Anonym (Malin) skrev 2022-03-20 05:25:36 följande:
Du kan fråga om du kan få prova tex Sobril annat namn är Oxascand. I lägsta dos. Är den mildaste av bensodiazepiner. Att ha vid akuta nödfall. Sedan måste man kanske ha 10-20 mg för effekt. Men det kan också räcka med 5 mg som är lägsta.
Du har ju gått igenom de flesta andra läkemedel man brukar prova först. Sedan har du Imovane som är ganska stark beroendeframkallande och lite missbruksvarning på. Men du knappt tar den. Vilket ju ses positivt för dig.
Alla bensodiazepiner är lurigt vanebildande, men sålänge man tar de vid behov, så behöver man inte överdriva riskerna heller.
Har själv bensodiazepinen Xanor depåt, den tas varje morgon och kväll. Den gör att jag kan leva ett normalt liv. Instället för en paralyserad ångest har GAD, och en ovanlig nervsmärta, därav mycket ångest. Har även Imovane vid behov. Har själv gått igenom alla andra SSRI, SNRI, Atarax, Lergigan och liknande, Lyrica. Även Sobril, Stesolid.
Fick sedan denna efter en längre tid med kortverkande Xanor (inte att rekommendera, fruktansvärt beroendeframkallande). Depåttabletter är bättre på så vis. Sedan mycket motion är bra för mig och mot ångest.
Måste ändå tillägga var försiktig. Har du klarat dig utan bensodiazepiner hittills så kanske kan hitta andra strategier för att hantera ångest som kommer?
När man väl lärt sig att ta en tablett som lindrar också väldigt bra oftast som just bensogruppen gör, är det lätt att ta till det oftare och oftare. Det kan gå snabbt att hamna i ett läkemedelsberoende fast man inte trodde det. Eller aldrig har fastnat på något annat tidigare.
Det låter bra, då kan jag ta flera om det behövs och testa mig fram så har jag gjort med andra mediciner som inte är beroendeframkallande. Motion har hjälpt mig mycket också men just nu mår jag för dåligt för det.
Just nu finns det inga andra strategier nästa steg är ett självmordsförsök. Jag är bipolär typ 2 och har ätit ett helt Apotek varje dag (icke beroendeframkallande mediciner frånsett Lyrica och Imovane) läkaren har velat testa vad som fungerar och inte samt sätta in nya mediciner det har lett till en blandning mellan hypomani och ångest samt fruktansvärda depressiva skov. Utsättningssyntomen för en del mediciner har varit hemska också t.ex Seroquel var halvt omöjlig att sätta ut. Som det är nu har jag tillfällen då jag står på balkongen och tänker hoppa sen blir jag för rädd. Det är vid sådana tillfällen jag tänkte ta en Sobril eller liknande. Jag vill inte ta det när jag fått ordning på min medicinering. Tack för varningen!