• Jennie Brunflo

Vad kostar bindor och tamponger??

Jag har alltid använt OB-tamponger och blev grymt irriterad när de slutade med det skyddande höljet.
    Ghaaa!!

Då övergick jag till blåvitt och/eller apoteket för de har med det där höljet.

Nu till min fråga:
    Vad kostar bindor och tamponger?

På apoteket kostar 1 frp med 20 bindor 25 kr.
    Och ett paket tamponger (lika stora förp som OB) 25kr.

Är det dyrt eller normalt??

• Svar på tråden Vad kostar bindor och tamponger??
  • bambigirl

Inte slibbigt alls att tömma den, det är ju blod, men jag tömmer den bara om jag har handfat bredvid mig, så då tvättar man ju av sig...

• klocka

...men det tar ett litet tag att lära sig hur man gör, så i början kan det vara bra om man kan vara hemma när man lär sig. Jag tycker det funkar bra att tömma den också om handfat inte finns, då torkar jag ur den med papper.

• Venus

DaCiss, och så räknar man ut mig då tills jag fyller 50 plus att jag lägger på lite för att jag under vissa tillfällen blött lite mer som när man började med p-piller och när sprialen trilskades så kommer jag väl upp i ungefär 6000 spänn...
    Så för dig blir nog menskoppen värdefull, medan för mig så är det ändå en överkomlig peng att inte beställa den...

Men jag kommer nog ändå testa den, trivs jag inte så skickar jag tillbaka den, och jag kommer nog beställa den i silicon även om livslängden kanske inte är lika lång osv, men det känns som att den passar mig bättre... Jag är lite kinkig vad gäller gummi *s* Inte allergisk vad jag vet...

Dessutom så verkar det ju som om man kan hålla sig till att tömma den när man är hemma Det känns ju rätt tryggt så sätt...

*nyfiken så ini bomben, men jag vill inte ha tillbaka mensen ännu ändå*

• DaCiss

Men alltså kan man stå vid hanfatet och tömma den?? Alltså kommer det inte ut blod då man tar ut den? Då jag har mina rikligaste dagar rinner det ju ofta ifall jag inte har något skydd på mig. Och om koppen blivit full rinner då inte allt det som samlat sig ovanför koppen ur då man drar ut den? Har bara en föreställning om mig inne på toan och hur jag tar ut en sån där kopp ohc det säger *plask* på golvet Men det kanske inte fungerar på det viset??

Wow Venus Villd u byta kropp?? Hehe

• Venus

DaCiss, efter att ha levt ihop med min mamma som "kissar mens" så, NEJ TACK *s* Hoppas du förstår...
    Men om du sitter på toaletten och tar bort koppen så hamnar ju allt i toaletten, eller??? Du kan ju även hälla ut den i toaletten och bara skölja ur den i handfatet... Sedan om du till o börja med att tömma lika ofta som du byter tampong så borde den ju inte läcka, eller???

Så har jag fattat det hela i alla fall =))

• sambima

DaCiss: Jag har också riklig mens (måste byta binda varje timme annars risk för översvämning).

Så när min kopp är väldigt full så tömmer jag den i toaletten, med lite mens ibland i handfatet. Givetvis sköljer jag u den varje gång.

Venus: Diva cup som är i silikon är den mest hållbara och den är kokbar också. Jag kokar min efter varje mensperiod.

• Venus

Sambima, ja det lät ju helskönt att kunna koka den... Då vet man ju att den blir "ren"...
    Men jag tror att jag kommer få köpa en egen kastrull till den för sambon kommer ju få rysningar om han kommer på att han kokat ris i kastrullen jag kokat min "mens"... Han är väldigt kinkig vad gäller sånt...
    Har kommit på att min sambo är väldigt kinkig vad gäller mycket *skrattar*

• sambima

he, he... så var min pojkvän med... men hallå... när man kokar den... då blir väl kastrullen ren den med?!

Näe jag diskar kastrullen ordentligt så klart. Men en egen kastrull till den är ju också bra, då slipper din man ha tanken snurrandes i huvudet att det varit "blodsaker" i.

• Venus

Sambima... Kan inte annat än skratta...
    Men jag förstår ju dem oxå, blod är ju inte roligt och som vissa säger: Hur kan man lita på någon som blöder ca en vecka i månaden utan att dö???

• Fiffa5

Oj, det låter ju himla praktiskt med en menskopp!!

Måste få ställa några frågor angående den bara!! Är det sant att man kan ha den i även när man går på toa o kissar?? (Jag går rätt ofta ibland...)

Och när man tömmer den, är det inte lätt hänt när man tar ut den att man spiller ut innehållet?? Ser framför mig hur det rinner över handen, hmm...

Tror jag ska beställa en för att testa! Men den finns i två olika material. Vilket tror ni är bäst??

• Tina2

Wow! Menskopp och dygnetruntlinser så är man ju som en ny människa!

Behöver man använda trosskydd samtidigt eller är den helt läckagesäker?

Jag har även sett att det finns tygbindor, de lär vara bättre för kroppen (och miljön) än vanliga bindor.

Tänk er kombinationen menskopp och tygtrosskydd. Då lurar man mensindustrin på åtskilliga slantar...

• Fiffa5

Ja, jag är så less på det ständiga köpet av bindor/trosskydd/tamponger!!! Lägger mycket hellre de pengarna på ngt roligare

• Tina2

DivaCup i silikon kan ju kokas, så jag lutar åt den.

Men storleken då? Ska man behöva klämma i med en stor bara för att man är över 30? Jag är lite rädd att det ska vara svårt att sätta in den. Och (ännu värre) ta ut den.

• Sabina81

den erfarenheten jag har är att apoteket är bland dom som är billigast på tamponger...där kan du ju även köpa 100 pack.

Svar på tråden Vad kostar bindor och tamponger??