Inlägg från: Anonym (Gäddan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gäddan)

    Män som köpt sex

    Anonym (Anonym) skrev 2022-03-08 14:05:28 följande:
    Jag tycker det är lite av en varningsklocka när någon gör det mer än en gång, alltså en extra stor varningsklocka. Då fattar man ju att personen Inte bara gjorde det av en slump vid något tillfälle utan systematiskt valt att göra det. Men min fråga är egentligen: hur vet du att det var så bra stämning? Hur gammal var du? Du kanske helt enkelt inte märkte om kvinnorna mådde hur dåligt som helst? Eller så visste du inte om ifall det fanns självskadebeteenden bakom det hela. Jag säger inte att det var fruktansvärt av dig men jag förstår det inte riktigt. Varför inte gå ut på en bar Istället?

    För på barer har aldrig damer man plockar upp för snabbt sex via betalning av några drinkar och tid självskadebeteenden eller? Fick jag en spänn för varje trasigt liv jag stött på i barer och på nätet vore jag ännu rikare än jag är. 


    Varför ta upp en diskussion om man redan bestämt sig för hur saker och ting förhåller sig och betvivlar alla med faktisk erfarenhet? 


    Eftersom sexarbete och bordellverksamhet är fullkomligt lagligt i många västländer finns det digert underlag och tankar som går åt ett helt annat än dina och Sveriges. Det finns organisationer och sexarbetare med insikt som driver dessa frågor i det här landet också. Av en anledning. 


    Så, om du verkligen var intresserad och ville föra ett moralfilosofiskt resonemang kring sexhandel borde du läsa på lite istället för att von oben-moralisera. Anonymt, no less. 

  • Anonym (Gäddan)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-03-10 12:16:40 följande:
    Det handlar visst om en viss typ av män - männen som anser sig ha rätt att köpa kvinnor. Sen om de männen är jättegulliga och världens bästa pappor spelar ingen roll, de har fortfarande en rutten människosyn.
    Som motsats till dessa män har du männen som INTE anser sig ha rätt att köpa kvinnor - dessa är de som har en bra människosyn och de man ska satsa på. 

    Jag är villig att satsa pengar på att de som köper horor är de som oftare slår sina kvinnor. Allt bottnar i dåligt självförtroende. Så istället för att arbeta på sig själva så köper de andra människor = usla människor.

    Till skillnad mot för de män som arbetar på sig själva och inser att om de har problem med sig själva så går det inte att lösa genom att köpa en hora, utan enda sättet att komma till rätta med problemet är genom att arbeta på sig själv. Enda sättet att lösa problemet med sin kvinna är inte att slå henne utan att gå därifrån.

    Fast om man går in i diskussionen på felaktiga premisser blir det ju bara ändå mer fel i förlängningen. 


    Ingen köper en kvinna(eller man), sexköp i sig är inte slaveri. Man köper en tjänst under en kort tid. Ur just den aspekten som att betala för vilken hushållsnära tjänst som helst. 


    Eftersom det finns en djup problematik med trafficking och annat är det problematiskt att förenkla det hela eftersom det endast försvårar att komma till rätta med just dessa avarter. All sexhandel tvingas in i lönndom, även om den sker mellan vuxna människor som själva tagit det beslutet. 


    Att just du och dina gelikar tycker att sex är för privat, tabu eller vad det nu är betyder inte att alla känner och anser att det är så. Bevisligen. 


     

  • Anonym (Gäddan)
    Anonym (em) skrev 2022-03-10 19:14:10 följande:
    Felaktiga premisser ? Tja, det är ju en definitionsfråga. även om jag personligen kanske inte väljer att uttrycka det som att man köper en kropp.
    Förutom trafficking , är de som säljer sex, utan att i bakgrunden ha någon form av trauma och utsatthet försvinnande få, om de ens existerar.
    Det kan ju ses som ytterst tveksamt om lagstiftning ska baseras på eventuellt existerande undantag.

    Sedan är det naturligtvis så att om man vill köpa sex så lär man ju med all sannolikhet se på det på ett annat sätt än den som väljer att jämställa sexköp med slaveri.

    Som sagt. Du målar upp din egen bild av hur det ser ut och diskuterar utifrån det. 


    Svensk lagstiftning är det som skiljer sig från världsnormen. Men med svensk förmätenhet kan man med moral high ground påstå att alla andra tänker fel.


