drottningen1970
    riboflavin skrev 2022-02-17 19:29:00 följande:

Känns det verkligen jätteunderligt att man om man regelmässigt för över pengar till varandras konton och också betalar räkningar gemensamt betraktas som en ekonomisk enhet och myndigheter vill räkna in bådas inkomster och boendekostnader vid beslut om bostadsbidrag? Jag och min fd "sambo" var skrivna på olika adresser eftersom vi hade vår huvudsakliga dygnsvila på varsin arbets-/studieort, men levde ju ihop i allt väsentligt och bodde ihop över helger och lediga dagar. Alla utgifter var våra gemensamma. Den av oss som tjänade minst var folkbokförd i huvudbostaden, som var den dyrare av de två. På egen hand skulle denne varit berättigad bostadsbidrag med ett par tusen kronor/månad iaf.
    Ska man då kunna söka bostadsbidrag även om man delar ekonomi med en person som tjänar över 60 000 kr/månad netto?
    Det är ju typ den situationen myndigheterna misstänker här, att man har dubbla boenden och försöker fuska med bb genom att hävda att man bara är ett par med helt separata ekonomier. Men de ekonomiska transaktionerna tyder på något annat. 

Ja det är jättekonstigt eftersom det inte finns något sådant lagstöd.

men ponera att vi tänker som FK i detta fall. Om hennes pojkväns pengar på någotvis ska räknas som inkomster och dom som en ekonomisk enhet, så borde ju även hans boendekostnad i såna fall.
  • Anonvm
    SaraL77 skrev 2022-02-17 10:19:08 följande:

Mycket glädjande att läsa att byråkratin fungerar stundtals. Bidragsbrott ska givetvis beivras och jag hoppas det parallellt med återkravet även upprättats en polisanmälan.

Helt rätt.

Detta är ett utbrett problem som bara växer i omfattning.

Lever man på försörjningsstöd och utnyttjar varenda bidrag man kan komma på så ska också ekonomin granskas mycket noggrant. 
  • sextiotalist
    SaraL77 skrev 2022-02-17 10:19:08 följande:

Mycket glädjande att läsa att byråkratin fungerar stundtals. Bidragsbrott ska givetvis beivras och jag hoppas det parallellt med återkravet även upprättats en polisanmälan.

Bidragsbrott att hjälpa en person att betala räkningar?
    Det är ju inga pengar som går till henne.
    Fk har nog varit lite väl övernitiska här 
Svar på tråden Ekonomiskt samarbete