• Anonym (Desperat)

Hur får man benzo?

Jag ska fråga min läkare efter benzo nästa gång jag träffar henne. Har något några tips? Jag förstår inte hur andra gör själv har jag aldrig lyckats få ut det oavsett hur jag har mått. Jag har autism och kan inte visa känslor på förväntat sätt. 

Det finns både de som talar för och emot att jag ska få det. Jag har testat alla allergimediciner som finns. Jag har Imovane (också narkotikaklassat) på recept och hämtar inte ut om jag inte absolut måste, det går alltså att se att jag inte hämtar ut fast jag kan. Jag hade tagit Lyrica (narkotikaklassat) och trappade ut snabbt så fort hon bad mig. Lyrica började jag med innan det blev narkotikaklassat. Läkaren har själv sagt att hon inte tror jag är missbrukare. 

Det som talar emot är att hon egentligen inte skriver ut narkotikaklassade preparat. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-03-31 22:30
    Uppdatering. Jag fick Oxascand (15mg högst 4 per dag vid behov) mer Imovane (som jag ska ta varje dag) och Abilify (antipsykiotisk, inte beroendeframkallande) När jag väl kom till mottagningen var jag i ett så bedrövligt skick att hon rådde mig att köpa på Apoteket bredvid kliniken och ta dem på vägen hem (jag har lång resväg) Detta från en läkare som egentligen inte skriver ut narkotikaklassade preparat.
  • Svar på tråden Hur får man benzo?
  • Anonym (Hanna)

Fast jo,  TS.    "Benzo"  är slang.   

• Anonym (Malin)

Du kan fråga om du kan få prova tex Sobril annat namn är Oxascand. I lägsta dos. Är den mildaste av bensodiazepiner. Att ha vid akuta nödfall. Sedan måste man kanske ha 10-20 mg för effekt. Men det kan också räcka med 5 mg som är lägsta.

Du har ju gått igenom de flesta andra läkemedel man brukar prova först. Sedan har du Imovane som är ganska stark beroendeframkallande och lite missbruksvarning på. Men du knappt tar den. Vilket ju ses positivt för dig. 
    Alla bensodiazepiner är lurigt vanebildande, men sålänge man tar de vid behov, så behöver man inte överdriva riskerna heller.
    Har själv bensodiazepinen Xanor depåt, den tas varje morgon och kväll. Den gör att jag kan leva ett normalt liv. Instället för en paralyserad ångest har GAD, och en ovanlig nervsmärta, därav mycket ångest. Har även Imovane vid behov. Har själv gått igenom alla andra SSRI, SNRI, Atarax, Lergigan och liknande, Lyrica. Även Sobril, Stesolid.
    Fick sedan denna efter en längre tid med kortverkande Xanor (inte att rekommendera, fruktansvärt beroendeframkallande). Depåttabletter är bättre på så vis. Sedan mycket motion är bra för mig och mot ångest. 

Måste ändå tillägga var försiktig. Har du klarat dig utan bensodiazepiner hittills så kanske kan hitta andra strategier för att hantera ångest som kommer?
    När man väl lärt sig att ta en tablett som lindrar också väldigt bra oftast som just bensogruppen gör, är det lätt att ta till det oftare och oftare. Det kan gå snabbt att hamna i ett läkemedelsberoende fast man inte trodde det. Eller aldrig har fastnat på något annat tidigare. 

• farman

Kanske läkaren vill vänta med att skriva ut.
    Fråga läkaren.
    Om läkaren tycke så så får du og senare.
    Själv äter jag Iktorivil mot kakatona syndrom.

• Anonym (Desperat)
    Anonym (M) skrev 2022-03-20 01:54:55 följande:
    Vad gör Z där då om det enbart är en förkortning. Ordet ni diskuterar om är benzo, inte benso.
    Jag trodde det stavades med  eftersom jag sett det stavas så många gånger förr. Jag råkade ogilla ditt inlägg det var inte meningen försökte ta bort det men det gick inte. 
  • Anonym (Desperat)
    Anonym (.) skrev 2022-03-20 02:01:13 följande:

Jag känner ingen vuxen människa, i alla fall utan missbruksproblem, som skulle kalla något/några av de läkemedel som ingår i gruppen bensodiazepiner för ??benzo??. 

Rekommenderar ju i alla fall inte att du går in till läkaren och säger ??ey jag vill ha benzo??, för då lär du bli pundarstämplad direkt. Ett litet tips bara :)

Ha det bra! 

