• SweeneyTodd

Här samlas alla nattugglor!

Här kan vi prata, om allt mellan himmel och jord. :) 

• Svar på tråden Här samlas alla nattugglor!
  • Eurydike
    Stooler skrev 2023-05-15 00:24:45 följande:
    Jag har alltid ääääälskat glass!  Min mor påstod att jag slutade amma efter att ha fått smaka på mosters hemgjorda vaniljglass, men jag vet inte om det är riktigt sant. Favoritsmaker har varierat under min uppväxt, från GB's Igloo Apelsin (så gammal är jag) via Trollhätteglass originalversion av 88:an till Åhusglass grymma Ananassplit! På senare år har Fazers Salmiakglass varit en favorit men numera köper/käkar jag inte pinnglass längre. Mest för att de inte längre smakar lika gott som förr, innehållet i glassarna är inte längre grädde och socker utan en massa konstigheter. Läs gärna Ann Fernholms "Brev till GB"

annfernholm.se/2018/09/04/brev-till-gb-vad-ar-det-ni-har-i-glassen/

Jag köper äkta gräddglass från en lokal glasstillverkare nära där jag bor och smaksätter på egen hand. Har man en bra mixer eller hushållsassistent så funkar bär, frukt, nötter och lakrits eller annat godis att smaksätta med. Turkisk Peppar gillar jag stenhårt. Färsk ananas är en annan favvo.
    Samma här! Vilken rolig historia 😂 Bröstmjölken kunde väl inte riktigt mäta sig med den hemgjorda vaniljglassen, vilket är förståelig. Igloo är en riktig klassiker och 88:an köper jag fortfarande ibland, men hur lik den är originalversionen vet jag inte. Fazers Salmiakglass har jag faktiskt tänkt prova, så det kommer jag att göra så fort jag får chansen. Jag läste Anns brev och det är en trist utveckling som antagligen beror på att de vill göra så stor vinst som möjligt, men istället smutsar de ner sitt varumärke. För mig, som har problem med allergier, så medför det tyvärr att det är mycket svårare att utesluta sakerna jag inte tål 🤔

Det låter gott att smaksätta glassen själv och spännande smaker du använder dig av! Jag har gjort kulfi med saffran, kardemumma och pistaschnötter. Den blev jättegod!
  • Eurydike
    Aniiee skrev 2023-05-15 00:35:29 följande:
    Jag skulle kunna sälja min själ för Lejonet och Björnens Italienska Chokladglass. Definitivt godaste kommersiella chokladglasswn i Sverige. 

Annars har jag i rask följd ätit 4 Storstrut senaste veckorna. Den ska sluta tillverkas så mitt Hemköp säljer de för 10 kr styck. Jag hade inte ätit en sen jag var barn. God men mycket tjockare choklad överdrag än jag minns.

Barndomsminne i ämnet: varje gång jag var uppe på Huddinge sjukhus när jag var liten fick jag köpa glass i glassautomaten. Jag köpe efter eight-glass 9 gånger av 10. Sen gick vi hem till mormor 15 minuter bort och hon hade, alltid Sia Persika i frysen.

Årets glassar ska jag testa i veckan, så många jag hittar. Jag ska även haffa hemglassbilen om jag lyckas. 
    Om det är värd att sälja sin själ för så måste jag ju testa den nästa gång jag får chansen 😋

Va?! Ska Storstrut sluta tillverkas? Då får jag också se till att äta en och se det som ett farväl efter lång och trogen tjänst. Tio kronor styck var väldigt billigt!

Angående barndomsminnet så känner jag inte till den glassen, men som barn fastnar man gärna för saker. Ungefär som nu alltså 😅 Här kommer ett till barndomsminne i ämnet. Jag var otroligt sjösjuk på färjan över till Danmark. Så sjösjuk att jag i princip ville ligga ner på golvet för att världen skulle sluta snurra. Sedan åt jag en Twister (eller Spirello som den hette på den tiden) och då upphörde sjösjukan tillfälligt, men när glassen var slut blev jag sjösjuk igen. Jag vet inte hur det skulle förklaras rent vetenskapligt, men antagligen blev jag så  uppslukad av glassen att den distraherade det rubbade balanssinnet (som sjösjuka väl beror på?) 🤔

Ja, man får försöka testa några nya. Jag ska nog prova Daimstrut med mintsmak 🍦
  • Embla twopointoh

Själv tycker jag inte om glass, och äter det inte 'frivilligt'. Men, nu pratar jag om billig glass, som jag mest tycker smakar socker och färgämnen. Jag äter också hellre min kladdkaka eller liknade utan någonting till, än med billig vaniljglass (blä, rent ut sagt!).

