• Anonym (Kosttillskott)

Äta sig fin inifrån

Hej!

40+

Äter följande kosttillskott dagligen:

2 kapslar fiskolja phabio högkoncentrerad
    2 multivitamintabletter mitt val kvinna
    4 kapslar kollagen
    1 tablett synefrin
    1 kapsel priorin

Vill äta mig fin/hälsosam inifrån med kosttillskott. Vilka kosttillskott ska jag lägga till/ta bort/ändra?

Ge gärna exempel på bra preparat.

Tack. 

• Svar på tråden Äta sig fin inifrån
  • Anonym (Olivia)
    Anonym (Mat 2) skrev 2022-04-09 14:34:15 följande:
    Sägs ja. Av en industri som enbart är ute efter pengar. Du och ts verkar ha gått på det också.
    Nej, det kommer inte från industrin utan från Sinclair lab och David Sinclair som är en av dom mest framstående forskarna inom åldersforskning. Det finns ingen som har patent på vare sig resveratrol, ppq, q-10, nr eller nmn. Metformin säljs som medicin på Apotek. Longevity är en hel folkrörelse och det kommer ny forskning om hur man kan bromsa åldrande hela tiden. Häng med lite i samtiden vet jag. 
  • Anonym (Kalla)
    Anonym (Olivia) skrev 2022-04-09 14:41:39 följande:
    Nej, det kommer inte från industrin utan från Sinclair lab och David Sinclair som är en av dom mest framstående forskarna inom åldersforskning. Det finns ingen som har patent på vare sig resveratrol, ppq, q-10, nr eller nmn. Metformin säljs som medicin på Apotek. Longevity är en hel folkrörelse och det kommer ny forskning om hur man kan bromsa åldrande hela tiden. Häng med lite i samtiden vet jag. 

Naivt. Snälla, var lite källkritisk. Han tränar bra pengar på detta. 

• Anonym (Kosttillskott)

Tack för alla tips och svar.

Självklart är bra kost och levnadsvanor det allra bästa för att vara hälsosam och se fin ut, men jag vill som sagt veta vad som är bra tillskott för kroppen om man inte förmår att äta en tillräckligt bra kost.

En del av er menar på att det inte funkar med tillskott? Är det verkligen så? Gör de verkligen INGEN skillnad?  Är det inte bra att äta extra kollagen för en vackrare hud? 

• Anonym (Kalla)
    Anonym (Kosttillskott) skrev 2022-04-09 15:12:17 följande:

Tack för alla tips och svar.

Självklart är bra kost och levnadsvanor det allra bästa för att vara hälsosam och se fin ut, men jag vill som sagt veta vad som är bra tillskott för kroppen om man inte förmår att äta en tillräckligt bra kost.

En del av er menar på att det inte funkar med tillskott? Är det verkligen så? Gör de verkligen INGEN skillnad?  Är det inte bra att äta extra kollagen för en vackrare hud? 

Om du inte förmår äta en bra kost, så hjälper inte tillskott. Du söker en genväg, men det finns ingen. 
  • Anonym (Kosttillskott)
    Anonym (Kalla) skrev 2022-04-09 15:14:23 följande:
    Om du inte förmår äta en bra kost, så hjälper inte tillskott. Du söker en genväg, men det finns ingen. 
    Om det är så, varför upplever jag min hud smidigare och mera mjuk sedan jag började äta kapslar med fiskolja? Är det en ren slump? Gör de verkligen ingen skillnad? 
  • Anonym (Kosttillskott)
    Anonym (Kosttillskott) skrev 2022-04-09 15:18:43 följande:
    Om det är så, varför upplever jag min hud smidigare och mera mjuk sedan jag började äta kapslar med fiskolja? Är det en ren slump? Gör de verkligen ingen skillnad? 
    Kan även tillägga att jag tappade stora mängder hår vilket upphörde när jag började äta kapslar med priorin. Det kan inte bara vara en slump väl? 
  • Anonym (Olivia)

Der är knappast naivt att följa med i samtida forskning om åldrande. Elizabeth Blackburn fick tex Nobelpriset för några år sedan för sin forskning om telomerer och vilken effekt åldrande har på våra celler. Och hennes forskning visar att åldrande till viss del är reversibelt. Även forskare som Valter Longo som inriktar sig på fastehärmande kost är väldigt framstående och Satchin Panda som forskar på vår dygnsrytm och vår inre klocka. Det är tack vare Satchin Pandas forskning som alla smartphones numera har en inställning så att man kan dämpa skärmens blåa ljus på kvällen. Menar du att alla dessa forskare bara vill tjäna pengar? Det är snarare naivt att bara förlita sig till den allmänna sjukvården och Livsmedelverket för att få uppdaterade råd om hälsosam livstil. Sedan får man själv göra informerade val om man vill köpa kosttillskott eller inte. Men att fasta, dra ner på socker och alkohol, basta och ta kalla bad, meditera och välja grönsaker framför kött är ett väldigt billigt sätt att hålla sig ung och fräsch . 