Jag har stött på hur många som helst, sjukvårdspersonal som jag känner privat säger också benzo men tack för tipset Tror jag kommer säga att jag vill ha något starkare än antihistamin bara och ta det därifrån. 
  • Anonym (Desperat)
    Anonym (Malin) skrev 2022-03-20 05:25:36 följande:

Du kan fråga om du kan få prova tex Sobril annat namn är Oxascand. I lägsta dos. Är den mildaste av bensodiazepiner. Att ha vid akuta nödfall. Sedan måste man kanske ha 10-20 mg för effekt. Men det kan också räcka med 5 mg som är lägsta.

Du har ju gått igenom de flesta andra läkemedel man brukar prova först. Sedan har du Imovane som är ganska stark beroendeframkallande och lite missbruksvarning på. Men du knappt tar den. Vilket ju ses positivt för dig. 
    Alla bensodiazepiner är lurigt vanebildande, men sålänge man tar de vid behov, så behöver man inte överdriva riskerna heller.
    Har själv bensodiazepinen Xanor depåt, den tas varje morgon och kväll. Den gör att jag kan leva ett normalt liv. Instället för en paralyserad ångest har GAD, och en ovanlig nervsmärta, därav mycket ångest. Har även Imovane vid behov. Har själv gått igenom alla andra SSRI, SNRI, Atarax, Lergigan och liknande, Lyrica. Även Sobril, Stesolid.
    Fick sedan denna efter en längre tid med kortverkande Xanor (inte att rekommendera, fruktansvärt beroendeframkallande). Depåttabletter är bättre på så vis. Sedan mycket motion är bra för mig och mot ångest. 

Måste ändå tillägga var försiktig. Har du klarat dig utan bensodiazepiner hittills så kanske kan hitta andra strategier för att hantera ångest som kommer?
    När man väl lärt sig att ta en tablett som lindrar också väldigt bra oftast som just bensogruppen gör, är det lätt att ta till det oftare och oftare. Det kan gå snabbt att hamna i ett läkemedelsberoende fast man inte trodde det. Eller aldrig har fastnat på något annat tidigare. 

Det låter bra, då kan jag ta flera om det behövs och testa mig fram så har jag gjort med andra mediciner som inte är beroendeframkallande. Motion har hjälpt mig mycket också men just nu mår jag för dåligt för det. 

Just nu finns det inga andra strategier nästa steg är ett självmordsförsök. Jag är bipolär typ 2 och har ätit ett helt Apotek varje dag (icke beroendeframkallande mediciner frånsett Lyrica och Imovane) läkaren har velat testa vad som fungerar och inte samt sätta in nya mediciner det har lett till en blandning mellan hypomani  och ångest samt fruktansvärda depressiva skov. Utsättningssyntomen för en del mediciner har varit hemska också t.ex Seroquel var halvt omöjlig att sätta ut. Som det är nu har jag tillfällen då jag står på balkongen och tänker hoppa sen blir jag för rädd. Det är vid sådana tillfällen jag tänkte ta en Sobril eller liknande. Jag vill inte ta det när jag fått ordning på min medicinering. Tack för varningen!  

• Anonym (Inte vilja ha dem)

Det här är oerhört barnsligt men jag tror att när det gäller benso, så är det så att vill man ha benso får man inte benso, men vill man inte ha benso får man dem. Jag har vart inlagd på psyket ett par gånger så jag har upplevt detta själv.

Jag tycker benso är fruktansvärt obehagligt, men vad erbjuds jag vid sömnproblem, mot ångest, som lugnande osv? Jo det är benso,

Sedan har jag sett andra patienter som inte vill annat än att få en massa benso, de får inte benso. 

Även i öppenvård är det såhär, att jag blir erbjuden eller nästan påprackad benso, så att jag får tjata emot för att få annat istället.

Obehaget är att jag känner mig som alkoholberusad av dem typ, fast utan att det är roligt att vara berusad. Blir inte gladare, lugnare, mår bättre, blir bara "packad".    

• Anonym (Desperat)
    Anonym (Inte vilja ha dem) skrev 2022-03-20 14:49:51 följande:

Det här är oerhört barnsligt men jag tror att när det gäller benso, så är det så att vill man ha benso får man inte benso, men vill man inte ha benso får man dem. Jag har vart inlagd på psyket ett par gånger så jag har upplevt detta själv.

