• Atena

Ekonomiskt samarbete

En vän till mig har precis fått ett brev av Försäkringskassan om att dom anser att hon och hennes dåvarande särbo har haft ekonomiskt samarbete och därför är hon helt plötsligt återbetalningsskyldig för bostadsbidrag. Dom har inga barn ihop, dom har inte bott tillsammans. Hon har haft det tufft ekonomiskt, han har haft pengar och därför velat hjälpa henne i bland. Men det gör tydligen att man förvandlas till sambos. Jag har googlat om det här men hittar ingenting som på något sätt styrker att ekonomiskt samarbete ska göra folk till sambos.

• Svar på tråden Ekonomiskt samarbete
  • Drottningen1970
    Anonvm skrev 2022-02-18 12:43:18 följande:
    Drottningen1970 skrev 2022-02-18 11:37:31 följande:
    Utifrån de lagliga kriterier som finns. 

Man får ju dock ha viss förståelse att det väcker uppmärksamhet hos någon som fått i uppdrag att granska om det förekommer regelbundna insättningar från samma person, det är mycket lätt (med all rätta) att misstänka att dessa personer har en form av relation.

Ett mycket vanligt tillvägagångssätt att manipulera och utnyttja systemet är just "skenseparationer" där man på papper uppger att man lever i 2 separata hushåll.
    Det som händer i praktiken är att de fortfarande bor ihop, samt hyr ut den andra bostaden svart.
    För 2 personer med barn som lever med små inkomster så kan detta generera otroligt mycket inkomst genom primärt bostadsbidrag och underhåll. Toppa sen det med de svarta pengar som kommer in från uthyrningen av det boende som de inte själva nyttjar. Staten betalar alltså för ett boende genom bostadsbidrag och försörjningsstöd som de sedan hyr ut svart..... O de stackars barnen måste ju få runt 2000:- var i underhåll som det senare inte går att kräva tillbaks från den förälder som "inte bor" ihop med dem eftersom h*n har så låg inkomst....  

Nuvarande system är dock extremt fyrkantigt.
    Som ett talande exempel blev min ex-fru inte beviljad varken försörjningsstöd, bostadsbidrag eller underhåll för barnen när vi separerade och jag i ren panik flyttade in hos en bekant under en period, trots att jag medgav att vi inte längre bor ihop och förklarade situationen när hon ansökte om allt detta.
    När jag några månader senare fick tag i eget boende och ändrade min folkbokföringsadress så plingade det till i alla system av automatik och bidrag från både höger o vänter började ösas ut.... 
     Om man misstänker bedrägeri så är det ju polisanmälan som gäller inte ett märkligt avslag som saknar lagligt underlag.
  • sextiotalist
    Anonvm skrev 2022-02-18 12:43:18 följande:
    Drottningen1970 skrev 2022-02-18 11:37:31 följande:
    Utifrån de lagliga kriterier som finns. 

Man får ju dock ha viss förståelse att det väcker uppmärksamhet hos någon som fått i uppdrag att granska om det förekommer regelbundna insättningar från samma person, det är mycket lätt (med all rätta) att misstänka att dessa personer har en form av relation.

Ett mycket vanligt tillvägagångssätt att manipulera och utnyttja systemet är just "skenseparationer" där man på papper uppger att man lever i 2 separata hushåll.
    Det som händer i praktiken är att de fortfarande bor ihop, samt hyr ut den andra bostaden svart.
    För 2 personer med barn som lever med små inkomster så kan detta generera otroligt mycket inkomst genom primärt bostadsbidrag och underhåll. Toppa sen det med de svarta pengar som kommer in från uthyrningen av det boende som de inte själva nyttjar. Staten betalar alltså för ett boende genom bostadsbidrag och försörjningsstöd som de sedan hyr ut svart..... O de stackars barnen måste ju få runt 2000:- var i underhåll som det senare inte går att kräva tillbaks från den förälder som "inte bor" ihop med dem eftersom h*n har så låg inkomst....  

Nuvarande system är dock extremt fyrkantigt.
    Som ett talande exempel blev min ex-fru inte beviljad varken försörjningsstöd, bostadsbidrag eller underhåll för barnen när vi separerade och jag i ren panik flyttade in hos en bekant under en period, trots att jag medgav att vi inte längre bor ihop och förklarade situationen när hon ansökte om allt detta.
    När jag några månader senare fick tag i eget boende och ändrade min folkbokföringsadress så plingade det till i alla system av automatik och bidrag från både höger o vänter började ösas ut.... 
    Men nu var det ett par som inte ens ha bott ihop, så inte ens den biten stämmer in här, Det enda "felet" som är gjorts är att ts kompis hjälpt att betala räkningar när den andra inte kunde det.
  • Atena
    Anonvm skrev 2022-02-18 09:47:30 följande:
    Helt rätt.

Detta är ett utbrett problem som bara växer i omfattning.