• Anonym (Olivia)

Till Ts, det jag vet om kapslar med fiskolja är att dom har gjort studier som visar att det är ganska dåligt upptag i kroppen av kapslar. Ren fiskolja är bättre. Men självklart är det beprövat att Omega 3 är väldigt bra för hälsan, speciellt hjärnhälsan, huden och låggradig inflammation i kroppen. Gällande kollagen så finns det ingen forskning som stödjer att det hjälper. Vad jag vet. Dock har jag själv märkt skillnad av tillskott. Det sista du tog vet jag ingenting om. 

• Anonym (Kosttillskott)
    Anonym (Olivia) skrev 2022-04-09 15:34:59 följande:

Till Ts, det jag vet om kapslar med fiskolja är att dom har gjort studier som visar att det är ganska dåligt upptag i kroppen av kapslar. Ren fiskolja är bättre. Men självklart är det beprövat att Omega 3 är väldigt bra för hälsan, speciellt hjärnhälsan, huden och låggradig inflammation i kroppen. Gällande kollagen så finns det ingen forskning som stödjer att det hjälper. Vad jag vet. Dock har jag själv märkt skillnad av tillskott. Det sista du tog vet jag ingenting om. 

Tack för svar.

Vad vet du om vanliga multivitamintabletter? Gör de varken till eller från? 
  • Anonym (Olivia)
    Anonym (Kosttillskott) skrev 2022-04-09 15:38:45 följande:
    Tack för svar.

Jag tar själv multivitamin men det är lite olika åsikter om det. Tex att alla multivitaminer innehåller järn och att folk som redan har ett högt järnvärde absolut inte behöver mer järn. Men som kvinna i fertil ålder tror jag inte att det är någon risk för att ha för mycket järn i sig snarare tvärtom. Vissa tycker att multivitaminer är industrins kassako som dom kan sälja till vem som helst men som egentligen inte gör så mycket nytta. Men dom har forskat på barn och multivitaminer och sett i en stor studie att barn som får multivitamin varje dag blir i snitt 2,5 cm längre än andra barn och har bättre kognitiv funktion i olika tester. Det bästa är ju att kolla sina värden hos Werlabs eller liknande och sen eventuellt komplettera med kosttillskott. Och nummer ett är alltid kosten, har du tex problem med magen och tarmarna pga en dålig kost så kommer inte vitaminerna i kosttillskotten tas upp av din kropp utan bara passera igenom. 
  • Anonym (Malin)

Tror inte just de tillför så mycket. Ät en bra varierad kost. Sola inte om du vill ha fin hud. Alltså lite sol är bra, men inte alls pressa som många gör. Ingen rökning, alkohol. 
    D-vitamin är viktigt att tillföra däremot. Jag tar själv Divisun, B-vitamin och järntabletter Niferex. Märker du en förbättring av tex Priorin på håret så fortsätt. Men jag äter b-vitaminer på burk och det påverkar också håret positivt, tjockare, snabbare tillväxt också naglar. Lite billigare än Priorin. 

Man får inte glömma det är enormt med pengar in för kosttillskott för den branschen. De flesta friska behöver det inte alls om man sköter sin kost. Förutom D-vit som är svårt att få tillräckligt på våra breddgrader vinterhalvåret och Järn som kvinna. 

• Anonym (Mat)
    Anonym (Kosttillskott) skrev 2022-04-09 15:12:17 följande:
    Tack för alla tips och svar. Självklart är bra kost och levnadsvanor det allra bästa för att vara hälsosam och se fin ut, men jag vill som sagt veta vad som är bra tillskott för kroppen om man inte förmår att äta en tillräckligt bra kost. En del av er menar på att det inte funkar med tillskott? Är det verkligen så? Gör de verkligen INGEN skillnad?  Är det inte bra att äta extra kollagen för en vackrare hud? 

Ta kontakt med en dietist för att få råd om vilka tillskott som behövs för att komplettera din kosthållning! Då får du tips som är anpassade för dig och slipper att lägga en massa pengar på dyra produkter som du kanske inte alls behöver.
  • Anonym (Mycket fusk)

I många fall är koncentrationen så låg eller upptaget så lågt att det inte ger någon effekt.

B vitamin mot håravfall hjälper bara om du har brist på dessa. Annars är din orsk till håravall något annat.

Samma med mycket annat. 

Ta inte tillskott rakt av bara för att, liksom.

Jag kräks om jag tar multivitamin, så det är inga sockerpiller. 

• Anonym (XXX)

Som flera redan har skrivit: inget blir bättre av kosttillskott. Man mår bäst om man äter riktig mat, en varierad kost. Jag har fortfarande den gamla kostcirkeln i bakhuvudet när jag handlar, och i min familj är vi friska, fräscha och normalviktiga. 

