• Anonym (Desperat)

Hur får man benzo?

Jag ska fråga min läkare efter benzo nästa gång jag träffar henne. Har något några tips? Jag förstår inte hur andra gör själv har jag aldrig lyckats få ut det oavsett hur jag har mått. Jag har autism och kan inte visa känslor på förväntat sätt. 

Det finns både de som talar för och emot att jag ska få det. Jag har testat alla allergimediciner som finns. Jag har Imovane (också narkotikaklassat) på recept och hämtar inte ut om jag inte absolut måste, det går alltså att se att jag inte hämtar ut fast jag kan. Jag hade tagit Lyrica (narkotikaklassat) och trappade ut snabbt så fort hon bad mig. Lyrica började jag med innan det blev narkotikaklassat. Läkaren har själv sagt att hon inte tror jag är missbrukare. 

Det som talar emot är att hon egentligen inte skriver ut narkotikaklassade preparat. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-03-31 22:30
    Uppdatering. Jag fick Oxascand (15mg högst 4 per dag vid behov) mer Imovane (som jag ska ta varje dag) och Abilify (antipsykiotisk, inte beroendeframkallande) När jag väl kom till mottagningen var jag i ett så bedrövligt skick att hon rådde mig att köpa på Apoteket bredvid kliniken och ta dem på vägen hem (jag har lång resväg) Detta från en läkare som egentligen inte skriver ut narkotikaklassade preparat.
  • Svar på tråden Hur får man benzo?
  • Anonym (A)
    farman skrev 2022-03-20 05:40:21 följande:
    Kanske läkaren vill vänta med att skriva ut.
    Fråga läkaren.
    Om läkaren tycke så så får du og senare.
    Själv äter jag Iktorivil mot kakatona syndrom.
    Så kan det vara.
  • Anonym (Desperat)
    Anonym (Malin) skrev 2022-03-20 19:16:32 följande:
    Jo jag förstår dig när man mår för dåligt att ens ta sig ut. I mitt fall har bensodiazepinerna räddat mitt liv. Jag har som du även andra mediciner och i princip gått igenom hela FASS nästan men detta fungerar.
    Hoppas det blir bättre för dig. Lyrica har jag också haft, snurrig blev jag och ångest ändå och smärtorna från hell kvar. Inte lätt att prova sig fram. 
    Skönt att det ordnade sig för dig tillsist. Hjärta Lyrica fungerade jättebra för mig men behövdes inte längre när jag fick Lamotrigin. 
  • Anonym (Desperat)
    Fotella skrev 2022-03-20 22:11:35 följande:
    Nej han har ingen annan sjukdom. Men i och med alla prövningar fram med medeciner för bipolär sjukdom så påverkades testot. Det sjönk väldigt mycket. Skulle gissa på att det var quentapin (om de stavas så) som förstörde det. Han var fruktansvärt trött och deprimerad. Inget hjälpte, så han bad läkare kolla testot, vilket de gjorde och som tur var så hade han en journal där man kunde se vad han låg på strax innan påbörjad medecinering och då låg han högt och bra och dessa prover togs inför sport för att se så inte han var dopad. Så där kände väl läkaren sig trygg också att han inte höll på med sånt. Min man är väldigt vältränad så tror inte han hade fått det om det inte var för den journalen. Så fick han börja på testosteron-terapi. Det märks tydligt när han är inne på sista veckan innan sin dos. Jävlar va han sover och är tjurig. Kanske är något du ska kolla? Mvh
    Jag hade ingen aning om att Quetiapin kunde påverka testosteron, den medicinen åt jag i flera år. Det måste jag kolla upp, tack! I mitt fall är det väl östrogenet eftersom jag är kvinna. 
  • Anonym (Desperat)

Jag var just på en jourmottagning och fick 2 oxascand (5mg) fick tabletterna i en liten påse, inget recept. Läkaren sa i början av samtalet att han skulle begå tjänstefel om han gav ut och att de inte ens hade sådant på mottagningen. I slutet av samtalet ändrade han sig. 

