Anonym (trötter) skrev 2022-05-28 09:52:15 följande:
Du, min kollega har bott 12 år i Kina och är gift med en kinesiska. Tror nog han vet betydligt bättre hur det är där än de flesta.
Det går inte att föneka att det är rätt mycket som är obehagligt med Kina, om man inte är helt naiv. Systemet med social kredit är en ren dystopi t.ex.
www.businessinsider.com/china-social-credit-system-punishments-and-rewards-explained-2018-4&IR=T
Men du kanske tycker att det är bra att de som inte håller med regimen får långsamt internet, spärras från att flyga och inte kan boka vissa tågbiljetter och hotell? I slutet av 2018 hade 17.5 miljoner flighter stoppats av systemet.
Bli nekad högre utbildning för att man inte vill göra militärtjänst?
Få sämre lånevillkor hos banken för att man ses köpa sprit ibland?
Nekas att skaffa kreditkort?
Du utgår från att ingen annan har bott utomlands?
det du håller på med är whataboutism- tar alltså bort fokus från sakfrågan. Svensk kontext. Såhär är det. Sverige är inte bättre. Det är massövervakat och ett liladant social score håller just nu på att utvecklas i Italien med målsättning om att implementera i hela EU.
Jag har aldrig sagt att Kina är perfekt. Jag sa att enbart negativa bilder förmedlas av Ryssland och Kina. Detta till trots att det finns väldigt mycket bra i dessa länder också. Varför bor din vän fortfarande kvar i det hemska landet Kina?
En positiv bild förmedlas av USA trots intensiva bombningar av lokalbefolkningarna i Korea Japan Vietnam Afghanistan Libyen Somalia Irak Syrien Jugoslavien osv
Den genomsnittlige svenska usa lakejen tittar på amerikanska Netflix serier med meningslöst innehåll har support Ukraina flaggor på sina Facebook-sidor och stöttar miljardstöd till skurkstaten Ukraina och vapen dit osv osv