• Tsprit

Anser ni att en betydande del av lärare ägnar sig åt propaganda?

Har ni varit med om att era barn kommer hem och upprepar politisk propaganda som lärarna har basunerat ut i skolan? Vad gör ni i så fall? Går ni till läraren och "tar ett snack", eller pratar ni med era barn om att det rör sig om propaganda?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser ni att en betydande del av lärare ägnar sig åt propaganda?
  • Anonym (Stiffye)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2022-05-26 21:19:45 följande:
    Tur att vi har dig som kan berätta sanningen!
    Känner du dig träffad? Uppenbarligen  eftersom inget vettigt argument kom ut här heller 
  • Anonym (Stiffye)
    CyniskOptimist skrev 2022-05-26 21:22:37 följande:
    Ok så du tar den rutten, ok.. ska vi köra statistik så får vi köra hela alltet.

Ja, män begår fler våldsbrott än kvinnor. De blir även utsatta för fler våldsbrott, de döms oftare till strängare straff för samma brott kontra kvinnor.
    Ja män tjänar generellt mer än kvinnor, de är även betydligt mer benägna att jobba övertid, flytta, resa i jobbet. Samband?

Att kvinnor tar sig an mer hushållsarbete är en knivig fråga. Man läser ofta att kvinnan tenderar att inte vara fullt nöjd med kvalitéten på mannens insats, därför gör hon det själv. Nu finns det ju en evolutionär aspekt också, så som att kvinnor har mer "öga" för vad som behöver göras i hemmet. Jag kohabiterar själv inte med någon så jag kan inte tala av egen erfarenhet.

Hmm, ni försöker "aktivt vända trenden"... alltså försöker ni medvetet påverka dem, de får inte välja själva. Och där brast din genus-teori.
    du har dessvärre fel där, våld mot kvinnor är ett stort och underrapporterat problem män är bättre på att anmäla 
    män står för våldet kort sagt. skyll inte på stenåldern , män har också hjärnlober som i de allra flesta fall funkar 
    vadå kvinnor är mindre benägna att resa och jobba övertid? mönstret ser ut som så att kvinnan ska känna sig skyldig att ta hand om genensamma barn så mannen kan jobba 
    nej och varför är kvinnan inte nöjd med mannens insats? om det finns ketchup fläckar kvar efter disken och damm kvar efter dammsugning 
    allt handlar om prioriteringar 
    männen Kör mer eller mindre omedvetet med kvinnorna och gör karriär på bekostnad av hennes 
    så är det 
  • CyniskOptimist
    Anonym (Stiffye) skrev 2022-05-26 22:16:29 följande:
    du har dessvärre fel där, våld mot kvinnor är ett stort och underrapporterat problem män är bättre på att anmäla 
    män står för våldet kort sagt. skyll inte på stenåldern , män har också hjärnlober som i de allra flesta fall funkar 
    vadå kvinnor är mindre benägna att resa och jobba övertid? mönstret ser ut som så att kvinnan ska känna sig skyldig att ta hand om genensamma barn så mannen kan jobba 
    nej och varför är kvinnan inte nöjd med mannens insats? om det finns ketchup fläckar kvar efter disken och damm kvar efter dammsugning 
    allt handlar om prioriteringar 
    männen Kör mer eller mindre omedvetet med kvinnorna och gör karriär på bekostnad av hennes 
    så är det 
    Ja våld mot kvinnor är ett underrapporterat problem, och det är verkligen inte ok. Kvinnors fysiska och psykiska misshandel av män är också kraftigt underrapporterade, och inget av det är ok. Angående mäns "våldsamma tendenser så bör tilläggas att en STOR majoritet (typ >98%) av alla män är funtade till att använda sin kapacitet till våld för att skydda kvinnor och inte skada (mäns beskyddarinstinkt gentemot kvinnor är otroligt djupt rotad). Den andel män som med berott mod misshandlar kvinnor är defakto kriminella, och oftast ynkliga/mentalt svaga.

