sextiotalist skrev 2022-02-18 11:33:28 följande:
Utifrån det regelverk som finns, absolut.
Drottningen1970 skrev 2022-02-18 11:37:31 följande:
Utifrån de lagliga kriterier som finns.
Drottningen1970 skrev 2022-02-18 11:37:31 följande:
Utifrån de lagliga kriterier som finns.
Man får ju dock ha viss förståelse att det väcker uppmärksamhet hos någon som fått i uppdrag att granska om det förekommer regelbundna insättningar från samma person, det är mycket lätt (med all rätta) att misstänka att dessa personer har en form av relation.
Ett mycket vanligt tillvägagångssätt att manipulera och utnyttja systemet är just "skenseparationer" där man på papper uppger att man lever i 2 separata hushåll.
Det som händer i praktiken är att de fortfarande bor ihop, samt hyr ut den andra bostaden svart.
För 2 personer med barn som lever med små inkomster så kan detta generera otroligt mycket inkomst genom primärt bostadsbidrag och underhåll. Toppa sen det med de svarta pengar som kommer in från uthyrningen av det boende som de inte själva nyttjar. Staten betalar alltså för ett boende genom bostadsbidrag och försörjningsstöd som de sedan hyr ut svart..... O de stackars barnen måste ju få runt 2000:- var i underhåll som det senare inte går att kräva tillbaks från den förälder som "inte bor" ihop med dem eftersom h*n har så låg inkomst....
Nuvarande system är dock extremt fyrkantigt.
Som ett talande exempel blev min ex-fru inte beviljad varken försörjningsstöd, bostadsbidrag eller underhåll för barnen när vi separerade och jag i ren panik flyttade in hos en bekant under en period, trots att jag medgav att vi inte längre bor ihop och förklarade situationen när hon ansökte om allt detta.
När jag några månader senare fick tag i eget boende och ändrade min folkbokföringsadress så plingade det till i alla system av automatik och bidrag från både höger o vänter började ösas ut....