• Anonym (snett)

Fundering om samtyckeslagen

Jag tycker det är bra att de som tar sex utan samtycke åker dit.

Men kan det inte bli lite orättvist för förövarna?

Om man går hem med en person och gör något sexuellt på den som kanske är som död fisk... då kan det ju sluta helt olika beroende på vilka önskemål fisken hade...som såklart gärningspersonen inte kunde läsa tankar! 

Alltså han åker ju dit på det om fisken anmäler och gärningspersonen erkänner omständigheterna. 

Men om fisken gillade det och inte anmäler, är det fortfarande ett brott då? Det fanns ju inget visat samtycke, vilket är vad lagen kräver?

Det skyldiga sinnet eller kanske i det här fallet oaktsamheten hos gärningspersonen är ju det samma i båda scenarierna. 

• Svar på tråden Fundering om samtyckeslagen
  • Anonym (snett)
    nnnnnnnn skrev 2022-03-20 18:11:06 följande:
    Ja, för du ska säkerställa att du har samtycke innan du agerar som att du har ett samtycke.
    Om du stjäl något och den du stjäl av hade tänkt ge dej saken, så har du ändå stulit den för du visste ju inte om att du skulle få den = ditt uppsåt var att stjäla den (oavsett vad ägaren tänkte och tyckte)
    Tack för svar! Så personen blir dömd även om hon i realiteten hade ett samtycke men som inte var känt för henne vid tillfället? Tex om hon börja suga av mannen när han sover
  • Jemp
    Anonym (snett) skrev 2022-03-20 12:52:36 följande:
    Fundering om samtyckeslagen

Jag tycker det är bra att de som tar sex utan samtycke åker dit.

Men kan det inte bli lite orättvist för förövarna?

Om man går hem med en person och gör något sexuellt på den som kanske är som död fisk... då kan det ju sluta helt olika beroende på vilka önskemål fisken hade...som såklart gärningspersonen inte kunde läsa tankar! 

Alltså han åker ju dit på det om fisken anmäler och gärningspersonen erkänner omständigheterna. 

Men om fisken gillade det och inte anmäler, är det fortfarande ett brott då? Det fanns ju inget visat samtycke, vilket är vad lagen kräver?

Det skyldiga sinnet eller kanske i det här fallet oaktsamheten hos gärningspersonen är ju det samma i båda scenarierna. 

Samtycke. Fråga.
  • Drottningen1970

Det hela är så enkelt om man inte har ett begåvningshandikapp. Man har inte sex med någon utan att först ha fått ett samtycke. Om den döda fisken inte uttalar samtycke när man frågar så låter man bli att ha sex med den döda fisken.

Om man låter bli att fråga och har sex med någon som bara ligger som en död fisk så är man jävligt korkad.

• Anonym (snett)
    Anonym (50+ kvinna) skrev 2022-03-20 17:48:06 följande:
    Heja dig som orkar försöka förklara för en individ som inte verkar vilja fatta. Alla dina inlägg i tråden är helt superba. Önskar jag orkade ge mig in i debatten men nöjer med mig att berömma dig. I have your back. 
    Det är Stina som inte verkar fatta vad jag frågar + öser sina förutfattade meningar om mig och mina avsikter 
  • Anonym (Samtyckeslagen är bra.)
    Anonym (snett) skrev 2022-03-20 18:14:37 följande:

Det finns bevis på ett eller annat sätt jag tycker inte det viktiga är hur, utan om hur den givna situationen skulle dömas.

Sådana situationer döms oftast att mannen frias, men inte alltid. Så exakt samma sak som kan frias kan också fällas. 

Bästa sättet att undvika detta är att enbart ha sex med samtyckande nyktra kvinnor som du känner och litar på. Skippa helt enkelt one night stand, konferensknull, krogragg, träffas på festen och göka i värdparets säng och liknande situationer. 
  • Anonym (Q)
    Anonym (snett) skrev 2022-03-20 18:14:37 följande:

Det finns bevis på ett eller annat sätt jag tycker inte det viktiga är hur, utan om hur den givna situationen skulle dömas.

Om det finns bevis är ju saken klar, då blir han dömd. Bevis plus ett erkännande. 

Vad är det för bevis?

• Anonym (snett)
    Anonym (Samtyckeslagen är bra.) skrev 2022-03-20 18:23:06 följande:
    Sådana situationer döms oftast att mannen frias, men inte alltid. Så exakt samma sak som kan frias kan också fällas. 

Bästa sättet att undvika detta är att enbart ha sex med samtyckande nyktra kvinnor som du känner och litar på. Skippa helt enkelt one night stand, konferensknull, krogragg, träffas på festen och göka i värdparets säng och liknande situationer. 
    OK!

Varför frias mannen oftast trots att det finns bevis att han inte mottagit samtycke i stunden?

Jag vill inte ha sex med kvinnor men tack ändå.
  • Anonym (snett)
    Anonym (Q) skrev 2022-03-20 18:26:35 följande:

Om det finns bevis är ju saken klar, då blir han dömd. Bevis plus ett erkännande. 

Vad är det för bevis?

Överensstämmande trovärdiga vittnesmål, filminspelning eller vad du vill.
    Anonym (snett) skrev 2022-03-20 18:19:44 följande:
    Tack för svar! Så personen blir dömd även om hon i realiteten hade ett samtycke men som inte var känt för henne vid tillfället? Tex om hon börja suga av mannen när han sover
    Risken för att en kvinna skall bli dömd är ännu lägre än en man. Är lite orättvist på det sättet. Den största risken för kvinnor att suga på sovande mäns penisar är inte en våldtäktsdom, utan att mannen (eller kanske mannens fru?) vaknar och slår henne på käften. 

Menar inte att det alls är ok att göra så, men risken för rättslig påföljd är väldigt låg/närmast obefintlig om en kvinna gör så. 

Skulle det gå till rätten med ett sånt fall, så är en kvinna som är kapabel att suga sovande mäns penisar sannolikt tillräckligt kapabel att ge intryck av att hon trodde han var ok med det. Så skulle bli som absolut värst "oaktsam våldtäkt" vilket ger böter eller ett rent löjligt kort fängelsestraff. (2 veckor)
    Anonym (snett) skrev 2022-03-20 18:35:26 följande:
    OK!

Varför frias mannen oftast trots att det finns bevis att han inte mottagit samtycke i stunden?

Jag vill inte ha sex med kvinnor men tack ändå.
    Jag vet inte. Brist på bevis, inte tillräckligt med bevis, nån teknikalitet.  Har inte följt den typen av fall för att veta det, bara att förövaren oftast frias i sexbrottsmål.
Svar på tråden Fundering om samtyckeslagen