    Med ditt resonemang kan jag då påstå att alla som diskuterar det här ur ditt perspektiv med säkerhet bär på trauma eller mental utsatthet. Det är ju ett retoriskt feltänk som heter duga. 


    Att vägra se nyktert på detta och tvinga allt inom spannet att agera ljusskyggt hjälper ingen. 


    Det finns tusentals rapporter som drar helt andra slutsatser än du gör. Även nationellt finns det rapporter, organisationer och enskilda som visar en helt annan bild än den du vill ha för sann. 

  • Anonym (Gäddan)
    Anonym (Nej, inte direkt) skrev 2022-03-10 19:57:15 följande:
    Menar du att du själv har någon typ av superkraft som gör att du kan känna av vilka män som köper sex?

    Statistiskt sett så sägs det att en av tio män i Sverige har köpt sex någon gång. En del gör det regelbundet, en del sällan och en del kanske bara har gjort det en gång. Välj ut tio män i din umgängeskrets och försök lista ut vilken av dem som kan ha köpt sex. Jag lovar dig, det kommer bli mycket svårare än du tror.

    Sedan låter det på dig som att hela ens människosyn kan anses vara bra eller dåligt baserat på en enda egenskap - Huruvida man har köpt sex eller inte. Jag tror inte att män som köper sex regelbundet har en särskilt god människosyn, även om det antagligen handlar mer om någon typ av egoism. Men jag tror att någon som inte köper sex kan vara minst lika svinig av helt andra anledningar. Att låsa in sig på enstaka beteenden och se de som köper sex som värre än satan själv medan alla andra är änglar tror jag försvårar möjligheterna att faktiskt bemöta problemen såsom de faktiskt är.
    Anonym (Gäddan) skrev 2022-03-10 15:22:08 följande:
    Ingen köper en kvinna(eller man), sexköp i sig är inte slaveri. Man köper en tjänst under en kort tid. Ur just den aspekten som att betala för vilken hushållsnära tjänst som helst. 

    Eftersom det finns en djup problematik med trafficking och annat är det problematiskt att förenkla det hela eftersom det endast försvårar att komma till rätta med just dessa avarter. All sexhandel tvingas in i lönndom, även om den sker mellan vuxna människor som själva tagit det beslutet.


    Att just du och dina gelikar tycker att sex är för privat, tabu eller vad det nu är betyder inte att alla känner och anser att det är så. Bevisligen.


    Problemet blir att konsumenträtt och sexuell integritet inte kan gå hand i hand praktiskt och juridiskt. Att sälja sex måste förstås inte vara en särskilt stor grej för en enskild individ, men alla riskerar att få sin sexuella integritet kränkt och när man inte längre kan avstå kunder för att kunna ha råd med hyran och mat på bordet blir ekvationen omöjlig.

    Ska man teoretisera så kan man väl tycka att det är okej med ett samhälle där någon väljer att sälja sex. Men det är en stor skillnad på det och ett samhälle där någon måste sälja sex. Folk måste ha ett större spektrum av valmöjligheter. Sedan säger jag inte heller att det är kul att ha ett jobb med låga utbildningskrav såsom tidningsutdelare, men jämför man det hela arbetsmässigt så... Ja då kan det ju sjunka hur långt ner som helst om man måste sälja sex.

    Sedan är det förhållandevis väldigt få svenska medborgare som säljer sex i Sverige. Vår levnadsstandard är tillräckligt hög för att kvinnor i Sverige inte behöver sälja sex för att ekonomin ska gå ihop. Dessvärre finns ju efterfrågan fortfarande och de som drabbas är mycket utsatta.

    Fetade: Fast det är ju inte så. I länder där det inte är lika svårt, ljusskyggt och stigmatiserat att sälja sex ser det inte ut så. Det ser inte ut så bland homosexuella män i landet heller. 


    Jag för inget resonemang från att någon ska tvingas! Tvärtom såklart. Jag menar att individen själv får välja. Utan att idiotförklaras eller behäftas med diagnoser, missbruk eller övergrepp i barndomen. Att man faktiskt anser att det är ett klokt val. Inte bara i relation till misär och tvång. 


    Och OM man då gör det valet bör man ha förutsättningar att göra det på ett säkert vis. Att förbjuda den individens val minskar ju inte trafficking? Det minskar, som du är inne på, det inhemska utbudet. Som i sin tur ÖKAR trafficking. 


