• Jennie Brunflo

Vad kostar bindor och tamponger??

Jag har alltid använt OB-tamponger och blev grymt irriterad när de slutade med det skyddande höljet.
    Ghaaa!!

Då övergick jag till blåvitt och/eller apoteket för de har med det där höljet.

Nu till min fråga:
    Vad kostar bindor och tamponger?

På apoteket kostar 1 frp med 20 bindor 25 kr.
    Och ett paket tamponger (lika stora förp som OB) 25kr.

Är det dyrt eller normalt??

• Svar på tråden Vad kostar bindor och tamponger??
  • bambigirl

Silje: Ja, jag använder den när jag tycker att jag behöver. jag känner av min, men jag tror att det beror på att min livmodertapp är bakåtvänd, kan inte ha tampong. Brukar använda menskoppen på jobbet och om vi ska bada och sola eller att jag ska nån annanstans där det kan bli jobbigt med binda. Och man får ju pengarna tillbaka om man inte är nöjd, så det är ju ingen förlust.

• Sparvel

*ryser!*
    Tycker bara ordet "menskopp" låter jätteläskigt!
    Blir det inte en massa bakterier o grejer där?

• mamma30

Jag var i Polen o handlade bla. tamponger o bindor. Vilken skillnad på pris, bindor för 4 kronor och OB tamponger för under 10 kronor.
    Så nu har jag fyllt på i förrådet.

Ps.Även om det inte hör hit,men vet ni vad en liggvagn kostade där?
    Jo, 600 kr Lite skillnad va?

• vårsol

I Norge är bindor och tamponger jättebilligt. Allt annat är dyrt i Norge men just bindor och tamponger bör man nog bunkra upp med om man har vägarna förbi.

• Palsternacka

Jag använder numera bara "menskoppen", eller "keepern" som den också heter. Jättebra tycker jag - fast ibland får man komplettera med trosskydd för den kan läcka lite.

Ang bakterier och sånt så är den betydligt bättre än tamponger, eftersom den inte innehåller en massa kemikalier + att den inte suger upp de naturliga bakterier som håller rent i slidan. Dessutom torkar den inte ut slemhinnorna. MEn man ska ju tvätta den med tvål och vatten mellan varven förstås.

Lite bökig att använda är den eftersom det krävs en viss teknik för att sätta in och ta ut den. Men jag tycker att fördelarna överväger nackdelarna. Billig blir den ju om man tänker att livslängden är 10 år. Även om den bara håller i 5 år eller till och med i 1 år så blir det billigt tycker jag. Ett stort + är ju att den är miljövänlig förstås. Jag känner mer och mer motvilja mot att använda engångsgrejor överhuvudtaget. Får se om det blir tygblöjor till bebbarna sen.

• Palsternacka

ehm... tja, den kanske inte direkt lönar sig på ett år när jag tänker efter. Men ni fattar principen va?

• Silje

Nu har jag beställt "koppen" detta skall bli intressant

• sambima

Jag har DIVA CUP, menskoppen och den är UNDERBAR! Den är mycket mer hygenisk än bindor och tamponger - ger inte svamp, minskar risken för urinvägsinfektioner osv osv...

Visst det tar några gånger att lära sig får den att sitta rätt, men de gånger de läckte ut så var det iaf mindre kladd än med bindor, eftersom jag inte anv. tamponger.

Jag blöder otroligt mycket och koppen är det första menskyddet som verkligen håller vad alla tamponge och bindor lovar.

Det allra bästa: Jag kan bada när jag vill, var jag vill och hur länge jag vill utan att oroa mig för att bakterier ska komma in och störa mit underliv när jag har mens!!!

• sambima

Vill tillägga att min aldrig läcker längre, fick in tekniken efter första omgången. Inspirerade min kompis och hon är också helt frälst.

Svar på tråden Vad kostar bindor och tamponger??