Lever man på försörjningsstöd och utnyttjar varenda bidrag man kan komma på så ska också ekonomin granskas mycket noggrant. 
    Men nu är inte försörjningsstöd en del i den här ekvationen. Det handlar om bostadsbidrag. Inget annat.
  • Atena
    gråfågel skrev 2022-02-18 10:59:05 följande:
    Ja, fast de tänker nog att de hyr ut den andra bostaden och att egentligen bor han med henne.

Jag fick ett liknande problem när mitt ex flyttade ut för 10 år sedan och när jag sökte bostadsbidrag var jag tvungen att bevisa att han inte bodde hos mig, även om han inte var skriven hos mig. Det tog säkert ett halvår innan de trodde på mig. Och hur ska man bevisa det? Jag erbjöd dem komma på besök när de ville, men det ville de inte.
    Det finns flera skäl att ange till försäkringskassan gällande varför dom inte har bott ihop. Men dessa vill jag inte gå in på här. 
  • Mandel

Särbons överföringar ser väl FK som en form av inkomst för väninnan och då anser de att beräkningen för hennes bostadsbidrag inte är korrekt.
    Har han bara fört över pengar för att hon ska betala hans räkningar så går väl det lätt att bevisa genom kontoutdrag.
    Har han däremot stötta med belopp utöver hans egna räkningar så ser det så klart konstigt ut.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonvm
    Atena skrev 2022-02-18 13:44:08 följande:
    Men nu är inte försörjningsstöd en del i den här ekvationen. Det handlar om bostadsbidrag. Inget annat.
    Även bostadsbidrag är ju inkomstbeprövat?

Självklart ska en kontrollant hajja till om de finner insättnigar på kontot.
  • sextiotalist
    Mandel skrev 2022-02-18 13:57:30 följande:

Särbons överföringar ser väl FK som en form av inkomst för väninnan och då anser de att beräkningen för hennes bostadsbidrag inte är korrekt.
    Har han bara fört över pengar för att hon ska betala hans räkningar så går väl det lätt att bevisa genom kontoutdrag.
    Har han däremot stötta med belopp utöver hans egna räkningar så ser det så klart konstigt ut.

Men inget som är felaktigt när det gäller bostadsbidrag. Det är rätt tydligt vilka krav som gäller, gåvor är inte något som man måste ange.
  • LaviniaLetitia
    sextiotalist skrev 2022-02-18 10:04:19 följande:
    Bidragsbrott att hjälpa en person att betala räkningar?
    Det är ju inga pengar som går till henne.
    Fk har nog varit lite väl övernitiska här 
    Fast om en person lever på försörjningsstöd, så är det det som gäller. Han eller hon ska ha normen för existensminimum varje månad - varken mer eller mindre. Om någon annan betalar en elräkning t.ex., fastän personen får den räkningen betald av socialen, och pensionen i stället tar de pengarna till att köpa en snygg klänning, eller till en helkväll på krogen - då ÄR det bidragsbrott och ska polisanmälas från socialens sida. Om det är rätt eller fel att se det så, kan man sedan diskutera hur länge som helst. 
  • LaviniaLetitia
    Anonvm skrev 2022-02-18 14:07:03 följande:
    Även bostadsbidrag är ju inkomstbeprövat?

Självklart ska en kontrollant hajja till om de finner insättnigar på kontot.
    Exakt, så måste det ju vara eftersom bostadsbidraget anpassas efter inkomsten. Om en ensamstående förälder som uppbär bostadsbidrag, har en pojkvän, älskare, far, bror - whatever - som regelbundet sätter in låt oss säga 10 000 kronor på hennes transaktionskonto... så måste ju de pengarna räknas med i inkomsten. 

....fast smartare människor som vill hjälpa, gör som sagt inte så. De ger ett kuvert med kontanter, eller ett presentkort på t.ex. en livsmedelsaffär, eller ett busskort. Samt bjuder på alla upplevelser såklart - restaurang, spaweekend, charterresa... tricket är att det inte på villkors vis får synas på personens kontoutdrag.  
  • Mortiscia80
    LaviniaLetitia skrev 2022-02-18 14:25:31 följande:
    Fast om en person lever på försörjningsstöd, så är det det som gäller. Han eller hon ska ha normen för existensminimum varje månad - varken mer eller mindre. Om någon annan betalar en elräkning t.ex., fastän personen får den räkningen betald av socialen, och pensionen i stället tar de pengarna till att köpa en snygg klänning, eller till en helkväll på krogen - då ÄR det bidragsbrott och ska polisanmälas från socialens sida. Om det är rätt eller fel att se det så, kan man sedan diskutera hur länge som helst. 
    Bland inte äpplen och päron nu. Den här tråden handlar bara om bostadsbidrag (som hanteras av FK) och inte alls om socialbidrag (som hanteras av soc).
Svar på tråden Ekonomiskt samarbete