    För efterfrågan sjunker inte, det kan du kanske hålla med om är belagt. Frågan är inte om det kommer att ske, det är hur. 


     

  • Anonym (Gäddan)
    Anonym (em) skrev 2022-03-10 21:11:11 följande:
    Jag har sett alltför mycket bakgrundshistorier av det här i verkliga livet, både i Sverige och internationellt (Europa) för att kunna fastslå att frivillighet utan trauman och utsatthet är undantag. Extrema sådana.

    De argument du anför mot mina, kan jag också använda mig av, med exakt samma dignitet.
    "Du målar upp din egen bild av hur det ser ut och diskuterar utifrån det."
    "Det finns tusentals rapporter som drar andra slutsatser än du gör. Även internationellt finns det rapporter, organisationer och enskilda som visar en helt annan bild än den du vill ha som sann."

    Sedan när det gäller lagstiftning så är det en intressant diskussion vilket som bekämpar fenomenet bäst. Förbud eller legalisering av sexköp/prostitution. 
    Det ser väl inte riktigt ut som så att problemen med exempelvis trafficking är mindre i de länder där sexköp är legalt. Å andra sidan kan man ju alltid hävda mörkertal i länder som med liknande lagstiftning som Sverige.
    Även där finns ju olika åsikter.

    Jag diskuterar inte åsikter. Jag diskuterar rapporter och slutsatser. Om du vill påstå att samtliga är felaktiga för att mörkertalet på något vis skulle vara högre där det är öppet och lagligt än i ett land där motsatsen råder eller för dina anekdotiska upplevelser talar emot är nog diskussionen färdig. 


    Länkar en, av tusentals rapport: 


    web.archive.org/web/20110717185624/http://www.cahrv.uni-osnabrueck.de/reddot/BroschuereProstGenglisch.pdf


    Kolla gärna Rose Alliance, som är en inhemsk organisation med och för sexarbetare för en nationell bild. 


    Förklara gärna hur företeelsen och tänket kring manligt homosexuellt sexarbete skiljer sig så mycket från kvinnlig heteromotsvarighet. 

  • Anonym (Gäddan)
    Anonym (em) skrev 2022-03-10 22:09:43 följande:
    Kanske var jag otydlig. Jag menade inte att mörkertalet skulle vara högre i länder där sexköp är lagligt, tvärtom.

    Tack för länken, men för mitt ställningstagande gör den varken till eller från. Jag har läst oräkneliga ur båda perspektiven. Det finns tusen rapporter som stödjer ditt ställningstagande och det finns tusentals som stödjer mitt. Det borde du också känna till.
    Rose Alliance känner jag väl till. De imponerar inte på mig av olika skäl, men eftersom du inte vill ha "anekdotisk bevisföring" lämnar vi det därhän.

    Din sista fråga är också mycket intressant. Är det en så stor skillnad om man granskar fenomenet nrämare? Skulle gärna se en separat tråd om det.

    Nja. Det finns av förklarliga skäl väldigt få rapporter som stöder svenska ståndpunkten, faktiskt. Många länder har gjort det helt omvända efter 1999, då lagstiftningen ändrades. 


    Vad som rapporteras skiljer sig givetvis mellan länder beroende på just lagstiftning, debattklimat och geografiskt läge bland annat. 


     


     

  • Anonym (Gäddan)
    Anonym (Räknas detta?) skrev 2022-03-15 22:51:04 följande:

    Effekterna med sexköpslagen går givetvis långt utöver sexköp och de som är inblandade i det.

    Med legala sexköp så ändras balansen mellan kvinnor och män i relationer, dejting och uppvaktning. Med legala sexköp så ökar man på ensamheten i samhället eftersom en del kvinnor "konkurreras ut" av möjligheten att en man kan köpa sex av någon annan istället för att vara med henne.

    Så man kan inte bara se att sexköp som illegalt är dåligt för de prostituerade, det finns argument för det visst och de stämmer. Men lyfter man frågan och tänker längre drabbas andra kvinnor av om sexköp skulle bli legalt.

    Kan ge målande exempel om någon är intresserad.  


    Med legala sexköp ändrar man just bara det om man inte på något vis vill få det till att det inte sker sexköp i nuläget för att det är illegalt. 