• Anonym (Inre lugn)

Det är väldigt vanligt att få benzo vid in och utsättningar av antidepressiva pga de svåra symptomen. Om du har fått remiss till psykiatrin borde du kunna få oxascand utskrivet utan problem. Det får jag åtminstone för min GAD och panikångest. Tar inte dem ofta alls eftersom jag inte vill bli beroende. Meditation och avslappning kan funka nästan lika bra för mig numera om jag utövar det regelbundet. Men kan vara bra att ha benzo som en lugnande försäkring.

• Anonym (Desperat)
    Anonym (Inre lugn) skrev 2022-03-23 22:13:03 följande:

Det är väldigt vanligt att få benzo vid in och utsättningar av antidepressiva pga de svåra symptomen. Om du har fått remiss till psykiatrin borde du kunna få oxascand utskrivet utan problem. Det får jag åtminstone för min GAD och panikångest. Tar inte dem ofta alls eftersom jag inte vill bli beroende. Meditation och avslappning kan funka nästan lika bra för mig numera om jag utövar det regelbundet. Men kan vara bra att ha benzo som en lugnande försäkring.

Jag har varit inom psykiatrin i 10 år. När jag skulle sätta in SSRI satt jag och grät framför läkaren för att jag ville ha något mot ångesten, jag var rädd att det skulle bli ännu värre i början, jag visste inte vad benso var ville bara ha något. Läkaren skrev ytterst motvilligt ut Atarax med orden att hon inte borde göra det och att jag egentligen skulle klara mig utan. 

Hur har du lyckats få benso? Vad har du sagt? 

• Anonym (Inre lugn)
    Anonym (Desperat) skrev 2022-03-23 22:26:06 följande:

Jag har varit inom psykiatrin i 10 år. När jag skulle sätta in SSRI satt jag och grät framför läkaren för att jag ville ha något mot ångesten, jag var rädd att det skulle bli ännu värre i början, jag visste inte vad benso var ville bara ha något. Läkaren skrev ytterst motvilligt ut Atarax med orden att hon inte borde göra det och att jag egentligen skulle klara mig utan. 

Atarax? De lär ju knappast hjälpa för insättningssymptom eller stark ångest.

Jag blev erbjuden det ganska tidigt för min ångest. Nu finns ju det på min receptlista så inga problem att få dem att skriva ut dem vid behov. Kanske kan det ha med din historik att göra eller risk för missbruk? Försök igen och insistera!

För min del tål jag inte allergimedicinerna som Propavan och Lergigan eftersom det kryper i hela kroppen i 24 tim och jag blir zombie av dem. Därför fick jag istället benzo.

• Anonym (gg)

Hände min vän med. Hon satte ut lergigan för att den "behövs inte mot ångest då ssri tar bort all ångest". 3 månader senare har han fortfarande grav ångest. De baserar det ofta på ålder verkar det som, dvs det är svårare att få benso när man är yngre.

Själv fick jag enkelt både xanor, xanor depot och stesolid. När jag senare satte ut dem så fick jag aldrig mer tillbaka dem, eftersom de är beroendeframkallande. Vilket jag tyckte var rätt konstigt då jag faktiskt satt ut dem för några år sedan helt på egen hand.
  • Anonym (Lisen)
    Anonym (Desperat) skrev 2022-03-19 20:50:30 följande:

Tack för svaret. Hur bar du dig åt för att få dem utskrivna? Jag är bipolär typ 2 just nu håller min läkare på att se över mina mediciner, jag har tagit en hel drös (icke narkotikaklassade frånsett Lyrica) det har varit enormt ansträngande att sätta ut (med alla utsättningssymptom) och prova nytt med insättningssyntom. Viss utsättning har inte fungerat och insättningen av vissa preparat har gett mig svår ångest. Det har lett att jag hamnat i blantillstånd med hypomani blandat med ångest och självmordstankar varvat med depression. Jag har varit nära självmordsförsök några gånger men hittills har jag inte gjort något bara stått på balkongen och inte vågat hoppa eller suttit med kniven i badkaret. Jag tänkte att jag i det läget skulle kunna ta en benzo istället. Bara tills jag får ordning på mina mediciner såklart inte sen. 

Jag har testat Atarax, Legrigan, Alimemazin och Theralen. 

