• Tsprit

Anser ni att en betydande del av lärare ägnar sig åt propaganda?

Har ni varit med om att era barn kommer hem och upprepar politisk propaganda som lärarna har basunerat ut i skolan? Vad gör ni i så fall? Går ni till läraren och "tar ett snack", eller pratar ni med era barn om att det rör sig om propaganda?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser ni att en betydande del av lärare ägnar sig åt propaganda?
  • Limajo

Nej, mina barn har inte upprepat någon propaganda från skolan. Tvärtom händer det ofta att de ifrågasätter saker de hör på skolan, inte politik för det hör inte hemma där, men annat. Om skolan har lyckats med något så är det att träna deras kritiska tänkande.

Vad är det för propaganda du har hört? Vore intressant med några exempel. 

• Anonym (Stiffye)
    EnAnonumius skrev 2022-05-26 10:18:33 följande:
    Ursäkta?

I SamHällskunskap ingår religionskunskap. I religionskunskapen så får man lära sig om de abrahamitiska religionerna, och även om buddhismen också, hinduismen etc.

Och att lära om den abrahamitiska religionen Islam, är knappast "politisk propaganda", som denna tråden handlar om.. Då TS skrev "politiska propaganda" och inte "religiös hjärntvätt".

Sedan så varför skriver man på detta patetiska sätt som "icke livmoderbärande" och "livmoderbärande".

Ursäkta men vad är det för patetiskt med det? Man ska inte köna barnen eller sätta dem i ett fack från början,. mina manligt kodade barn får vara precis som dem vill och umgås och älska vem dem vill. 

vi har aktivt valt könsneutrala namn åt våra barn därav, inget att göra sig rolig åt. 

• CyniskOptimist
    Anonym (Stiffye) skrev 2022-05-26 10:27:05 följande:

Ursäkta men vad är det för patetiskt med det? Man ska inte köna barnen eller sätta dem i ett fack från början,. mina manligt kodade barn får vara precis som dem vill och umgås och älska vem dem vill. 

vi har aktivt valt könsneutrala namn åt våra barn därav, inget att göra sig rolig åt. 

Hahaha! Ja jösses... 

Jamen lycka till med det.  :D
  • EnAnonumius
    Anonym (Stiffye) skrev 2022-05-26 10:27:05 följande:

Man könar inte barn när man kallar dem för "livmoderbärande" och "icke livmoderbärande"?

Har du någonsin träffat på en "livmoderbärande" med kuk?
    Eller en "icke livmoderbärande" med fitta?

Om du avser att göra ironi/sarkasm över det "könsneutrala" så har du valt synnerligen fel ord för det där.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (förälder till två)

Nej jag upplever inte att något av mina barn som går i gymnasiet eller högstadiet har kommit hem och upprepat politisk propaganda i från lärare.
    Tycker inte att någon lärare på hyvlat mina barn sina politiska åsikter åt något håll. I vissa ämnen diskuteras ju politik men då ifrån olika håll.

Var är det för propaganda du upplever att lärare har försökt föra vidare?
    Antar att det är till dina barn i deras skola.
    Berätta gärna om vilken propaganda du tycker det gäller.

• Tsprit
    Anonym (S) skrev 2022-05-26 10:17:36 följande:
    Vad är politisk propaganda, enligt dig?
    När man upprepar saker som olika partier sagt, och får dessa saker att framstå som fakta istället för åsikter.
  • Anonym (Stiffye)
    CyniskOptimist skrev 2022-05-26 10:31:26 följande:
    Hahaha! Ja jösses... 

Jamen lycka till med det.  :D
    Med vad? Valet är aktivt från dag och ett fortgår i vardagen. öppnar man ögonen lite ser man patriarkala strukturer överallt. det borde du också testa. 
  • Anonym (Stiffye)
    EnAnonumius skrev 2022-05-26 10:33:55 följande:
    Man könar inte barn när man kallar dem för "livmoderbärande" och "icke livmoderbärande"?

Har du någonsin träffat på en "livmoderbärande" med kuk?
    Eller en "icke livmoderbärande" med fitta?

Om du avser att göra ironi/sarkasm över det "könsneutrala" så har du valt synnerligen fel ord för det där.
    Om du missat det finns det livmoderbärande barn som upplever att de föds i fel kropp och könskorrigerar enbart de yttre kodade könsorganen. Så det finns många bara i Sverige, ja även om de råkar vara en minoritet. Tråkigt att man inte tar sig tid att läsa på om detta 
  • Anonym (Stiffye)
    Tsprit skrev 2022-05-26 10:36:37 följande:
    När man upprepar saker som olika partier sagt, och får dessa saker att framstå som fakta istället för åsikter.
    vi måste lita på det partierna säger - vad är alternativet? 
    de små individerna kommer annars att läsa detta på annat håll. Annars kanske barnen tar till sig desinformation. 
  • Tsprit
    Anonym (Stiffye) skrev 2022-05-26 10:40:06 följande:
    vi måste lita på det partierna säger - vad är alternativet? 
    de små individerna kommer annars att läsa detta på annat håll. Annars kanske barnen tar till sig desinformation. 
    Problemet är att man får åsikter att framstå som fakta. Att man får vissa partiers politik att framstå som rätt, medan alla andra har fel. Sånt ska lärarna inte syssla med överhuvudtaget.
Svar på tråden Anser ni att en betydande del av lärare ägnar sig åt propaganda?