    Man talar om trafficking och att det är det man vill stäva, men det är inte där merparten av polisens resurser läggs. Inte heller ser den juridiska processen likadan ut som i andra brottsmål. Man fullt ut utnyttjar stigmat i ämnet. m.h.a. strafförelägganden på plats till exempel. Få vill gå igenom processen med förhör och rättegång även som oskyldiga och erkänner därmed ett brott de inte begått. 
    Det finns många exempel på där även nekande blir uthängda på olika sätt och vis. 


    Skyldig tills motsatsen bevisats med andra ord. I ett rättssamhälle där det omvända är ansatsen. 

  • Anonym (Gäddan)
    Anonym (P) skrev 2022-03-16 10:26:03 följande:
    Hur skulle det komma sig att polisen haffade en oskyldig sexköpare menar du?

    Här blev ordalydelsen något helt annat. En sexköpare är per definition inte oskyldig. 


    Fast någon som INTE köpt sex kan hotas med rättsprocess. Även om man då är oskyldig kan det vara enklare att helt enkelt betala strafföreläggande för att misstanken om något så stigmatiserande inte ens ska lyftas. 


    Detta finns exempel på män som kommer ut från byggnader med kända bordeller, massagesalonger etc. Misstanken lyfts vid olika betalningssätt och mycket annat. 


    Om man nekar och åtalas på lösa grunder räcker det för att hängas ut:
    www.nwt.se/2021/06/24/valkand-krogare-atalad-for-sexkop-pa-misstankta-bordellen/


    För att inte tala om de lila breven som bl.a. justitieministern ville skicka ut till alla som MISSTÄNKTES för sexköp ens. 


    Just sexköp ska alltså behandlas annorlunda än alla andra brott, inklusive överfallsvåldtäkt, grova trafikbrott och mord. Känns det balanserat? 

  • Anonym (Gäddan)
    Anonym (Om) skrev 2022-03-16 15:29:21 följande:
    Dessutom prostitution för kvinnor är vanligen ett hårdare arbete än exempelvis om någon jobbar på en restaurang.
    Folk säljer sina kroppar för arbeten men olika jobb är mer krävande än andra. 
    Vad svamlar du om? Varför är det hårdare arbete att ha sex utvalda tillfällen än att slita långpanna i köket? Eller som flytt"gubbe", städare, betongare eller vad fan som helst. 
  • Anonym (Gäddan)
    Anonym (P) skrev 2022-03-17 13:45:27 följande:
    Ja det blev fel. Jag menade en som är oskyldig till sexköp. Hur skulle en situation se ut då en sådan person haffad av polisen och vad skulle föranleda det?

    Allt det där du skriver om blir ju bara hypotetiskt. Om du inte menar att du har konkreta exempel på de som var oskyldiga men valde att erkänna? Att länka till en låst artikel hjälpe inte diskussionen.

    Det finns lättfattlig info en sökning bort. Det är inget konstigt att det är konsekvensen av lagstiftning, beslut om strafföreläggande och tänket bakom.
    Den låsta artikeln visar redan med ingressen att man kan hänga ut någon som nekat brott och åtalats, inte dömts.
    Denne person har inte hängts ut för de brott han faktiskt begått, gällande skattebrott, narkotikabrott och annat och definitivt inte innan dom. Det är min andra poäng.


    De gredelina kuverten är ökända och ett kvitto på resonemanget när till och med justitieministern driver det. Att offentligt skamma människor för brott de kanske inte begått. Skyldig till motsatsen bevisats istället för demokratiska rättssamhällets paroll om det motsatta. 


    Det finns många förundersökningsprotokoll att läsa om metoder kring det. Senaste åren har insatser gjorts mot många massagesalonger. Det är enkla mål. Man har ett färdigt tillvägagångssätt nu. Hur, vad och vem man kan åtala för vad. Ingen i alla dessa fall har åtalats för trafficking. 

  • Anonym (Gäddan)
    Anonym (P) skrev 2022-03-17 15:40:26 följande:
    du svarar väldigt undvikande och kommer inte med något konkreta exempel på någon oskyldig som valt att ta strafföreläggandet

    Hur menar du? Menar du någon som valt att betala för att slippa ens dyka upp i utredningar, register och annat och som sedan valt att gå ut offentligt med det?


    Det säger sig själv att ingen är så motsägelsefull och korkad? Vittnesmål om detta ur personligt perspektiv är givetvis inte offentliga. 


    För mig och andra som engagerat sig i frågan(tidigare länkat och hänvisats till) är incitament och konsekvens uppenbara. Frågan lyfts i rapporter och artiklar. Vad är det du betvivlar och motsäger dig?