Jag tycker benso är fruktansvärt obehagligt, men vad erbjuds jag vid sömnproblem, mot ångest, som lugnande osv? Jo det är benso,

Sedan har jag sett andra patienter som inte vill annat än att få en massa benso, de får inte benso. 

Även i öppenvård är det såhär, att jag blir erbjuden eller nästan påprackad benso, så att jag får tjata emot för att få annat istället.

Obehaget är att jag känner mig som alkoholberusad av dem typ, fast utan att det är roligt att vara berusad. Blir inte gladare, lugnare, mår bättre, blir bara "packad".    

Vad jobbigt. Jag hoppas du har hittat en medicin som fungerar för dig. 

Tack för ditt svar. Tyvärr är det nog så, jag önskar att läkarna kunde resonera på ett vettigt sätt istället många har bestämt sig för att alla inom psykvården är missbrukare oavsett deras historik. 

• Anonym (Malin)
    Anonym (Desperat) skrev 2022-03-20 14:19:01 följande:

Det låter bra, då kan jag ta flera om det behövs och testa mig fram så har jag gjort med andra mediciner som inte är beroendeframkallande. Motion har hjälpt mig mycket också men just nu mår jag för dåligt för det. 

Just nu finns det inga andra strategier nästa steg är ett självmordsförsök. Jag är bipolär typ 2 och har ätit ett helt Apotek varje dag (icke beroendeframkallande mediciner frånsett Lyrica och Imovane) läkaren har velat testa vad som fungerar och inte samt sätta in nya mediciner det har lett till en blandning mellan hypomani  och ångest samt fruktansvärda depressiva skov. Utsättningssyntomen för en del mediciner har varit hemska också t.ex Seroquel var halvt omöjlig att sätta ut. Som det är nu har jag tillfällen då jag står på balkongen och tänker hoppa sen blir jag för rädd. Det är vid sådana tillfällen jag tänkte ta en Sobril eller liknande. Jag vill inte ta det när jag fått ordning på min medicinering. Tack för varningen!  

Jo jag förstår dig när man mår för dåligt att ens ta sig ut. I mitt fall har bensodiazepinerna räddat mitt liv. Jag har som du även andra mediciner och i princip gått igenom hela FASS nästan men detta fungerar.
    Hoppas det blir bättre för dig. Lyrica har jag också haft, snurrig blev jag och ångest ändå och smärtorna från hell kvar. Inte lätt att prova sig fram. 
  • Fotella
    Anonym (Desperat) skrev 2022-03-20 00:01:40 följande:

Jag är glad att din sambo får den hjälp han behöver. Har han någon annan sjukdom också eftersom han tar testosteron och medicin mot narkolepsi? Jag blev väldigt intresserad av Modafinil, trötthet är ett av symtomen jag inte har lyckats få bort med mediciner. Jag har varit sjukskriven i över 10 år för att jag är så dränerandet trött. Jag kan inte ha ett förhållande, kan inte ha intressen och kommer aldrig kunna bilda familj pågrund av det. Att inte ha en livskamrat och aldrig kunna få barn är en stor sorg som jag aldrig kommer komma över helt. Jag vill ha ett förhållande så mycket att det gör ont men det går inte, jag blir för trött och orkar inte ses så det finner ut i sanden. 

Ja, det är inom psykiatrin. Det finns inte utrymme att testa sig fram, jag har en enorm tur som har en fast läkare, jag åker fyra timmar tur och retur för att ha det, mottagningen jag var på innan hade inga fast anställda psykiatriker alls. 

Nej han har ingen annan sjukdom. Men i och med alla prövningar fram med medeciner för bipolär sjukdom så påverkades testot. Det sjönk väldigt mycket. Skulle gissa på att det var quentapin (om de stavas så) som förstörde det. Han var fruktansvärt trött och deprimerad. Inget hjälpte, så han bad läkare kolla testot, vilket de gjorde och som tur var så hade han en journal där man kunde se vad han låg på strax innan påbörjad medecinering och då låg han högt och bra och dessa prover togs inför sport för att se så inte han var dopad. Så där kände väl läkaren sig trygg också att han inte höll på med sånt. Min man är väldigt vältränad så tror inte han hade fått det om det inte var för den journalen. Så fick han börja på testosteron-terapi. Det märks tydligt när han är inne på sista veckan innan sin dos. Jävlar va han sover och är tjurig. Kanske är något du ska kolla? Mvh
Svar på tråden Hur får man benzo?