En finare glass kan däremot slinka ned när det är fint och varmt väder ute. Det blir inte ofta, kanske en till tre gånger per säsong, men det kan vara gott i värmen.

Jag är nog ganska petig överlag när det kommer till sötsaker och onyttigheter. Det känns ganska onödigt att trycka i sig sådant om man inte verkligen älskar sötsaken i fråga. Jag avstår hellre från kakor och godis, än äter sådant jag är i bästa fall likgiltig inför. Undantaget är såklart om man blir bjuden (det gäller glass också), då kan jag äta för att vara artig.

• Eurydike
    Embla twopointoh skrev 2023-05-15 22:20:28 följande:

Själv tycker jag inte om glass, och äter det inte 'frivilligt'. Men, nu pratar jag om billig glass, som jag mest tycker smakar socker och färgämnen. Jag äter också hellre min kladdkaka eller liknade utan någonting till, än med billig vaniljglass (blä, rent ut sagt!).

En finare glass kan däremot slinka ned när det är fint och varmt väder ute. Det blir inte ofta, kanske en till tre gånger per säsong, men det kan vara gott i värmen.

Jag är nog ganska petig överlag när det kommer till sötsaker och onyttigheter. Det känns ganska onödigt att trycka i sig sådant om man inte verkligen älskar sötsaken i fråga. Jag avstår hellre från kakor och godis, än äter sådant jag är i bästa fall likgiltig inför. Undantaget är såklart om man blir bjuden (det gäller glass också), då kan jag äta för att vara artig.

Intressant! Tack för ditt bidrag i glassdiskussionen 😊 Ditt svar går egentligen hand i hand med de preferenser vi andra uttryckt när det gäller glass, att den helst får vara hemgjord eller av äkta ingredienser. Vi har varit inne på Lejonet & Björnen och som jag förstår det är deras glass mer åt det hemgjorda hållet, i alla fall får de det att framstå som så. Din kladdkaka låter riktigt god om den går hem även hos dig som är kräsen när det gäller sötsaker!

Kakor har jag inte heller så svårt att motstå, men äter det om jag blir bjuden. Min riktigt stora last är nog chips 😋
  • FredrikLiksom
    Eurydike skrev 2023-05-16 00:11:09 följande:
    Intressant! Tack för ditt bidrag i glassdiskussionen 😊 Ditt svar går egentligen hand i hand med de preferenser vi andra uttryckt när det gäller glass, att den helst får vara hemgjord eller av äkta ingredienser. Vi har varit inne på Lejonet & Björnen och som jag förstår det är deras glass mer åt det hemgjorda hållet, i alla fall får de det att framstå som så. Din kladdkaka låter riktigt god om den går hem även hos dig som är kräsen när det gäller sötsaker!

Kakor har jag inte heller så svårt att motstå, men äter det om jag blir bjuden. Min riktigt stora last är nog chips 😋
    Chips+glass=sant

Fast jag vet inte. Men det borde vara gott. Tänker typ vanilj+kolasås+grillchips borde funka.
  • Aniiee
    FredrikLiksom skrev 2023-05-16 21:27:07 följande:
    Chips+glass=sant

Fast jag vet inte. Men det borde vara gott. Tänker typ vanilj+kolasås+grillchips borde funka.
    Eftersom jag är lätt galen och har testat det mesta då kan jag meddela att, ja. Det funkar.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Aniiee

Så... Ser vi fram emot några filmer/spel/konserter/nöjen i sommar eller är det helt dött på den fronten? 

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • FredrikLiksom
    Aniiee skrev 2023-05-16 21:34:19 följande:
    Eftersom jag är lätt galen och har testat det mesta då kan jag meddela att, ja. Det funkar.
    Misstänkte det! Jag ska pröva nångång.
  • FredrikLiksom
    Aniiee skrev 2023-05-16 21:36:11 följande:

Så... Ser vi fram emot några filmer/spel/konserter/nöjen i sommar eller är det helt dött på den fronten? 

Ja för min del blir det Metallica. Det blir nog roligt! Älskar arenakonserter.
  • Stooler

Jag skall se Sting i Las Palmas 4Juni, den enda större konsert som de kör i sommar. Men det lär bli en hel del spontan livemusik eftersom det är många artister härnere på sommaren.
Svar på tråden Här samlas alla nattugglor!