  • Anonym (Gäddan)
    Anonym (P) skrev 2022-03-17 16:55:43 följande:
    Och en som är oskyldig till sexköp, hur skulle det komma sig att han kommer ut från enlägenhet där prostituerad jobbar och polisen väntar utanför? Om han var rörmokaren eller nåt så verkar det otroligt långsökt att han skulle erkänna för att slippa rättegång och hamna i protokoll. 

    Ok. Om det nu är svårt att förstå att folk besöker flerfamiljehus, varav en airbnb-lägenhet som just den här veckan inhyser en sexarbetare kanske du kan förstå om någon går till en massagesalong i syfte att få massage? 


    Att man stoppar män som kommer ut från byggnader av ovan typ kan du läsa om i press liksom FUP. Paolo Roberto är ett uppmärksammat exempel. 

  • Anonym (Gäddan)
    Mimosa86 skrev 2022-03-17 17:27:14 följande:

    Ja det är en dealbreaker. 
    Ser man människor som förbrukningsvaror man kan köpa så vittnar det om en persons människosyn (eller brist på det).

    Att konsumera en annans kropp, vare sig det handlar om sex eller surrogat är inte ok öht.

    Men var ärlig så att kvinnan ifråga kan ta ett beslut om hon kan acceptera detta eller ej. Stå upp för ditt agerande.


    Menar du sexarbetaren?
  • Anonym (Gäddan)
    Anonym (P) skrev 2022-03-17 18:01:41 följande:
    De har givetvis spanat i trappgången så de kan se vilken lägenhet personen går ut från. 

    Polisen fattar givetsvis att det kommer att komma ut oskyldiga personer från samma port så att bara stå utanför skulle vara fruktlöst.

    Och även om de hade jobbat som du framställer det så skulle givetvis inte oskyldiga män erkänna sexköp om de inte ens varit i den lägenheten utan hade ärende till annan lägenhet. Det är åklagare som måste kunna lägga fram bevis att de besökt den prostituerade, betalat och haft sex, och ingen åklagare skulle driva ett åtal på så lösa grunder som att man besökt samma hus med f antal lägenheter, och det fattar också vem som helst så det finns ingen anledning att erkänna. Polisen skulle inte heller lägga resurser på något så uppenbart tveksamt. De måste givetvis på något sätt säkerställa att personen kom ut från rätt lägenhet för att det ska vara lönt att haffa nån.

    Det spelar ingen roll hur det borde gå till eller vad som "givetvis" bör göras. Läs några FUP i dessa ärenden. Det finns TV-inslag och artiklar där tillvägagångssättet beskrivs om FUP känns mastigt. Tillvägagångssättet med spaning, provköp, skuggning m.m. beskrivs tydligt och därmed kan du på egen hand läsa exakt vad polisen de facto lägger resurser på istället för att försöka argumentera om hur det borde vara ur ditt perspektiv. Det är märkligt hur du ägnar dig åt den typen av retorik och ifrågasättande istället för att läsa även det minsta där allt tydligt framgår. 


    Halmgubberetoriken där du medvetet missuppfattar det jag skriver för att sedan konfrontera mig med din egen misstolkning är tröttsam. Om du har tankar kring sakfrågan istället för att betvivla belagd fakta kan vi köra, resten ignoreras fr.o.m. nu. 


     


     

  • Anonym (Gäddan)
    Mimosa86 skrev 2022-03-30 00:02:57 följande:
    Sant! Så länge det finns ett fritt val.

    Jag kan till 100% stödja sexköp OM man kan garantera att säljaren i fråga har ekonomiska muskler utöver protestaktionen, dvs INTE gör detta utifrån en ekonomisk vinning, inte lider av någon diagnos, inte är beroende av drog, inte har övergrepp i bagaget eller traumatiska upplevelser som triggar igång ett självskadebeteende.

    typ att enbart övre medelklass och överklass kvinnor från kärleksfullas hem får lova att prostituera sig. Hmmm... är det inte märkligt att just denna kategori typ aldrig väljer den vägen i livet? Är inte det konstigt om nu allt enbart handlar om ett fritt val och kvinnor bara äääääälskar sex med främlingar? besynnerligt,,
    Larvigt argument. Ingen har påstått att man älskar sex med främlingar för att väljer att arbeta med sex. 
    Varför väljer du att framställa dig så?
Svar på tråden Män som köpt sex