Jag fick åka akut till psyk en dag för att jag mådde så dåligt och då skrev de ut sobril till mig där. Då stod jag redan på atarax och sertralin. Efter det så kom jag till öppenspyk och då fortsatte de att skriva ut sobril där. På den vägen är det.

Byt läkare om du kan. En del är fruktansvärt ovilliga att skriva ut benso trots att det finns indikation. Låter väldigt märkligt att du inte kan få sobril ens när du mår så dåligt. 

Du har ju ändå haft lyrica, som är riktigt beroendeframkallande. Vem skrev ut den till dig? 
  • Anonym (Malin)

Det var verkligen okunnigt av läkaren. Atarax brukar ju vara ett sådant läkemedel man får nästan slängt på sig. Särskilt som man ska, sätta in SSRI el dylikt. T o m benso kan man få då utan större problem fast man inte fått det tidigare. 
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Desperat) skrev 2022-03-23 22:01:02 följande:

Jag var just på en jourmottagning och fick 2 oxascand (5mg) fick tabletterna i en liten påse, inget recept. Läkaren sa i början av samtalet att han skulle begå tjänstefel om han gav ut och att de inte ens hade sådant på mottagningen. I slutet av samtalet ändrade han sig. 

Ja de har sådana riktlinjer att följa att inte förskriva recept på bensodiazepiner vid akutpsykiatriska besök. Men man kan som du fick få nödlösning med ett fåtal tabletter i påse med ordination på. Lite dumt att påstå att de inte har läkemedlen. Det har de ju självfallet. Sedan ändra sig. Blir dålig trovärdighet. Bättre att bara säga att de har sådana riktlinjer att följa gällande förskrivning. 

Men har du fått någon tid inbokad eller uppföljning nu? Om det hjälper med oxascand lite borde du ju kunna få det utskrivet vid behov.

Det är ju allmänt känt att vid insättning av tex Ssri kan man verkligen må sämre innan det vänder. Risken finns ju att man inte klarar ut det och så avslutar man en behandling som kanske hade hjälpt riktigt bra om man bara kommit igenom insättning. 
  • Anonym (Desperat)
    Anonym (Inre lugn) skrev 2022-03-23 22:39:20 följande:

Atarax? De lär ju knappast hjälpa för insättningssymptom eller stark ångest.

Jag blev erbjuden det ganska tidigt för min ångest. Nu finns ju det på min receptlista så inga problem att få dem att skriva ut dem vid behov. Kanske kan det ha med din historik att göra eller risk för missbruk? Försök igen och insistera!

För min del tål jag inte allergimedicinerna som Propavan och Lergigan eftersom det kryper i hela kroppen i 24 tim och jag blir zombie av dem. Därför fick jag istället benzo.

Jag har testat igenom alla antihistaminer tror jag, legrigan och Atarax får jag ingen effekt av alls oavsett hur mycket jag tar andra blir jag som en zombie av. 

Min pappa är alkoholist, kan det vara därför? Att de tänker att jag har en beroende gen. Jag är nykterist, gick med i nykterhetsrörelsen som barn så varken de eller jag vet omtag har genen. 

Anonym (Anonym jäkel) skrev 2022-03-24 13:54:09 följande:

Vill läkaren inte skriva ut så beställ från darknet XD

Vill helst inte beställa på nätet då man inte har en aning om vad man får. 

• Anonym (Desperat)
    Anonym (gg) skrev 2022-03-23 22:51:53 följande:
    Hände min vän med. Hon satte ut lergigan för att den "behövs inte mot ångest då ssri tar bort all ångest". 3 månader senare har han fortfarande grav ångest. De baserar det ofta på ålder verkar det som, dvs det är svårare att få benso när man är yngre.

