• Anonym (snett)

Fundering om samtyckeslagen

Jag tycker det är bra att de som tar sex utan samtycke åker dit.

Men kan det inte bli lite orättvist för förövarna?

Om man går hem med en person och gör något sexuellt på den som kanske är som död fisk... då kan det ju sluta helt olika beroende på vilka önskemål fisken hade...som såklart gärningspersonen inte kunde läsa tankar! 

Alltså han åker ju dit på det om fisken anmäler och gärningspersonen erkänner omständigheterna. 

Men om fisken gillade det och inte anmäler, är det fortfarande ett brott då? Det fanns ju inget visat samtycke, vilket är vad lagen kräver?

Det skyldiga sinnet eller kanske i det här fallet oaktsamheten hos gärningspersonen är ju det samma i båda scenarierna. 

• Svar på tråden Fundering om samtyckeslagen
  • Anonym (snett)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-03-20 14:51:21 följande:

Ett tips är att ge fan i att göra sexuella grejer med döda fiskar så går det nog bra ska du se. 

ingen risk för min egen del men det kan ju hända andra? Är det något fel att tycka att lagars tillämpning är intressant att diskutera?
  • Anonym (..)

Hur svårt är det att fråga personen ?vill du ha sex??

Vid ett ja = ha sex. Nej/inget svar = inget samtycke. 

• Anonym (Bob)

Varför skaffar man sig inte damtycke så man slipper bli gärningsman då?
    Det är liksom precis det lagen vill åt, istället förastt kunna skylla på att personen inte sa nej ska man nu vara säker på ett ja.

• Anonym (Bob)

*samtycke, inte damtycke

• Anonym (H)
    Anonym (snett) skrev 2022-03-20 14:59:06 följande:
    ingen risk för min egen del men det kan ju hända andra? Är det något fel att tycka att lagars tillämpning är intressant att diskutera?
    Hända andra? Det är en aktiv handling från den som inte sökt samtycke. Det är inget som bara råkar hända.

En jämförelse är ifall en vuxen person begår sexuella handlingar med/mot ett barn (under 15 år). Oavsett om barnet hävdar samtycke eller inte är det enligt lagen våldtäkt mot barn eftersom barn inte kan ge samtycke. Det är fortfarande våldtäkt mot barn även om barnet i efterhand när det fyllt 15 skulle hävda att samtycke fanns vid tillfället. Samtycke fungerar inte retroaktivt.
  • Anonym (snett)
    Anonym (H) skrev 2022-03-20 15:21:37 följande:
    Hända andra? Det är en aktiv handling från den som inte sökt samtycke. Det är inget som bara råkar hända.

En jämförelse är ifall en vuxen person begår sexuella handlingar med/mot ett barn (under 15 år). Oavsett om barnet hävdar samtycke eller inte är det enligt lagen våldtäkt mot barn eftersom barn inte kan ge samtycke. Det är fortfarande våldtäkt mot barn även om barnet i efterhand när det fyllt 15 skulle hävda att samtycke fanns vid tillfället. Samtycke fungerar inte retroaktivt.
    nej, så menade jag ju inte, det är ju något som de är med om oavsett orsaken att det hände

ingen bra jämförelse att jämföra någon som kan ge samtycke med någon som aldrig kan ge samtycke. fast ett sidospår. om det fanns goda skäl att tro personen var över 15 åker personen ändå dit? Om man har sex med en 18 åring men tror sig veta eller misstänka att den är under 15 eller har man begått ett brott då?
  • Anonym (snett)
    Anonym (..) skrev 2022-03-20 15:04:45 följande:

Hur svårt är det att fråga personen ?vill du ha sex??

Vid ett ja = ha sex. Nej/inget svar = inget samtycke. 

Anonym (Bob) skrev 2022-03-20 15:07:29 följande:

Det är liksom precis det lagen vill åt, istället förastt kunna skylla på att personen inte sa nej ska man nu vara säker på ett ja.

Men det här håller jag med om så det är inget att diskutera. Frågan är hur det skulle bedömas det påhittade scenario jag beskrev 

• Anonym (H)
    Anonym (snett) skrev 2022-03-20 15:33:05 följande:
    nej, så menade jag ju inte, det är ju något som de är med om oavsett orsaken att det hände

ingen bra jämförelse att jämföra någon som kan ge samtycke med någon som aldrig kan ge samtycke. fast ett sidospår. om det fanns goda skäl att tro personen var över 15 åker personen ändå dit? Om man har sex med en 18 åring men tror sig veta eller misstänka att den är under 15 eller har man begått ett brott då?
    En person som är "som en död fisk" kan heller aldrig ge samtycke.

• Anonym (Samtyckeslagen är bra.)
    Jag tycker samtyckeslagen är bra. Den enda den egentligen drabbar är kvinnor med fetish för att bli jagade och "erövrade" av en man, eftersom just den gruppen kvinnor förmodligen har ett ganska stort överlapp i gruppen "kvinnor som kan tänka sig att falskanmäla en våldtäkt för att jävlas" är det ännu bättre. Så får man ytterligare ett incitament att hålla sig borta från såna.
  • Anonym (..)
    Anonym (snett) skrev 2022-03-20 15:35:27 följande:
    Anonym (Bob) skrev 2022-03-20 15:07:29 följande:

Men det här håller jag med om så det är inget att diskutera. Frågan är hur det skulle bedömas det påhittade scenario jag beskrev 

Inget samtycke? Eller missar jag nåt i texten?

Inget samtycke = inget samtycke 
Svar på tråden Fundering om samtyckeslagen