Jag anser att du har fel att kvinnan anser sig skyldig att göra hemarbetet, det där är rätt passe vid det här laget. Men i de fall då det eventuellt är så så är det ju faktiskt hennes ansvar att välja en partner som det funkar med, och vice versa för partnern såklart. Jag förespråkar egenansvar före offermentaliteten som du verkar leva efter.

Kvinnor håller för övrigt på att gå om män vad gäller utbildning som någon skrev ovan, så nej, du har fel igen. Jag vet inte vilka exempel du sett där män kör med kvinnor, kanske för 100 år sedan, men nej.. Fel igen.

Nu är väl allt detta inte riktigt relevant till att "kvotera" leksaker och tvinga pojkar att gå i klänning och annat genusdravel, men för att summera det ändå... Sluta försöka göra kvinnor till offer, jag tror knappast att det är så de flesta sunda kvinnorna idag ser sig själva. 
  • Anonym (Stiffye)
    CyniskOptimist skrev 2022-05-27 06:47:35 följande:
    Ja våld mot kvinnor är ett underrapporterat problem, och det är verkligen inte ok. Kvinnors fysiska och psykiska misshandel av män är också kraftigt underrapporterade, och inget av det är ok. Angående mäns "våldsamma tendenser så bör tilläggas att en STOR majoritet (typ >98%) av alla män är funtade till att använda sin kapacitet till våld för att skydda kvinnor och inte skada (mäns beskyddarinstinkt gentemot kvinnor är otroligt djupt rotad). Den andel män som med berott mod misshandlar kvinnor är defakto kriminella, och oftast ynkliga/mentalt svaga.

Jag anser att du har fel att kvinnan anser sig skyldig att göra hemarbetet, det där är rätt passe vid det här laget. Men i de fall då det eventuellt är så så är det ju faktiskt hennes ansvar att välja en partner som det funkar med, och vice versa för partnern såklart. Jag förespråkar egenansvar före offermentaliteten som du verkar leva efter.

Kvinnor håller för övrigt på att gå om män vad gäller utbildning som någon skrev ovan, så nej, du har fel igen. Jag vet inte vilka exempel du sett där män kör med kvinnor, kanske för 100 år sedan, men nej.. Fel igen.

Nu är väl allt detta inte riktigt relevant till att "kvotera" leksaker och tvinga pojkar att gå i klänning och annat genusdravel, men för att summera det ändå... Sluta försöka göra kvinnor till offer, jag tror knappast att det är så de flesta sunda kvinnorna idag ser sig själva. 
    Om Du ska göra ditt smeknamn rättvist bör du sätta dig ner och titta på statistik i detta nu. den talar emot det du säger. förutom skolan då, men nu har ju kvaliteten på undervisningen sänkts och handlar mest om annat än matematik, svenska osv. kolla pisa undersökningar. 
  • CyniskOptimist
    Anonym (Stiffye) skrev 2022-05-27 07:18:52 följande:
    Om Du ska göra ditt smeknamn rättvist bör du sätta dig ner och titta på statistik i detta nu. den talar emot det du säger. förutom skolan då, men nu har ju kvaliteten på undervisningen sänkts och handlar mest om annat än matematik, svenska osv. kolla pisa undersökningar. 
    Just nu slänger du mest ur dig påståenden baserade på hur du KÄNNER att saker och ting är, mantrat är alltför vanligt. Jag upprepar... Egenansvar för valen man gör istället för offermentalitet, där kommer man väldigt långt. Jag antar att den sänkta kvaliteten på undervisningen beror på  "partriarket" det med. 
  • Anonym (trötter)

Jag kan inte svara med de alternativen.

Min son kom hem och sa att

"lärare N sa att "X" men nu har jag läst på lite om det själv och jag uppfattar det som att det är mer " Y" och att det inte är så enkelt. Jag tror att min lärare lutar åt x-håll politiskt."

Så ja, det finns lärare (nu som förr) som presenterar saker på ett visst sätt, men det har aldrig funnits så bra möjligheter som idag att själv ta reda på om det kan stämma eller inte.