Själv fick jag enkelt både xanor, xanor depot och stesolid. När jag senare satte ut dem så fick jag aldrig mer tillbaka dem, eftersom de är beroendeframkallande. Vilket jag tyckte var rätt konstigt då jag faktiskt satt ut dem för några år sedan helt på egen hand.
    Att du satte ut dem på egen hand borde vara en fördel tycker man. Jag förstår mig inte på psykiatrin ibland. Det som gör mig så förvånad är skillnaden i psykiatrisk och somatisk vård. Inom psykiatrin räknas man antigen som missbrukare eller föredetta missbrukare så är det inte alls i den somatiska vården. Hoppas det ordnar sig för din vän. 
    Anonym (Lisen) skrev 2022-03-24 09:48:31 följande:
    Jag fick åka akut till psyk en dag för att jag mådde så dåligt och då skrev de ut sobril till mig där. Då stod jag redan på atarax och sertralin. Efter det så kom jag till öppenspyk och då fortsatte de att skriva ut sobril där. På den vägen är det.

Byt läkare om du kan. En del är fruktansvärt ovilliga att skriva ut benso trots att det finns indikation. Låter väldigt märkligt att du inte kan få sobril ens när du mår så dåligt. 

Du har ju ändå haft lyrica, som är riktigt beroendeframkallande. Vem skrev ut den till dig? 

Nja, Lyrica har lägsta narkotikaklassade graden eller vad man ska säga, den är alltså betydligt mildare än mycket annat när jag fick den utskriven för första gången  var den inte narkotikaklassad. Det var en ST läkare som skrev ut den sen fick jag bara receptet förnyat, jag tar den inte längre. De kanske bara förnyar slentrianmässigt, att det bara är första gången som är svårt. 

• Anonym (Desperat)
    Anonym (Malin) skrev 2022-03-24 13:45:11 följande:
    Det var verkligen okunnigt av läkaren. Atarax brukar ju vara ett sådant läkemedel man får nästan slängt på sig. Särskilt som man ska, sätta in SSRI el dylikt. T o m benso kan man få då utan större problem fast man inte fått det tidigare. 

Folk säger det. Min erfarenhet är att läkarna behandlar mig som att jag mår mycket bättre än jag gör. 

Anonym (Malin) skrev 2022-03-24 13:58:59 följande:
    Ja de har sådana riktlinjer att följa att inte förskriva recept på bensodiazepiner vid akutpsykiatriska besök. Men man kan som du fick få nödlösning med ett fåtal tabletter i påse med ordination på. Lite dumt att påstå att de inte har läkemedlen. Det har de ju självfallet. Sedan ändra sig. Blir dålig trovärdighet. Bättre att bara säga att de har sådana riktlinjer att följa gällande förskrivning. 

Men har du fått någon tid inbokad eller uppföljning nu? Om det hjälper med oxascand lite borde du ju kunna få det utskrivet vid behov.

Det är ju allmänt känt att vid insättning av tex Ssri kan man verkligen må sämre innan det vänder. Risken finns ju att man inte klarar ut det och så avslutar man en behandling som kanske hade hjälpt riktigt bra om man bara kommit igenom insättning. 

Jag har en läkartid nästa vecka den tiden har varit bokad sedan tre månader tillbaka det är bara en slump att den kommer hamna så nära jourbesöket. Hoppas också att det blir lättare nu när jag fått den vid ett tillfälle. 

Förlåt jag skulle skrivit det, SSRI var länge sedan de försökte sätta in, det blir jag hypomanisk av. Nu håller jag på att sätta in litium. 

• Anonym (Desperat)
    farman skrev 2022-03-20 05:40:21 följande:

Kanske läkaren vill vänta med att skriva ut.
    Fråga läkaren.
    Om läkaren tycke så så får du og senare.
    Själv äter jag Iktorivil mot kakatona syndrom.

Jag har varit aktuell inom psykiatrin i 10 år (Men bara haft nuvarande läkare i några månader) Hur länge ska man vänta? 
  • Anonym (Desperat)

Uppdatering. Jag fick Oxascand (15mg högst 4 per dag vid behov) mer Imovane (som jag ska ta varje dag) och Abilify (antipsykiotisk, inte beroendeframkallande) När jag väl kom till mottagningen var jag i ett så bedrövligt skick att hon rådde mig att köpa på Apoteket bredvid kliniken och ta dem på vägen hem (jag har lång resväg) Detta från en läkare som egentligen inte skriver ut narkotikaklassade preparat. 

Svar på tråden Hur får man benzo?