Anonym (Bättre att ha många vänner än en ny karl) skrev 2022-05-31 23:45:48 följande:
Förvisso men för att återigen dra in min mamma i detta så var hon ju så sprudlande och social, hade så mycket vänner. Hon blev även vän med grannar, även när hon flyttat, och blev inbjuden på middag hos folk, till och med på högtider..! Hon utvecklade nästan familjerelationer med olika grannar, ganska ovanligt i Sverige. Och hade en nära relation med sina barn. Jag visste inte ens hur mycket hon ville träffa nån också men när hon väl gjorde det så släppte hon precis allt och blev som en naiv tonåring. Eller som ett fan. Det var inte som att hon dejtat andra innan, försökt dejta, varit med på datingsiter och sånt (vad jag vet). Och hon hade 20 års liv som singel efter skilsmässan där hon verkligen hade roligt med en massa vänner och ett rikt liv?
Självklart träffar inte dom flesta psykopater men tycker ibland att det verkar lite trist för kvinnors skull när dom träffat nu livspartner i medelåldern och senare. Att dom liksom blir ?fast? med någon grinig gubbe som vill se andra saker på tv, är lättirriterade, och att dom träffar sina väninnor mindre och slutar syssla med hobbies dom haft, iaf i samma utsträcknin. Och så ska dom dra runt på den där skäggiga gamla stofilen. Jag tänker bara, ska det vara nödvändigt att prompt bo ihop med någon av det andra könet och leva som siamesiska tvillingar bara för att?
Eller så är det det man vill. Jag vill ju det med min man och har bara svårt att se att jag skulle vilja ersätta honom med en ny man om vi gick isär, istället för att bo själv men ha mycket tid för egen kreativitet och vänner osv?
Okej - du har alltså en partner? Då vet du ju inte riktigt hur det skulle vara om du vore singel igen. Folk reagerar lite olika också och det är svårt att veta om man inte är i den situationen. Jag förstår att du tycker det var extremt, det som din mamma gjorde. Det håller jag med om också. Det verkar obegripligt. Någonstans måste det ju vara så att hon vill det, eftersom hon ju har alternativ?
Du förväntar dig väl inte heller att din partner ska bli en grinig, jobbig gubbe när han blir lite äldre? Så varför skulle andra vara det? För att de inte redan har en partner? Det finns säkert fler rötägg än vad som finns i den större gruppen av unga män. Men det behöver ju som sagt inte gälla alla. Och det är just det som är dumt - att ta första som dyker upp istället för att sålla noga. Jag nobbade många, jag avslutade kontakten med några omedelbar, när de visade oacceptabla sidor (typ alkohol, aggressivitet, kontrollerande beteende, narcissistisk, respekterar inte mina gränser). Eller bara såna som man inte riktigt kunde prata med, typ mussla. Eller nån främlingslegionär som verkade gilla krig (+ en f.d. FN-soldat med PTSD).