• Tsprit

Anser ni att en betydande del av lärare ägnar sig åt propaganda?

Har ni varit med om att era barn kommer hem och upprepar politisk propaganda som lärarna har basunerat ut i skolan? Vad gör ni i så fall? Går ni till läraren och "tar ett snack", eller pratar ni med era barn om att det rör sig om propaganda?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser ni att en betydande del av lärare ägnar sig åt propaganda?
  • Anonym (förälder till två)
    Tsprit skrev 2022-05-26 10:43:29 följande:
    Problemet är att man får åsikter att framstå som fakta. Att man får vissa partiers politik att framstå som rätt, medan alla andra har fel. Sånt ska lärarna inte syssla med överhuvudtaget.
    Är det flera lärare du upplever har gjort det eller är det en särskild lärare du upplever har gjort det? 
    Har det hänt flera gånger eller är det någon speciell gång efter en lektion?
  • Anonym (A)
    Problemet är att man får åsikter att framstå som fakta. Att man får vissa partiers politik att framstå som rätt, medan alla andra har fel. Sånt ska lärarna inte syssla med överhuvudtaget.
    En bättre fråga är att vända på saken: har DU upplevt detta och i så fall på vilket sätt?
  • Anonym (Stiffye)
    Ja men ska de framföra alternativ för Sveriges partiprogram öppet tex det är ju också ett parti 
  • CyniskOptimist

Stiifye: Ja det kallas Könsdysfori, och är ett tillstånd som man såklart behandlar, t.ex genom att byta kön. Detta är dock oansvarigt att göra mot en minderårig som ännu inte "hittat sig själv" fullt ut och faktiskt kan ta detta oåterkallerliga beslut. Och att i princip försöka pracka på Könsdysfori på sina barn är ren och skär barnmisshandel.

Som om tonåringar inte har nog med identitetskriser, nu ska man dessutom från barnsben göra dem osäkra på om de är kille eller tjej. Helt fantastiskt, och så undrar man varför den psykiska ohälsan ökar. 

//end rant

• Anonym (S)
    Tsprit skrev 2022-05-26 10:36:37 följande:
    När man upprepar saker som olika partier sagt, och får dessa saker att framstå som fakta istället för åsikter.

Så det är politisk propaganda att säga att S vill gå med i Nato?

Är det fel att säga att SD vill att vissa invandrare ska lämna Sverige?

• Anonym (Ja. Men inte något nytt)

Ja, men då jag hade samma lärare och det är samma kommunistpropaganda från henne som  jag hörde är jag inte särskilt orolig. 

Är lite kul att jag och mitt barn har/hade samma högstadielärare. 

• Tsprit
    Anonym (förälder till två) skrev 2022-05-26 10:47:38 följande:
    Är det flera lärare du upplever har gjort det eller är det en särskild lärare du upplever har gjort det? 
    Har det hänt flera gånger eller är det någon speciell gång efter en lektion?
    Det har hänt flera gånger på senare tid, framför allt när det gäller abortfrågan och det utkast som läckte från amerikanska HD. Jag pratade först med lärarna, som är helt ignoranta för att det finns folk som av olika anledningar inte är för fri abort, men sedan pratade jag med mitt barn om hur olika åsikter det finns, och varför folk tycker olika.
  • annabellelee

Nej, det har jag inte. Värt att notera är dock att lärare ska arbeta för demokratiska värden, mot diskriminering och för allas lika rättigheter. Så om det är något sådant ditt barn nämnt hemma, ingår det i läroplanen. Däremot ska de naturligtvis inte plädera för ett visst parti.

• Anonym (tvillingmamma)
    Tsprit skrev 2022-05-26 11:19:16 följande:
    Det har hänt flera gånger på senare tid, framför allt när det gäller abortfrågan och det utkast som läckte från amerikanska HD. Jag pratade först med lärarna, som är helt ignoranta för att det finns folk som av olika anledningar inte är för fri abort, men sedan pratade jag med mitt barn om hur olika åsikter det finns, och varför folk tycker olika.
    Sade lärarna att fri abort är det enda rätta, eller förmedlade de bara var lagen säger? Eller att över 80 procent av alla svenskar är för fri abort? Enligt opinionsundersökningar. 

Det senare är inte tyckande utan fakta.

Ibland frågar barnen var lärarna tycker i en viss fråga. Det har våra 9-åringar gjort. Då får lärarna säga vad de tycker men samtidigt vara tydliga med att det finns andra som tycker annorlunda, att man kan tycka olika. I deras uppdrag ingår att följa läroplanen och den är inte värdeneutral utan ska lära ut demokratiska värderingar, främja jämställdhet, mänskliga rättigheter mm, men också kritiskt tänkande och respekt för olikheter.
  • Anonym (Stiffye)
    CyniskOptimist skrev 2022-05-26 10:57:51 följande:

Stiifye: Ja det kallas Könsdysfori, och är ett tillstånd som man såklart behandlar, t.ex genom att byta kön. Detta är dock oansvarigt att göra mot en minderårig som ännu inte "hittat sig själv" fullt ut och faktiskt kan ta detta oåterkallerliga beslut. Och att i princip försöka pracka på Könsdysfori på sina barn är ren och skär barnmisshandel.

Som om tonåringar inte har nog med identitetskriser, nu ska man dessutom från barnsben göra dem osäkra på om de är kille eller tjej. Helt fantastiskt, och så undrar man varför den psykiska ohälsan ökar. 

//end rant

Detta kringgås mest genom att inte köra ut patriarkala tankesätt från början det är ett större övergrepp att köpa bilar till manligt kodade barn och dockor till kvinnligt kodade barn och göra skillnad på dessa på andra sätt 
    livmoderbärande barn kan också ägna sig åt teknik 
Svar på tråden Anser ni att en betydande del av lärare ägnar sig åt propaganda?