Jag ser ingen anledning att påtala lindrig argumentationsbias, men får man en lärare som är förintelseförnekare eller vill att ungarna ska sjunga kampsånger för Nordkorea i mellanstadiet är det klart att man måste göra något.

• Anonym (No)

Som lärare, inte i SO- ämnen, märker jag tydligt hur svart- vita en del barn/ ungdomar är. Jag jobbar på mellanstadiet och för ett par år sedan var 100% ond och nu är det Ryssland som står för all världens ilska, enligt mina elever. Jag måste såklart bemöta det så gott jag kan men kan det vara så att dina barn ibland kommer hem och meddelar sina Kompisars övertygelser snarare än lärarens? Bara en tanke.

Självklart finns det partiska lärare. Konstigt vore det annars om det var den enda yrkeskategorin i världen som hade frågan att vara 100% objektiv i alla lägen.

• Anonym (Stiffye)
    CyniskOptimist skrev 2022-05-27 07:55:52 följande:
    Just nu slänger du mest ur dig påståenden baserade på hur du KÄNNER att saker och ting är, mantrat är alltför vanligt. Jag upprepar... Egenansvar för valen man gör istället för offermentalitet, där kommer man väldigt långt. Jag antar att den sänkta kvaliteten på undervisningen beror på  "partriarket" det med. 
    Nej, som sagt. Nu försöker du känslosmeta mig. Jag är saklig och baserar mina uttalanden på fakta. Jag kollar på statistik och ser även strukturerna. Kvinnor och barn blir dessvärre offer för omständigheterna, men både män och kvinnor jobba med för att utveckla samhället i rätt riktning
    Personligen anser jag att skolans förfall beror på en kombination av mycket dåligt skött politik med allt vad det innebär, importerad amerikansk kultur (känslotjafs, pk-agenda i skolan) plus fruktansvärt dålig integration. 
  • Anonym (Stiffye)
    Anonym (No) skrev 2022-05-27 17:54:32 följande:

Som lärare, inte i SO- ämnen, märker jag tydligt hur svart- vita en del barn/ ungdomar är. Jag jobbar på mellanstadiet och för ett par år sedan var 100% ond och nu är det Ryssland som står för all världens ilska, enligt mina elever. Jag måste såklart bemöta det så gott jag kan men kan det vara så att dina barn ibland kommer hem och meddelar sina Kompisars övertygelser snarare än lärarens? Bara en tanke.

Självklart finns det partiska lärare. Konstigt vore det annars om det var den enda yrkeskategorin i världen som hade frågan att vara 100% objektiv i alla lägen.

Det är inte konstigt för Sverige jobbar stenhårt för att enbart rapportera negativa saker om Ryssland och Kina mfl 
    USA är världens räddare och de andra är farliga, konstiga osv. 
  • Anonym (trötter)
    Anonym (Stiffye) skrev 2022-05-27 21:13:13 följande:
    Det är inte konstigt för Sverige jobbar stenhårt för att enbart rapportera negativa saker om Ryssland och Kina mfl 
    USA är världens räddare och de andra är farliga, konstiga osv. 
    Du, min kollega har bott 12 år i Kina och är gift med en kinesiska. Tror nog han vet betydligt bättre hur det är där än de flesta.

Det går inte att föneka att det är rätt mycket som är obehagligt med Kina, om man inte är helt naiv. Systemet med social kredit är en ren dystopi t.ex.

www.businessinsider.com/china-social-credit-system-punishments-and-rewards-explained-2018-4&IR=T

Men du kanske tycker att det är bra att de som inte håller med regimen får långsamt internet, spärras från att flyga och inte kan boka vissa tågbiljetter och hotell? I slutet av 2018 hade 17.5 miljoner flighter stoppats av systemet.

Bli nekad högre utbildning för att man inte vill göra militärtjänst?
    Få sämre lånevillkor hos banken för att man ses köpa sprit ibland?
    Nekas att skaffa kreditkort?
Svar på tråden Anser ni att en betydande del av lärare ägnar sig åt propaganda?