Den enda situationen där det är vettigt att ta kosttillskott, är t.ex. om man är ensamstående, hatar att laga mat bara till sig själv, och det mest blir mackor, bullar och färdiglagad micro-mat. Då kan man ta någon multivitamin om dagen, eller i alla fall C-vitamin och järn. 

Anonym (Kalla) skrev 2022-04-09 11:37:49 följande:
    Skitmat, ska det stå, inte skolmat. 
    ...which just about amounts to the same thing!
  • Anonym (A)
    Anonym (Malin) skrev 2022-04-09 16:23:02 följande:
    Tror inte just de tillför så mycket. Ät en bra varierad kost. Sola inte om du vill ha fin hud. Alltså lite sol är bra, men inte alls pressa som många gör. Ingen rökning, alkohol. 
    D-vitamin är viktigt att tillföra däremot. Jag tar själv Divisun, B-vitamin och järntabletter Niferex. Märker du en förbättring av tex Priorin på håret så fortsätt. Men jag äter b-vitaminer på burk och det påverkar också håret positivt, tjockare, snabbare tillväxt också naglar. Lite billigare än Priorin. 

Man får inte glömma det är enormt med pengar in för kosttillskott för den branschen. De flesta friska behöver det inte alls om man sköter sin kost. Förutom D-vit som är svårt att få tillräckligt på våra breddgrader vinterhalvåret och Järn som kvinna. 
    Håller med
  • Anonym (Fett, vitamin och spårämnen.)

Jag är personligen både förtjust i hälsokost/kosttillskott och skeptisk till densamma. 
    Min uppfattning är att det är väldigt lätt att kasta bort pengar på olika preparat men att det också i perioder kan vara vettigt med exempelvis d-vitamin, olja och krom, eller magnesium. 
    Min personliga övertygelse är att det är bäst att leva majoriteten av tiden med att äta grönsaker, nyttigt fett och vanlig mat. 
    I perioder, nån vecka i stöten 2-3 gånger om året äter jag: lust, nypon, d-vitamin, berocca, magnesium, krom, och nässlor. Oljor åt jag förr, innan jag hittade till tillräckligt sill, makrill och lax. 

• Anonym (Doris)
    Anonym (Kosttillskott) skrev 2022-04-09 15:38:45 följande:
    Tack för svar.

Själv vet jag ingenting om detta, men en kompis som är utbildad inom biokemi har förklarat att kroppen har ett visst behov av vitaminer, mineraler etc per dag. Får man i sig mer, kissar man ut överskottet (dyrt kiss om man köpt vitamintabletter). Så extra dos av vitaminer etc gör varken till eller från. Viktigt att få i sig nog med vitamin C om man är förkyld, men en dunderdos kissas bara ut och hjälper inte. 

Har man brist på något ämne, kan ju tabletter vara bra, om man inte får i sig nog pga ensidig kost. Är man gravid kan det vara värt det att äta lite extra folsyra och omega (3 eller 6?) eftersom det är så viktigt för fostret, även om man kanske inte behöver egentligen, för att vara på den säkra sidan.

Tex hår och naglar kan bli sämre om man har brist på vissa ämnen, men får man bara i sig en normal dagsdos av dessa ämnen så räcker det. En överdos gör det inte bättre.  
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Doris) skrev 2022-04-11 19:57:53 följande:
    Själv vet jag ingenting om detta, men en kompis som är utbildad inom biokemi har förklarat att kroppen har ett visst behov av vitaminer, mineraler etc per dag. Får man i sig mer, kissar man ut överskottet (dyrt kiss om man köpt vitamintabletter). Så extra dos av vitaminer etc gör varken till eller från. Viktigt att få i sig nog med vitamin C om man är förkyld, men en dunderdos kissas bara ut och hjälper inte. 

Har man brist på något ämne, kan ju tabletter vara bra, om man inte får i sig nog pga ensidig kost. Är man gravid kan det vara värt det att äta lite extra folsyra och omega (3 eller 6?) eftersom det är så viktigt för fostret, även om man kanske inte behöver egentligen, för att vara på den säkra sidan.

Tex hår och naglar kan bli sämre om man har brist på vissa ämnen, men får man bara i sig en normal dagsdos av dessa ämnen så räcker det. En överdos gör det inte bättre.  
    Inte riktigt sant. Vissa vitaminer - och mineraler - kan lagras i kroppen, andra inte. 

C-vitamin är en av dem som kroppen inte kan lagra, så den är det viktigt att få i sig varje dag. Gärna två gånger om dagen, med flera/många timmars mellanrum. 
  • Ivar07
    Anonym (Olivia) skrev 2022-04-09 14:41:39 följande:
    Longevity är absolut bara i sin lind. Jag tar Cellexir One för PQQ, Transresveratrol och KoenzymQ10 i vettig dos av alla tre
Svar på tråden Äta sig fin inifrån