• Anonym (Desperat)

Hur får man benzo?

Jag ska fråga min läkare efter benzo nästa gång jag träffar henne. Har något några tips? Jag förstår inte hur andra gör själv har jag aldrig lyckats få ut det oavsett hur jag har mått. Jag har autism och kan inte visa känslor på förväntat sätt. 

Det finns både de som talar för och emot att jag ska få det. Jag har testat alla allergimediciner som finns. Jag har Imovane (också narkotikaklassat) på recept och hämtar inte ut om jag inte absolut måste, det går alltså att se att jag inte hämtar ut fast jag kan. Jag hade tagit Lyrica (narkotikaklassat) och trappade ut snabbt så fort hon bad mig. Lyrica började jag med innan det blev narkotikaklassat. Läkaren har själv sagt att hon inte tror jag är missbrukare. 

Det som talar emot är att hon egentligen inte skriver ut narkotikaklassade preparat. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-03-31 22:30
    Uppdatering. Jag fick Oxascand (15mg högst 4 per dag vid behov) mer Imovane (som jag ska ta varje dag) och Abilify (antipsykiotisk, inte beroendeframkallande) När jag väl kom till mottagningen var jag i ett så bedrövligt skick att hon rådde mig att köpa på Apoteket bredvid kliniken och ta dem på vägen hem (jag har lång resväg) Detta från en läkare som egentligen inte skriver ut narkotikaklassade preparat.
  • Svar på tråden Hur får man benzo?
  • Anonym (Desperat)

Puff

• Anonym (Hanna)

Vad ska du med "benzo" till? 

• Anonym (Desperat)
    Anonym (Hanna) skrev 2022-03-19 19:55:21 följande:

Vad ska du med "benzo" till? 

Ångest. Vid behov såklart inte regelbundet. 
  • Anonym (Lisen)

Benzo är väldigt effektivt när det tas vid behov. Har du inga missbruksproblem och verkligen har så svår ångest att inget annat hjälper så borde det inte vara så svårt att få utskrivet. 

Jag har sobril 10 mg, tar max 4 stycken i månaden, främst innan mensen och de hjälper verkligen. Har även lergigan som jag tar ibland. Har aldrig blivit beroende av min sobril eftersom jag enbart tar den när det är kris. 

Vilka lugnande har du testat?

• Anonym (Hanna)

Ok.   Har du provat stesolid och sobril? 
    Jag har fått stesolid utskrivet när jag fick svår ångest när jag började med antidepressiva.
    Tror det beror mycket på vilken läkare man träffar, jag fick tex Xanor utskrivet på ett ögonblick hos en privat läkare när jag mådde dåligt efter en separation.
    Det var för starkt för mig.  
    Jag tror att läkare på vårdcentralen är väldigt restriktiva med att skriva ut just "benzo",  även om du som patient inte missbrukar, så finns risken att de säljs vidare.

• Anonym (Desperat)
    Anonym (Lisen) skrev 2022-03-19 20:24:42 följande:

Benzo är väldigt effektivt när det tas vid behov. Har du inga missbruksproblem och verkligen har så svår ångest att inget annat hjälper så borde det inte vara så svårt att få utskrivet. 

Jag har sobril 10 mg, tar max 4 stycken i månaden, främst innan mensen och de hjälper verkligen. Har även lergigan som jag tar ibland. Har aldrig blivit beroende av min sobril eftersom jag enbart tar den när det är kris. 

Vilka lugnande har du testat?

Tack för svaret. Hur bar du dig åt för att få dem utskrivna? Jag är bipolär typ 2 just nu håller min läkare på att se över mina mediciner, jag har tagit en hel drös (icke narkotikaklassade frånsett Lyrica) det har varit enormt ansträngande att sätta ut (med alla utsättningssymptom) och prova nytt med insättningssyntom. Viss utsättning har inte fungerat och insättningen av vissa preparat har gett mig svår ångest. Det har lett att jag hamnat i blantillstånd med hypomani blandat med ångest och självmordstankar varvat med depression. Jag har varit nära självmordsförsök några gånger men hittills har jag inte gjort något bara stått på balkongen och inte vågat hoppa eller suttit med kniven i badkaret. Jag tänkte att jag i det läget skulle kunna ta en benzo istället. Bara tills jag får ordning på mina mediciner såklart inte sen. 

Jag har testat Atarax, Legrigan, Alimemazin och Theralen. 

• Anonym (Desperat)
    Anonym (Hanna) skrev 2022-03-19 20:48:56 följande:

Jag har fått stesolid utskrivet när jag fick svår ångest när jag började med antidepressiva.
    Tror det beror mycket på vilken läkare man träffar, jag fick tex Xanor utskrivet på ett ögonblick hos en privat läkare när jag mådde dåligt efter en separation.
    Jag tror att läkare på vårdcentralen är väldigt restriktiva med att skriva ut just "benzo",  även om du som patient inte missbrukar, så finns risken att de säljs vidare.

Oj, jag får inte ens benzo när jag är självmordsbenägen, man kanske ska gå privat istället. Jag har aldrig testat någon form av benzo. 

Jag går till psykiatrin inte VC. Jag behöver inte ett storpack, 10 stycken går bra. Ibland undrar jag varför benso finns när det är omöjligt att få. 

• Habbe

De flesta läkare är restriktiva att skriva ut pga att de är beroendeframkallande och att det också är vanligt att de säljs vidare till missbrukare.

• Anonym (Desperat)
    Habbe skrev 2022-03-19 21:21:18 följande:

De flesta läkare är restriktiva att skriva ut pga att de är beroendeframkallande och att det också är vanligt att de säljs vidare till missbrukare.

Men varför finns det ens då? Är det inte möjligt att få borde de bli avregistrerade. 
  • Anonym (hm)
    Anonym (Hanna) skrev 2022-03-19 20:48:56 följande:

du är medveten om att stesolid och sobril är benzo va? Och, bara av nyfikenhet, varför har du citattecken när du nämner benzo?
Svar på tråden Hur får man benzo?